Meteorologia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany klimatyczne i ich skutki
Advertisements

Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 5
Przedstawienie profilu trasy za pomocą ciśnienia atmosferycznego
HURAGANY I TRĄBY POWIETRZNE
Wybierz pytanie
Väder- och Klimatförändringar
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
GLOBALNE OCIEPLENIE KLIMATU
Czym zajmuje się geografia?
Autor: Aleksandra Magura-Witkowska
Meteorologia doświadczalna Wykład 4 Pomiary ciśnienia atmosferycznego
CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE
Dlaczego pada śnieg? Małgorzata Konieczna Śnieg Śnieg - opad atmosferyczny w postaci kryształków lodu o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek,
Wpływ geograficznego zróżnicowania napromieniowania oraz właściwości podłoża na dystrybucję energii na powierzchni Ziemi
„Uczeń z klasą” – Badam świat
KLIMAT TATR Meteorologia Nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – troposferze.
metody mierzenia powierzchni ziemi
Prawo Archimedesa Dlaczego kaczka pływa, a kamień tonie
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Zjawiska pogodowe w Twojej filiżance
Pogoda na poważnie.
Pytanie kluczowe: Dlaczego pogoda jest zawsze? ? ?
PROJEKT POGODA JEST ZAWSZE
RUCH WIROWY ZIEMI.
Obieg wody w przyrodzie
W Zatoce Karpentaria, Australia północna, od września do listopada, zaobserwowano niezwykłe, piękne zjawisko chmur w kształcie powoju.
Opracowali: Piotr Romaniak Paweł Sandulski
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
3. Parametry powietrza – ciśnienie.
PRZYRODA BUDZI SIĘ DO ŻYCIA
Woda na Ziemi – hydrosfera
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Bez zaskoczenia czyli jak prognozować pogodę”
Następstwa ruchu wirowego Ziemi
Obserwacje oraz modelowanie natężenia promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet.
Meteorologia doświadczalna Wykład 1
GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Prezentacja sprawdzalności pogody w Wejherowie Autor: Natalia Wasilka, Dane zebrane przez uczniów klasy 4b i 4d.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Kilka zdań na temat atmosfery Atmosfera to gazowa powłoka Ziemi. Stałymi składnikami powietrza atmosferycznego są: azot, tlen,(99%) oraz argon, neon,
Projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ola Koman, 3a.  nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – TROPOSFERZE.
Kuba Hajdel kl. I „e” METEOROLOG I JEGO PRACA. Meteorolog Osoba, która zajmuje się zbieraniem danych pogodowych i przygotowaniem informacji o nadchodzącej.
Temperatura powietrza
Tornado (z hiszp. tronada – burza) – gwałtownie wirująca kolumna powietrza, będąca jednocześnie w kontakcie z powierzchnią ziemi i podstawą cumulonimbusa.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Czym zajmuje się fizyka ?
Projekt edukacyjny w klasie I e i II d. Jaką mamy pogodę
Składniki pogody.
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu,
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Wynalazki 10 wynalazków ułatwiających codzienne życie.
Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE”
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery Wykład 9
Proste pomiary terenowe
Fizyka a ekologia.
PROJEKT EDUKACYJNY KLAS II
POGODA I JEJ SKŁADNIKI.
Przewidywanie pogody.
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera
Atmosfera Dr inż. Andrzej MAJKA
Meteorologia.
Autor: Tomasz Krawczyk
1.
Laboratorium Internetu Rzeczy
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 9
ATMOSFERA - to powłoka otaczająca Ziemię, składająca się z mieszaniny gazów tworzących powietrze. Atmosfera jest zbudowana warstwowo.
Zapis prezentacji:

Meteorologia

Co to jest meteorologia? Meteorologia to nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie - troposferze. Bada, jak te procesy wpływają na przebieg procesów atmosferycznych i stan pogody na danym obszarze. Meteorologia, klimatologia, fizyka atmosfery i chemia atmosfery są jednymi z głównych dyscyplin nauk o atmosferze. Hydrometeorologia jest nauką zajmującą się badaniem zjawisk związanych z atmosferą i hydrosferą np. przy badaniu cyklonów tropikalnych lub zmian klimatycznych. Dzień Meteorologii obchodzony jest 23 marca

Na początek trochę historii Pierwszy raz terminu meteorologia użył w roku 334 p.n.e. Arystoteles. Według niego meteorologia to „...każde oddziaływanie pomiędzy powietrzem i wodą, i rodzaje i części Ziemi i oddziaływania pomiędzy tymi rodzajami...”. Również Arystoteles jako pierwszy opisał mechanizm powstawania deszczu. Arystoteles

W 278r. p.n.e. Aratus w swojej księdze znaków zapisuje pierwsze przepowiednie pogodowe. Jednak prawdziwy rozwój meteorologii rozpoczął się dopiero w XVII wieku, kiedy to w 1607r. Galileusz konstruuje termoskop, który umożliwia mierzenie temperatury (niestety pomiary były bardzo niedokładne ponieważ termoskop Galileusza był zależny od ciśnienia atmosferycznego). Zmienił on jednak sposób myślenia ludzi i bezpośrednio przyczynił się do rozwoju meteorologii.

Barometr, higrometr, anemometr W 1643r. asystent Galileusza Evangelista Torricelli konstruuje pierwszy barometr pokazując, że ciśnienie atmosferyczne jest zmienne w czasie. W 1644 wynaleziono higrometr do pomiaru wilgotności powietrza. W 1648 Blaise Pascal odkrywa, że ciśnienie atmosferyczne spada z wysokością i twierdzi, że ponad atmosferą musi być próżnia. W 1667 Robert Hooke buduje pierwszy anemometr do pomiaru prędkości wiatru.

Kolejne wynalazki W 1714 Daniel Fahrenheit konstruuje pierwszy termometr rtęciowy umożliwiający dokonywanie dokładnych pomiarów temperatury i wprowadza skalę temperatury (skala Fahrenheita). W 1735 w Anglii George Hadley jako pierwszy uwzględnia ruch obrotowy ziemi w opisie wiatrów pasatowych. Mimo że opis nie jest prawidłowy i przewidywał wiatry pasatowe słabsze niż obserwowane, to średnią cyrkulację w tropikach nazywamy do tej pory komórką Hadleya. W latach 1743-1784 Benjamin Franklin stwierdza, że systemy pogodowe w Ameryce Północnej poruszają się z zachodu na wschód, opisuje błyskawicę jako zjawisko elektryczności atmosferycznej, publikuje pierwszą mapę prądu Gulfstream, spekuluje na temat związku zalesienia i klimatu.

W latach 1802-1803 Luke Howard opisuje nazwy chmur. W 1806 Francis Beaufort wprowadza skale Beauforta w celu klasyfikacji siły wiatru. Dopiero w 1860 Robert Fitzroy używa telegrafu w celu zbierania informacji pogodowych w Anglii i konstruuje mapy synoptyczne wprowadzając termin prognoza pogody. Pierwsza prognoza pogody jest opublikowana w „The Times” tego samego roku.

W latach 1918-1936 Wladimir Köppen opracował klasyfikację klimatu. W czasie II wojny światowej w 1941 opracowano pierwszy system radarowy w Anglii. Przyczyniło się to do rozwoju radarów meteorologicznych. 1 kwietnia 1960 Amerykanie wystrzelili satelitę do zastosowań wyłącznie meteorologicznych nazwaną TIROS 1 (Television and Infrared Observational Satelite). Ważył 120 kilogramów. Na pokładzie miał zmodyfikowaną kamerę telewizyjną. Zdjęcia z kamery na pokładzie TIROS 1 po raz pierwszy dobitnie zwróciły uwagę na fakt, że systemy pogodowe na ziemi i atmosfera ziemska są całością. Był to jeden z kluczowych momentów współczesnej meteorologii.

Jak robimy pomiary? Instrumenty meteorologiczne służą do pomiarów takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, kierunek i prędkość wiatru. Pomiary naziemne dokonywane są w specjalnych klatkach meteorologicznych. Dokonuje się także pomiarów tych wielkości za pomocą sondaży meteorologicznych, najczęściej za pomocą bezpośrednich pomiarów za pomocą aparatury zawieszonej na balonach meteorologicznych. Inne pomiary dokonywane są metodami teledetekcyjnymi. Np ocena prędkości wiatru może być dokonana na podstawie pomiarów ruchu chmur. Pomiary satelitarne wykorzystują różne długości fal elektromagnetycznych do oceny prędkości wiatru na powierzchni ziemi, ilości pary wodnej w atmosferze, czy rozkładu temperatury z wysokością w atmosferze.

To już koniec Tym slajdem kończy się etap prezentacji multimedialnej. Jednak nasze koleżanki zaprowadzą Was teraz do naszej szkolnej stacji meteorologicznej, gdzie objaśnią Wam jakie przyrządy znajdują się w tzw. klatce i do czego służą. Zapraszamy! Wykonane przez uczniów klasy III B: Bartka Styczyńskiego Pawła Wiącka Patryka Wąsowskiego