Audyt społeczny narodowych programów profilaktyki nowotworowej Warszawa, 25.04.2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Advertisements

Wybrane elementy promocji zdrowia w onkologii
Profilaktyka raka piersi
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
NARODOWY PROGRAM ZWALCZANIA CHORÓB NOWOTWOROWYCH
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Europejski Fundusz Społeczny na rzecz ochrony zdrowia na lata (działania w ramach celu 8) Michał Kępowicz Dyrektor Departamentu Funduszy.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Nasza szkoła bierze udział w programie
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
NOWOTWORY ZŁOŚLIWE W POLSCE
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
Warszawa, 12 września Cele Wykrycie zaburzeń słuchu typu odbiorczego i przewodzeniowego Wykrycie zaburzeń słuchu o podłożu genetycznym Ocena częstości.
Wszystko zależy od kobiety!
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Mammografia Konkurs Dzień Babci 2011.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
kierownik lek. specjalista radiolog Magdalena Salamaga siedziba
Lecznictwo onkologiczne na Dolnym Śląsku Stan na 2008r. –kierunki zmian. W Polsce codziennie o chorobie nowotworowej dowiaduje się 300 Polaków, codziennie.
Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata
Czym jest zdrowie?.
Wybierz ŻYCIE Pierwszy krok.
Dr n. med. Zbigniew Pawłowicz Dyrektor Centrum Onkologii
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Badanie kadr medycznych uczestniczących w szkoleniach z zakresu Skryningu raka piersi i szyjki macicy Schemat C.
Pierwszy krok.  Zagro ż enie, które mo ż e dotyczy ć Ciebie i Twojej Rodziny  Ryzyko rozwoju choroby istnieje u kobiet w ka ż dym wieku  Warto wiedzie.
Wydział Funduszy Pomocowych i Zamówień Publicznych
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
PAKIET ONKOLOGICZNY CELE
Projekt finansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa „Poprawa zdrowia publicznego i ograniczenie społecznych.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Dr n. med. Piotr Cisowski.  rozp. MZ z dnia zmieniające rozp. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
PROGRAM EDUKACYJNY Wybierz Życie – Pierwszy Krok
Trener: Anna Czechowska
Nowa perspektywa finansowa – wyzwania i szanse dla wzmocnienia ochrony zdrowia w latach Ministerstwo Zdrowia 23 września 2015 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Zasady prowadzenia badań przesiewowych w chorobach nowotworowych
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Realizacja programów zdrowotnych za 2014 rok finansowanych z budżetu miasta Bolesławiec.
NOWA STRATEGIA W ZAKRESIE SKRININGU I PROFILAKTYKI RAKA SZYJKI MACICY
Pakiet onkologiczny konsekwencje finansowe dla publicznych centrów onkologii dr hab. n. med. Stanisław Góźdź, prof. UJK Dyrektor Świętokrzyskiego Centrum.
PROJEKT NFZ/BŚ Z PO WER Etap I - opracowanie modeli organizacji opieki koordynowanej (OOK) Zakres koszyka opieki podstawowej z budżetem powierzonym (POZ-BP)
Lek. med. Elżbieta Goszczyńska Listopad 2007 Gdańsk Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych a Programy Profilaktyczne finansowane przez UMG.
Program szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) Decydujmy w oparciu o fakty Przyczynek do dyskusji Debata 18 kwietnia 2016 dr Marek Jankowski.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
Prognozy zapadalności na nowotwory vs oczekiwana skuteczność działań profilaktycznych – co zrobić można, co zrobić trzeba Joanna Didkowska, Urszula Wojciechowska.
Populacyjny Program Wczesnego Wykrywania Raka Piersi w Polsce Jerzy Giermek Centralny Ośrodek Koordynujący Populacyjne Programy Wczesnego Wykrywania Raka.
Koordynowana Ambulatoryjna Opieka Zdrowotna - od idei do wdrożeń
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
Podsumowanie badań profilaktycznych - rak szyjki macicy
A chcemy dowiedzieć się za unijne pieniądze dr Małgorzata Wiśniewska.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Projekt pn. „Równi w zdrowiu – profilaktyka i wczesne wykrywanie nowotworów oraz promocja zdrowia w powiecie kwidzyńskim” finansowany ze środków Norweskiego.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Breast Cancer Unit (BCU)
CYTOBUS Ośrodek Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów im. Aliny Pienkowskiej S.A.
Jak powstają programy profilaktyki zdrowotnej regionu łódzkiego
Wielkopolskie Sympozjum Onkologiczne Marzec 2017
Co nowego w lubuskiej ochronie zdrowia?
Dostępność Plus Nabór grantowy dla POZ.
Zapis prezentacji:

Audyt społeczny narodowych programów profilaktyki nowotworowej Warszawa,

O audycie społecznym Cel: ocena skuteczności realizacji narodowych programów profilaktyki nowotworów piersi i szyjki macicy po pierwszych 10 latach realizacji NPZCHN z perspektywy społecznej oraz przygotowanie wniosków i rekomendacji dotyczących koniecznych zmian w realizacji tych programów w okresie kolejnych 10 lat z uwagi na szczególne znaczenie profilaktyki dla zmniejszania zapadalności oraz większe problemy ze zgłaszalnością na badania przesiewowe w kierunku raka szyjki macicy przeprowadzono badania ilościowe i jakościowe dotyczące tego typu nowotworu

O audycie społecznym Partnerzy: Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, Fundacja Alivia, Icelandic Cancer Society, Fundacja MY Pacjenci Realizacja od do Wywiady z ponad 50 realizatorami, organizatorami, ekspertami Badania ankietowe 1000 kobiet, wywiady pogłębione 50 kobiet Współpraca z MONAR Centrala NFZ - udostępnienie danych Finansowanie z funduszy EOG, Fundacja Batorego DZIĘKUJEMY!

Efekty 10 lat realizacji programów w PL Zapadalność, , wg KRN Umieralność , wg KRN

Problemem jest przeżywalność

Inne kraje - rak szyjki macicy

Inne kraje – rak piersi

Zgłaszalność w PL i na świecie Warunkiem skuteczności populacyjnych programów profilaktyki nowotworów jest osiągnięcie zgłaszalności na poziomie co najmniej 70%

Profilaktyka nowotworów to onkologia czy może zdrowie publiczne? Nowelizacja NPZCHN na lata powinna zostać wykorzystana do przeprowadzenia dogłębnej ewaluacji dotychczasowej 10- letniej skuteczności programów i wprowadzenia w nich istotnych reform Programy profilaktyki nowotworów powinny zostać objęte Ustawą o zdrowiu publicznym a Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych (NPZCHN) na lata powinien stać się w aspekcie pierwotnej profilaktyki i badań przesiewowych częścią Narodowego Programu Zdrowia

Nie będzie skuteczności bez zgłaszalności Należy dążyć do osiągnięcia w programach profilaktyki nowotworowej poziomu zgłaszalności przekraczającego 70%, określonego na podstawie udokumentowanych wiarygodnych danych Problem zgłaszalności dotyczy zwłaszcza programu profilaktyki RSM Finansowanie programów profilaktyki przez NFZ na poziomie zgłaszalności 70% będzie oznaczało wydatki na poziomie około 250 mln pln rocznie z budżetu NFZ, w tym na profilaktykę raka szyjki macicy około 90 mln pln a na profilaktykę raka piersi około 160 mln pln.

Profilaktyka dotyczy zdrowych kobiet Programy profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów należy dostosować do potrzeb zdrowych kobiet. Np. badanie cytologiczne jest często elementem rutynowego badania ginekologicznego i 36% kobiet wykonuje je w placówkach publicznych, 36% w gabinetach prywatnych i 10% w placówkach abonamentowych. Kobieta powinna móc dokonać wyboru placówki, w której chce wykonać badania przesiewowe a płatnik powinien zapłacić wybranemu przez kobietę świadczeniodawcy, niezależnie od jego statusu i formy działalności (publiczna, abonamentowa, prywatna). Zaproszenie jako voucher uprawniający do bezpłatnych badań u wybranego przez kobietę świadczeniodawcy

Profilaktyka bez barier dostępu Należy stworzyć i udostępnić system informacji o badaniach profilaktycznych, umożliwiający zlokalizowanie i dokonanie wyboru świadczeniodawców, u których można wykonać badania profilaktyczne Możliwość umówienia dogodnego dla kobiety terminu badania także online Profilaktyka podstawowa i pogłębiona bez kolejek

Dwie populacje docelowe – dwa programy profilaktyki Populacja najbardziej zagrożona ryzykiem zgonu z powodu nowotworów pozostaje poza zasięgiem programów profilaktyki Należy rozwijać dwie odmienne strategie organizacji i komunikacji programów profilaktyki nowotworowej dla dwu różnych populacji kobiet – dla populacji ogólnej kobiet i zagrożonej wykluczeniem. Dla populacji kobiet nie zgłaszających się na badania profilaktyczne – należy stosować dodatkowe strategie. Warto rozważyć objęcie dziewczynek w wieku lat ze środowisk zagrożonych wykluczeniem programem dobrowolnych szczepień ochronnych przeciwko HPV finansowanym ze środków publicznych.

Informatyzacja profilaktyki to konieczność Należy udoskonalić i połączyć istniejące systemy informatyczne lub stworzyć de novo nowoczesny system informatyczny, integrujący dane SIMP z systemem płatnika, systemem szybkiej ścieżki onkologicznej, rejestrem histopatologicznym i Krajowym Rejestrem Nowotworów. Nowoczesny system informatyczny powinien gromadzić nie tylko dane dotyczące opisów wyników, ale umożliwiać także cyfrowy zapis wyników badania oraz pozwalać na kontrolę wcześniejszych wyników badań profilaktycznych, monitorowanie losów kobiet, u których wykryto zmiany oraz efektów leczenia. W systemie informatycznym powinny znaleźć się dane i wyniki dotyczące badań przesiewowych, realizowanych nie tylko w ramach systemu publicznego, ale także od placówek abonamentowych prywatnych

Profilaktyka powinna być realizowana przez zespół POZ Nadzór nad edukacją i zgłaszalnością w badaniach przesiewowych powinien pełnić POZ. POZ powinien mieć dostęp do systemu informatycznego profilaktyki W POZ edukacją zdrowotną i profilaktyką powinny się zajmować pielęgniarki, położne i edukatorzy zdrowotni. System finansowania zadań POZ, związanych z profilaktyką nowotworów, należy uzależnić od poziomu zgłaszalności kobiet objętych opieką na badania profilaktyczne. Profilaktyka dla kobiet ze środowisk zagrożonych wykluczeniem powinna być zorganizowana z wykorzystaniem OPSów, współpracujących z POZ.

Pacjentocentryczna profilaktyka W przypadku pacjentek z rozpoznanymi w ramach programów profilaktyki chorobami nowotworowymi - preferencyjne zasady kierowania ich na leczenie Pacjentki kierowane z programów profilaktyki powinny zostać objęte opieką w ramach szybkiej ścieżki onkologicznej. Należy dopracować, a później nadzorować i analizować skuteczność systemu opieki zdrowotnej łączącego programy profilaktyki z leczeniem nowotworów. Należy monitorować losy pacjentek skierowanych na pogłębioną diagnostykę i leczenie. Należy dociekać przyczyn braku współpracy pacjentek w procesie diagnozowania i leczenia.

Zarządzanie profilaktyką w jednej instytucji i stała ewaluacja programów Nie uzyskamy efektu odpowiedzialności za programy profilaktyczne jeśli zarządzanie programami i zarządzanie ich finansami będą pozostawały w dwu różnych instytucjach (COK i MZ) Należy wprowadzić do programów profilaktyki nowotworów mierniki oceny ich skuteczności (KPI) i wykorzystywać je do wdrażania usprawnień Należy określić standardy postępowania (SOP), w których zostanie określony czas trwania i sposób komunikacji wyniku badania dla całego procesu badań profilaktycznych i diagnostyki pogłębionej oraz dla każdego z jej etapów osobno

Pozostałe wnioski Należy wprowadzić obowiązek wykonywania badań profilaktycznych w kierunku nowotworów dla pracowników, jako element medycyny pracy. Programy profilaktyki nowotworowej powinny być dostępne dla wszystkich kobiet, niezależnie od posiadania uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego. Należy dokonać ewaluacji wyceny procedur mammografii i cytologii wykonywanych w ramach narodowych programów profilaktyki i opieki specjalistycznej w sposób, który sprawi, że kobiety zgłaszające się do programów profilaktyki będą miały wykonywane badania profilaktyczne w ramach tych programów i nie będą odsyłane do segmentu opieki specjalistycznej, a ilościowe i jakościowe wyniki badań profilaktycznych będą wprowadzane do bazy danych programów profilaktyki nowotworów.

Dobre strony profilaktyki nowotworów Kontrola jakości badań cytologicznych i audyt kliniczny mammografii Brak komunikacji wyników audytu Brak premiowania za efekt Potrzeba zbudowania zaufania do programów profilaktyki nowotworów w placówkach publicznych

10 lat programów pseudoprofilaktyki kosztowało już ponad 1,2 mld pln Nie jest problemem dotychczasowa realizacja programów profilaktyki, choć refleksję dotyczącą niskiej skuteczności programów i usprawnienia w nich można było mieć znacznie wcześniej Problemem jest próba przedłużenia realizacji nieskutecznych programów profilaktyki na kolejne 10 lat, co jest świadomą kontynuacją nieefektywnego wydawania publicznych środków „Błędy są wybaczalne, o ile nie popełnia się ich ponownie. Wtedy przestają być błędem i stają się świadomym wyborem” Steve Berry

Dziękujemy za uwagę!