UNIWERSYTET WARSZAWSKI Bankowość elektroniczna BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość elektroniczna Marcin Ignatowski Warszawa 2013
Elektroniczne kanały dystrybucji produktów bankowych BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 Elektroniczne kanały dystrybucji produktów bankowych Bankowość Terminalowa Bankomaty POS Telefoniczna Phone banking SMS banking Internetowa E-konto Aplikacje Komputerowa-modemowa Home banking Office banking Telewizyjna Telewizja cyfrowa BANKOWOŚĆ ELEKTORNICZNA
Otoczenie bankowości elektornicznej Bankowość elektroniczna Nadzór bankowy Hakerzy Czynniki losowe Dostawcy oprogramowania Dostawcy usług teleinformatycznych Regulacje prawne Technologia Użytkownicy Pracownicy
Elektroniczne kanały dystrybucji produktów bankowych BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 Elektroniczne kanały dystrybucji produktów bankowych Bankowość Terminalowa Bankomaty POS Telefoniczna Phone banking SMS banking Internetowa E-konto Aplikacje Komputerowa-modemowa Home banking Office banking Telewizyjna Telewizja cyfrowa BANKOWOŚĆ ELEKTORNICZNA
Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej System bankowości elektronicznej jest tak mocny jak najsłabsze jego ogniwo (element) Bezpieczeństwo kanału internetowego zapewniają przede wszystkim: szyfrowana transmisja danych za pomocą protokołu SSL proste uwierzytelnianie oparte na identyfikatorze użytkownika i haśle PIN silne uwierzytelnianie oparte na tokenie, karcie haseł jednorazowych, karcie magnetycznej (urządzenia elektroniczne lub mechanizmy cyfrowe) podpis elektroniczny (cyfrowy).
BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 Podpis elektroniczny Cztery filary zaufania: zapewnienie identyfikacji użytkownika w komunikacji za pośrednictwem Internetu, zapewnienie poufności transakcji (dane są szyfrowane na drodze klient bank i odwrotnie), zapewnienie integralności danych transmitowanych w sieci (wszelkie zmiany w podpisanej transakcji są rozpoznawalne), zapewnienie wiarygodności użytkownika (brak możliwości podszywania się innych pod określoną osobę) oraz niezaprzeczalności transakcji (brak możliwości wyparcia się złożonego przez autora podpisu)
Zagadnienia bankowości elektronicznej BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 Zagadnienia bankowości elektronicznej Ryzyka: operacyjne, prawne i reputacji Outsourcing Ryzyko a transgraniczny charakter bankowości elektronicznej Multichanneling (wielokanałowość) Rzeczywiste ataki na e-banki (phishing, spoofing, sniffing, keyloggery, wormy, trojany itp.) CRM (Customer Relationship Management).
BANKOWOŚĆ ćwiczenia 5 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ