Substancje i ich przemiany

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

ZJAWISKO FIZYCZNE A REAKCJA CHEMICZNA
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Witamy na pokazach chemicznych 19,
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
  OK konspekt z chemii.
Drogi Uczniu!!!!!! Jeżeli oglądasz prezentację to znaczy, że znasz już wszystkie typy reakcji chemicznych i umiesz je rozpoznawać! Aby ułatwić Ci przyswajanie.
Przygotował Wiktor Staszewski
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
Metale i stopy metali.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
MATERIA.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Wodorotlenki i kwasy.
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
PROSTE ZŁOŻONE JEDNORODNE NIEJEDNORODNE
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Nauka przez obserwacje
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Chemia-klasa 1 Wszystko z klasy 1.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Chemia – z czego składa się materia?
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Repetytorium z chemii.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Woda i roztwory wodne.
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
PREZENTACJA OPRACOWANA PRZEZ ZESPÓŁ z 7c. Z jednej strony niezbędny do życia, z drugiej – zabójcza trucizna. Obdarzony mocą bezwzględnej destrukcji objawiającej.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Powietrze.
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Węgiel i jego związki z wodorem
Scenariusz lekcji chemii: „Krzemionka – składnik skorupy ziemskiej.” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Wodorotlenki.
Wzory i równania reakcji chemicznych.
Rodzaje paliw kopalnych
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Czy substancje można mieszać?
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Czy substancje można przetwarzać?
Czy niemetale są użyteczne?
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Żelazo i jego związki.
Wodór i jego właściwości
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska Edyta Molga, Arleta Madej, Anna Łuczak, Sylwia Dudek Opiekun grupy: dr hab. inż. Wanda Ziemkowska Charakterystyka.
Jak zapisać przebieg reakcji chemicznej?
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Zadania z rozwiązaniami
SKŁAD I ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Zapis prezentacji:

Substancje i ich przemiany

Nazwij szkło i sprzęt laboratoryjny Zadanie 1 Nazwij szkło i sprzęt laboratoryjny zlewka cylinder miarowy ………………. ………………….. pipeta ………………. kolba ………………. moździerz porcelanowy ………………. krystalizator palnik gazowy ………………. ………………. probówka ………………. łyżka do spalań lejek ………………. ………………….

Zadanie 2 Uzupełnij tabelkę, wpisując właściwości wymienionych substancji Nazwa substancji Stan skupienia w temperaturze pokojowej Barwa Zapach Smak Inne cechy metal/ niemetal/ związek chemiczny miedź ocet wodór cukier połysk, przewodzi prąd i ciepło ciało stałe ruda bezwonny - metal dobrze miesza się z wodą ciecz bezbarwny kwaśny specyficzny, duszący związek chemiczny gaz bezbarwny bezwonny niemetal - palny ciało stałe bezbarwny bezwonny słodki związek chemiczny rozpuszcza się w wodzie

sól kwasek cytrynowy chlor Zadanie 3 Na podstawie opisów rozpoznaj substancje Ma postać krystaliczną, rozpuszcza się w wodzie. Jest najpopularniejszą przyprawą kuchenną. Spożywana w nadmiarze może być przyczyną poważnych schorzeń m.in. nadciśnienia tętniczego. Ma budowę krystaliczną. Dobrze rozpuszcza się w wodzie. Jest używany do zakwaszania potraw zamiast szkodliwego dla zdrowia octu. Ma gazowy stan skupienia, jest żółtozielonej barwy i ma ostry zapach. Bywa używany do odkażania wody, np.w basenach sól kwasek cytrynowy chlor

Zadanie 4 olej woda Na podstawie położenia świeczki w wodzie i oleju podkreśl właściwe odpowiedzi. olej woda Woda ma mniejszą / większą gęstość od świeczki. Olej ma mniejszą / większą gęstość od świeczki. Olej ma mniejszą / większą gęstość od wody.

Zadanie 5 W zlewce znajdują się trzy niemieszające się ciecze o gęstościach: 0,785 g/cm3 1,023 g/cm3 1,480 g/cm3 Wpisz na liniach wartości gęstości odpowiadające poszczególnym cieczom. 0,785 g/cm3 1,023 g/cm3 1,480 g/cm3

Zadanie 6 Oblicz gęstość kostki wykonanej z glinu o masie 5,4 g i objętości 2 cm3. Dane: m = 5,4 g V = 2 cm3 d = ? Wzór na gęstość Obliczenia

Zjawisko fizyczne / Reakcja chemiczna Zadanie 7 Uzupełnij tabelkę. Czynność Zjawisko fizyczne / Reakcja chemiczna Utarcie kryształków cukru Spalenie papieru Rdza na karoserii Wygięcia pręta aluminiowego Kreda roztarta w moździerzu Rozpuszczenie soli w wodzie Parowanie wody Białko ogrzewane w płomieniu palnika Sublimacja dwutlenku węgla Oddychanie człowieka Zjawisko fizyczne Reakcja chemiczna ZJAWISKO FIZYCZNE Przemiana, w której wyniku nie powstaje żadna nowa substancja, nie zmienia się rodzaj materii, tylko pewne właściwości np. stan skupienia, kształt. REAKCJA CHEMICZNA Przemiana, w której wyniku powstaje nowa substancja o innych właściwościach. Reakcja chemiczna Zjawisko fizyczne Zjawisko fizyczne Zjawisko fizyczne Zjawisko fizyczne Reakcja chemiczna Zjawisko fizyczne Reakcja chemiczna

Mieszanina jednorodna / niejednorodna Zadanie 8 Uzupełnij tabelkę Przykład Mieszanina jednorodna / niejednorodna Sposób rozdzielenia Kwasek cytrynowy z wodą Sól rozdrobniona z siarką Zmielony pieprz z cukrem Kasza gryczana z kaszą manną Siarka z opiłkami żelaza Woda z denaturatem Woda z mąka Woda z wiórkami drewna Woda z benzyną jednorodna krystalizacja MIESZANINA NIEJEDNORODNA Składniki można zobaczyć gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych. MIESZANINA JEDNORODNA Składników nie można zobaczyć gołym okiem, ani za pomocą prostych przyrządów optycznych. dodanie wody, sączenie, krystalizacja niejednorodna dodanie wody, sączenie, krystalizacja niejednorodna niejednorodna sito niejednorodna magnes jednorodna destylacja niejednorodna sączenie lub dekantacja niejednorodna sączenie niejednorodna rozdzielacz

Zadanie 9 Uzupełnij tabelkę. H niemetal gaz metal Na K metal Mg metal Nazwa pierwiastka Symbol chemiczny Metal / niemetal gaz Wodór Sód Potas Magnez Wapń Żelazo Miedź Srebro Złoto Cynk Rtęć Glin Węgiel Krzem Cyna Ołów Azot Fosfor Tlen Siarka Chlor Zadanie 9 Uzupełnij tabelkę. H niemetal gaz metal Na K metal Mg metal Ca metal Fe metal Cu metal Ag metal Au metal Zn metal Hg metal Al metal C niemetal Si niemetal Sn metal Pb metal N niemetal gaz P niemetal O niemetal gaz S niemetal gaz Cl niemetal

Zadanie 10 Zakwalifikuj podane substancje do odpowiedniej grupy Nazwa Niemetal Metal Związek chemiczny Mieszanina jednorodna Mieszanina niejednorodna Sód Tlenek magnezu Woda Siarka Sól z wodą Ołów Stal Magnez Cyna Chlorek potasu Wapń Opiłki żelaza z solą Tlenek siarki (IV) Alkohol z wodą Mosiądz Tlen Hel Azot

Zadanie 11 Uzupełnij tabelkę Nazwa Stały składnik powietrza Zmienny składnik powietrza Tlen Wodór Azot Ksenon Para wodna Hel Zanieczyszczenia Tlenki azotu Neon Argon Tlenek węgla (IV) Składniki o stałej zawartości: tlen azot gazy szlachetne

Zadanie 12 Podaj zawartość procentową stałych składników powietrza. Azot - Tlen - Gazy - szlachetne 78% 21% 1%

Obliczamy objętość tlenu i azotu w pokoju Zadanie 13 Oblicz objętość tlenu i azotu w pokoju o wymiarach: 5 m x 6 m x 3 m Zawartość w powietrzu: Tlenu – 21% = 0,21 Azotu – 78% = 0,78 Obliczamy objętość pokoju V = 5 m x 6 m x 3 m = 90 m3 Tlen 90 m3 x 0,21 = 18,9 m3 Azot 90 m3 x 0,78 = 70,2 m3

Zadanie 14 Tlen można otrzymać w reakcji rozkład tlenku rtęci (II). Narysuj schemat doświadczenia, napisz słownie przebieg reakcji chemicznej, zaznacz substraty, produkty. Sformułuj wniosek na podstawie obserwacji. Obserwacja: W wyniku ogrzewania wydziela się gaz, a na ściankach probówki pojawiają się krople srebrzystej cieczy. Tlące się łuczywo, umieszczone w probówce z wydzielonym gazem, zapala się jasnym płomieniem. Schemat doświadczenia: Równanie reakcji chemicznej: Wniosek: tlenek rtęci (II)  rtęć + tlen substraty produkty W wyniku reakcji rozkładu tlenku rtęci (II) otrzymano metaliczną rtęć oraz tlen.

Zadanie 15 Zaznacz właściwości tlenu w temperaturze pokojowej: ciało stałe, bezwonne, praktycznie nierozpuszczalne w wodzie ciało ciekłe, bezwonne, dobrze rozpuszczalne w wodzie ciało gazowe, zapach specyficzny, słabo rozpuszczalne w wodzie gaz, bezwonny, słabo rozpuszczalny w wodzie

W wyniku reakcji glinu z tlenem powstał tlenek glinu. Zadanie 16 Do kolby stożkowej z tlenem wprowadzono na łyżce do spalań rozżarzony w płomieniu palnika pył glinowy. Wykonaj poniższe polecenia. Obserwacja: Glin pali się oślepiającym płomieniem. W wyniku reakcji chemicznej w kolbie powstała biała substancja. Uzupełnij schemat doświadczenia: Równanie reakcji chemicznej: Wniosek: Typ reakcji: glin tlen glin + tlen  tlenek glinu substraty produkty W wyniku reakcji glinu z tlenem powstał tlenek glinu. Reakcja syntezy

Zadanie 17 Uzupełnij luki. wapń + ……….  tlenek wapnia Typ reakcji chemicznej:………………………. Substraty:………………………………………. Produkty:…………………………………….…. Reagenty:………………………………………. Pierwiastki:…………………………………..…. Związki chemiczne:……………………………. tlenek wodoru  …….… + ………. chlorek cynku + ……….  ………. + chlorek sodu tlenek wodoru + ….…...  tlenek magnezu + …...…. tlen sód cynk synteza wymiana wapń, tlen chlorek cynku, sód tlenek wapnia cynk, chlorek sodu chlorek cynku, sód, cynk, chlorek sodu wapń, tlen, tlenek wapnia cynk, sód wapń, tlen tlenek wapnia chlorek cynku, chlorek sodu wodór tlen magnez wodór analiza wymiana tlenek wodoru tlenek wodoru, magnez wodór, tlen tlenek magnezu, wodór tlenek wodoru, wodór, tlen tlenek wodoru, magnez, tlenek magnezu, wodór wodór, tlen magnez, wodór tlenek wodoru tlenek wodoru, tlenek magnezu

Przeczytaj zdania o azocie i wpisz literę P – prawda lub F – fałsz, zdania z błędami popraw. Zadanie 18 F Azot jest łatwo palny ……………………………………………………………………………..….. Azot stanowi 50% objętościowych powietrza. …………………………………………………………………………………. Azot zaliczany jest do stałych składników powietrza. Powietrze jest związkiem chemicznym tlenu i azotu. Azot jest używany do produkcji kwasu siarkowodorowego. Tlen i azot są jedynymi składnikami powietrza. Ciekły azot służy do szybkiego zamrażania. Azot jest gazem niepalnym i nie podtrzymuje palenia. F Azot stanowi 78% objętościowych powietrza. P F Powietrze jest mieszaniną jednorodną tlenu i azotu. F Azot jest używany do produkcji kwasu azotowego (V). F Tlen i azot nie są jedynymi składnikami powietrza. P

Zadanie 19 Przekreśl błędne sformułowania w opisie tlenku węgla (IV). Tlenek węgla (IV) ma wzór CO2 / CO. Tlenek węgla (IV) jest mieszaniną / związkiem chemicznym węgla i tlenu. Ulega / nie ulega reakcji spalania. Jest gazem palnym / niepalnym. Jest bezbarwny / ma barwę białą. Ma specyficzny zapach / jest bezwonny. Powstaje / nie powstaje w procesie fotosyntezy. Słabo / dobrze rozpuszcza się w wodzie tworząc wodę gazowaną. Ma gęstość mniejszą / większą od powietrza.

Zadanie 20 Uzupełnij tabelkę. Reakcja egzoenergetyczna Reakcja chemiczna przebiegająca z wydzielaniem energii (wydziela się światło i ciepło). Reakcja endoenergetyczna Reakcja chemiczna, do której przebiegu konieczne jest stałe doprowadzanie energii. Uzupełnij tabelkę. Przykład Reakcja egzoenergetyczna Reakcja endoenergetyczna Smażenie jajecznicy Spalanie siarki w tlenie Palenie się ogniska Spalanie węgla w tlenie Pieczenie ciasta Rozkład tlenku rtęci (II) Spalanie magnezu w parze wodnej Gotowanie ryżu

Zadanie 21* Napisz równania reakcji utleniania – redukcji i zaznacz utlenianie, redukcję, utleniacz, reduktor. tlenek wodoru + ………………..  ……………….. + tlenek magnezu tlenek żelaza (III) + tlenek węgla (II)  ……………….. + tlenek węgla (IV) utleniacz reduktor magnez wodór utlenianie redukcja utleniacz reduktor tlenek żelaza (II) redukcja utlenianie

Zadanie 22* Napisz równania reakcji utleniania – redukcji i zaznacz utlenianie, redukcję, utleniacz, reduktor. tlenek srebra (I) + ………………..  tlenek wodoru + srebro tlenek żelaza (II) + wodór  ……………….. + ……………….. utleniacz reduktor tlenek wodoru żelazo redukcja utlenianie utleniacz reduktor wodór redukcja utlenianie