Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Motywy podjęcia pracy na uczelni PowodyLiczba wskazań * Zainteresowania85 Ambicje56 Atrakcyjność zawodu44 Prestiż zawodu39 Użyteczność zawodu27 Atrakcyjność

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Motywy podjęcia pracy na uczelni PowodyLiczba wskazań * Zainteresowania85 Ambicje56 Atrakcyjność zawodu44 Prestiż zawodu39 Użyteczność zawodu27 Atrakcyjność"— Zapis prezentacji:

1

2

3 Motywy podjęcia pracy na uczelni PowodyLiczba wskazań * Zainteresowania85 Ambicje56 Atrakcyjność zawodu44 Prestiż zawodu39 Użyteczność zawodu27 Atrakcyjność środowiska szkoły wyższej26 Identyfikacja ze środowiskiem studenckim16 Zapotrzebowanie społeczne12 Zarobki10 Kontakty towarzyskie9 Inne (np. elastyczny czas pracy, powołanie, przypadek, brak innej propozycji pracy) 18 * Respondenci mogli wybrać dowolną liczbę odpowiedzi

4 Sposób definiowania swojej kariery naukowej przez nauczycieli akademickich Forma samorealizacji Szansa na rozwój intelektualny i osobisty Styl życia dający dużo satysfakcji Sposób życia Ale także… Marzenie i udręka Różnego typu stres i frustracja Czasem orka na ugorze Nie kariera

5 Praca nauczyciela akademickiego jest to takie powołanie, żeby uczyć siebie i innych. Przede wszystkim siebie, potem innych. Fragment wywiadu W. Sawczuka z Lucyną (narratorką, pracownikiem naukowym)

6 Liczba szkół wyższych, w których badani prowadzą zajęcia

7

8 Typy relacji nauczyciel - student Typ relacjiW trakcie zajęćPoza zajęciami Życzliwy69 Chłodno - oficjalny232 Czysto formalny57 Partnerski322

9 Przyczyny nienawiązywania bliższych kontaktów ze studentami Zbyt duże grupy (anonimowość) Przeciążenie pracą dydaktyczno – naukową Roszczeniowa postawa studentów Brak potrzeby

10 Studenci? Jeszcze 5 lat temu powiedziałbym, że jest to wybrana grupa ludzi, ludzi, którzy chcą uzyskać jakąś wiedzę, którzy coś sobą reprezentują. W tej chwili? W tej chwili stwierdziłbym, że jest to, może to będzie brzydkie określenie i nie na miejscu, ale że jest to masa przerobowa, i że 85% z tych osób chce, jak to oni określają, zdobyć papier. Nie dyplom, nie uzyskać wykształcenie, oni chcą zdobyć papier. I wyraźnie to zaznaczają. Fragment wywiadu W. Sawczuka z Grzegorzem (narratorem, pracownikiem naukowym)

11 Strategie przetrwania nauczycieli według P. Woodsa socjalizacja dominacja negocjacje fraternizacja nieobecność, wycofywanie się i zwlekanie rytuał i rutyna terapia zajęciowa moralizowanie

12 Nauczycielskie manewry wobec studentów Odgrywanie roli osób wszechmocnych Odgrywanie roli osób wszechwiedzących Strategia wielkiego kłamstwa i wielkiej prawdy Strategia wyolbrzymiania ego Strategia bezsilności Strategia przyjaznego wroga

13

14 Czy dostrzegasz zdarzenia/zachowania nieetyczne w środowisku akademickim?

15 Patologie w środowisku akademickim Nauczyciele akademiccy Stosunek do aktywności dydaktycznej i naukowej plagiaty niekompletne przypisy lub ich brak agresywna rywalizacja w pracy naukowej wpisywanie do dorobku konferencji, na których się nie było syndrom sklonowania nastawienie na zarabianie a nie na jakość pracy Nastawienie do postaw moralnych i etycznych arogancja brak tolerancji dla odmienności nietolerancja religijna molestowanie seksualne mobbing kserowanie całych książek uzależnienia przyjmowanie drobnych łapówek Stosunek do studentów i zajęć wyśmiewanie poglądów studentów brak szacunku dla studentów przyzwolenie na ściąganie nierzetelne prowadzenie egzaminów fikcyjne recenzje prac opuszczanie zajęć bez powodu

16 Stosunek do procesu studiowania brak przygotowania do zajęć plagiaty ściąganie spóźnienia wymuszanie zaliczeń przez podawanie fikcyjnych powodów picie alkoholu przed zajęciami lekceważenie obowiązków próby korupcji podrobienie podpisu w indeksie Patologie w środowisku akademickim Studenci Problemy moralne i obyczajowe chamstwo i arogancja wulgaryzmy kłamanie nagrywanie prowadzących i wykorzystywanie nagrań przeciwko nim nadużywanie alkoholu picie alkoholu w miejscach publicznych

17 Reakcje nauczycieli akademickich na patologie w ich miejscu pracy Sposób postępowaniaLiczba osób Interweniuję, o ile to możliwe61 W każdej sytuacji interweniuję13 Udaję, że tego typu zdarzeń nie widzę12 Wycofuję się, bo i tak nic nie zmienię4 Brak odpowiedzi10 Razem:100

18 Faktycznie profesorowie żyją w jakimś swoim tam świecie, a studenci w swoim. Każdy ciągnie w swoją stronę, a my jesteśmy tak pomiędzy. Ja się tylko cieszę, że nie jestem doktorantem, bo oni mają jeszcze gorzej. Fragment wywiadu W. Sawczuka z Cecylią (narratorką, pracownikiem naukowym)

19

20 Autorytet nauczyciela akademickiego Autorytet wiedzy Autorytet wynikający z umiejętności przekazu wiedzy Autorytet wynikający z cech osobowościowych Autorytet wynikający z zainteresowań

21 Siła autorytetu Eksperyment Milgrama Cel: określenie, jaki wpływ na zachowanie człowieka ma autorytet Przebieg: ochotnicy mieli aplikować innym szok elektryczny, kiedy udzielili oni błędnej odpowiedzi na pytanie. Osoba ciesząca się autorytetem (badacz) prosiła o kontynuowanie eksperymentu. Wynik: Do końca eksperymentu (czyli podania prądu o napięciu 450V – w normalnych warunkach zabójczego dla człowieka) dotarło 65% badanych.

22 Wyniki eksperymentu Milgrama

23 Czynniki nasilające posłuszeństwo badanych Stopień zaakceptowania autorytetu Zinstytucjonalizowanie autorytetu Duży dystans do ofiary Autorytaryzm badanych (charakteryzujący się uwielbieniem dla autorytetów) – badani autorytarni byli nieco bardziej ulegli (częściej stosowali maksymalne szoki). Jednak ten wpływ osobowości był mało znaczący.

24

25 Wypalenie zawodowe Jedna z możliwych reakcji organizmu na chroniczny stres emocjonalny, który składa się z: wyczerpania emocjonalnego i psychofizycznego (lęk, napięcie, zniechęcenie, poczucie krzywdy, bezsenność, stany depresyjne, fizyczne zmęczenie); depersonalizacji (obojętność w reagowaniu na uczniów); poczucia obniżenia osobistej adekwatności (prowadzi do obniżenia lub utraty satysfakcji i zaangażowania zawodowego).

26 Etapy wypalenia zawodowego stadium ostrzegawcze (uczucie przygnębienia, irytacji, możliwe bóle głowy, przeziębienia, bezsenność); stadium przejściowe (wybuchy irytacji, pogardliwe odnoszenie się do innych, gorsze wykonywanie zadań); syndrom wypalenia zawodowego staje się chroniczny (napięcie mięśniowe, nadciśnienia, migreny, zaabsorbowanie pracą, utrata entuzjazmu i zainteresowania, izolacja, uzależnienia, alienacja)

27 Bibliografia Bloom A. (1997), Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań. Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa. Sawczuk W. (2009), Etos pedagogów/nauczycieli akademickich – między akademickim sacrum a rynkowym profanum, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Semków J. (2002), Nauczyciel andragog wobec wyzwań cywilizacyjno – kulturowych współczesnego świata [w:] Nauczyciel andragog u progu XXI wieku, red. W. Horyń, J. Maciejewski, Wyd. UWr, Wrocław. Śliwerski B. (1996), Nauczycielskie manewry wobec uczniów [w:] Jak zmieniać szkołę. Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Ofic. Wyd. IMPULS, Krakow. Śnieżyński M., O autorytecie nauczyciela akademickiego, Konspekt, nr 3, Zimbardo P. (2002), Psychologia i życie, PWN, Warszawa.


Pobierz ppt "Motywy podjęcia pracy na uczelni PowodyLiczba wskazań * Zainteresowania85 Ambicje56 Atrakcyjność zawodu44 Prestiż zawodu39 Użyteczność zawodu27 Atrakcyjność"

Podobne prezentacje


Reklamy Google