Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
Advertisements

ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Warsztat z pomysłem, cz. III
Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Andrzej H Jasiński Zakład Innowacji i Logistyki Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski Bariery innowacji i transferu technologii w Polsce Referat na.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Wsparcie firm innowacyjnych w ramach projektów Centrum Innowacji FIRE; komercjalizacja innowacji Andrzej Kaczmarek – Prezes Zarządu CI FIRE Warszawa,
PATENT na innowacyjny biznes
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego KAPITAŁ LUDZKI na lata
Zarządzanie projektami
Co to jest „STIM”? Członek Ogólnopolskiej Sieci Transferu Technologii i Wspierania Innowacyjności MŚP „STIM”. Projekt STIM jest współfinansowany z.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA PMU – PODUKCJA MASZYN I URZADZEŃ
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Instytut Nawozów Sztucznych w Puławach
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
rachunkowość Wartości niematerialne i prawne
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Transfer technologii w przemyśle obronnym
Strategia przedsiębiorstwa
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Jak robić to efektywnie?
BADANIA ROZWOJU NOWEGO PRODUKTU
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Wydział Biologii i Nauk o Środowisku Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego ma zaszczyt zaprosić Państwa do współpracy Zapraszamy w szczególności.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
NAZWA WYNIKU (tytuł zgodnie z informacją podaną do ewidencji PK, nr ewid. PK) NAZWA PROJEKTU/WYNIKU (nienaukowy tytuł informujący o zastosowaniu.
Firmy globalne.
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Bony na innowacje dla MŚP
/arrksa/ ul. Wyszyńskiego Kutno
Zapis prezentacji:

Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ

Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.

Na przykład obserwacja przepływu paliwa przez układy zasilające silnik w rakietach do lotów kosmicznych pozwoliła na zastosowanie nowych rozwiązań w kardiologii na Uniwersytecie Teksańskim w Huston - analiza działania układu zasilającego silnik rakiety kosmicznej w paliwo i zastosowanie metody analogii i porównań stworzyła możliwości zastosowania niektórych rozwiązań w chirurgii serca. Przykład transferu wiedzy do sektora nauki i przemysłu w ramach kooperacji (A-S-A)

Transfer technologii z laboratorium na rynek obejmuje kilka etapów: -poszukiwanie problemów, które mogą stanowić tematykę badań podstawowych, -badanie koncepcji w eksperymentach laboratoryjnych, -przygotowanie badań aplikacyjnych - w jaki sposób nowe rozwiązanie może być zastosowane? - określenie parametrów przyszłej –budowa prototypu i przyszłych aplikacji, - test beta – prace rozwojowe, - próbne uruchomienie i wypracowanie optymalnego rozwiązania dla rynku i przedsiębiorcy, Analizując podstawowe kroki od pomysłu do wdrożenia, należy omówić jeszcze fazy poszukiwania finansowania, partnerów, przygotowania strategii ochrony własności intelektualnej i modelu transferu technologii.

Współpracę pomiędzy przedsiębiorstwami a laboratoriami badawczymi należy oprzeć na trzech fundamentach: Zarządczym Ekonomicznym Technologicz -nym

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: W. G. Howard, B. R. Guile (red.): Profiting from Innovation, New York, The Free Press

Czynniki organizacyjne i pozaorganizacyjne, wpływające na relacje pomiędzy przedsiębiorstwami a naukowcami Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.

Analiza „Tajemniczych mistrzów XXI wieku” Simona i Dietla wskazuje, że „ Konkurentom potrzeba często zaledwie kilku tygodni na odtworzenie projektu technicznego, żeby skopiować wyrób”. Dlatego menedżerowie komercjalizacji powinni zagwarantować przedsiębiorstwu, że badania naukowe nad nowymi rozwiązaniami nie zostaną ujawnione, a zespół badawczy przygotuje i wykona prace zlecone przez przedsiębiorstwo w możliwie najkrótszym czasie. H. Simon, M. Dietl: Tajemniczy mistrzowie XXI wieku. Strategie sukcesu nieznanych liderów na światowych rynkach, Warszawa, Difin 2009, s

Przykład: Systemu monitoringu instalacji gazowej. Czujnik wykorzystuje efekt załamania światła w różnych ośrodkach chemicznych. Nowe urządzenie posiada nadajnik wysyłający impulsy optyczne, które zmieniają swoją prędkość po natrafieniu na inną zawartość składników chemicznych w porównaniu ze wzorcem – w czujniku

Czy nowe rozwiązanie pozwoli na stworzenie konkurencyjnego, np. kosztowo, urządzenia? Czy w sektorze istnieją już patenty na podobnego typu rozwiązania, które będą utrudniać dostęp do rynku? Czy sprzedaż nowego produktu pokryje nakłady związane z zakupem licencji i uruchomieniem produkcji? Kluczowe wdrożeniowe pytania przedsiębiorcy

Prace naukowe vs. potrzeby przedsiębiorców Wizją naukowców pracujących nad nowymi technologiami jest stworzenie nowego wynalazku, opracowanie nowego algorytmu. Skupiają się oni na przedrynkowym etapie – wygenerowaniu pomysłu i jego realizacji w postaci prototypu. Dla przedsiębiorcy ważne są nie tylko przedrynkowe etapy cyklu rozwoju technologii, ale przede wszystkim rynkowy cykl życia urządzenia. Jeżeli istnieją już rozwiązania, które są opatentowane, to może lepiej z nich skorzystać poprzez zakup licencji niż rozwijać nowe rozwiązanie.

Współpraca z „potencjalnym rynkiem docelowym”, mogą utrudniać szersze spojrzenie na rynek, na nowe zastosowania lub na nowych odbiorców. Przykład: urządzenia (kamera) do pomiaru i zobrazowania temperatury z dokładnością do setnej stopnia Celsjusza

Strategie sprzedaży wyników badań: „pchania” technologii i produktu na rynek,; „ciągnięcia” przez rynek technologii:

Przykład, „pchania” technologii to oferta technologii chemicznej do oczyszczania ścieków w sektorze usług pralni przemysłowych jednej z polskich uczelni.

Słaba dostępnośćBardzo dobra dostępność SilneSilne SłabeSłabe  Nabycie zasobów Strategiczne Allianse Joint Venture Sprzedaż licencji Strategia samodzielnego wdrażania technologii i sprzedaży produktów Strategia wyprzedaży zasobów  Zakup technologii  Zakup licencji Strategiczne alianse Joint Venture Defensywna strategia kooperacji Zasoby komplementarne Zasoby technologiczneorganizacji O fensywna strategia kooperacji i uzupełniania zasobów, Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.

Kupno- sprzedaż licencji, know-how Transakcyjną wartość własności intelektualnej mogą stanowić: prawo do patentu, know-how; transfer technologii - know-why – dokumentacja związana z technologią (opis procesów, wyniki badań) dostęp do ekspertów jednostki naukowo badawczej, którzy mogą doradzać we wdrożeniu technologii lub pracować u nabywcy technologii ; gwarancje, że patent lub inna własność intelektualna istnieje i nie narusza praw osób trzecich;

Dr Dariusz Trzmielak Ul. J.Matejki 22/ Lodz, POLAND tel fax: Dr Dariusz Trzmielak Ul. J.Matejki 22/ Lodz, POLAND tel fax: University of Lodz