Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ
Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.
Na przykład obserwacja przepływu paliwa przez układy zasilające silnik w rakietach do lotów kosmicznych pozwoliła na zastosowanie nowych rozwiązań w kardiologii na Uniwersytecie Teksańskim w Huston - analiza działania układu zasilającego silnik rakiety kosmicznej w paliwo i zastosowanie metody analogii i porównań stworzyła możliwości zastosowania niektórych rozwiązań w chirurgii serca. Przykład transferu wiedzy do sektora nauki i przemysłu w ramach kooperacji (A-S-A)
Transfer technologii z laboratorium na rynek obejmuje kilka etapów: -poszukiwanie problemów, które mogą stanowić tematykę badań podstawowych, -badanie koncepcji w eksperymentach laboratoryjnych, -przygotowanie badań aplikacyjnych - w jaki sposób nowe rozwiązanie może być zastosowane? - określenie parametrów przyszłej –budowa prototypu i przyszłych aplikacji, - test beta – prace rozwojowe, - próbne uruchomienie i wypracowanie optymalnego rozwiązania dla rynku i przedsiębiorcy, Analizując podstawowe kroki od pomysłu do wdrożenia, należy omówić jeszcze fazy poszukiwania finansowania, partnerów, przygotowania strategii ochrony własności intelektualnej i modelu transferu technologii.
Współpracę pomiędzy przedsiębiorstwami a laboratoriami badawczymi należy oprzeć na trzech fundamentach: Zarządczym Ekonomicznym Technologicz -nym
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: W. G. Howard, B. R. Guile (red.): Profiting from Innovation, New York, The Free Press
Czynniki organizacyjne i pozaorganizacyjne, wpływające na relacje pomiędzy przedsiębiorstwami a naukowcami Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.
Analiza „Tajemniczych mistrzów XXI wieku” Simona i Dietla wskazuje, że „ Konkurentom potrzeba często zaledwie kilku tygodni na odtworzenie projektu technicznego, żeby skopiować wyrób”. Dlatego menedżerowie komercjalizacji powinni zagwarantować przedsiębiorstwu, że badania naukowe nad nowymi rozwiązaniami nie zostaną ujawnione, a zespół badawczy przygotuje i wykona prace zlecone przez przedsiębiorstwo w możliwie najkrótszym czasie. H. Simon, M. Dietl: Tajemniczy mistrzowie XXI wieku. Strategie sukcesu nieznanych liderów na światowych rynkach, Warszawa, Difin 2009, s
Przykład: Systemu monitoringu instalacji gazowej. Czujnik wykorzystuje efekt załamania światła w różnych ośrodkach chemicznych. Nowe urządzenie posiada nadajnik wysyłający impulsy optyczne, które zmieniają swoją prędkość po natrafieniu na inną zawartość składników chemicznych w porównaniu ze wzorcem – w czujniku
Czy nowe rozwiązanie pozwoli na stworzenie konkurencyjnego, np. kosztowo, urządzenia? Czy w sektorze istnieją już patenty na podobnego typu rozwiązania, które będą utrudniać dostęp do rynku? Czy sprzedaż nowego produktu pokryje nakłady związane z zakupem licencji i uruchomieniem produkcji? Kluczowe wdrożeniowe pytania przedsiębiorcy
Prace naukowe vs. potrzeby przedsiębiorców Wizją naukowców pracujących nad nowymi technologiami jest stworzenie nowego wynalazku, opracowanie nowego algorytmu. Skupiają się oni na przedrynkowym etapie – wygenerowaniu pomysłu i jego realizacji w postaci prototypu. Dla przedsiębiorcy ważne są nie tylko przedrynkowe etapy cyklu rozwoju technologii, ale przede wszystkim rynkowy cykl życia urządzenia. Jeżeli istnieją już rozwiązania, które są opatentowane, to może lepiej z nich skorzystać poprzez zakup licencji niż rozwijać nowe rozwiązanie.
Współpraca z „potencjalnym rynkiem docelowym”, mogą utrudniać szersze spojrzenie na rynek, na nowe zastosowania lub na nowych odbiorców. Przykład: urządzenia (kamera) do pomiaru i zobrazowania temperatury z dokładnością do setnej stopnia Celsjusza
Strategie sprzedaży wyników badań: „pchania” technologii i produktu na rynek,; „ciągnięcia” przez rynek technologii:
Przykład, „pchania” technologii to oferta technologii chemicznej do oczyszczania ścieków w sektorze usług pralni przemysłowych jednej z polskich uczelni.
Słaba dostępnośćBardzo dobra dostępność SilneSilne SłabeSłabe Nabycie zasobów Strategiczne Allianse Joint Venture Sprzedaż licencji Strategia samodzielnego wdrażania technologii i sprzedaży produktów Strategia wyprzedaży zasobów Zakup technologii Zakup licencji Strategiczne alianse Joint Venture Defensywna strategia kooperacji Zasoby komplementarne Zasoby technologiczneorganizacji O fensywna strategia kooperacji i uzupełniania zasobów, Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.
Kupno- sprzedaż licencji, know-how Transakcyjną wartość własności intelektualnej mogą stanowić: prawo do patentu, know-how; transfer technologii - know-why – dokumentacja związana z technologią (opis procesów, wyniki badań) dostęp do ekspertów jednostki naukowo badawczej, którzy mogą doradzać we wdrożeniu technologii lub pracować u nabywcy technologii ; gwarancje, że patent lub inna własność intelektualna istnieje i nie narusza praw osób trzecich;
Dr Dariusz Trzmielak Ul. J.Matejki 22/ Lodz, POLAND tel fax: Dr Dariusz Trzmielak Ul. J.Matejki 22/ Lodz, POLAND tel fax: University of Lodz