PROJEKT BADAWCZY „DRZEWO” Grupa dzieci 3-4letnich „GĄSKI” Mania Anna Przedszkole Samorządowe „Borowiaczek” w Śliwicach
Rozpoczęcie projektu „Drzewo” FAZA I Do rozpoczęcia projektu skłoniły nas wrażenia z wycieczki do parku. W czasie wycieczki dzieci bardzo dużo pytań zadawały, były one związane z drzewami, z wyglądem, wielkością , grubością, otoczeniem, kształtem owoców leśnych, liśćmi itp … Dzieci także posiadały pewną wiedzę o drzewach, lesie.
Zabawy na boisku przedszkolnym – ulubione drzewo dąb Wychodząc codziennie na powietrze dzieci obserwowały swoje ulubione drzewo „mały” dąb rosnący przy przedszkolu. Sprawdzały co mu się zmienia np. kolor liści ; na początku obserwacji miał bardzo dużo liści koloru żółtego, zauważyli że liście się zmieniają na brązowy. Obserwowały fruwające liście w czasie silnego wiatru. Lubiły się z nim przywitać każdego dnia.
Po paru dniach przyniosłam do przedszkola korę z różnych drzew, kawałki drewna brzozowego i sosnowego, liście drzew, wyroby zrobione z drzewa, owoce drzew itp. Dzieci miały okazje je dotykać, oglądać, wąchać…..
Osobiste doświadczenia dzieci – projekt drzewo Dzieci opowiadały o tym co wiedzą, niektórzy opowiadali krótkie historie z drzewem w tle, następnie swoje osobiste „historie” rysowali na kartkach, każde dziecko opowiedziało co narysowało na rysunku.
Stworzenie siatki wiedzy, pytań badawczych i hipotez dzieci o drzewach. Stworzyliśmy z dziećmi siatkę „Drzewo”, na której zapisywaliśmy to, co dzieci wiedzą na ten temat ,resztę dopisaliśmy po powrocie z wycieczki. W czasie wycieczki oglądaliśmy drzewa znajdujące się na boisku przedszkolnym, dzieci dotykały korę drzew oraz drzewa iglaste czyli igły, zbierały liście. Obserwowały ptaki ,które były na drzewie, robaki , różne plamy na drzewach, dziury w drzewie itp… Przedszkolaki sprawdzały grubości drzew i ich wielkość obejmując je. Wycieczka sprawiła im wiele radości. Ja zapisywałam różne spostrzeżenia dzieci, pytania stawiane przez dzieci i hipotezy.
Projekt drzewo - wycieczka boisko Co to za dziura? Sprawdzamy igły
Jakieś dziwne plamy ma to drzewa? Co to za dziwne czerwone robaki? Gdzie te listki się skryły?
Co to za rana ?
To jakieś chude? O jakie grube?
Zabawa – odrysowywanie liści.
Faza II – realizacja projektu Dzieci otrzymały podkładki, kartki i kredki. Zajęliśmy się zliczaniem drzew iglastych i liściastych (osobno). Ustaliliśmy , że każde drzewo to jedna kreska i liczyliśmy drzewa.
Przygotowujemy się do wyjścia, aby zmierzyć grubość 3 wybranych drzew Przygotowujemy się do wyjścia, aby zmierzyć grubość 3 wybranych drzew. Dzieci zastanawiały się czym je zmierzyć (z kuferka odkrywcy wybrały coś ciekawego – wstążeczki)
Sprawdzamy grubość drzew Sprawdzamy grubość drzew. Badamy tylko 3 wybrane drzewa te które wydawały się dzieciom najgrubsze. Dzieci same je wskazały; trudno było im je objąć. Dzieci mierzyły drzewa wstążką.
Mierzymy miarą nasze wstążki – grubość drzew. Następnie na ziemi rozłożyliśmy i sprawdzaliśmy długość wstążki i grubość drzew. Wskazywaliśmy najdłuższą i najkrótszą. Dzieci w czasie badania zauważyły i mówiły, które drzewo jest najgrubsze. Wyniki były następujące: 145 cm, 115cm, 111 cm. Dzieci same zauważyły, że miarki są różnej długości. Wskazały, która miarka jest najdłuższa, a która najkrótsza.
Co nas jeszcze zaciekawiło Co nas jeszcze zaciekawiło? Sprawdzaliśmy także zielone i siwe plamy na drzewie, o które pytały.
Spotkanie z ekspertem – panem Tomaszem Kozińskim - leśniczym –18 listopada
FAZA III- ZAKOŃCZENIE PROJEKTU