Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
T46 Układy sił w połączeniach gwintowanych. Samohamowność gwintu
Advertisements

Napędy hydrauliczne.
OBSŁUGA TECHNICZNA: SKODA FABIA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Warunki dopuszczenia motorowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym.
T: Układ hydrauliczny. Zasadniczy i dodatkowy osprzęt wózków (działający na bazie hydrauliki)
BUDOWA ROWERU Rower składa się z ponad 500 części, które wchodzą w skład tzw. zespołów, które z kolei tworzą układy konstrukcyjne roweru.
Przekładnie i sprzęgła.
Prowadnice i przekładnie
Mechanizmy funkcjonalne
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Prędkość i hamowanie.
OBSŁUGA TECHNICZNA: TOYOTA YARIS.

Zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7.
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Budowa i wyposażenie roweru.
Nowy pojazd egzaminacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
ROWER.
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
DZIECI NA DRODZE ROZPOCZNIJ SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI
SPRZĘGŁO CIERNE SUCHE BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Rower – historia, budowa, konserwacja
Budowa i rodzaje bieżnika
Budowa motoroweru.
Nie bać się mechatroniki
Obsługa codzienna pojazdu - test.
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. W. Witosa ul. Św
Ogólna budowa BAT- M opr.andrkus.
Maszyny proste obrotowe.
Obsługiwania wykonywane przy spycharko-ładowarce SŁ-34
Elektryczno-powietrzny układ sterowania
Elektroniczny rozdział siły hamowania
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
II zasad termodynamiki
ZADANIE 1 PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
Na zdjęciu przedstawiono: podnośnik podnośnik klin zabezpieczający klin zabezpieczający podstawkę zabezpieczającą podstawkę zabezpieczającą montażownicę.
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
Zawór rozdzielający suwakowy typu 4/2, sterowany elektrycznie za pomocą jednego elektromagnesu. W y k o n a ł.
Zawory rozdzielające sterowane bezpośrednio i pośrednio.
Fizyka w samochodzie. Fizyka w samochodzie Fizyka w samochodzie.
Przegląd i budowa zaworów specjalnego przeznaczenia.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Informatyka Mysz komputerowa.
Budowa układu hydraulicznego
Sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy ustawiony obok przyczepy. NA WYKONANIE ZADANIA OSOBA EGZAMINOWANA MA NIE WIĘCEJ NIŻ 10 MINUT CZYNNOŚCI WYKONYWANE.
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
Opracowanie krajowych standardów orzekania w zakresie dopuszczenia do szkolenia na prawo jazdy kandydatów na kierowców z dysfunkcjami organów ruchu i słuchu.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
KATEGORIA B+E PRAWA JAZDY
Układ smarowania (olejenia)
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego Toruń, ul. Polna 109/111 Toruń,
Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego podstawowy szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
ROWER Rower – pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. Pierwotnie nosił.
C-1 „Nakaz jazdy w prawo przed znakiem” ● Zobowiązuje kierującego do jazdy w prawo przed znakiem; znak ten może być umieszczony na przedłużeniu osi drogi.
OBSŁUGI.
Amortyzator.
Diagnostyka układu hamulcowego
HAMUCLE.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
Zapis prezentacji:

Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe pojazdów rolniczych (1 godz.)

W ciągnikach hamulce stosuje się na tylnych kołach. Ze względu na zmniejszenie potrzebnego przy hamowaniu momentu hamulce są umieszczane najczęściej nie bezpośrednio na kołach ciągnika, lecz na półosiach tylnego mostu. Zastosowanie zwolnic powoduje, że moment na półosiach jest mniejszy niż moment na kołach napędowych. Układ hamowania składa się z: 1.Układów uruchamiających hamulce, które dzielą się na mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne. 2.Hamulców: taśmowych, szczękowych i tarczowych. Dzięki możliwości niezależnego oddziaływania na lewe i prawe koło hamulce mogą być wykorzystywane do ułatwienia skrętu.

Schemat hamulca taśmowego z mechanicznym układem uruchamiającym

Schemat hamulca szczękowego (bębnowego) z mechanicznym układem uruchamiającym

Schemat hamulca zasadniczego szczękowego (bębnowego) z hydraulicznym układem uruchamiającym i hamulca pomocniczego taśmowego z mechanicznym układem uruchamiającym

Zasada działania hamulca tarczowego

W hamulcach tarczowych elementami hamującymi są tarcze cierne zamocowane na półosiach. Naciśnięcie pedału hamulca jest przekazywane do dwóch tarcz dociskowych, powodując ich obrót w przeciwnych kierunkach. Między tarczami (w ukośnych zagłębieniach) znajdują się kule rozpierające. Podczas obracania się tarcz kule przemieszczają się do płytszej części zagłębień (rowki fasolowe), powodując odsuniecie tarcz na boki i dociskanie obracających się z półosią tarcz ciernych do nieruchomej obudowy hamulca. Powstająca siła tarcia hamuje ciągnik. Jeżeli nacisk na pedał hamulca zostanie zwolniony, to układ sprężyn przesuwa tarcze dociskowe do położenia zluzowanego. W ciągnikach ciężkich i samojezdnych maszynach rolniczych stosuje się tarczowe hamulce mokre, zanurzone w oleju.

Obsługa układu hamowania jest bardzo ważna ze względu na bezpieczeństwo pracy i ruchu drogowego. Każdorazowo przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie sprawdzić stan i działanie hamulców. Należy zwracać szczególną uwagę na stan połączeń układu dźwigni i cięgieł, czy nie występują luzy wskazujące na ich nadmierne zużycie lub rozregulowanie. W hamulcach sterowanych hydraulicznie odpowiednia ilość i jakość płynu hamulcowego wypełniającego układ istotnie wpływają na działanie mechanizmu. Układ hydrauliczny (pompa, przewody, cylinderki hamulcowe) musi być szczelny. Należy sprawdzać, czy w zbiorniczku znajduje się odpowiednia ilość płynu hamulcowego. W razie stwierdzenia obniżenia poziomu płynu trzeba określić przyczynę ubytku i usunąć usterkę. Uzupełniając płyn w układzie, należy zwrócić uwagę na jego gatunek, gdyż nie wszystkie płyny hamulcowe można ze sobą mieszać. Gatunek płynu, znajdującego się w układzie hamulcowym pojazdu, jest podawany w instrukcji obsługi.