SPOSOBY POZNAWANIA ŚWIATA „Nauczyli mnie mnóstwa mądrości…..” J Tuwim Opracowała Bożena Smolik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Biotechnologia zespół technologii, służących do wytwarzania użytecznych, żywych organizmów lub substancji pochodzących z organizmów lub ich części. Inaczej.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Zadanie z dekompozycji
Biologia i ekologia Podstawowe definicje
Przygotowała Sylwia Zych
Hit reklamowy … WebQuest dla klasy pierwszej gimnazjum
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Metody badawcze w psychologii
Biologia medyczna – program ramowy
21 listopada 2007 Warsztaty w Szkole Festiwalu Nauki przy Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
BADANIA STATYSTYCZNE opracował: Bąk Damian.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
O bezużyteczności filozofii?
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Biologia ekologia - nauka badająca wzajemne zależności między organizmami, oraz między organizmami a ich środowiskiem, jak równie strukturę i funkcjonowanie.
Prawo Bernoulli’ego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Gimnazjum im. Stanisława Staszica. .  Chciałyśmy sie dowiedzieć co inni myślą na temat wolontariatu dlatego ostatnio przeprowadziłyśmy lekcje w naszej.
istotne cechy kryterium:
Idea oceniania kształtującego
Szybkość reakcji człowieka
Umiejętność obserwacji.
Projektowanie procesu badawczego
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Doświadczenie Biologiczne
Fizyka jako nauka przyrodnicza
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Podstawy automatyki I Wykład 1b /2016
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
„Koło Młodych Odkrywców”
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Źródła wiedzy biologicznej.
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
Przedszkole Strumienie 2016/2017
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
Wyniki projektu naukowego
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Zapis prezentacji:

SPOSOBY POZNAWANIA ŚWIATA „Nauczyli mnie mnóstwa mądrości…..” J Tuwim Opracowała Bożena Smolik

PODZIAŁ NAUK Nauka Nauki humanistyczne Nauki ścisłe Nauki matematyczne Nauki przyrodnicze FIZYKACHEMIAGEOGRAFIAGEOLOGIABIOLOGIA

Biologia zajmuje się organizmami żyjącymi na Ziemi, a w szczególności ich budową i czynnościami życiowymi W XVI w. intensywnie poznawano budowę organizmu człowieka i działanie wielu jego narządów. Pierwsze próby naukowego opisania organizmów przedstawiono w starożytności. W XVII w. Antoni van Leeuwenhoek skonstruował mikroskop i jako pierwszy ujrzał mikroorganizmy. W XVIII w. Karol Linneusz stworzył podwaliny systematyki. W XIX w. Theodor Schwann i Matthias Schleiden ogłosili komórkową teorię budowy organizmów, a Grzegorz Mendel stworzył podstawy genetyki. Wiek XX przyniósł wiele odkryć technicznych, które pozwoliły naukom biologicznym na bardzo szybki rozwój.

Biologia jest pasjonującą i bardzo obszerną dziedziną wiedzy. A oto jej niektóre dyscypliny. Czy wiesz czym się zajmują? BIOLOGIA genetykaekologiaanatomiafizjologiamorfologiasystematyka

Ze względu na przedmiot badań w biologii wyodrębnia się np. : botanika mikrobiologia biochemia antropologia cytologia mikologia zoologia biotechnologia Inżynieria genetyczna histologia Biologia molekularna

1.Poziom molekularny jako najbardziej szczegółowy (biologia molekularna, biochemia) 2.Poziom komórkowy ( cytologia, histologia) 3. Poziom organizmu (anatomia, fizjologia) 4. Poziom zajmujący się jednostkami wyższymi niż organizm (ekologia) Tradycyjny podział biologii ze względu na przedmiot badań jest współcześnie zastępowany podziałem ze względu na stopień szczegółowości badania istot żywych.

Jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku w szpitalach nie odkażano rąk i narzędzi chirurgicznych. Zalecenie profesora Ignacego Semmelweisa mycia rąk w roztworze chlorowanego wapna spotkało się z niezrozumieniem i brakiem akceptacji. Dopiero w 1879 r Ludwik Pasteur wykazał przyczynę ropiejących ran, czyli odkrył istnienie chorobotwórczych bakterii. Biologia jest nauką ścisłą. Posługuje się ściśle zdefiniowanymi pojęciami naukowymi. Biologia, tak jak i inne nauki, uczy myśleć. Ktoś, kto ma duży zasób wiedzy nie przyjmuje wszystkich informacji bezkrytycznie, nie poddaje się manipulacjom np. reklam Także dzisiaj nowe technologie wywołują obawy i niepokój, jak np. kwestia przekształconych genetycznie roślin. Odkrycia biologii zmieniają nasze życie choć nie zawsze jesteśmy na to gotowi

JAK ZOSTAĆ BADACZEM? Badania biologiczne polegają przede wszystkim na szukaniu zależności między działaniem określonych czynników a zmianami, które zachodzą pod ich wpływem. Dobry badacz to osoba uważnie obserwująca swoje otoczenie i dostrzegająca zjawiska, które nie wzbudzają zainteresowania innych. Ciekawość to główna cecha badacza. Stawia pytania o przyczyny i prawidłowości dostrzeżonych zjawisk. Badacz prowadzi obserwacje i doświadczenia, szuka informacji w książkach, Internecie… Docieka odpowiedzi, dyskutuje, wyciąga wnioski. Ty też możesz zostać badaczem!

O obserwacji i eksperymencie słów kilka

OBSERWACJA BIOLOGICZNA -Jest podstawowym źródłem wiedzy biologicznej -Obserwator nie wprowadza żadnych zmian w otaczającym go środowisku -Do analizy zjawisk używa narządów wzroku, węchu, słuchu lub specjalnych przyrządów, zależnie od wielkości obserwowanego obiektu ( np. lupa, binokular, mikroskop) -Obserwator zawsze ustala cel obserwacji, czyli obiekt lub zjawisko, które będzie obserwował -Wyniki obserwacji dokumentuje w formie opisu, rysunku, fotografii, nagrania filmowego, tabeli wyników pomiarów -Na końcu formułuje wniosek obserwacji Obserwacje mikroskopowe są dzisiaj bardzo popularne -Czy znasz zasady obserwacji mikroskopowych? -Czy prowadziłeś samodzielnie obserwacje mikroskopowe? -Czy wykonywałeś samodzielnie preparat mikroskopowy?

Eksperyment biologiczny Jest to badanie przeprowadzone w ściśle zaplanowanych warunkach, według określonych zasad Polega na celowym wywołaniu konkretnych zjawisk w układach biologicznych i obserwowaniu ich przebiegu Jego celem jest sprawdzenie (weryfikacja) wcześniej postawionej hipotezy Eksperymentowanie jest bardzo ciekawe Czy przeprowadzałeś kiedyś eksperyment biologiczny? Czy wiesz, że eksperymentując nie należy krzywdzić zwierząt?

Zasady eksperymentu biologicznego Badaniu powinna być poddana odpowiednia (jak największa) liczba osobników, by uzyskane wyniki były wiarygodne Doświadczenie przeprowadza się na organizmach tego samego gatunku i w tym samym wieku, dzięki czemu wyklucza się błędy w interpretacji wyników W każdym doświadczeniu ustala się próbę doświadczalną i kontrolną Doświadczenie musi być powtarzalne - nie wystarczy tylko ogłosić wyniki. Inni badacze powinni osiągnąć takie same rezultaty w tych samych warunkach Przebieg eksperymentu należy udokumentować, a na podstawie spostrzeżeń sformułować wniosek (należy zapisywać wszystkie spostrzeżenia, nawet te, które z pozoru nie mają wiele wspólnego z doświadczeniem. Może przyczynią się do nieoczekiwanego odkrycia?)

ETAPY EKSPERYMENTU BIOLOGICZNEGO 1.Sformułowanie problemu badawczego. 2. Sformułowanie hipotezy. 3. Zaplanowanie doświadczenia: - zaplanowanie zestawu doświadczalnego i kontrolnego - ustalenie liczby powtórzeń - określenie czasu przebiegu doświadczenia - ustalenie sposobu odnotowywania wyników 4. Przeprowadzenie doświadczenia. 5. Zanotowanie spostrzeżeń. 6. Opracowanie wyników. 7. Sformułowanie wniosków. 8. Weryfikacja hipotezy

Co to jest problem badawczy ? Problem badawczy ma formę pytania i zaczyna się od słów: Dlaczego……………? W jaki sposób………? Od czego zależy …..? Czy…………………..?

Co to jest hipoteza? Hipoteza jest to próba odpowiedzi na pytanie zawarte w problemie badawczym. Hipoteza może być zdaniem prawdziwym lub fałszywym. Jest to założenie wyniku, które musimy sprawdzić doświadczalnie. Podczas weryfikacji potwierdzamy naszą hipotezę lub ją obalamy Jeśli hipotezę obaliliśmy, stawiamy nową. Istotą doświadczenia jest sprawdzenie postawionej hipotezy

Reklama diety odchudzającej Pani Monika od 3 miesięcy codziennie biega dwie godziny i stosuje rewelacyjny preparat odchudzający „POŻERACZ TŁUSZCZU” Pani Monika schudła już 3 kg! Stosuj „POŻERACZ TŁUSZCZU” a schudniesz na pewno!

Z a d a n i a do wykonania 1.Na czym polega manipulacja w przedstawionej wcześniej reklamie? / 1 punkt 2.Które dziedziny biologii zajmują się najniższym poziomem organizacji przyrody? / 1 punkt 3.Napisz, która czynność jest A. obserwacją; B. doświadczeniem 1) określenie wpływu nadmiernego zasolenia podłoża na wzrost rośliny 2) pomiar temperatury ciała człowieka (utwórz pary) / 1punkt 4.Uzupełnij schemat obrazujący przebieg metody naukowej: obserwacja -> problem badawczy -> > doświadczenie -> > > teoria naukowa / 2 punkty

Karta odpowiedzi (skopiuj, wypełnij i odeślij na moją pocztę do oceny) 2. Sposoby poznawania świata …………………..2………… ……… Uwaga: Z każdej lekcji możesz zdobyć maksymalnie 5 punktów. Suma wszystkich punktów na końcu tego kursu może uczynić Ciebie szczęśliwym zwycięzcą. Postaraj się. Bądź systematyczny i punktualny. Życzę powodzenia