DOŚWIADCZENIA Z WDROŻENIA ISO 9001:2000 W POLSKIEJ POLICJI
Zmienić relacje obywatel - policja Uporządkować organizację Usatysfakcjonować pracowników Polepszyć współpracę pomiędzy policją i jednostkami samorządu terytorialnego Z chęci zmian Wstęp do TQM DLACZEGO
Mentalność ludzi Zhierarchizowane struktury Brak środków Brak wzorców Mala przejrzystość przepisów PRZESZKODY
ZMIEŃMY TO
Orientacja na klienta Przywództwo Zaangażowanie ludzi Podejście procesowe Podejście systemowe do zarządzania Ciągłe doskonalenie Podejmowanie decyzji na podstawie faktów Wzajemne korzystne relacje ze stronami zainteresowanymi 8 ZASAD ZARZĄDZANIA
Wymagania Realizacja wyrobu Odpowiedzialność Kierownictwa Odpowiedzialność Kierownictwa Pomiary, analiza i doskonalenie Pomiary, analiza i doskonalenie Zarządzanie zasobami Wyrób Satysfakcja Ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością Ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością Klient (strony zainteresowane) Klient (strony zainteresowane) WejścieWyjście Czynności dodające wartościPrzepływ informacji NARZĘDZIE ZMIAN
Skupienie działania na identyfikowaniu i spełnianiu potrzeb mieszkańców CO ZAPEWNIA STANDARD Badania opinii społecznej Ankiety opracowane we własnym zakresie Telefony 800, zaufania, ekspertów Analiza opinii prezentowanych w publikatorach
Tworzenie i utrzymanie środowiska, w którym ludzie są zaangażowani i wykorzystywane są ich zdolności Uruchomienie karty problemów jakościowych Wykorzystanie predyspozycji i opinii psychologicznych przy zatrudnianiu na stanowisku pracy Nieetatowe zespoły problemowe Każdy pomysł nie jest lekceważony CO ZAPEWNIA STANDARD
Nieustanne doskonalenie działania i poprawę efektywności podejmowanych decyzji w oparciu o mierzalne fakty i wyniki Omawianie na odprawach wydziałowych skutków podjętych działań i decyzji Analiza przyczyn powtarzalnych błędów Rejestrowane i analizowane działania naprawcze Przeprojektowanie statystyki na potrzeby mierników w strategii i procesach CO ZAPEWNIA STANDARD
Skupienie działania na uzyskaniu wspólnych korzystnych relacji z podmiotami zewnętrznymi Wspólne programy i imprezy prewencyjne Dodatkowe środki finansowe ze strony organizacji samorządowych Mapa cyfrowa wspólnie aktualizowana TAXI radio, CO ZAPEWNIA STANDARD
Powtarzalność efektów będąca skutkiem planowania i przewidywania, a nie przypadku CO ZAPEWNIA STANDARD Procedury, Karty procesów, Algorytmy Weryfikacja i walidacja zaplanowanych działań Planowanie na podstawie wyników
Eliminuje przekonanie personelu o braku wpływu na sposób wykonania swojej pracy, promuje kreatywność i współdziałanie CO ZAPEWNIA STANDARD Promowanie aktywności i innowacyjności Zrozumiały system oceny i motywacji oparty na wynikach pracy
Poprawia komunikację wewnętrzną, jasno definiuje odpowiedzialność i eliminuje możliwość uchylania się od niej CO ZAPEWNIA STANDARD Opisy stanowisk Karty zadań planowych i doraźnych Liderzy procesów Ocena przełożonego przez podwładnego
Pozwala na racjonalne prowadzenie gospodarki posiadanymi zasobami CO ZAPEWNIA STANDARD Personel podnosi kwalifikacje i wykonuje, na których zna się najlepiej Budżet projektowany w odniesieniu do procesów i celów lokalnie może znaczyć szybciej, taniej i lepiej
Daje dowód na istnienie systemu zarządzania opartego na normach uznanych powszechnie na świecie CO ZAPEWNIA STANDARD Audity certyfikujące i nadzoru Logo ISO 9001
Podejście procesowe - identyfikacja procesów i ich wzajemnych powiązań oraz zarządzanie nimi Rozpatrywanie procesów w kategoriach wartości dodanej,nadzór nad funkcjonowaniem i skutecznością procesów oraz ich ciągłe doskonalenie CO ZAPEWNIA STANDARD Podejmowanie decyzji w miejscu wykonywania Nie ma ważniejszych – jest potrzeba wspólnego działania
WEJŚCIE WYJŚCIE Procesy wspierające NOWOŚĆ - PROCSY
Usprawnianie procesów nie było związane ze strategią Projektujący proces nie zdają sobie sprawy z tego jak on wpłynie na wszystkich zaangażowanych w jego realizację Organizacja bardziej koncentruje się na przeprojektowaniu procesów niż na ich wdrożeniu W projekt zaangażowani są niewłaściwi pracownicy lub nie mający odpowiednich kompetencji Zespoły opracowujące procesy nie mają jasno określonego celu i nie są rozliczani za realizację Nie opracowano systemu miar i innych narzędzi koniecznych do ciągłego doskonalenia procesu Kadra kierownicza uważa,że jeżeli nie zostanie całkowicie zmieniona organizacja i struktura to nie osiągnie się znaczących wyników Kadra kierownicza podejmuje działanie pozorujące zainteresowanie zmianami PROBLEMY Z PROCESAMI
Cele Realizacja planu Plan działań Polityka i strategia Przegląd Wizja Monitoring Zmiany polityki Polityka jakości ZARZĄDZANIE CELAMI
WDROŻENIA W POLICJI Pierwsze wdrożenie w 2001 r. SZJ w 30 jednostkach policji w Polsce Dalsze 14 wdrożeń z wykorzystaniem Projektu UNDP Zainteresowanie standardem ISO 9001:2000 ośmiu jednostek policji na Litwie i Ukrainie
Korzy ś ci pracowników: zrozumienie dzia ł a ń zwi ę kszona satysfakcja z pracy wi ę ksza stabilno ść zatrudnienia wp ł yw na organizacj ę silne zmotywowanie Korzy ś ci dowództwa lepsze wykorzystanie ś rodków poprawa wyników dzia ł ania wzrost zaanga ż owania pracowników KORZYŚCI
Korzy ś ci spo ł ecze ń stwa partnerstwo zrozumienie i zaufanie poczucie bezpiecze ń stwa KORZYŚCI
ISO 9000 Samoocena EFQM/CAF Benchmarking Narzędzia japońskiego TQM Doskonalenie czas PERSPEKTYWY
Dziękuję za uwagę