Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
czyli Słowacki pół żartem, pół serio
Lekcja Temat: To bardzo boli… O uczuciach podmiotu mówiącego w wierszu W. Broniewskiego „Firanka”
ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ Jan Paweł II Człowiek, który zmienił świat.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Bolesław Leśmian „DUSIOŁEK” Przygotował: Cibor Robert Klasa 4d TGH.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
Julian Towim ”Matka” Oliver Stania.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Środki poetyckie stylistyczne.
1. Jezus na śmierć skazany.
Renesansowe wartości życiowe w „Trenach” Jana Kochanowskiego.
Poezja metafizyczna.
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
LINA Historia ta opowiada o alpiniście, który chciał się wspiąć na najwyższy szczyt świata. Przygotowywał się do tej wyprawy przez kilka lat, a dla większej.
Grzegorz Muszyński Jak literatura różnych epok przedstawia postać rycerza, wojownika, żołnierza? Analizując wybrane utwory, omów wzory heroicznych postaw.
Zbigniew Herbert Życie i twórczość
Rodzaje i gatunki literackie
Ks. Jan Twardowski Kochać....
WŁADYSŁAW SYROKOMLA - PATRON NASZEJ SZKOŁY
Miłość.
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
Autorki: Kinga Marczak i Weronika Jakubowska
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Matematyka w życiu codziennym
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
Pragnieniem Boga jest wejście z darem zbawienia, z darem życia właśnie wszędzie tam, gdzie jest rana, ból, cierpienie, śmierć, zniewolenie,
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
15. Zabójstwo niewinnej istoty ludzkiej – aborcja
,,Przyjaciele lasu”.
Dla prawdziwego turysty każde drzewo, krzew czy nawet stos kamieni jest cennym elementem krajobrazu.
RODZAJE LITERACKIE.
Moje najpiękniejsze miejsce na Lubelszczyźnie
PIERWSZA POMOC Ocena stanu Podstawowe czynności życiowe: - oddech
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Fryderyk Pautsch
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Zbigniew Bolesław Ryszard Herbert źródło zdjęcia:
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Obrzęki i zwichnięcia.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Poezja i środki stylistyczne
Norma postępowania jako wyrażenie języka
„Życie może być poezją”
Systematyka literatury
Nazwa – pojęcie i podziały
LINA Historia opowiada o alpiniście, który chciał się wspiąć na najwyższy szczyt świata. Przygotowywał się do tej wyprawy przez kilka lat, a dla większej.
WYCHŁODZENIE - HIPOTERMIA, ODMROŻENIA
Warsztaty Żywieniowe Temat: Prawidłowe nawodnienie ma znaczenie
Norma postępowania jako wyrażenie języka
W poszukiwaniu Boga w-poszukiwaniu-boga.blog.onet.pl.
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Koncert akordeonowy pt. „Ziemia- planeta na której żyjemy”
Moje wiersze w przestrzeni życia
Zapis prezentacji:

Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA

Wiersz Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz” jest reinterpretacją znanego mitu i wpisuje się w realizowany przez poetę nurt utworów czerpiących z antycznego dorobku. Pod względem konstrukcji podmiotu lirycznego tekst zaliczamy do liryki pośredniej. Narrator nie ujawnia się wprost, przyjmuje pozę opowiadacza, z boku przygląda się dalszemu ciągowi pojedynku bohaterów, nie ujawnia w żaden sposób swoich uczuć, refleksji czy subiektywnych ocen zachowania boga i sylena.

Kolejną cechą formalną wiersza jest – mimo podziału na strofy - jego nieregularna budowa (wiersz wolny). Herbert – jak to się często zdarza w jego innych dziełach – także i tu zrezygnował z rymów oraz niepotrzebnych środków stylistycznych i opisów.

Wśród nielicznych zabiegów poetyckich należy wyróżnić:

Powtórzenia pojawiające się dwukrotnie i mające na celu podkreślenie obojętności boga na cierpienie Marsjasza: np.: „wstrząsany dreszczem obrzydzenia Apollo czyści swój instrument”;

Metafory Odnosimy wrażenie, że poeta opisuje swoisty krajobraz ludzkiego ciała np.: „łyse góry wątroby pokarmów białe wąwozy szumiące lasy płuc słodkie pagórki mięśni stawy żółć krew i dreszcze zimowy wiatr kości nad solą pamięci”

Epitety Mają na celu określenie cech lub stosunku podmiotu do danego przedmiotu np.: „nieprzebrane bogactwo” „żwirową aleją” „skamieniały słowik”

Naturalistyczne opisy wnętrzności ciała obdzieranego ze skóry sylena: np.: „łyse góry wątroby pokarmów białe wąwozy szumiące lasy płuc słodkie pagórki mięśni stawy żółć krew i dreszcze zimowy wiatr kości nad solą pamięci”. Należy pamiętać, iż skłonności Herberta do naturalizmu ukształtowały się w czasach dominacji ideologii Hitlera oraz barbarzyńskiego komunizmu, gdy jako żołnierz AK wielokrotnie miał do czynienia ze śmiercią czy cierpieniem żołnierzy i zwykłych ludzi.

Ukazanie łączności między światem ludzi a światem przyrody czego dowodem jest zamienienie słowika w kamień i osiwienie drzewa, wskutek rozdzierającego krzyku cierpiącego Marsjasza: np.: „nagle pod nogi upada mu skamieniały słowik odwraca głowę i widzi że drzewo do którego przywiązany był Marsjasz jest siwe zupełnie”;

Liczne fragmenty będące próbą zamknięcia w słowach fizycznego cierpienia obdzieranego ze skóry Marsjasza: np.:„krzyczy zanim krzyk jego dojdzie do jego wysokich uszu wypoczywa w cieniu tego krzyku (…) tylko z pozoru głos Marsjasza jest monotonny i składa się z jednej samogłoski A w istocie opowiada Marsjasz nieprzebrane bogactwo swego ciała (…) teraz do chóru przyłącza się stos pacierzowy Marsjasza w zasadzie to samo A tylko głębsze z dodatkiem rdzy”.

W tym pozornie monotonnym i jednostajnym krzyku Herbert wyraził pełnię uczuć Marsjasza: jego cierpienie, przeszywający ból oraz ukrył piękno i emocjonalną poezję. Na to wszystko składają się dźwięki wychodzące ze wszystkich części ciała sylena: wątroby, płuc, mięśni, żółci, krwi czy kości. Swoje nuty dodały także „łyse góry”, „białe wąwozy”, „szumiące lasy”, „słodkie pagórki”: