Tri-city Karolina Krosnicka Gdynia Maritime University, Poland
the place cities -linear structure Baltic Sea Gdynia Gdansk Sopot Tri-city
GDYNIA
PCDZ - HISTORICAL DEVELOPMENT
Gdynia - the cases PCDZ MF Port-City Development Zone (PCDZ) Maritime Forum (MF)
the case PCDZ
Port-City Development Zone 1.Involved bodies/actors: Port of Gdynia Authority Municipality of Gdynia Polish State Railways (owner) 2. Site’s basic characteristics: empty area large (100 ha) scale development some parts still in use for transportation purposes passive owner (Polish Railways) 3. Main problem at PCDZ „fight” for land between city and port authorities
City authorities’ concept of PCDZ elaborated in 2001
Port’s Strategic Plan till 2015 elaborated in 2003
Urban design of the ferry terminal
Architectural design of the ferry terminal
Project of restructuring transport system around the ferry terminal
Building new „Polska” street
Gdynia - Międzytorze
the case MF
Maritime Forum 1. Involved bodies/actors: Port of Gdynia Authority Municipality of Gdynia State Fishing Comapany „Dalmor” (owner) Polish Yacht’s Network Others private and public owners 2. Site’s basic characteristics: extremely high potential, not intensively used possibility of reuse of post-port area of Dalmor Company for city uses 3. Main problems way of incorporating the area of Dalmor company to the city centre way of intensifying the „European Council” Square introducing full time uses (not seasonal only)
Maritime Forum
1. Involved bodies/actors: Port of Gdynia Authority Municipality of Gdynia State Fishing Comapany „Dalmor” (owner) Polish Yacht’s Network Others private and public owners 2. Site’s basic characteristics: extremely high potential, not intensively used possibility of reuse of post-port area of Dalmor Company for city uses 3. Main problems way of incorporating the area of Dalmor company to the city centre way of intensifying the „European Council” Square introducing full time uses (not seasonal only)
Modernisation of Pomorskie Quay
Enlarging marina
Maritime parades
Sea Towers
New City of Gdynia Museum
New cultural centre
2. Park Rady Europy Forum Morskie w Gdyni z dn
GDAŃSK
ROZWÓJ
Struktura przeładunków w 2008 r. Total volume of 17.8 million tonnes
Potencjał przeładunkowy 1. General cargo (Free Zone) 2. General cargo (Free Zone) 3. Ferry terminal 4. General cargo, grain 5. Grain 6. Universal quay 7. Container terminal 8. Liquid fuel 9. Scrap 10. Grain 11. Bulk cargo 12. Bulk cargo 13. Universal quay 14. Universal quay 15. Universal quay 16. Bulk cargo 17. Ferry terminal 18. Universal quay 19. Liquid fuel terminal 20. Coal terminal 21. LPG terminal 22. Universal pier 23. Container terminal The quays leased and operated by Port of Gdansk Cargo Logistics Ltd
Kontenery FORECAST
PORT OF Gdansk American President Lines: Gdansk - Hamburg - Bremerhaven - Gdansk Baltic Container Lines: Gdansk - Rotterdam Gdansk - Bremerhaven - Hamburg Containerships: Gdansk - Teesport - Ghent - Klaipeda - Helsinki - St. Petersburg - Rotterdam - Gdansk Gdansk - Södertälje - St. Petersburg - Helsinki - Aarhus Delta Shipping Lines: Rotterdam - Bremerhaven - Hamburg - St. Petersburg - Gdansk Maersk Line: Gdansk - Bremerhaven SBX1 - OOCL: Antwerp - Rotterdam - St. Petersburg - Gdansk - Goeteborg - Hamburg - Gdansk - St. Petersburg - Antwerp Team Lines: Gdansk - Bremerhaven - Hamburg - Gdansk Linie kontenerowe TEESPORT ANTWERP ROTTERDAM BREMERHAVEN HAMBURG HELSINKI ST. PETERSBURG SÖDERTÄLJE KLAIPEDAAARHUS GHENT GOETEBORG
Deepwater Container Terminal Current potential: Terminal area: 40 ha Capacity: 500,000 TEU possibilities for further expansion and reaching a capacity of 2 million TEU
1.Deepwater Container Terminal 2.Logistics and Distribution Centre Phase 2 Phase 3 Phase 4 Rozwój Deepwater Container Terminal
Rozwój DCT i budowa Centrum Dystrybucyjnego
area of ca. 210 ha planned 5,000 work places planned investment cost ca. EUR 450 million Port Free Zone (WOC) storage buildings high and medium-high greenery, lawns car parks and vehicles land reserves roads, pavements and bicycle lanes land boundaries high voltage line impact zone Marketing Centre Centrum dystrybucyjno -logistyczne
Rozwój dostępu do Portu Gdańsk PROJEKTY ROZWOJOWE ZWIĄZANE Z ZMPG S.A. NA LATA 2007 – 2013 W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO „INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO” l.p.Nazwa projektuBeneficjentRodzaj projektuNr na liście Orientacyjny koszt inwestycji (mln €) Przewidywany okres realizacji 1. Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) PKP PLK S.A. Partner ZMPG SA podstawowy12480, Projekt poprawy dostępu drogowego do Portu Gdańsk – Budowa Trasy Sucharskiego Gmina Gdańsk, Partner ZMPG SA podstawowy125350, Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku) – przebudowa falochronu wschodniego oraz przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie UM w Gdynipodstawowy12737, Port Północny – modernizacja toru podejściowego i falochronu wyspowego UM w Gdynirezerwowy14218, Modernizacja morsko – lądowych szlaków komunikacyjnych w Porcie Gdańsk ZMPG SArezerwowy14035, RAZEM (w mln €) 520,77
PROJEKTY UMIESZCZONE NA LIŚCIE PODSTAWOWEJ Trasa Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą 350 mln € Most kolejowy nad Martwą Wisłą 80 mln €
Nowa Słowackiego i Kościuszki
Nowa Słowackiego i Kościuszki
Tunel na Trasie Sucharskiego
Most + dwutorowa linia kolejowa – ogólna orientacja
Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk - budowa nowego mostu kolejowego i modernizacja linii nr 226 Projekt podstawowy, poz. Nr 70 Beneficjent: PKP PLK S.A. Partner: ZMPG S.A. Wartość 80 mln EUR Cel projektu: zapewnienie połączenia portu z krajową i międzynarodową siecią linii kolejowych, polepszenie parametrów technicznych obiektów. Projekt powiązany z: –unijnym projektem priorytetowym TEN-T nr 23 (E-65 Gdańsk-Wiedeń) –planowaną w porcie gdańskim rozbudową Terminalu Kontenerowego DCT (etap II ) –przewidywaną budową Centrum Logistycznego. Termin realizacji prac budowlanych – Most kolejowy – stan obecny
PORT CENTRALNY
Thank you for your attention Karolina Krosnicka Gdynia Maritime University, Poland