Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZJAWISKO FIZYCZNE A REAKCJA CHEMICZNA
Advertisements

SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Wykład 5 ROZTWORY.
Budowa atomu Alotropia siarki
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
  OK konspekt z chemii.
1 2 Patelnia, woda, masło, cukier, łyżka, papier 3.
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
Właściwości i budowa cieczy
WODA I ROZTWORY WODNE.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
Woda jako nieodłączny składnik żywności.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenia chemiczne
Autor: Mateusz Marszałek Klasa IIIz. Alkany nazywane są często węglowodorami nasyconymi lub parafinami. Ogólny wzór alkanów ma postać: C n H 2n+2 gdzie.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Nauka przez obserwacje
Michał Topór kl. IIa Sole wokół nas.
Temat: Reakcje strąceniowe
Zajęcia z chemii – doświadczenia
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
DLACZEGO MYDŁO SIĘ PIENI?
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Biologia, jako nauka eksperymentalna
Różnobarwny świat chemii
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Repetytorium z chemii.
Co o wodzie każdy wiedzieć powinien… - na podstawie scenariusza Staropolanka Migawki z lekcji przeprowadzonej w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza.
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
Woda i roztwory wodne.
CHLORKI Najbardziej znanym chlorkiem jest NaCl
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Informacje na temat lekcji
Lekcja w laboratorium biologicznym
Projekt uczniowski „Jak ekonomicznie wykorzystać wodę” podsumowanie pracy Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Borkach.
Fenole.
Doświadczenie 2 Doświadczenie 2 Badanie wpływu pH na zabarwienie lub zapach różnych substancji i roztworów (kilka przykładów) Projekt edukacyjny.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia Pozalekcyjno – Pozaszkolne Z Chemii CZŁOWIEK.
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
Substancje i ich przemiany
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Scenariusz lekcji chemii: „Krzemionka – składnik skorupy ziemskiej.” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Czy substancje można mieszać?
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
Wprowadzenie do Scratch’a Scenariusz zajęć komputerowych w klasie II Małgorzata Tkacz-Rutkowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie.
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza soli
Zapis prezentacji:

Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk

wykazanie, że woda jest rozpuszczalnikiem wielu substancji Dział: Woda w procesach fizycznych i chemicznych. Program – „Chemia i my” DKW-4014-76/99. Temat: Woda jako rozpuszczalnik. Cel ogólny lekcji: wykazanie, że woda jest rozpuszczalnikiem wielu substancji Osiągnięcia uczniów (cele operacyjne): wyjaśniają dlaczego woda naturalna nie może być substancją czystą znają przykłady substancji w każdym stanie skupienia dobrze i trudno rozpuszczalnych w wodzie potrafią wykazać różnicę między zawiesiną a roztworem omówią znaczenie wody dla życia człowieka, zwierząt i roślin

Środki dydaktyczne: zestawy do doświadczeń uczniowskich: statyw na probówki 5 probówek 5 korków kreda lub wapno palone, kwasek cytrynowy, benzyna, denaturat, olej, woda zeszyt ćwiczeń cz. 1

Przebieg lekcji: Na początek uczniowie przygotowują doświadczenie, w którym sprawdzą jak rozpuszczają się w wodzie substancje.

Doświadczenie 1. Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie. Do 5 probówek uczniowie dodają kolejno: kredę lub wapno palone, kwasek cytrynowy, benzynę, denaturat, olej, a następnie wodę. zestawy probówek denaturat zlewki benzyna kreda olej kwasek cytrynowy

Do 5 probówek uczniowie dodają kolejno: kredę lub wapno palone, kwasek cytrynowy, benzynę, denaturat, olej, a następnie wodę. Zatykają korkiem każdą probówkę i wstrząsają w celu rozpuszczenia substancji w wodzie. Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski w zeszycie ćwiczeń. Niektóre substancje dobrze rozpuszczają się w wodzie dobrze, a inne gorzej. Substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie w różnych stanach skupienia to: sól, cukier, kwasek cytrynowy, alkohol, dwutlenek węgla, amoniak i chlorowodór, a słabo rozpuszczalne w wodzie to: kreda, wapno palone, olej, benzyna, azot, tlen itd. Zapisują te substancje w schemacie.

dobrze rozpuszczalne w wodzie trudno rozpuszczalne w wodzie Substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie trudno rozpuszczalne w wodzie sól cukier saletra ocet alkohol dwutlenek węgla amoniak chlorowodór kreda olej benzyna tlen azot

Nauczyciel wskazuje, że substancja w której rozpusz-czamy substancję nazywamy rozpuszczalnikiem, a sub-stancje, które rozpuszczamy, nazywamy substancją rozpuszczaną. Podczas rozpuszczania powstawać mogą: roztwory, zawiesiny lub emulsje.

Podsumowanie lekcji: Substancje możemy podzielić na dobrze rozpusz-czalne i trudno rozpuszczalne w wodzie. Woda jest najlepszym znanym rozpuszczalnikiem, roz-puszcza bardzo wiele substancji.

Praca domowa: Zadanie 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń.

Uwagi do lekcji: Wcześniej należy przygotować zestawy pro-bówek oraz wybrać kilku uczniów, którzy będą asystentami. Należy kontrolować wykonywanie doświadczeń tak, aby uczniowie sprawnie je przeprowadzili i nie tracili czasu na zbyt długie wykonywanie doświadczenia.