Wynalazcy, którzy zrewolucjonizowali świat w dziedzinie motoryzacji. Wykonanie: Magdalena Jacko Monika Kubek Anna Rutkowska Barbara Wiśniewska Opiekun: p. Agata Hutnik
Spis treści Krótko o motoryzacji Rozwój motoryzacji Historia motoryzacji Motoryzacja w Polsce Kim byli i co wynaleźli? Galeria Muzeum motoryzacji w Otrębusach Ciekawostki Źródła
Krótko o motoryzacji Całokształt spraw związanych z zastosowaniem pojazdów drogowych lub szynowych napędzanych silnikami spalinowymi. Potocznie przez motoryzację rozumie się motoryzację samochodową. Podstawowym problemem motoryzacji jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Motoryzacja ma duże znaczenie gospodarcze (transport) i inne.
Rozwój motoryzacji XIX wiek dla motoryzacji był niemowlęcy, ale również wielkim startu i szalonej pogoni za nowymi odkryciami i wynalazkami. To czas, kiedy wynaleziono gumę, silnik spalinowy, samochód i wiele innych przydatnych rzeczy, z których korzystamy aż do dziś. To czas wielkich wynalazców. W XIX wieku wydarzył się również pierwszy śmiertelny wypadek samochodowy.
Historia motoryzacji w Polsce Początki motoryzacji sięgają okresu sprzed I wojny światowej. W Warszawie w przeddzień wybuchu wojny było zarejestrowanych 400 samochodów. Między poszczególnymi zaborami wyraźne były różnice w jakości dróg, jak i w zasadach ruchu drogowego. W okresie międzywojennym liczba automobilów w Polsce wzrosła do ponad 40 000. Na przeszkodzie rozwojowi motoryzacji stała bardzo słaba jakość ówczesnych dróg. Zaczęła się rozwijać komunikacja autobusowa, jednak kryzys gospodarczy w latach 1929-1935 spowodował pewną przerwę w motoryzacji.
Kim byli i co wynaleźli? Gdyby nie urodzili się Ci konstruktorzy nie byłoby motoryzacji. Wielu z nich osiągnęło bardzo wiele w swoim krótkim życiu, to, co nie udaje się nam przez całe lata naszego życia. Dzięki tym wybitym konstruktorom motoryzacja się rozwinęła w błyskawicznym tempie, choć może wśród nas znajdzie się geniusz, który zadziwi wszystkich swoimi osiągnięciami w dziedzinie motoryzacji.
André Citroën Urodzony w 1878, zmarł w 1935, francuski inżynier i przedsiębiorca, założyciel fabryki samochodów, których marka nosi jego nazwisko Citroën. W 1934 zbudował pierwszy w świecie samochód z napędem na przednie koła.
Alphonse Beau de Rochas Żyjący w latach 1815-1893 francuski inżynier i projektant silnika czterosuwowego. Dopiero w 1876 roku niemiecki wynalazca, Nikolaus Otto skonstruował pierwszy taki silnik gazowy o zapłonie iskrowym, który bazował na pomysłach de Rochasa.
Nicolaus August Otto Żył w latach 1832-1891, był ważną postacią w historii motoryzacji - samouk, wynalazca silnika o zapłonie iskrowym. Na jego cześć silnik został nazwany jego nazwiskiem.
Gottlieb Daimler Niemiecki inżynier, konstruktor i przemysłowiec żyjący od 1834 do 1900. Zbudował lekki, szybkobieżny benzynowy silnik spalinowy.
Rudolf Diesel Inżynier niemiecki mieszkający we Francji żyjący od 1858 do 1913, był konstruktorem silników spalinowych. W 1897 zbudował pierwszy, wysokoprężny silnik na olej napędowy o samoczynnym zapłonie wywoływanym przez sprężenie powietrza, który został nazwany od jego nazwiska.
James Watt Szkocki inżynier i wynalazca żyjący w latach 1736-1819, twórca kilku kluczowych ulepszeń konstrukcji maszyny parowej, dzięki którym maszyny te zapoczątkowały rewolucję przemysłową.
Tadeusz Tański Żył w latach 1892-1941 polski konstruktor samochodów, ciągników artyleryjskich, silników spalinowych (samochodowych i lotniczych), inżynier mechanik, wynalazca.
Galeria Citroën Traction Avant Silnik czterosuwowy o zapłonie iskrowym - zasada działania
Szybkobieżny benzynowy silnik spalinowy Silnik Otto
Maszyna parowa Silnik Diesla
Odręczny szkic Tańskiego przedstawiający silnik z cylindrami równoległymi do wału korbowego rysowany w kawiarni, w chwili odpoczynku.
Muzeum motoryzacji w Otrębusach Muzeum otworzono w 1995r w Otrębusach pod Warszawą. Obecnie wśród zbiorów znajduje się ok. 300 zabytkowych pojazdów. Wśród eksponatów znajdziemy różne rodzaje samochodów, jak również sporą kolekcje rekwizytów, a także eksponaty związane z lotnictwem i militariami.
Eksponaty z muzeum Samochód z lat 30-tych Radziecki motocykl z koszem Londyńskie budki telefoniczne Zabytkowy rower