Projekt nr POKL.03.03.04-00-110/12 „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca!” WYKŁAD Z CHEMII dla uczestników obozu w dniach 15.06-19-06.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
KOROZJA METALI.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
EN ISO 8044:1999 Korozja metali i stopów – Podstawowa terminologia i definicje Korozja to fizykochemiczne oddziaływanie między środowiskiem i metalem,
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
  OK konspekt z chemii.
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
DYSOCJACJA KWASÓW.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ELEKTROLIZA Elektroliza jest to proces zachodzący wskutek przepływu prądu stałego przez roztwór elektrolitu lub elektrolit stopiony (termoelektroliza).
Desorpcja wodoru w stopach palladu modelowym układzie elektrody ujemnej w ogniwach wodorkowych. Ewa Kalinowska Pracownia Elektrochemicznych Źródeł Energii.
Chemia Ogólna Wykład I.
Polimer fullerenowy z centrami metalicznymi jako matryca biosensorowa
Elektrochemiczne właściwości metalicznego renu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Wykład GRANICE FAZOWE.
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Obszary korozyjne (anodowe)
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu?.
Wykład REAKCJE CHEMICZNE.
Wiązania chemiczne -kowalencyjne* -jonowe -metaliczne teoria elektronowa teoria elektrostatyczna (pola kr.) teoria kwantowa -wiązania międzycząsteczkowe.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Chemia stosowana I temat: utlenianie i redukcja.
Chemia stosowana II chemia organiczna dr inż. Janusz ZAWADZKI p. 2/44
Chemia stosowana I temat: woda i roztwory.
Chemia stosowana I temat: wiązania chemiczne.
Elektrochemia.
Elektrochemia.
Reakcje utlenienia i redukcji
AGH-WIMiR, wykład z chemii ogólnej
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
Badania praw elektrolizy
Wykonał Piotr woźnicki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
przewodnictwo elektryczne roztworów,
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Rodzaje wiązań chemicznych
PODSTAWY KOROZJI ELEKTROCHEMICZNEJ
REAKCJE UTLENIANIA I REDUKCJI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
H-wodór.
WiązaNia CHemiczNe Jak jest rola elektronów walencyjnych w łączeniu się atomów? Jak powstają jony i jak tworzy się wiązanie jonowe? Jak się tworzy wiązanie.
Układ oKresOwy PierwiAstków
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Kryształy – rodzaje wiązań krystalicznych
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Klasyfikacja półogniw i ogniwa
Reakcje utlenienia i redukcji
TEMAT: Kryształy – wiązania krystaliczne
Czy substancje można przetwarzać?
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Jaki jest poziom pH wody w Jaśle? Kinga Czerwińska Anna Szot Ligowy zespół badawczy: Opiekun: Ryszard Goryczka.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Pozostałe rodzaje wiązań
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
3Li ppm Li ppm Promień atomowy Promień jonowy (kationu, anionu)
Elektrochemia – ogniwa
Procesy utlenienia i redukcji w ogniwie
Wiązania chemiczne.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wiązania w sieci przestrzennej kryształów
Zapis prezentacji:

projekt nr POKL /12 „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca!” WYKŁAD Z CHEMII dla uczestników obozu w dniach r. dr inż. Jarosław Szulc „Przygotowanie teoretyczne do zajęć laboratoryjnych” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Nauka i jej rola Zdobywanie wiedzy – zaspokojenie ciekawości – polepszenie warunków życia

Rola i miejsce chemii Filozofia (logika, matematyka (?) ) Fizyka Chemia Biologia Nauki medyczne, ekologia, psychologia...

Chemia Bada właściwości substancji i przemiany zachodzące pomiędzy nimi

Substancja chemiczna Materia - budulec obiektów, które można zaobserwować we wszechświecie (wszystko co zajmuje przestrzeń) Substancja – coś co istnieje ma określone własności (kształt nie jest istotny) Substancja chemiczna - substancja jednorodna, o stałym (niezmiennym) składzie chemicznym

Substancje chemiczne Proste - pierwiastki chemiczne Złożone - związki chemiczne

METODA NAUKOWA

Metoda naukowa Dostrzeżenie problemu (zjawiska) niezrozumiałego w oparciu o posiadaną wiedzę Ustalenie metody i przeprowadzenie badań naukowych (wykonywanie doświadczeń) Opracowanie wyników i sformułowanie hipotezy Publikacja Krytyczna ocena i weryfikacja wyników przez innych badaczy

Hipotezy i teorie naukowe Eksperymenty prowadzone są przeprowadzane w celu wywołania określonego procesu Obserwacje i eksperymenty, które służą do sprawdzenia sformułowanych hipotez Hipotezy zweryfikowane eksperymentalnie dają podstawy do powstania teorii naukowej. Odkrycie zjawiska sprzecznego z teorią powoduje modyfikację lub zmianę teorii

Eksperyment (doświadczenie) Obejmuje czynności wykonane w celu zbadania i wyjaśnienia zjawiska Zaplanowany eksperyment przeprowadza się w określnych warunkach (np. temp., ciśnienia) Otrzymane wyniki muszą być powtarzalne i odtwarzalne (próba kontrolna)

WYKONANIE DOŚWIADCZENIA CHEMICZNEGO

Wykonanie doświadczenia chemicznego Podstawowe zasady bezpieczeństwa Instrukcja Obserwacje (spostrzeżenia dokonane za pomocą organów zmysłu): Zmiana barwy, obecność produktów gazowych, powstanie zapachu, efekty dźwiękowe, wytrącenie osadu, zmiana temperatury układu) Wnioski: stwierdzenia sformułowane na podstawie obserwacji i znanych praw chemicznych, równanie reakcji chemicznej jako uzupełnienie wniosków

Bezpieczeństwo w laboratorium chemicznym Potencjalne zagrożenia chemiczne Sposoby informowania o zagrożeniach chemicznych Podstawowe zasady zachowania się w laboratorium Zasady zachowania się w przypadku powstania zagrożenia

Instrukcja laboratoryjną do przeprowadzenia ćwiczenia Wprowadzenie teoretyczne Opis wykonania ćwiczenia – opis czynności, – dobór sprzętu laboratoryjnego i odczynników – schemat Wymagany (zalecany) sposób przygotowania sprawozdania Pytania kontrolne

Obserwacje i wnioski Obserwacje (za pomocą organów zmysłu) i pomiary (za pomocą odpowiednich przyrządów) – Zmiana barwy, obecność produktów gazowych, powstanie zapachu, efekty dźwiękowe, wytrącenie osadu, zmiana temperatury, napięcie elektryczne Wnioski: – stwierdzenia sformułowane na podstawie obserwacji z uwzględnieniem praw chemicznych

BUDOWA MATERII

Budowa materii Atomy Cząsteczki Wiązania chemiczne

Atom Jądro atomowe (protony i neutrony) Elektrony

Wiązania chemiczne Wiązanie atomowe Wiązanie jonowe Wiązanie metaliczne

Wiązania kowalencyjne Para elektronów jest współdzielona w porównywalnym stopniu przez atomy tworzące to wiązanie.

Wiązanie jonowe Elektrostatyczne oddziaływanie między jonami o różnoimiennych ładunkach

Wiązanie metaliczne Odziaływanie między ściśle upakowanych dodatnimi jonami metalu i "płynem elektronowym"

Przewodnictwo elektryczne Przewodnictwo a rodzaj wiązania Przewodnictwo elektronowe i jonowe Dysocjacja elektrolityczna

Szereg napięciowy metali Szereg metali uporządkowany w kierunku spadku łatwości tworzenia kationów: Li K Na Ca Mg Al Zn Cr Fe Cd Co Ni Sn Pb H Sb Bi Cu Ag Hg Pt Au

Potencjał elektryczny Praca siły elektrycznej wykonanej przy przeniesieniu ładunku jednostkowego daleko od ładunku wytwarzającego pole elektryczne

Napięcie elektryczne Różnica potencjałów elektrycznych między dwoma punktami obwodu elektrycznego lub pola elektrycznego (różnica potencjałów elektrycznych - wartość mierzalna)

Elektroda Przewodnik elektryczny wysyłający ładunek elektryczny lub przyjmujący go z otoczenia Anoda i katoda

Elektrolity Prąd elektrolityczny - ruch jonów dodatnich i ujemnych w przeciwnych kierunkach Reakcja chemiczna pomiędzy metalicznym przewodnikiem a roztworem elektrolitu

Komórki elektrolityczne ogniwo galwaniczne – energia elektryczna jest wytwarzana w wyniku przemiany chemicznej elektrolizer – energia elektryczna jest zużywana do wywołania przemiany chemicznej

Reakcje redoks Redukcja - atom lub ich grupa przyjmuje elektrony (katoda) Utlenianie - atom lub ich grupa oddaje elektrony (katoda)

Ogniwo Daniella Na podstawie: Zn (s) → Zn 2+ (aq) + 2e − Cu 2+ (aq) + 2e − → Cu (s)

Elektrolizer

Przewidywanie produktów elektrolizy Rodzaj elektrod (aktywne, nieaktywne) Potencjał redoks – Standardowy potencjały redoks (E 0 ) – Nadpotencjał – Stężenie (aktywność)

Elektroliza roztworów wodnych Możliwe reakcje katodowe (półreakcje katodowe) – Redukcja H 2 O – Redukcja kationów w roztworze Możliwe reakcje anodowe (półreakcje anodowe ) – Utlenianie H 2 O – Utlenianie kationów w roztworze – Utlenianie elektrod aktywnych (metalicznych)

Elektroliza wody H 2 O redukuje się na katodzie: 2H 2 O (l) + 2e- → H 2(g) + 2OH - E 0 = -0,83 V (pH = 7) → E = -0,42 V H 2 O utlenia się na anodzie: 2H 2 O (l) → O 2(g) + 4H + + 4e - E 0 = 1,23 V (pH = 7) → E = 0,82 V

Wodny roztwór NaCl z użyciem elektrod nieaktywnych Możliwe reakcje katodowe 1. Redukcja H 2 O 2H 2 O (l) + 2e - → H 2(g) + 2OH - E 0 = -0,42 V z nadnapięciem E ≈ -1,0 V 2. Redukcja kationów obecnych w roztworze Na + + e - → Na (s) E 0 = -2,71 V

Wodny roztwór NaCl z użyciem elektrod nieaktywnych Możliwe reakcje anodowe 1. Utlenianie H 2 O 2H 2 O (l) → O 2(g) + 4H + + 4e - E = +0,82 V z nadnapięciem E≈ +1,4 V 2. Utlenianie aktywnych elektrod metalowych - brak 3. Utlenianie anionów obecnych w roztworze 2Cl - → Cl 2(g) + 2e- E 0 = +1,36 V.

ANALIZA JAKOŚCIOWA KATIONÓW I ANIONÓW

Analiza jakościowa Określanie składu substancji bez podawania stężenie poszczególnych składników Reakcje – charakterystyczne – selektywne

Analiza jakościowa Analizę jakościową kationów i anionów w roztworach wodnych prowadzimy wykorzystując: – strącanie charakterystycznych osadów – selektywne rozpuszczanie (roztwarzanie) – powstawanie charakterystycznych zabarwień – wydzielanie charakterystycznych gazów

"Wybiórcze" reakcje chemiczne Reakcje wymiany protonu (kwasowo-zasadowe (amfoteryczność)) Reakcje wymiany elektronów (utleniania i redukcji) Reakcje przyłączania donorów par elektronowych (kompleksowania)

Wykrywanie Cd 2+