Digital Radio Mondiale. Dlaczego radiofonia cyfrowa poniżej 30 MHz ? Radiofonia UKF – dobra jakość, ale mały zasięg; Radiofonia AM – gorsza jakość, ale.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA Zasady przygotowania abonentów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.
Advertisements

DVB-S Tomasz Bartkowiak Maciej Januszewski Paweł Kryszkiewicz
Sieci bezprzewodowe.
Wykład 5: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
Wykład no 14.
Naziemna Telewizja Cyfrowa.
Sieci bezprzewodowe.
Autor : Artur Waśkowiak
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ .
Przetwarzanie sygnałów (wstęp do sygnałów cyfrowych)
T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt
Dlaczego telewizja cyfrowa? Wyższa jakość obrazu i dźwięku – Format 4:3 oraz 16:9 – 8 kanałowy dźwięk przestrzenny Lepsza jakość emisji i odporność na.
Kwantyzatory wektorowe i kodery CELP (Code Excited Linear Prediction) Przemysław Dymarski Zakład Systemów Teletransmisyjnych Instytut Telekomunikacji Politechniki.
Kodowanie sygnałów audio w dziedzinie częstotliwości
ATRAC Adaptive Transform Acoustic Coding PTMT MiniDisc - 1/5 pojemności standardowego CD - 74 min dźwięku ATRAC pasmo 22 kHz (cz ęstotliwość próbkowania.
Kodery audio operujące w dziedzinie częstotliwości
„TELEWIZJA CYFROWA” DVB-S DVB-T DVB-C ATM/SDH IP.
Komuniukacja Komputer-Komputer
MODULACJE KĄTA FAZOWEGO HARMONICZNEGO SYGNAŁU NOŚNEGO
Stratna kompresja dźwięku
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Karta dźwiękowa.
Protokoły sieciowe.
Radiofoniczne sieci cyfrowe, narzędzia i metody ich projektowania oraz emisje doświadczalneRadiofoniczne sieci cyfrowe, narzędzia i metody ich projektowania.
Materiały pomocnicze Naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T)
KOMPRESJA DANYCH Marek Dyoniziak.
KOMPRESJA DANYCH DAWID FREJ. Kompresja danych Kompresja danych - polega na zmianie sposobu zapisu informacji w taki sposób, aby zmniejszyć redundancję
Radiokomunikacja zagadnienia ogólne
Dlaczego przechodzimy na odbiór cyfrowy? Cyfryzacja naziemnej transmisji sygnału telewizyjnego w Europie to rezultat konferencji, która odbyła się w.
Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki
Cele i rodzaje modulacji
Bezprzewodowego system OMNIA
TiTD Wykład 3.
fmax 1kHz 4kHz 8kHz B 12kHz 48kHz 96kHz
Transmisja w torze miedzianym
Technika bezprzewodowa
Przygotował: Kamil Feliszewski
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Metody odszumiania sygnałów
KARTY DŹWIĘKOWE.
Modulacja amplitudy – dwuwstęgowa z wytłumioną falą nośną AM – DSB-SC (double sideband suppressed carrier) Modulator Przebieg czasowy.
W.7. PRZEMIANA CZĘSTOTLIWOŚCI
Odporność na szum MODULACJE AMPLITUDY
Technika cyfrowa i analogowa Pudełko Urządzenia Techniki Komputerowej.
Dostęp bezprzewodowy Pom potom….
Maciej Gwiazdoń, Mateusz Suder, Szymon Szymczk
W5_Modulacja i demodulacja AM
FALE RADIOWE I MIKROFALE
Analiza jakości odbioru sygnału telewizji cyfrowej DVB-S w implementacji stałoprzecinkowej T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt IEEE Student.
Systemy telekomunikacji optycznej
Cyfrowe systemy pomiarowe
 Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są.
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 12,13)
Projekt firmowej sieci Wi-Fi
Modulacja amplitudy.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
PTS Przykład Dany jest sygnał: Korzystając z twierdzenia o przesunięciu częstotliwościowym:
Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne. Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych.
System RDS.  1970 …co jeszcze można dodać do radiofonii UKF, aby zwiększyć jej atrakcyjność? 1974 Bosch / Blaupunkt wprowadzili ARI (Autofahrer Rundfunk.
Telekomunikacyjne systemy dostępowe. Sieć dostępowa - połączenie pomiędzy centralą abonencką a urządzeniem abonenckim. Sieci dostępowe – najdroższy element.
Modulacje wielu nośnych FDMATDMA OFDM = Orthogonal Frequency Division Multiplexing jeden użytkownik opatentowana w połowie lat 1960.
Nośniki transmisji.
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 3. NOŚNIKI. WARSTWA FIZYCZNA
Budowa i zasada działania modemu
Zygmunt Kubiak Instytut Informatyki Politechnika Poznańska
MODULACJE Z ROZPROSZONYM WIDMEM
PODSTAWY TELEKOMUNIKACJI
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 1, 2, 3)
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 8,9)
Zapis prezentacji:

Digital Radio Mondiale

Dlaczego radiofonia cyfrowa poniżej 30 MHz ? Radiofonia UKF – dobra jakość, ale mały zasięg; Radiofonia AM – gorsza jakość, ale możliwość b. dużych zasięgów Radiofonia cyfrowa (< 30MHz) – dobry zasięg (?), dobra jakość (?), + informacje dodatkowe DRM = radiofonia cyfrowa na falach Dł, Śr, Kr …są informacje, że granica tej radiofonii ma być przesunięta aż do 120 MHz…

Digital Radio Mondiale IEC Digital Radio Mondiale (DRM) – Part 1: System specification ES Digital Radio Mondiale (DRM) – System specification dobra jakość dźwięku, dobry odbiór na tych samych częstotliwościach co AM, wybór stacji wg nazwy lub typu programu, wyświetlanie informacji dodatkowej, niewielka modyfikacja nadajników, możliwość odbioru międzykontynentalnego.

problem interferencji międzysymbolowych – konieczność długich symboli konieczność modulacji z grupy OFDM Modulacja COFDM – Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing ortogonalne zwielokrotnienie w dziedzinie częstotliwości z kodowaniem korekcyjnym

widmo sygnału OFDM warunek ortogonalności nośnych odstęp między nośnymi = szybkość modulacji tylko wtedy sąsiadujące widma zmodulowanych nośnych można rozdzielić w odbiorniku

W systemie DRM przewidziano 4 tryby pracy: A, B, C, D dostosowane do różnych warunków propagacji fal. Warunki łagodne – nie trzeba dużych zabezpieczeń – można uzyskać większe przepływności danych. Warunki trudne – należy poświęcić przepływność na rzecz zabezpieczeń.

standardowe szerokości pasma: 4, kHz pasma podwojone dostosowane do obecnych pasm AM pasma połówkowe liczba nośnych – zależna od trybu i pasma Dł, ŚrKrŚr, Kr

czas użyteczny przedział ochronny Tryb A – najmniej zabezpieczony; tryb D - najbardziej

znam. szerokość pasma 4,5 kHz 5 kHz 9 kHz 10 kHz 18 kHz 20 kHz l. nośn. A ( 41,67 Hz) B (46,87 Hz) C (68,18 Hz) D (107,14 Hz) liczba nośnych – zależna od trybu i pasma Rzeczywiste szerokości pasma są nieco inne; wynika to z odstępu między nośnymi i ich liczby A 9500 Hz B 9656 Hz C 9408 Hz D 9428 Hz

3 kanały logiczne MSC - Main Service Channel strumieni audio lub dane; w każdej ramce FAC - Fast Access Channel - parametry: pasmo, głębokość przeplotu, zawartość kanału MSC; w każdej superramce (co 3 ramki) SDC - Service Description Channel opisuje konfigurację MSC, zawiera dane potrzebne do dekodowania, alternatywne źródła tego samego programu

Nośne są modulowane cyfrowo modulacjami 4-QAM, 16-QAM i 64-QAM w kanale MSC (Main Service Channel) – 16QAM i 64 QAM (największa przepływność, ale najmniejsza odporność) w kanale FAC (Fast Access Channel) – 4-QAM ( mała przepływność, ale największa odporność) w kanale SDC (Service Description Channel) – 4-QAM i 16-QAM przypomnienie…

koder DRM

Minimalna dostępna przepływność bitowa w kanale MSC = 4,8 kbit/s dla 16-QAM, trybu odporności B, sprawności kodowania 0,5 i pasma 4,5 kHz, maksymalna przepływność = 72,0 kbit/s dla 64-QAM, trybu odporności A, sprawności kodowania 0,78 i pasma 20 kHz. Na potrzeby emisji długo- i średniofalowych w Polsce zakłada się, że będzie stosowany wyłącznie tryb odporności A i pasmo 9 kHz. skutek kodowania splotowego

Kodowanie źródłowe w DRM W systemie DRM przewidziano następujące kodowania źródłowe: - podzbiór MPEG-4 AAC (Advanced Audio Coding) włącznie z narzędziami podwyższającymi odporność na zakłócenia dla transmisji mono- i stereofonicznych; - podzbiór MPEG-4 CELP (Code Excited Linear Prediction) dla odpornej na zakłócenia transmisji monofonicznej mowy; - podzbiór MPEG-4 HVXC (Harmonic Vector eXcitation Coding) dla odpornej na zakłócenia transmisji monofonicznej mowy przy niewielkiej dostępnej przepływności bitowej;

AAC = Advanced Audio Coding - standardowa kompresja stratna w technice fonii cyfrowej. Pomyślana jako następca kodowania MP3. Więcej możliwych częstotliwości próbkowania – od 8 kHz do 96 kHz. Dowolne wartości przepływności i długości ramek. Mniej mocy obliczeniowej przy dekodowaniu. Uzyskuje się lepszą jakość dźwięku niż przy MP3 przy tej samej przepływności bitowej. Kodowanie używane np. w IPod-ach.

Code Excited Linear Prediction (CELP) - algorytm kodowania mowy. Posiada wiele odmian i dlatego obecnie CELP jest nazwą klasy algorytmów. Odtwarzanie zakodowanej mowy – na zasadzie jej syntezy. Oryginalny algorytm (w 1983r.) wymagał 150 s pracy superkomputera Cray I do zakodowania 1 s mowy! Harmonic Vector Excitation Coding (HVXC) - algorytm kodowania mowy ze standardu MPEG-4 - bardzo małe przepływności - 2 i 4 kbit/s.

Razem z AAC i CELP można stosować SBR (Spectral Band Replication) pozwalający na uzyskanie pełnego pasma dźwięku przy niewielkich prędkościach bitowych. Podstawową metodą kodowania dźwięku stosowaną obecnie w radiofonii jest AAC połączona z SBR. Zapewnia to uzyskanie jakości zbliżonej do UKF FM, przy przepływności rzędu kbit/s.

SBR – Signal Band Replication po stronie nadawczej po stronie odbiorczej Dźwięki mowy i muzyki zawierają harmoniczne - można je przewidzieć; konieczne jest tylko niewiele informacji o poziomie tych harmonicznych.

Koncepcja uniwersalnego odbiornika radiowego SDR – Software Defined Radio

Porównanie jakości i przepływności w różnych systemach transmisji i zapisu dźwięku

Możliwość odbioru DRM poprzez dekodowanie w komputerze

„odbiorniczek” DRM – przystawka do komputera z toru p.cz odbiornika wyjście do karty dźwiękowej

Wstępne prace studialne w Polsce pokazują możliwość pokrycia całego kraju jednym programem DRM

11 stacji nadawczych mniejszej mocy

Własne eksperymenty…