LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE Gimnazjum w Blachowni Hej, mam na imię Zbigniew! Jestem nauczycielem matematyki. Dziś wprowadzę was w cudowny świat liczb.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Tablice 1. Deklaracja tablicy
CIĄGI.
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
QUIZ MATEMATYCZNY.
Liczby Pierwsze - algorytmy
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
ZBIÓR LICZB NATURALNYCH, DZIAŁANIA W ZBIORZE N
1.
Liczby całkowite.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Stworzyli: Edyta Celmer I Marta Kałuża.
Działania na ułamkach zwykłych
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Matematyka.
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
wyrażenia algebraiczne
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
Wyrażenia algebraiczne
Warsztaty programowania w języku Python
Wyrażenia algebraiczne
Opracowanie Iwona Nieroda
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Podstawy analizy matematycznej I
Działania arytmetyczne.
Liczby rzeczywiste ©M.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Matematyka i system dwójkowy
LICZBY Naturalne.
POTĘGI I PIERWIASTKI.
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Liczby Naturalne.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Wyrażenia Algebraiczne
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Zasady arytmetyki dwójkowej
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Rodzaje liczb.
Działania podstawowe w zbiorze liczb naturalnych
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Wyrażenia algebraiczne
POTĘGOWANIE.
Liczby całkowite Definicja Działania na liczbach całkowitych Cechy podzielności Potęga.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Copyright © 2006 by Czarek Wzory skróconego mnożenia Cezary Król kl. 2 H Gimnazjum nr 2 w Mielcu L u t y Prezentacja z matematyki Głosu udzieliła.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Zastosowania programu MS Excel 2013 w matematyce Kacper Lewandowski (II B) Tobiasz Katana (I B) opiekun – mgr Katarzyna Duch __________________________________________________________________________________________________________________________________
Działania na liczbach wymiernych Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
Nierówności liniowe.
POTĘGI I PIERWIASTKI .
Jednomany.
Liczby pierwsze: szukanie, rozmieszczenie, zastosowanie, ciekawostki. Liczby pierwsze: szukanie, rozmieszczenie, zastosowanie, ciekawostki. Kinga Cichoń.
Cechy podzielności liczb
Zapis prezentacji:

LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE Gimnazjum w Blachowni Hej, mam na imię Zbigniew! Jestem nauczycielem matematyki. Dziś wprowadzę was w cudowny świat liczb.

LICZBY NATURALNE to 0,1,2,3,4,5,6,7,8 itd. Zbiór wszystkich liczb naturalnych oznaczamy literą N. Pojęcie liczby naturalnej pojawiło się w związku z liczeniem przedmiotów i ustalaniem kolejności. Na pytanie „ile?” odpowiadamy np.: dwa jabłka, dwa ołówki, trzy żarówki itp.

Czy wiesz? Wspólną własnością różnych zbiorów: zbioru dwóch jabłek, dwóch ołówków jest posiadanie tej samej liczby elementów. Mówimy wówczas, że dwa jest liczbą kardynalną. Odpowiadając na pytanie „na którym miejscu?”, używamy zwrotów typu: drugi na mecie, drugi w kolejce itp. Teraz liczba dwa ustala miejsce, ustala kolejność w pewnym ciągu przedmiotów. Tak rozumianą liczbę nazywamy liczbą porządkową. W języku polskim liczby porządkowe mają postać: pierwszy, drugi itd. Liczby naturalne pojawiają się również w innych aspektach np. miarowym(związanym z mierzeniem wielkości), operatorowym(związanym z rozwiązywaniem działań arytmetycznych), kodującym(związanym z kodowaniem informacji).

DODAWANIE LICZB NATURALNYCH- działanie oznaczane krzyżykiem + (plus), które dowolnej parze liczb naturalnych m i n przyporządkowuje taką liczbę naturalną p, że zbiór, który jest złączeniem zbirów rozłącznych n- elementowego i m- elementowego jest zbiorem p- elementowego. Liczbę p zapisujemy jako m+ n lub wynikiem dodawania liczb m i n. Określenia suma używamy w dwóch formach, np. liczba 5 jest sumą liczb 2 i 3, wyrażenie 2+3 jest sumą liczb 2 i 3 liczby. Liczby, które dodajemy nazywamy składnikami = 5 ↨ ↨ ↨ składniki suma To już nasze drugie spotkanie! Dziś dowiemy się jak dodajemy liczby naturalne!

ODEJMOWANIE LICZB NATURALNYCH - działanie odwrotne do dodawania liczb naturalnych. Np. 8-3=5, bo 3+5=8. Ogólnie jeżeli m >n lub m= n, to istnieje dokładnie jedna taka liczba maturalna r, że m= n + r. Tak określoną liczbę r oznaczamy przez m- n i nazywamy różnicą liczb m i n (lub wynikiem odejmowania liczby n od m ). Odjemną nazywamy liczbę, od której odejmujemy, odjemnikiem-liczbę którą odejmujemy. Określenia różnica używamy w dwóch formach: liczba 4 jest różnicą liczb 7 i 3, wyrażenie 7-3 jest różnicą 7 i 3. Zauważmy, że w zbiorze liczb liczb naturalnych nie można od liczby mniejszej odjąć większej = 4 ↨ ↨ ↨ odjemna odjemnik różnica Odejmowanie liczb naturalnych to prosta sprawa. Wystarczy przeczytać powyższy tekst i już to rozumiesz.

MNOŻENIE LICZB NATURALNYCH- Działanie, oznaczane kropką ∙ (razy), polegające na wielokrotnym dodawaniu tej samej liczby, np. 3 ∙ 5=5+5+5 Ogólniej, dla dowolnych liczb naturalnych m i n. m ∙ n= n+n+...+n. Tak określoną liczbę m ∙ n nazywamy iloczynem liczb m i n. Liczby które mnożymy nazywamy czynnikami. Pierwszy czynnik nazywa się mnożną, drugi mnożnikiem. 3 ∙ 5 = 15 ↕ czynniki iloczyn Liczby które przez siebie mnożymy nazywamy czynnikami. Pierwszy czynnik nazywa się mnożną, drugi mnożnikiem. Natomiast wynik mnożenia to iloraz.

DZIELENIE LICZB NATURALNYCH- Działanie oznaczane dwukropkiem : (podzielić), odwrotne do mnożenia liczb naturalnych. Np. 18 : 3= 6, bo 6 *3=18. Ogólnie, dzielenie liczb naturalnych nie jest działaniem określonym dla wszystkich liczb naturalnych np. nie można wykonać dzielenia liczby 6 przez 4. Jeżeli jednak dla liczb naturalnych m i n istnieje taka liczba naturalna q, że m+ q* n, to mówimy, że: - m dzieli się przez n, - n jest dzielnikiem m - m jest wielokrotnością n. Tak określoną liczbę q nazywamy ilorazem(wynikiem dzielenia) m przez n- symbolicznie Q= m : n Liczbę, którą dzielimy, nazywamy dzielną, a przez którą dzielimy- dzielnikiem. 36 : 4 = 9 ↕ ↕ ↕ dzielna dzielnik iloraz

KOLEJNOŚĆ WYKONOWANIA DZIAŁAŃ: - w wyrażeniach liczbowych bez nawiasów w pierwszej kolejności obliczamy potęgowanie i pierwiastkowanie, później mnożenie i dzielenie, a następnie dodawanie i odejmowanie. Działania z każdej wymienionej pary działań wykonujemy w kolejności ich występowania. 6+24:4 ∙ 3= =24-15= ∙[17-4∙(1+9:3)]= 32-2∙(17-4∙4)= 32-2∙1=32-2=30 W przykładzie 6+24:4∙3-15 kolejność działań jest następująca: dzielenie, mnożenie, dodawanie, odejmowanie. W wyrażeniach liczbowych zawierających nawiasy w pierwszej kolejności wykonujemy działania w tych nawiasach, które nie zawierają nawiasów. Podczas tych obliczeń stosujemy kolejność podaną wyżej.

CECHA PODZIELNOŚCI - twierdzenie umożliwiające sprawdzenie, czy dana liczba naturalna podzieli się przez określoną liczbę bez wykonywania samego dzielenia. Liczba naturalna n dzieli się przez: 2, gdy jej ostatnią cyfrą jest 0,2,4,6 lub 8, np , gdy jej ostatnią cyfrą jest 0 lub 5, np. 135, ,gdy jej ostatnią cyfrą jest 0, np , gdy dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 4, np , gdy dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 25, np , gdy trzy ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 8, np , gdy suma cyfr jest podzielna przez 3 9, gdy suma cyfr jest podzielna przez 9, np.162 WIELOKROTNOŚĆ LICZBY n- każda liczba postaci 1∙n, 2∙n, 3∙n... Np. liczba 65 jest wielokrotnością liczby 5, gdyż 65=5∙13

LICZBY CAŁKOWITE Liczby całkowite to np.. 0, 1, -1, 2, -2, 3, Każda liczba naturalna jest całkowita, czyli zbiór N wszystkich liczb naturalnych jest zawarty w zbiorze C wszystkich liczb całkowitych. Istnieją liczby całkowite, które nie są naturalne np..-3. Tak więc N jest podzbiorem właściwym zbioru C. Zbiór C wszystkich liczb całkowitych jest nieskończony.

DODAWANIE LICZB CAŁKOWITYCH- Przedstawiamy kilka przykładów ilustrujących dodawanie liczb całkowitych. Liczby te wraz z ich znakami będziemy pisać w nawiasach, a znaki działań- między tymi nawiasami. ODEJMOWANIEM LICZB CAŁKOWITYCH - dla dowolnych liczb całkowitych m i n istnieje ( zawsze!) dokładnie jedna liczba całkowita r taka, że m= n + r. Liczbę nazywamy różnicą liczb całkowitych m i n i oznaczamy ją m – n. Poszukiwanie różnicy r = m - n nazywamy odejmowaniem liczby n od m.

POTĘGA O WYKŁADNIKU NATURALNYM- Przez potęgę naturalną liczby rzeczywistej a 0 należy rozumieć skrócony zapis mnożenia liczby a prze samą siebie n razy: A n = a ∙ a ∙ a ∙a... Liczbę a nazywamy podstawą potęgi, liczbę n- wykładnikiem potęgi. Witajcie na kolejnej lekcji! Dzisiaj zajmiemy się czymś trudniejszym niż dotychczas, a mianowicie potęgowaniem. To trudny temat ale mam nadzieję, że dzięki minie uda wam się to zrozumieć.

POTĘGA O WYKŁADNIKU CAŁKOWITYM- Pojęcie potęgi o wykładniku całkowitym można wprowadzić w sposób poglądowy. Weźmy dwa ciągi, ciąg liczb naturalnych i odpowiadający mu ciąg potęg naturalnych liczby rzeczywistej a 0: 1, 2, 3,..., n,... a 1 =a, a 2, a 3,..., a n,... Czytając oba ciągi z prawa na lewo widać, że przejście w pierwszym ciągu od dowolnej liczby naturalnej do sąsiedniej mniejszej ma charakter skokowy, polegający na odejmowaniu jedynki, natomiast przejście w drugim ciągu od dowolnej liczby do sąsiedniej lewej polega na wykonaniu dzielenia przez a. Postępując we wskazany sposób, przy odjęciu jedynki od 1 otrzymujemy 0 oraz dzieląc przez a otrzymujemy 1, co zapisuje się a 0 =1. Podobnie odejmując jedynkę od 0 otrzymujemy –1 oraz dzieląc a 0 =1 przez a otrzymujemy 1 / a, co zapisuje się a -1 = ½. W podany sposób dochodzi się do definicji: A 0 = 1 a -n = 1 / a n.

To już koniec naszej nauki teraz przyszedł czas na sprawdzenie wiadomości! Przygotowałem dla was test sprawdzający. Przy każdym pytaniu kliknijcie odpowiedź, którą uważacie za słuszną, wtedy na ekranie waszego monitora wyświetli się czy udzieliliście prawidłowej odpowiedzi bądź nie! Na razie! WASZ PROFI!!!

1.Podaj wynik sumy liczb:9 i 7: a)a)16 b)b)17 c)c)2 2.Która grupa liczb jest zbiorem liczb naturalnych? a)a)7, -8, 9, -5 b)b)3, 3, 1 / 2 c)c)1, 4, 8 3.Jak nazywa się wynik odejmowania? a)a)odjemnik b)b)różnica c)c)iloraz

4.Jaka jest jest różnica liczb i 1023 a)a)10842 b)b)4566 c)c) Przedstaw za pomocą mnożenia wynik sumy liczb : a)a)8*5 b)b)8*8 c)c)8*4 6.Ile jabłek dostanie każde z 13 dzieci jeżeli jabłek jest 78: a)a)4 b)b)7 c)c)6

7.Jaka jest wspólna najmniejsza wielokrotność liczb 6 i 7: a)a)38 b)b)11 c)c)42 8.Która grupa przedstawia liczby całkowite: a)a)2,9,7,3 b)b)1, -4, 4,-8 c)c)wszystkie odpowiedzi są poprawne 9.Podaj sumę liczb –72+(-24) a)-a)-96 b)b)96 c)c)48

10.Podaj różnicę liczb –8-(-3) a) a) -5 b) b) -11 c)c)5 11.Czy 420 jest wielokrotnością 2: a) a) Tak b) b) Nie 12.Wybierz poprawne zdanie: a)a)Liczba 1456 jest wielokrotnością liczby 3 b) b) Liczba 936 jest wielokrotnością liczby 156 c)c)Liczba 1234 jest wielokrotnością liczby 6.

Spróbuj jeszcze raz

Opracowały: Sonia Wilk i Nina Nowacka Gimnazjum w Blachowni ul. Bankowa 13 Opiekun: Karolina Przybył I jak, spodobała Wam się matematyka? Ćwiczenia czynią mistrza! Wierzcie Mi. Powodzenia!