Metodyka prowadzenia badań ankietowych na przykładzie projektu HEGESCO dr Joanna Żyra, Monika Domańska PK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Advertisements

XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Stan sektora w regionach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa, realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
o Badanie jest częścią projektu Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Efekty SPO WKP –rola Ministerstwa.
Szkoła - pracodawca.
Od informacji do innowacji Prezentacja Ośrodka Przetwarzania Informacji na potrzeby projektu FuturICT Krzysztof Lipiec Warszawa, 25 maja 2011r. Krzysztof.
WYDZIAŁ NAUKI o ŻYWNOŚCI (ABSOLWENCI 2012) BADANIE OPINII ABSOLWENTÓW WN O Ż O PROCESIE KSZTAŁCENIA ORAZ ICH LOSY ZAWODOWE.
X WSKAŻ WOJEWÓDZTWO GRA DYDAKTYCZNA KLIKNIJ ŻEBY ROZPOCZĄĆ GRĘ.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Badanie obrotu uszlachetniającego w wymianie międzynarodowej dla potrzeb rachunków narodowych – poziom regionalny.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
WOJEWÓDZTWO jednostka podziału administracyjnego w Polsce/
BIURO KARIER UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO Badanie Losów Zawodowych Absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu.
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Prawdziwa rewitalizacja - odpowiedź na zjawiska kryzysowe w miastach
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Wyniki egzaminów zewnętrznych w 2015 r.. Wstępne informacje o wynikach sprawdzianu po klasie VI w 2015 r. kraj73%61%78%70% l.p. j.polskimatematykaj.angielskij.niemiecki.
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
„ Zróżnicowanie regionalne w rozwoju rolnictwa oraz jego wpływ na problemy ekonomiczne i społeczne obszarów wiejskich” „ Zróżnicowanie regionalne w rozwoju.
Wyszukiwanie danych o sytuacji gospodarczej i społecznej cd.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie.
WYZWANIA I SZANSE ROZWOJU W KONTEKŚCIE TRANSGRANICZNYM PAWEL WARSZYCKI Szczecin Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development.
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Dojazdy do pracy w województwie wielkopolskim - zróżnicowanie przestrzenne Skąd i dokąd Wielkopolanie dojeżdżali do pracy w 2011 r.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
1 Sposoby współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym w zakresie transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych mgr inż. Jacek Mączyński.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Spotkanie Dolnośląskiej Sieci Biur Karier - GRUDZIEŃ Badania losów absolwentów DSWE TWP we Wrocławiu - studium przypadku.
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Departament Polityki Regionalnej Podział krajowej rezerwy wykonania.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Programy Operacyjne w perspektywie finansowej
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Uczelnie wyższe.
Operacje zgłoszone do realizacji w ramach dwuletniego Planu operacyjnego KSOW na lata Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał opracowany przez.
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Badania losów absolwentów
Absolwent UwB jako pracownik.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Metodyka prowadzenia badań ankietowych na przykładzie projektu HEGESCO dr Joanna Żyra, Monika Domańska PK

HEGESCO Higher Education as a Generator of Strategic Competences of Strategic Competences Wyższe wykształcenie jako generator strategicznych kompetencji Program ERASMUS Life Long Learning,

Partnerzy  Uniwersytet w Ljubljanie (56 tys. studentów) Wydział Nauk Społecznych. Organizacja koordynująca.  ROA Research Centre for Education and Labour Market, instytut badawczy Wydziału Ekonomii i Administracji Biznesowej Uniwersytet w Maastricht.  TARKI Instytut Badań Społecznych, Budapeszt 20 lat doświadczenia w empirycznych naukach społecznych, współpracuje z CBOS w W-wie  Politechnika Krakowska Instytut Ekonomii, Socjologii i Filozofii doświadczenie w zakresie badania losów absolwentów, program „Pierwsze kroki na rynku pracy”.  Vytautas Magnus Uniwersytet w Kownie Wydział Nauk Społecznych,  Hacetteppe University, Ankara Wydział Pedagogiczny.

Cel projektu 1. Określenie w jakim stopniu absolwenci europejskich uczelni spełniają wymagania współczesnej gospodarki opartej na wiedzy 2. Określenie obszaru zmian w edukacji wyższej by absolwent lepiej radził sobie na rynku pracy

Cele badawcze 1. Jakie kompetencje są wymagane od absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy i dla aktywnego obywatelstwa 2. W jakim stopniu absolwenci z wyższym wykształceniem opanowali oczekiwane kompetencje 3. Jakie strategie edukacji wyższej sprzyjają dostarczaniu tych kompetencji

Problemy badawcze  jak absolwenci i pracodawcy radzą sobie z rozbieżnościami pomiędzy kompetencjami wymaganymi a pozyskanymi w procesie edukacji,  jak na rozbieżności reagują instytucje szkolnictwa wyższego,  w jakim stopniu charakterystyka absolwentów, charakterystyka instytucji szkolnictwa wyższego, pracodawców, szerszy kontekst strukturalny, kulturowy, instytucjonalny wpływają na przejście absolwentów na rynek pracy i późniejszy rozwój kariery.

Podejście badawcze  Charakterystyki kariery zawodowej na rynku pracy  Charakterystyki zawodu  Charakterystyki firmy zatrudniającej absolwenta  Umiejętności  Ocena programu edukacyjnego  Informacje socjograficzne Wielkoskalowe badanie ankietowe populacji absolwentów pod kątem :

Badanie absolwentów  Próba wykorzystywana w badaniu ogranicza się do absolwentów studiów wyższych z rocznika 2003  Losowanie absolwentów opiera się na podstawie danych zaczerpniętych ze źródeł Głównego Urzędu Statystycznego.

Schemat losowania  regiony  typy ukończonych uczelni Absolwenci podzieleni są na warstwy, których wyznacznikiem są:

Schemat losowania Schemat losowania 1. wylosowano uczelnię 2. kolejno losowaniu poddano absolwentów Dla niektórych typów szkół (szkoły o małym udziale w populacji) zastosowano dobór dwustopniowy

Tabela 1 Rozkład absolwentów w poszczególnych regionach wraz z procentowym udziałem w całości próby. RegionWojewództwa Liczba absolwentów Procent w próbie 1Dolnośląskie, Opolskie, Śląskie ,0% 2Łódzkie, Mazowieckie, Podlaskie ,1% 3 Lubelskie, Małopolskie, Podkarpackie, Świętokrzyskie ,0% 4 Kujawsko - Pomorskie, Lubuskie, Pomorskie, Warmińsko-Mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie ,0% Łącznie %

Tabela 2 Rozkład absolwentów według typów ukończonych szkół Typ szkołyLiczba absolwentówProcent w próbie Uniwersytety ,11% Wyższe Szkoły Techniczne ,40% Wyższe Szkoły Niepubliczne ,70% Wyższe Szkoły Pedagogiczne146597,30% Wyższe Szkoły Ekonomiczne144457,20% Wyższe Szkoły Rolnicze83954,18% Akademie Medyczne44442,21% Akademie Wychowania fizycznego41482,07% Wyższe Szkoły Artystyczne16560,82% Uczelnie Służb Państwowych9890,49% Wyższe Szkoły Morskie9810,49% Wyższe Szkoły Teologiczne530,03% Łącznie ,00%

Tabela 3 Założenia losowania Typ szkołyZałożenia losowania Uniwersytety, Wyższe Szkoły Techniczne, Wyższe Szkoły Pedagogiczne oraz Wyższe Szkoły Ekonomiczne Wszystkie szkoły biorą udział w losowaniu Wyższe Szkoły NiepubliczneTylko jedna szkoła w regionie. Wyjątek Region 2 gdzie wylosowano dwie szkoły PozostałeTylko jedna szkoła na region

Podejście badawcze  Wywiady ustrukturyzowane z władzami uczelni dotyczące założonej i realizowanej strategii Badanie jakościowe edukacji wyższej   Wywiady ustrukturyzowane z kierownikami działów HR, kierownikami liniowymi największych pracodawców w kraju Badanie pracodawców

Pytanie 1: Jakie kompetencje są najbardziej poszukiwane w Państwa organizacji/firmie? Pytania pomocnicze: Jak te kompetencje są rozpatrywane z punktu widzenia globalnej konkurencyjności, zmian technologicznych, bilansowania ceny z jakością, reorganizacji itp. Czy wobec zmian rynkowych pojawiają się nowe kompetencje a inne stają się przestarzałe?

Badanie pracodawców Pytanie 2: Czy w firmie istnieje systemowy proces przygotowania nowych pracowników do ich pracy? Jeżeli tak, proszę go opisać. Pytanie 3: Jak rozpoznaje się i waliduje szkolenie nieformalne pracowników lub kompetencje nabyte podczas pracy. Proszę opisać. Pytanie 4: Czy w firmie prowadzona jest ocena kompetencji? Kto jest zaangażowany w system oceny?

Badanie pracodawców Pytanie 5: Jak pracodawcy oceniają poziom kompetencji absolwentów czy zaobserwowano niedosyt, nadmiar, równowagę? Pytania pomocnicze: Jak można opisać wpływ niedoboru, nadmiaru czy równowagi kompetencji na poziom satysfakcji pracownika z pracy, nauczanie, innowacyjność, wykorzystanie technologii? Czy kompetencje można wykształcić na studiach czy raczej w trakcie pracy? Jak ważny przy ocenie jest przedmiot studiów, uczelnia, końcowe oceny? Jakie inne czynniki różnicują absolwentów?

Badanie pracodawców  Jakie są główne cele współpracy?  Czy współpraca jest wystarczająca, czy można ulepszyć te relacje?  Czy firma w jakikolwiek sposób czuje się uczestnikiem reformy bolońskiej (konsultacje, spotkania w ministerstwie, spotkania przy opracowywaniu nowych programów studiów)?  Jak pracodawca informuje szkoły wyższe o wymaganych kompetencjach ?  Czy uczelnie konsultują z pracodawcami zmiany programów nauczania? Pytanie 6: Czy i jak firma współpracuje z uczelniami? Pytania pomocnicze:

Badania pracodawców Pytanie 7: Jak powinny się zmienić instytucje szkolnictwa wyższego, aby lepiej kształcić kompetencje potrzebne pracodawcom?

tel: Zapraszamy do współpracy