NINIEJSZA PREZENTACJA JEST MATERIAŁEM AUTORSKIM I MOŻE BYĆ WYKORZYSTYWANA TYLKO PRZEZ UCZNIÓW GIMNAZJUM NR 81 W WARSZAWIE DO CELÓW EDUKACYJNYCH. KOPIOWANIE LUB ROZPOWSZECHNIANIE CZĘŚCI LUB CAŁOŚCI BEZ ZGODY AUTORKI JEST ZABRONIONE. Autorka: Karolina Szurek
MODUŁ 5 - PRZEZ MUZYKĘ DO PORTFELA: MUZYKA W REKLAMIE
trening wyobraźni. Wprowadzenie. Trochę historii. Reklama to nic nowego – już w starożytności istniały różne formy reklamy: -Napisy i ulotki -Obrazy i mozaiki -Zachwalanie ustne Celem reklamy zawsze jest zysk. Twórcy reklam zawsze więc byli kreatywni i wykorzystywali wszelkie dostępne metody.
Ćwiczenie 1. Ćwiczenie 1. Opisz 3 kampanie reklam społecznych, które można było zobaczyć w Warszawie w ostatnich latach. Podaj hasło i cel. Przeczytaj Większość reklam jest komercyjna. Oprócz nich istnieją reklamy społeczne oraz reklamy polityczne. Te typy reklam mogą się też łączyć: np. reklamy powstające w ramach kampanii marketingowych łączących cele komercyjne z celami społecznymi. (tak prowadzony marketing określa się mianem marketingu społecznie zaangażowanego).
Ćwiczenie 2. Czy reklama komercyjna jest potrzebna ludziom? Podaj korzyści i zagrożenia związane z reklamą. Reklama pomaga w sprzedaży niektórych produktów Ułatwienie sprzedaży drobnym sprzedawcom Klienci dowiadują się o nowych produktach, których potrzebują Duża sprzedaż początkowa produktów Ułatwia produkcję towaru Upowszechnianie pozytywnych wzorców Manipulacje konsumentami Tworzenie zachłannego społeczeństwa Wpływ na kreowanie potrzeb Wszechobecność natarczywych reklam jest męcząca Kupowanie niepotrzebnych rzeczy, których zaczęliśmy pragnąć po obejrzeniu reklamy reklamy zaczęliśmy go pragnąć Upowszechnianie negatywnych wzorców
Przeczytaj Reklamy oddziałują na nas etapowo: 1. Tworzenie świadomości produktu, firmy lub marki. 2. Wzbudzanie zainteresowania produktem, firmą lub marką. 3. Wzbudzanie pożądania oferty. 4. Wywoływanie oczekiwanej reakcji (np. zakupu, zachowania). Ćwiczenie 3 Zaplanuj społeczną kampanię reklamową adresowaną do NASZEJ SZKOŁY. Naszkicuj 3 plakaty (lub 3 scenki), wymyśl co najmniej jedno hasło.
Przeczytaj Świat reklam komercyjnych jest IDEALNY. Reklamy tworzą stereotypy szczęścia. Mogą one nieść wzorce dobrych postaw np. odpowiedzialności, zdrowego trybu życia. Mogą też być krzywdzące, gdy wykluczają pewien typ osób ze świata idealnego. Ćwiczenie 4 Przez tydzień obserwuj uważnie reklamy. Spośród poniższej listy osób i miejsc powszechnie obecnych wokół nas zakreśl te, które Twoim zdaniem nie są elementem „idealnego świata reklam” i są WYKLUCZANE. Jaki element można by zmienić w reklamie odzieży aby zapobiec wykluczeniu pewnej grupy osób?
KONTROWERSYJNA CZY POZYTYWNA? Społeczna czy komercyjna?
TYPY REKLAM Ćwiczenie 4b. Wielość i różnorodność środków społecznego przekazu sprawia, że reklamy różnych typów pojawiają się w różnych miejscach i na różne sposoby. Połącz typ reklamy z medium i przykładem. Wpisz w puste pola inne znane Ci typy, media i przykłady. typyŚrodki przekazuprzykłady Audiowizualna (dźwięk+obraz) Tekstowa (do czytania) Wizualna (jak plakat) …………. …………… InternetInternet TranzytowaTranzytowa radio …………. …………… Wyświetlacz LED spotspot Jeżdżąca przyczepa
Typy reklam - realizacje Backlight Balon Big Mamut Backlight Stand Big Mamut Backlight Stand Billboard City light Cyfrowe znaki Display plazma Dmuchaniec Freebord Frontlight Infokiosk LCD LED Megaboard Mammutboard Obrazy z projektorów multimedialnychprojektorów Plakat zewnętrzny Reklama pneumatyczna Reklama pneumatyczna Skydancer Skywizboard Słup ogłoszeniowy Sterowce reklamowe Tablica reklamowa Telebim Windman
Przydatne pojęcia Target – odbiorca, adresat reklamy. Np. rodzice, kobiety, właściciele kotów. Grono odbiorców może być wąskie albo szerokie. Slogan – hasło reklamowe, krótkie i wpadające w ucho, często rymowane. Ćwiczenie 5 Zastanów się i zapisz: co i dla jakiego odbiorcy (targetu) może reklamować podana muzyka : muzykaCo reklamujetarget J.S. Bach „Toccata i fuga” d-moll Eugeniusz Bodo „Umówiłem się z nią na dziewiątą” R. Strauss „Tako rzecze Zaratustra”
Bardzo często jako slogany wykorzystywane są przysłowia. Jakie produkty mogłyby reklamować poniższe przysłowia? Wybierz spośród obrazków lub wymyśl własne. Lepiej późno niż wcale Chcieć, to móc Kuj żelazo póki gorące Czuć się jak ryba w wodzie Nigdy nie mów nigdy ….
Długość dźwięku samotności I nawet kiedy będę sam Nie zmienię się, to nie mój świat Przede mną droga którą znam, Którą ja wybrałem sam Tak, zawsze genialny Idealny muszę być I muszę chcieć, super luz i już Setki bzdur i już, to nie ja I nawet kiedy będę sam Nie zmienię się, to nie mój świat Przede mną droga którą znam, Którą ja wybrałem sam Wiesz, lubię wieczory Lubię się schować na jakiś czas I jakoś tak, nienaturalnie Trochę przesadnie, pobyć sam Wejść na drzewo i patrzeć w niebo Tak zwyczajnie, tylko że Tutaj też wiem kolejny raz Nie mam szans być kim chcę I nawet kiedy będę sam Nie zmienię się, to nie mój świat Przede mną droga którą znam, Którą ja wybrałem sam Noc, a nocą gdy nie śpię Wychodzę choć nie chcę spojrzeć na Chemiczny świat, pachnący szarością Z papieru miłością, gdzie ty i ja I jeszcze ktoś, nie wiem kto Chciałby tak przez kilka lat Zbyt zachłannie i trochę przesadnie Pobyć chwilę sam, chyba go znam I nawet kiedy będę sam Nie zmienię się, to nie mój świat Przede mną droga którą znam, Którą ja wybrałem sam (2x) Ćwiczenie 6. Po zaśpiewaniu piosenki wybierz i podkreśl jej krótki fragment, który mógłby być sloganem reklamowym i zapisz CO mogłoby być nim reklamowane. Ćwiczenie 6. Po zaśpiewaniu piosenki wybierz i podkreśl jej krótki fragment, który mógłby być sloganem reklamowym i zapisz CO mogłoby być nim reklamowane.
MUZYKA W REKLAMIE Projekt artystyczny
MUZYKA W REKLAMIE projekt artystyczny 1. PODANIE ZADANIA DO REALIZACJI W tym projekcie będziecie mieli za zadanie wykonać reklamę wymyślonego czegoś Może to być praca plastyczna, komiks, prezentacja, animacja, lub mix. Pracujecie w grupach: od 2 do 6 osób Reklama może być komercyjna lub społeczna Używamy tylko zrobionych przez siebie obrazków i zdjęć Czas: 30 sek. – 3 min. Nie można reklamować ISNIEJĄCEJ marki lub produktu. musi to być coś z Waszej FANTAZJI może być nierealne może być nierealne Nie można reklamować ISNIEJĄCEJ marki lub produktu. musi to być coś z Waszej FANTAZJI może być nierealne może być nierealne Reklama ma być ETYCZNA, nie może nawiązywać do postaw i rzeczy zabronionych w Statucie Szkoły
2. PROJEKTOWANIE. Burza mózgów: Zapiszcie wszystkie pomysły na produkt, sposób wykonania, slogan, muzykę - wszystko co Waszej grupie przychodzi do głowy.
3. PODZIAŁ ZADAŃ. Dokonajcie podziału obowiązków. Zapiszcie nazwiska osób odpowiedzialnych za poszczególne zadania. Weźcie pod uwagę swoje umiejętności i talenty (w razie potrzeby jedno zadanie może być przydzielone dwóm osobom. Każdy członek zespołu musi być przypisany do jakiegoś zadania). Reżyseria: Rekwizyty: Montaż: Scenariusz: Inne:
Planowanie (ciąg dalszy) i wykonanie projektu. Opisz krótko jaki będzie Wasz projekt – co i jak przedstawicie. Co reklamujecie? …… … …… … ……… … …… … … Kto jest targetem reklamy? …….. ……….. …………… …………… Czego potrzebujecie? (sprzęt, programy, miejsca i in.) …… … …… … ……… … …… … ……… … …… Opis reklamy … … … … … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… W jakich środkach przekazu mogłaby pojawić się Wasza reklama? ………………………………………………… Opisz konkretnie swoje zadania – co Ty zrobiłeś / zrobiłaś? … … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … …… … ……
Planowanie (ciąg dalszy) i wykonanie projektu. Przebieg filmu (podany w minutach i sekundach) Co się dzieje? 1) 0 – 20 sek. Kot wychodzi z domu 2) Zrób scenopis. Wybierz co najmniej 4 najważniejsze sceny. Naszkicuj scenę, dodaj tekst. 3) 4)
6. Prezentacja projektu. Czas na obejrzenie efektów Waszej pracy. Każdy zespół przedstawi na forum klasy swoją prezentację lub film. Napisz recenzje trzech prac innych grup. Jakie widzisz w nich mocne i słabe strony? 7. Sprawozdanie z realizacji projektu i prezentacji. Data i miejsce prezentacji: …… … …… … …… … …… … …… … …… … Jak opiszesz współpracę w grupie? …… … …… … Jakie trudności napotkaliście w realizacji projektu? …… … …… Co było Waszą mocną stroną? …… … …… … …… … Z czego jesteście zadowoleni? Co było słabą stroną? Jak został przyjęty Wasz projekt, co się podobało? …… … …… …