Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
Advertisements

MATEMATYKA-ułamki zwykłe
QUIZ MATEMATYCZNY.
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
1.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Działania na ułamkach zwykłych
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
PIERWIASTKI.
Tajemniczy ciąg Fibonacciego
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
opracowanie: Agata Idczak
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Wyrażenia algebraiczne
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
Potęgowanie liczb całkowitych Dalej opracowała: Edyta Kaczmarek
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Ciekawostki o liczbach
Mnożenie i dzielenie liczb naturalnych
Działania arytmetyczne.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Liczby rzeczywiste ©M.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Matematyka i system dwójkowy
LICZBY Naturalne.
POTĘGI I PIERWIASTKI.
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Liczby Naturalne.
Ułamki Zwykłe.
Liczby Ujemne.
UŁAMKI ZWYKŁE.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Temat: Liczby całkowite
Wyrażenia Algebraiczne
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
POTĘGI ©M.
Działania na ułamkach dziesiętnych
w kwadracie stupolowym
Rozwiązanie zagadki nr 2
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Rodzaje liczb.
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Działania podstawowe w zbiorze liczb naturalnych
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE Gimnazjum w Blachowni Hej, mam na imię Zbigniew! Jestem nauczycielem matematyki. Dziś wprowadzę was w cudowny świat liczb.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Wyrażenia algebraiczne
POTĘGOWANIE.
Liczby całkowite Definicja Działania na liczbach całkowitych Cechy podzielności Potęga.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Działania na liczbach wymiernych Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
POTĘGI I PIERWIASTKI .
Jednomany.
Działania na potęgach Wiktoria Kieniewicz kl.2e. Co to są potęgi? Potęgowanie to działanie zastępujące mnożenie. Potęgowany element nazywa się podstawą,
Liczby pierwsze oraz kryptologia
Zapis prezentacji:

Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną liczbę naturalną w systemie używanym przez nas można zapisać za pomocą cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, przy czym znaczenie cyfry zależy od miejsca, które ona zajmuje w zapisie liczby. Na przykład 4087 to 4 tysiące, 0 setek, 8 dziesiątek i 7 jedności.

Zbiór liczb całkowitych można zdefiniować jako rozszerzenie zbioru liczb naturalnych o wszystkie wyniki operacji odejmowania liczb naturalnych od zera. Mówiąc prosto jest to zbiór składający się z zera oraz wszystkich ciągów (1, 2, 3, 4, …) oraz (- 1, -2, -3, -4, …).

7 5 4 9 1 8 2 6 10 3

5 4 -1 3 -2 -4 -3 1 -5 2

Na liczbach naturalnych określamy intuicyjnie podstawowe działania arytmetyczne: dodawanie, mnożenie. Wyniki tych dwóch działań wykonanych na liczbach naturalnych zawsze należą do zbioru liczb naturalnych. 7zł 3 15zł

Inaczej sprawa wygląda z operacjami odwrotnymi (wynikiem odejmowania może być liczba ujemna, a wynikiem dzielenia liczba wymierna).

Wyróżniamy cztery działania na liczbach całkowitych Wyróżniamy cztery działania na liczbach całkowitych. Są to: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. •

Pierwsze z działań - dodawanie - polega na łączeniu kilku części w jedną całość - sumę. 18 + 6 = 24 4 + 5 = 9 składnik składnik suma 52 + 17 = 69 3 + 4 = 7

Drugie z nich – odejmowanie – polega na zmniejszeniu jednej wielkości o drugą. 8 - 1 = 7 9 odjemna odjemnik różnica 3= 27 - 6 = 21 - 34 - 29 = 5 6

Można to zapisać również tak: Trzecie – mnożenie – to dodawanie do siebie pewnej liczby tyle razy, ile wyznacza druga. Można to zapisać również tak: 4 * 15 = 60 • 2 7 * 8 = 56 5 * 25 = 125 4 * 2 = 8

Ostatnie z działań – dzielenie – to czynność sprawdzająca ile razy dana liczba zmieści się w innej. Niestety, NIE WSZYSTKIE PARY LICZB CAŁKOWITYCH MOŻNA PRZEZ SIEBIE PODZIELIĆ!!! 9 : 3 = 3 90 : 9 = 10 60 : 5 = 12 6 : 2 = 3

Kasia i Marek liczą kwiatki rosnące w ich ogródku. Marek zapisał tak: 3 • 3 + 2 Kasia obliczyła, że mają 15 kwiatków, a Marek uważa, że 11. Marek zapomniał o nawiasach. Prawidłowy zapis wygląda tak: 3 • (3 + 2) Dlaczego ich wyniki się różnią? Gdzie popełniły błąd?

Najpierw wykonujemy działania w nawiasach. 10 : (5 – 3) Jeśli jest kilka nawiasów, to najpierw wykonujemy działanie w tym nawiasie, który nie ma wewnątrz już żadnych innych nawiasów. 100 – [2 • (15 + 5) – 4] Mnożenie i dzielenie wykonujemy przed dodawaniem i odejmo- waniem. 10 + 48 : 4

Kolejność wykonywania działań na liczbach naturalnych ( )

12 : 2 • 3 Jak liczyć, gdy mamy dwa działania i nie ma nawiasu? Jest mnożenie i dodawanie (lub odejmowanie) Jest dzielenie i dodawanie (lub odejmo- wanie) Nie ma mnożenia ani dzielenia Jest mnożenie i dzielenie Wykonuj po kolei od lewej do prawej strony Wykonuj po kolei od lewej do prawej strony Najpierw pomnóż Najpierw podziel 5 + 6 • 2 5 – 6 : 2 5 – 2 + 6 12 : 2 • 3 3 6 12 3 18 9 17 2

Reszta z tego dzielenia jest równa 0, więc mówimy, że liczba 15 jest podzielna przez 5 lub, że 15 dzieli się przez 5. 15 : 5 = 3 r. 0 Reszta z tego dzielenia nie jest równa 0, wiec mówimy, że liczba 17 nie jest podzielna przez 5 lub, że 17 nie dzieli się przez 5. 17 : 5 = 3 r. 2 Liczba 35 jest podzielna przez następujące liczby: 1, 5, 7 i 35. Mówimy, że liczby 1, 5, 7, i 35 to dzielniki liczby 35.

4 • 0 = 0 Każda z tych liczb jest wynikiem pomnożenia liczby 4 przez jakąś liczbę naturalną. 4 • 1 = 4 4 • 2 = 8 Takie liczby nazywamy wielokrotnościami liczby 4. 4 • 3 = 12 4 • 4 = 16 ... Liczby: 0, 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32 ... To wielokrotności liczby 4.

Liczby, które są podzielne przez 2, nazywamy liczbami parzystymi. Pamiętaj, że liczba 0 też jest liczbą parzystą! Cztery cukierki 4 : 2 = 2 Liczby, które nie są podzielne przez 2, nazywamy liczbami nieparzystymi. Trzy cukierki 3 : 2 = 1 r. 1

Chcąc sprawdzić, czy liczba naturalna jest podzielna przez 2, wystarczy sprawdzić, czy jej ostatnia cyfra dzieli się przez 2 (a więc ostatnia cyfrą musi być 0, 2, 4, 6 lub 8). Chcąc sprawdzić, czy liczba naturalna jest podzielna przez 5, wystarczy sprawdzić, czy jej ostatnia cyfra dzieli się przez 5 (a więc ostatnia cyfrą musi być 0 lub 5). Chcąc sprawdzić, czy liczba naturalna jest podzielna przez 10, wystarczy sprawdzić jej ostatnią cyfrę - musi być 0.

Chcąc sprawdzić, czy liczba naturalna jest podzielna przez 3, wystarczy sprawdzić, czy suma jej cyfr dzieli się przez 3. Na przykład: Liczba 11301 jest podzielna przez 3, bo suma jej cyfr (1 + 1 + 3 + 0 + 1) wynosi 6, a 6 dzieli się przez 3. Chcąc sprawdzić, czy liczba naturalna jest podzielna przez 9, wystarczy sprawdzić, czy suma jej cyfr dzieli się przez 9. Na przykład: Liczba 81450 jest podzielna przez 9, bo suma jej cyfr (8 + 1 + 4 + 5 + 0) wynosi 18, a 18 dzieli się przez 9.

+ = 2 + 2 = 4 Suma dwóch liczb parzystych jest liczbą parzysta. + = 3 + 3 = 6 Suma dwóch liczb nieparzystych jest liczbą parzystą. + = 2 + 3 = 5 Suma liczby parzystej i nie parzystej jest liczbą nieparzystą.

Na poniższym rysunku przedstawiono drzewo genealogiczne Na poniższym rysunku przedstawiono drzewo genealogiczne. Ty też posiadasz swoje drzewo.

Myślałeś kiedyś o tym, ilu prapradziadków posiadałeś Myślałeś kiedyś o tym, ilu prapradziadków posiadałeś? Odpowiedź może być prostsza niż myślisz!

2 rodzice 2 • 2 = 4 dziadkowie pradziadkowie 2 • 2 • 2 = 8 2 • 2 • 2 • 2 = 16 prapradziadkowie praprapradziadkowie 2 • 2 • 2 • 2 • 2 = 32

Liczba osób w kolejnych pokoleniach przodków to iloczyny dwójek Liczba osób w kolejnych pokoleniach przodków to iloczyny dwójek. Takie iloczyny możemy zapisać w postaci potęgi. Czytamy: 2 • 2 = 22 dwa do potęgi drugiej lub kwadrat liczby 2 2 • 2 • 2 = 23 dwa do potęgi trzeciej lub sześcian liczby 2 2 • 2 • 2 • 2 = 24 dwa do potęgi czwartej 2 • 2 • 2 • 2 • 2 = 25 dwa do potęgi piątej

Przykłady potęg: Liczę, ile jest talerzy na trzech stołach: 3 • 3 3 • 3 = 32 = 9

Potęga to wielokrotne mnożenie tej samej liczby Czyli: 3 • 3 • 3 = 33 Potęgi 4 • 4 • 4 = 43 5 • 5 • 5 • 5 = 54

54 Wykładnik potęgi Podstawa potęgi Podstawa potęgi to liczba którą mnożymy Wykładnik potęgi określa ile razy mnożymy podstawę

5 • 5 • 5 • 5 = 54 Weźmy na przykład to 5 • 5 • 5 • 5 = 54 Suma tych liczb równa się wykładnikowi 5 • 5 • 5 • 5 = 54 Podstawa potęgi

A jeśli podstawa potęgi jest ujemna? To proste, jeśli wykładnik jest parzysty (2, 4, 6 itd.) wynik będzie dodatni, a jeśli nieparzysty (1, 3, 5 itd.) wynik będzie ujemny (-5)4 = (-5) • (-5) • (-5) • (-5) = 625 (-3)3 = (-3) • (-3) • (-3) = (-27)

Mnożenie potęg o tej samej podstawie Mnożąc potęgi o jednakowych podstawach, wykładniki dodajemy, a podstawę zostawiamy nie zmienioną Spójrzmy na to inaczej... Czyli: 52 • 53 = 52+3 = 55 + Mnożenie potęg o tej samej podstawie • = = Inaczej: (5 • 5) • (5 • 5 • 5) = 5 • 5 • 5 • 5 • 5 = 5 • 5 • 5 • 5 • 5 = 55

Dzielenie potęg o tej samej podstawie Dzieląc potęgi o jednakowych podstawach,wykładniki odejmujemy, a podstawę zostawiamy bez zmian Podobnie jak poprzednio: Czyli: 55 : 53=55-3=52 Dzielenie potęg o tej samej podstawie - : = = Inaczej: (5 • 5 • 5 • 5 • 5) : (5 • 5 • 5) = = 5 • 5 = 52

Potęgowanie iloczynu (5 • 4)2 = 52 • 42 = 202 Inaczej: Potęga iloczynu jest równa iloczynowi potęg Czyli: (5 • 4)2 = 52 • 42 = 202 Potęgowanie iloczynu Inaczej: 5 • 5 • 4 • 4 = (5 • 4) • (5 • 4) = 20 • 20 = 202

Potęgowanie ilorazu (4 : 2)2 = 42 : 22 = 22 Potęga ilorazu jest równa ilorazowi potęg Czyli: (4 : 2)2 = 42 : 22 = 22 Potęgowanie ilorazu

Potęgowanie potęgi (52)5 = (5)2 • 5 = 510 Inaczej: Potęgując potęgę, wykładniki mnożymy, a podstawę pozostawiamy bez zmian Czyli: (52)5 = (5)2 • 5 = 510 Potęgowanie potęgi Inaczej: (5 • 5) • (5 • 5) • (5 • 5) • (5 • 5) • (5 • 5) = 5 • 5 • 5 • 5 • 5 • 5 • 5 • 5 • 5 • 5 = 510

Każdy z nas nieustannie korzysta z liczb naturalnych w życiu codziennym. Używamy ich w postaci pieniędzy… widzimy je na kartkach kalendarza oraz na tarczach zegarów…

Pomagają nam w życiu codziennym… % 3 6/2=3 100 2+2=? 2784 …i ułatwiają nam komunikację. 0,8

Korzystamy z nich podczas nauki w szkole, w pracy oraz podczas większości codziennych czynności.

Trochę inaczej jest z ujemnymi liczbami całkowitymi... Spotykamy się z nimi niezbyt często- zazwyczaj przy określaniu temperatury, terenów poniżej poziomu morza czy przy pożyczkach i kredytach.

Tak więc, z liczbami całkowitymi mamy do czynienia każdego dnia i w każdym miejscu. 31 -8 4 7