Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pojęcie i zadanie biura. Meble biurowe. Zasady rozplanowania pomieszczenia biurowego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pojęcie i zadanie biura. Meble biurowe. Zasady rozplanowania pomieszczenia biurowego."— Zapis prezentacji:

1 Pojęcie i zadanie biura. Meble biurowe. Zasady rozplanowania pomieszczenia biurowego

2 BIURO To właściwie przystosowane i wyposażone pomieszczenie, w którym wykonywane są czynności administracyjno-biurowe czyli gromadzenie, przetwarzanie, wytwarzanie, dystrybucja i przechowywanie informacji. To właściwie przystosowane i wyposażone pomieszczenie, w którym wykonywane są czynności administracyjno-biurowe czyli gromadzenie, przetwarzanie, wytwarzanie, dystrybucja i przechowywanie informacji.

3 PRACA BIUROWA to: liczenie, pisanie, rejestrowanie, księgowanie liczenie, pisanie, rejestrowanie, księgowanie sporządzanie maszynopisów i reprodukcja dokumentów sporządzanie maszynopisów i reprodukcja dokumentów opracowywanie korespondencji opracowywanie korespondencji gromadzenie, klasyfikowanie i archiwizowanie dokumentów gromadzenie, klasyfikowanie i archiwizowanie dokumentów opracowywanie materiałów planistycznych, statystycznych, sprawozdań opracowywanie materiałów planistycznych, statystycznych, sprawozdań udzielanie informacji udzielanie informacji

4 W biurze wyróżniamy następujące pomieszczenia: BIUROWE: BIUROWE: pokoje biurowe pokoje biurowe sale narad sale narad sale obsługi interesantów sale obsługi interesantów kancelarie kancelarie sekretariaty sekretariaty gabinety gabinety hale maszyn hale maszyn archiwa archiwa czytelnie czytelnie powielarnie powielarnie

5 POMOCNICZE: POMOCNICZE: warsztaty warsztaty magazyny magazyny recepcje recepcje klatki schodowe klatki schodowe windy windy stołówki stołówki kluby kluby szatnie szatnie kuchnie kuchnie palarnie palarnie kotłownie kotłownie OBCE: OBCE: Agencje bankowe Agencje bankowe Agencje pocztowe Agencje pocztowe kioski kioski

6 MEBLE BIUROWE: Są dla pracowników biurowych prawdziwym narzędziem pracy. Funkcjonalność i wygoda pracowników oznaczają większą efektywność i skuteczność ich działania, co w konsekwencji oznacza postęp dla przedsiębiorstwa. Są dla pracowników biurowych prawdziwym narzędziem pracy. Funkcjonalność i wygoda pracowników oznaczają większą efektywność i skuteczność ich działania, co w konsekwencji oznacza postęp dla przedsiębiorstwa.

7 ERGONOMIA: To nauka zajmująca się dostosowaniem urządzeń technicznych. Produkcyjnych i wszystkich innych do określonych przez anatomię, fizjologię i psychologie cech sprawności człowieka. To nauka zajmująca się dostosowaniem urządzeń technicznych. Produkcyjnych i wszystkich innych do określonych przez anatomię, fizjologię i psychologie cech sprawności człowieka.

8 Ergonomicznie powinny być meble które będą: Stwarzać warunki korzystne do racjonalnej organizacji pracy biura Stwarzać warunki korzystne do racjonalnej organizacji pracy biura Przyczyniać się do racjonalnego wykorzystywania powierzchni biura Przyczyniać się do racjonalnego wykorzystywania powierzchni biura Stwarzać warunki do łatwego przemeblowana w zależności od potrzeb Stwarzać warunki do łatwego przemeblowana w zależności od potrzeb

9 Meble biurowe dzielimy na: Meble powszechnego zastosowania do pracy (krzesła, biurka) Meble powszechnego zastosowania do pracy (krzesła, biurka) Meble służące do przechowywania i segregowania dokumentów (szafy, półki) Meble służące do przechowywania i segregowania dokumentów (szafy, półki) Meble stanowiące wyposażenie pomieszczeń pomocniczych i pomieszczeń niestałej pracy biurowej (czytelnie, poczekalnie) Meble stanowiące wyposażenie pomieszczeń pomocniczych i pomieszczeń niestałej pracy biurowej (czytelnie, poczekalnie) Meble o specjalnym przeznaczeniu (biurka i pulpity pod komputery) Meble o specjalnym przeznaczeniu (biurka i pulpity pod komputery)

10 BIURKO To podstawowy mebel biurowy, który powinien posiadać owalny kształt i dostosowaną do sylwetki siedzącego człowieka wypukłość i wgłębienie. Blat biurka powinien mieć rozmiary 70x150 cm a wysokość powinna wynosić cm. To podstawowy mebel biurowy, który powinien posiadać owalny kształt i dostosowaną do sylwetki siedzącego człowieka wypukłość i wgłębienie. Blat biurka powinien mieć rozmiary 70x150 cm a wysokość powinna wynosić cm.

11 KRZESŁO Powinno odpowiadać następującym wymaganiom: Powinno odpowiadać następującym wymaganiom: możliwość regulacji wysokości siedzenia i oparcia możliwość regulacji wysokości siedzenia i oparcia posiadać nóżki na kółkach posiadać nóżki na kółkach posiadać obracane siedzenie posiadać obracane siedzenie pokrycie siedzenia i oparcia powinno być wykonane z materiału przepuszczającego powietrze pokrycie siedzenia i oparcia powinno być wykonane z materiału przepuszczającego powietrze noga wspierająca siedzenia krzesła powinna posiadać amortyzację noga wspierająca siedzenia krzesła powinna posiadać amortyzację oparcie powinno posiadać możliwość regulacji kąta nachylenia oparcie powinno posiadać możliwość regulacji kąta nachylenia

12 ZASADY ROZPLANOWANIA POMIESZCZENIA BIUROWEGO Przystępując do organizacji biura należy pamiętać by spełniało one następujące funkcje reprezentacyjną i organizacyjną. Przystępując do organizacji biura należy pamiętać by spełniało one następujące funkcje reprezentacyjną i organizacyjną. Należy również wiedzieć kto będzie pracował w owym biurze, aby dostosować pomieszczenia biurowe do potrzeb przyszłych użytkowników. Należy również wiedzieć kto będzie pracował w owym biurze, aby dostosować pomieszczenia biurowe do potrzeb przyszłych użytkowników. W takiej sytuacji należy brać pod uwagę: W takiej sytuacji należy brać pod uwagę: Powierzchnie Powierzchnie Odpowiednie oświetlenie Odpowiednie oświetlenie Dopływ świeżego powietrza (wentylacje) Dopływ świeżego powietrza (wentylacje) Wyciszenie Wyciszenie kolorystykę kolorystykę

13 Biuro można różnie urządzić. Jednym z częściej znanych systemów jest system halowy, gdzie wielka przestrzeń dzieli się na boksy (tzw. pudełka) lub tradycyjny gdzie występują odrębnie jedno- lub wielo osobowe pokoje. Biuro można różnie urządzić. Jednym z częściej znanych systemów jest system halowy, gdzie wielka przestrzeń dzieli się na boksy (tzw. pudełka) lub tradycyjny gdzie występują odrębnie jedno- lub wielo osobowe pokoje.

14 ROZPLANOWUJĄC USYTUOWANIE POMIESZCZEŃ BIUROWYCH NALEŻY KIEROWAC SIĘ NASTĘPUJĄCYMI KRYTERIAMI: Obok siebie lub w pobliżu lokalizujemy komórki współpracujące ze sobą Obok siebie lub w pobliżu lokalizujemy komórki współpracujące ze sobą Komórki obsługujące interesantów przy ich dużym nasileniu, np.. Recepcje, punkty informacyjne powinny być usytuowane na parterze Komórki obsługujące interesantów przy ich dużym nasileniu, np.. Recepcje, punkty informacyjne powinny być usytuowane na parterze Pomieszczenia komórek wraz z ich kierownikami powinny znajdować się obok siebie i możliwie na tym samym piętrze Pomieszczenia komórek wraz z ich kierownikami powinny znajdować się obok siebie i możliwie na tym samym piętrze Sekretariat winien obsługiwać gabinety szefów w układzie: szef+sekretariat+zastępca szefa Sekretariat winien obsługiwać gabinety szefów w układzie: szef+sekretariat+zastępca szefa Poszczególne kondygnacje powinny posiadać powtarzalny układ komórek Poszczególne kondygnacje powinny posiadać powtarzalny układ komórek Sale konferencyjną lokalizujemy w taki sposób, aby zapewnić właściwe warunki obrad a jednocześnie nie utrudniać normalnej pracy biurowej Sale konferencyjną lokalizujemy w taki sposób, aby zapewnić właściwe warunki obrad a jednocześnie nie utrudniać normalnej pracy biurowej Komórki specjalne sytuujemy w pobliżu komórek, obsługujących pomieszczenia, w których pracują głównie urządzenia techniczne Komórki specjalne sytuujemy w pobliżu komórek, obsługujących pomieszczenia, w których pracują głównie urządzenia techniczne W każdej kondygnacji powinny znaleźć się pomieszczenia ogólnoużytkowe (poczekalnie dla interesantów, sekretariaty. Pomieszczenia dla pracowników obsługi) W każdej kondygnacji powinny znaleźć się pomieszczenia ogólnoużytkowe (poczekalnie dla interesantów, sekretariaty. Pomieszczenia dla pracowników obsługi)

15 W biurze pokoje mogą być rozmieszczone w układzie korytarzowym jednostronnym lub dwustronnym Do zalet tego układu zaliczamy: Cisze sprzyjającą skupieniu i większej wydajności pracy Cisze sprzyjającą skupieniu i większej wydajności pracy Gwarancję zapewnienia dyskrecji i intymność podczas obsługi interesantów Gwarancję zapewnienia dyskrecji i intymność podczas obsługi interesantów Do wad zaliczamy: Utrudnioną kontrolę pracy pracowników ze strony kierownika Utrudnioną kontrolę pracy pracowników ze strony kierownika Utrudnione kontakty bezpośrednie między pracownikiem poszczególnych komórek Utrudnione kontakty bezpośrednie między pracownikiem poszczególnych komórek Brak możliwości pracy metodą potokową Brak możliwości pracy metodą potokową Ograniczoną swobodę w zakresie swobodnego rozlokowania mebli Ograniczoną swobodę w zakresie swobodnego rozlokowania mebli

16 Pomieszczenie biurowe powinno posiadać odpowiednią powierzchnię. Minimalna powierzchnia dla danego pracownika powinna wynosić: Pomieszczenie biurowe powinno posiadać odpowiednią powierzchnię. Minimalna powierzchnia dla danego pracownika powinna wynosić: sekretarka 6-9m 2 sekretarka 6-9m 2 kierownik działu 15-25m 2 kierownik działu 15-25m 2 samodzielny referent 6-9m 2 samodzielny referent 6-9m 2 referent w pomieszczeniu wieloosobowym 5m 2 referent w pomieszczeniu wieloosobowym 5m 2 referent w dużej sali 3-5m 2 referent w dużej sali 3-5m 2 sala konferencyjna 0,5m 2 /osobę sala konferencyjna 0,5m 2 /osobę poczekalnie zbiorowe 1m 2 /osobę poczekalnie zbiorowe 1m 2 /osobę czytelnie 2m 2 /osobę czytelnie 2m 2 /osobę

17 Elementy istotne przy aranżacji pomieszczenia biurowego to: oświetlenie naturalne oświetlenie naturalne oświetlenie sztuczne oświetlenie sztuczne dobór barw czyli kolorystyka dobór barw czyli kolorystyka wentylacja wentylacja natężenie dźwięku natężenie dźwięku

18 Przykłady zapobiegania hałasu w miejscu pracy: izolacja okien izolacja okien zastosowanie nowych urządzeń biurowych np. elektroniczne maszyny do pisania zastosowanie nowych urządzeń biurowych np. elektroniczne maszyny do pisania wykładanie ścian i podłóg materiałami izolacyjnymi i dźwiękoszczelnymi wykładanie ścian i podłóg materiałami izolacyjnymi i dźwiękoszczelnymi stosowanie podkładek gumowych, filcowych pod maszyny i urządzenia biurowe stosowanie podkładek gumowych, filcowych pod maszyny i urządzenia biurowe lokalizacja budynków, pomieszczeń biurowych z dala od zgiełku i ruchu ulicznego lokalizacja budynków, pomieszczeń biurowych z dala od zgiełku i ruchu ulicznego


Pobierz ppt "Pojęcie i zadanie biura. Meble biurowe. Zasady rozplanowania pomieszczenia biurowego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google