Metodyka prowadzenia badań ankietowych na przykładzie projektu HEGESCO dr Joanna Żyra, Monika Domańska PK
HEGESCO Higher Education as a Generator of Strategic Competences of Strategic Competences Wyższe wykształcenie jako generator strategicznych kompetencji Program ERASMUS Life Long Learning,
Partnerzy Uniwersytet w Ljubljanie (56 tys. studentów) Wydział Nauk Społecznych. Organizacja koordynująca. ROA Research Centre for Education and Labour Market, instytut badawczy Wydziału Ekonomii i Administracji Biznesowej Uniwersytet w Maastricht. TARKI Instytut Badań Społecznych, Budapeszt 20 lat doświadczenia w empirycznych naukach społecznych, współpracuje z CBOS w W-wie Politechnika Krakowska Instytut Ekonomii, Socjologii i Filozofii doświadczenie w zakresie badania losów absolwentów, program „Pierwsze kroki na rynku pracy”. Vytautas Magnus Uniwersytet w Kownie Wydział Nauk Społecznych, Hacetteppe University, Ankara Wydział Pedagogiczny.
Cel projektu 1. Określenie w jakim stopniu absolwenci europejskich uczelni spełniają wymagania współczesnej gospodarki opartej na wiedzy 2. Określenie obszaru zmian w edukacji wyższej by absolwent lepiej radził sobie na rynku pracy
Cele badawcze 1. Jakie kompetencje są wymagane od absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy i dla aktywnego obywatelstwa 2. W jakim stopniu absolwenci z wyższym wykształceniem opanowali oczekiwane kompetencje 3. Jakie strategie edukacji wyższej sprzyjają dostarczaniu tych kompetencji
Problemy badawcze jak absolwenci i pracodawcy radzą sobie z rozbieżnościami pomiędzy kompetencjami wymaganymi a pozyskanymi w procesie edukacji, jak na rozbieżności reagują instytucje szkolnictwa wyższego, w jakim stopniu charakterystyka absolwentów, charakterystyka instytucji szkolnictwa wyższego, pracodawców, szerszy kontekst strukturalny, kulturowy, instytucjonalny wpływają na przejście absolwentów na rynek pracy i późniejszy rozwój kariery.
Podejście badawcze Charakterystyki kariery zawodowej na rynku pracy Charakterystyki zawodu Charakterystyki firmy zatrudniającej absolwenta Umiejętności Ocena programu edukacyjnego Informacje socjograficzne Wielkoskalowe badanie ankietowe populacji absolwentów pod kątem :
Badanie absolwentów Próba wykorzystywana w badaniu ogranicza się do absolwentów studiów wyższych z rocznika 2003 Losowanie absolwentów opiera się na podstawie danych zaczerpniętych ze źródeł Głównego Urzędu Statystycznego.
Schemat losowania regiony typy ukończonych uczelni Absolwenci podzieleni są na warstwy, których wyznacznikiem są:
Schemat losowania Schemat losowania 1. wylosowano uczelnię 2. kolejno losowaniu poddano absolwentów Dla niektórych typów szkół (szkoły o małym udziale w populacji) zastosowano dobór dwustopniowy
Tabela 1 Rozkład absolwentów w poszczególnych regionach wraz z procentowym udziałem w całości próby. RegionWojewództwa Liczba absolwentów Procent w próbie 1Dolnośląskie, Opolskie, Śląskie ,0% 2Łódzkie, Mazowieckie, Podlaskie ,1% 3 Lubelskie, Małopolskie, Podkarpackie, Świętokrzyskie ,0% 4 Kujawsko - Pomorskie, Lubuskie, Pomorskie, Warmińsko-Mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie ,0% Łącznie %
Tabela 2 Rozkład absolwentów według typów ukończonych szkół Typ szkołyLiczba absolwentówProcent w próbie Uniwersytety ,11% Wyższe Szkoły Techniczne ,40% Wyższe Szkoły Niepubliczne ,70% Wyższe Szkoły Pedagogiczne146597,30% Wyższe Szkoły Ekonomiczne144457,20% Wyższe Szkoły Rolnicze83954,18% Akademie Medyczne44442,21% Akademie Wychowania fizycznego41482,07% Wyższe Szkoły Artystyczne16560,82% Uczelnie Służb Państwowych9890,49% Wyższe Szkoły Morskie9810,49% Wyższe Szkoły Teologiczne530,03% Łącznie ,00%
Tabela 3 Założenia losowania Typ szkołyZałożenia losowania Uniwersytety, Wyższe Szkoły Techniczne, Wyższe Szkoły Pedagogiczne oraz Wyższe Szkoły Ekonomiczne Wszystkie szkoły biorą udział w losowaniu Wyższe Szkoły NiepubliczneTylko jedna szkoła w regionie. Wyjątek Region 2 gdzie wylosowano dwie szkoły PozostałeTylko jedna szkoła na region
Podejście badawcze Wywiady ustrukturyzowane z władzami uczelni dotyczące założonej i realizowanej strategii Badanie jakościowe edukacji wyższej Wywiady ustrukturyzowane z kierownikami działów HR, kierownikami liniowymi największych pracodawców w kraju Badanie pracodawców
Pytanie 1: Jakie kompetencje są najbardziej poszukiwane w Państwa organizacji/firmie? Pytania pomocnicze: Jak te kompetencje są rozpatrywane z punktu widzenia globalnej konkurencyjności, zmian technologicznych, bilansowania ceny z jakością, reorganizacji itp. Czy wobec zmian rynkowych pojawiają się nowe kompetencje a inne stają się przestarzałe?
Badanie pracodawców Pytanie 2: Czy w firmie istnieje systemowy proces przygotowania nowych pracowników do ich pracy? Jeżeli tak, proszę go opisać. Pytanie 3: Jak rozpoznaje się i waliduje szkolenie nieformalne pracowników lub kompetencje nabyte podczas pracy. Proszę opisać. Pytanie 4: Czy w firmie prowadzona jest ocena kompetencji? Kto jest zaangażowany w system oceny?
Badanie pracodawców Pytanie 5: Jak pracodawcy oceniają poziom kompetencji absolwentów czy zaobserwowano niedosyt, nadmiar, równowagę? Pytania pomocnicze: Jak można opisać wpływ niedoboru, nadmiaru czy równowagi kompetencji na poziom satysfakcji pracownika z pracy, nauczanie, innowacyjność, wykorzystanie technologii? Czy kompetencje można wykształcić na studiach czy raczej w trakcie pracy? Jak ważny przy ocenie jest przedmiot studiów, uczelnia, końcowe oceny? Jakie inne czynniki różnicują absolwentów?
Badanie pracodawców Jakie są główne cele współpracy? Czy współpraca jest wystarczająca, czy można ulepszyć te relacje? Czy firma w jakikolwiek sposób czuje się uczestnikiem reformy bolońskiej (konsultacje, spotkania w ministerstwie, spotkania przy opracowywaniu nowych programów studiów)? Jak pracodawca informuje szkoły wyższe o wymaganych kompetencjach ? Czy uczelnie konsultują z pracodawcami zmiany programów nauczania? Pytanie 6: Czy i jak firma współpracuje z uczelniami? Pytania pomocnicze:
Badania pracodawców Pytanie 7: Jak powinny się zmienić instytucje szkolnictwa wyższego, aby lepiej kształcić kompetencje potrzebne pracodawcom?
tel: Zapraszamy do współpracy