Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zaliczenie ćwiczeń i egzamin Egzamin: –W sem. Letnim (pisemny, ustny). Od pięciu do siedmiu zadań. Ćwiczenia: –Obecność na ćwiczeniach. –Pozytywne oceny.
Advertisements

Przekształcanie jednostek miary
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Energia: Praca Energia. Energia: Praca Jakie znacie rodzaje pracy? Która z tych form pracy jest związana z energią? Czy praca w fizyce to ta sama praca,
Zasada zachowania energii
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
W tym etapie gry, byliśmy w Muzeum W Gliwicach na Oddziale Odlewnictwa Artystycznego.
Waga pokazuje ile waży Chen. Ile waży Chen? Alfie zebrał informacje o zwierzętach domowych które mają dzieci w jego klasie. Oto jego wyniki. Zwierzę.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Dlaczego boimy się promieniotwórczości?
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Atmosfera Ziemia Ziemię ze wszystkich stron otacza warstwa powietrza nazywana atmosferą. atmosfera.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
RZUTY WOLNE Szkolenie kandydatów na sędziów KURS 2011 Wydział Sędziowski Łódzki Związek Piłki Nożnej Opracował: Tomasz Radkiewicz.
Chleb orkiszowy to bardzo zdrowy chleb. Należy kilka dni wcześniej przygotować zakwas. Wykonałam go z przepisu umieszczonego w naszym podręczniku. Parę.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
„MATEMATYKA JEST OK!”. Figury Autorzy Piotr Lubelski Jakub Królikowski Zespół kierowany pod nadzorem mgr Joanny Karaś-Piłat.
Baśń o WYSPIE i jej mieszkańcach Dawno, dawno temu, na oceanie istniała wyspa, którą zamieszkiwały emocje, pragnienia i ludzkie cechy: Bogactwo, Duma,
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
II Mała Wojewódzka Liga Przyrodnicza Wykonali: Nikodem Nalecziński Łukasz Ciesielski Kacper Szatkowski.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
TWIERDZENIE TALESA. Tales z Miletu to jeden z najwybitniejszych mędrców starożytności. Zasłynął nie tylko jako filozof ale także jako matematyk i astronom.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Dokładność pomiarówDokładność pomiarów Wiadomości wstępneWiadomości wstępne.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
# Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii LIDAR 1 15 Sep 2010 Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
FIZYKA na służbie b’Rowersa ...krótki kurs.
Fizyka da się lubić Ważę pierzę.
FIZYKA na służbie b’Rowersa ...krótki kurs.
KOMPONENTY ORAZ ZASADA DZIAŁANIA
Fizyka da się lubić 2016 Część eksperymentalna 1.
Liczby pierwsze.
WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO
Optymalizacja programów Open-Source
Test.
101. Ciało o masie m znajduje się w windzie
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Zapis prezentacji:

Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej

Sposoby doświadczeń Rozpatrywaliśmy 2 doświadczenia, aby jeszcze dokładniej móc zbadać przyspieszenie ziemskie dla piłeczki tenisowej, gdyż uważamy że jeden sposób doświadczenia to za mało, żeby spełnić nasze wygórowane oczekiwania wobec fizyki. Chcemy mieć pewność że to, co robimy, robimy na 100% i dajemy z siebie wszystko.

Rzeczy potrzebne do wykonania doświadczenia: Piłka tenisowa Taśma miernicza o długości 10m Kątomierz Trzy osoby Kartka i długopis do zapisywania pomiarów

Przebieg doświadczenia Doświadczenie wykonaliśmy na boisku szkolnym w słoneczny, bezwietrzny dzień. Taśmę mierniczą rozwinęliśmy na maksymalną długość (10m). Stanęliśmy na dwóch końcach taśmy. Damian wyrzucał piłeczkę w górę podczas gdy Mateusz(β) poruszał wzrokiem za nią i zatrzymywał wzrok w najwyższym punkcie jednocześnie operując kątomierzem i zatrzymując pod najwyższym kątem lotu piłki. Mateusz(α) zapisywał wyniki oraz mierzył czas od momentu, gdy piłka zaczyna spadać do chwili gdy dotknie ziemi. Po kilku próbach zamieniliśmy się rolami w celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych wyników.

Wyniki LpCzaskąt 10, , , , , , , , , , , , , , ,1748

Sposób obliczania Mając czas i kąt wyliczyliśmy przy użyciu tangensa kąt nachylenia do wysokości (h). Wysokość ta była liczona od wysokości oczu osoby mierzącej. Żeby uzyskać wysokość prawidłową dodaliśmy wysokość od oczu osoby mierzącej do ziemi (oznaczyliśmy ją jako "w" od pierwszej litery nazwiska, w~1,61m). Tak więc całkowita wysokość wynosi h+w. Na osi X oznaczyliśmy 't^2',a na osi Y 'h+w' W plikach Excel przyspieszenie oznaczyliśmy jako 'A'

t^2H+Wh 0, ,040 1,0207,8596,249 0,7067,8596,249 1,3468,8757,265 1,5888,8757,265 2,1328,8757,265 1,2779,4237,813 2,5939,4237,813 3,7649,4237,813 2,3109,4237,813 1,30010,0018,391 1,98810,0018,391 2,75610,9359,325 3,06311,96510,355 1,36912,71611,106

Wykres

Zdjęcia

Drugie doświadczenie Zrobiliśmy jeszcze jedno doświadczenie, w którym piłeczka tenisowa spadała swobodnie w dół (wypuszczona z dłoni) z wysokości 2,05m. Do wykonania potrzebowaliśmy Taśmy mierniczej (około 2,5m) Stopera (korzystaliśmy ze stopera w telefonie) Piłeczki

Przebieg drugiego doświadczenia Drugie doświadczenie wykonaliśmy natomiast w klasie. Musieliśmy zrobić trochę miejsca przesuwając stoliki pod ściany. Jeden z nas trzymał taśmę mierniczą, w taki sposób, że można było zobaczyć wysokość 2.05m. Drugi ustawiał piłeczkę na wysokości 2.05m. Wzięliśmy taką wysokość żeby nie było zbyt nudno, a obliczenia nie były zbyt łatwe. Trzeci z nas trzymał telefon i wraz z upuszczeniem piłeczki włączał stoper, a gdy piłeczka dotykała podłogi wyłączał go. Pomiary powtórzyliśmy 50 razy kilkukrotnie zamieniając się rolami.

Wyniki Wyniki tego doświadczenia zamieszczamy w pliku Excel, aby nie psuć przejrzystości prezentacji. Korzystaliśmy z dwóch metod obliczenia przyspieszenia. Jedną z nich było wykorzystanie histogramu, a drugą obliczenie średniej wartości przyspieszenia. W obydwu przypadkach liczyliśmy zarówno uwzględniając czas reakcji jak i pomijając go. Korzystając z metody histogramu wyszło nam A równe 12, , , a uwzględniając czas reakcji 12, , Natomiast korzystając z metody liczenia średniej wartości przyspieszenia wyniki były następujące: 13,14+- 4, , a uwzględniając czas reakcji: 13, ,

Zdjęcia

Niepewności pomiarowe Niepewności pomiarowe: Obliczenia niepewności pomiarowych zawarte są w plikach Excel, więc pozwolę sobie w tym miejscu jedynie je opisać. Zarówno w przypadku pierwszego, jak i drugiego doświadczenia mieliśmy do czynienia z niepewnością wynikającą z podziałki taśmy mierniczej (kolejno 1 mm i 1 cm) oraz dokładności stopera (0,2s w przypadku obydwóch doświadczeń). Warto również wspomnieć o czasie reakcji człowieka, który podczas wykonanego uprzednio na lekcjach fizyki doświadczenia oszacowaliśmy na 0,17 sekundy. W plikach Excel mamy obliczenia zarówno z uwzględnieniem czasu reakcji jak i bez.

Podsumowanie W wyniku pierwszego doświadczenia uzyskaliśmy przyspieszenie równe około 8m/s^2, zaś w wyniku drugiego - około m/s^2, zależnie od metody obliczeń. W przypadku obydwóch doświadczeń mamy do czynienia z bardzo dużymi niepewnościami pomiarowymi, co pozwala zrozumieć diametralną różnicę. Wartość przyjęta przez 3 Generalną Konferencję Miar i Wag w 1901 roku wynosi około 9,8 m/s^2. Uwzględniając niepewności pomiarowe (nawet do ± 12,89 m/s^2) można z całą pewnością uznać, że zmieściliśmy się w granicach tolerancji.

DOŚWIADCZENIA WYKONALI Damian Dymek, Mateusz Krupa, Mateusz Wiorek