nie byle jakie Venice Simplon-Orient-Express Glacier Express The Royal Scotsman Qinghai -Tybet
Czy może być coś pasjonującego w podróży pociągiem? Komuś, kto codziennie telepie się podmiejskimi składami przez przedmieścia polskich miast może się to wydać niemożliwe, ale podróżowanie pociągami może być naprawdę fascynujące, gdy zwiedzając miasta w Europie korzystamy z luksusowych wagonów Orient Expressu, lub jeżeli pociągami pokonujemy jedną z górskich tras w Szwajcarii, zwiedzamy Szkocję, albo podróżujemy przez płaskowyż tybetański na wysokościach przekraczających 4 tys. m n.p.m..
Venice Simplon-Orient-Express Ten najsłynniejszy luksusowy pociąg przemierzał trasę z Paryża do Stambułu. Licząca 2880 km trasa łączyła dwa krańce Europy (nie tylko geograficzne ale i kulturowe)-Zachód ze Wschodem. Luksusowymi wagonami Orient Expressu podróżowały koronowane głowy, arystokracja, bogaci przedsiębiorcy i artyści oraz... słynni detektywi i mordercy. Choć legenda sławnego pociągu przygasła, od kiedy wszyscy zaczęli latać samolotami, dziś luksus na szynach wraca jako rozrywka dla bogatych podróżników. Od 2008 roku pociąg przyjeżdża do Polski regularnie, raz w roku, jadąc trasą: Wenecja-Praga-Kraków-Drezno-Paryż- Londyn. W 2013 będzie w Krakowie w dniach lipca.
Venice Simplon-Orient-Express w Krakowie
Dworzec Orient Ekspress w Stambule
Na trasie z Paryża do Stambułu przez Strasburg, Monachium, Wiedeń, Budapeszt, Bukareszt i Warnę pociąg kursował w latach , oraz
Pokój Agathy Christie w stambulskim Hotelu Pera Palas. Powszechnie uważa się, że właśnie tam autorka napisała „Morderstwo w Orient Expressie”.
Glacier Express, Schweiz Ekspres Lodowcowy, pomiędzy Zermatt u stóp Matterhornu a St. Moritz u stóp masywu Piz Bernina. Linia torów liczy ponad 300 kilometrów długości. Glacier Express pokonuje 291 mostów i wiaduktów oraz 91 tuneli. Tunel „Furka-Basis-Tunnel” ma 15,4 kilometra długości, a wiadukt „Landwasser-Viaduct” koło Fillisur, 136 metrów długości i 65 metrów wysokości. Po raz pierwszy Ekspres Lodowcowy, przejechał trasę z Zermatt do St. Moritz 25 czerwca 1930r. Pokład ekspresu oferuje usługi kulinarne – w eleganckiej restauracji i stylowym barze. Podróż Ekspresem Lodowcowym zajmuje dokładnie 7,5 godziny.
The Royal Scotsman, Schottland Szczytem luksusu, jest podróżujący po Szkocji The Royal Scotsman. Najdłuższa podróż trwa siedem dni. W tym czasie pociąg zatrzymuje się w najpiękniejszych miejscach Szkocji. Kabiny zapewniają pasażerom najwyższy komfort, zaś salony widokowe i jadalnie to kwintesencja elegancji. Znakomita kuchnia, najlepsze szkockie whisky i doskonale wyszkolona obsługa, czynią z podróży The Royal Scotsman niezapomniane przeżycie.
Qinghai-Tybet. Kiedy budowa Tamy Trzech Przełomów, najdroższej i największej elektrowni wodnej na świecie, była już na ukończeniu, chińscy inżynierowie postanowili przerzucić tory kolejowe przez płaskowyż tybetański, na wysokościach przekraczających 4 tys. m n.p.m., budując tunele w najwyższych górach świata i wiadukty na wiecznej zmarzlinie. Budowa odcinka z Golmudu do Lhasy ruszyła w 2001 r., trwała pięć lat i kosztowała 3,2 mld dol. 40 tys. robotników kładło tory na długiej na 1142 km trasie.
Problemem okazało się nie zimno, ale wręcz przeciwnie - wysoka temperatura podczas budowy i eksploatacji trasy mogłaby rozmrozić skuty lodem grunt i zagrozić stabilności torów. Dlatego na długich odcinkach szyny wznoszą się na wysokich wiaduktach.
Uruchomiona 1 lipca 2006 r. kolej, jest dumą narodową komunistycznych Chin. Dla Chińczyków to dowód ich geniuszu budowlanego, dla Tybetańczyków - symbol okupacji.
W pociągu jadącym do Tybetu okna są one specjalnie uszczelnione, żeby do środka nie wlatywało rzadkie, ubogie w tlen powietrze wysokogórskie.
Soft sleeper – wagon sypialny z czterema miękkimi łóżkami w przedziale.
Hard seat - bezprzedziałowy wagon z 98 miejscami siedzącymi.
Lhasa – Potala Pałac Dalejlamy BG