Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Janusz Korczak Henryk Goldszmit. KIM BYŁ JANUSZ KORCZAK ?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Janusz Korczak Henryk Goldszmit. KIM BYŁ JANUSZ KORCZAK ?"— Zapis prezentacji:

1 Janusz Korczak Henryk Goldszmit

2 KIM BYŁ JANUSZ KORCZAK ?

3 prekursor walki o prawa dziecka, prekursor walki o prawa dziecka, twórca nowoczesnego systemu wychowania, opartego na różnych formach dziecięcego samorządu, twórca nowoczesnego systemu wychowania, opartego na różnych formach dziecięcego samorządu, lekarz z wykształcenia i zawodu, lekarz z wykształcenia i zawodu, pisarz z talentu, pisarz z talentu, wychowawca i pedagog z powołania i wyboru. wychowawca i pedagog z powołania i wyboru.

4 A zaczęło się tak…. A zaczęło się tak…. Urodził się 22 lipca 1878 albo 1879 roku w Warszawie - zaniedbanie przez ojca (adwokata!) formalności metrykalnych. Urodził się 22 lipca 1878 albo 1879 roku w Warszawie - zaniedbanie przez ojca (adwokata!) formalności metrykalnych. Przyszedł na świat w spolonizowanej rodzinie żydowskiej, jako syn adwokata Józefa Goldszmit i Cecylii z domu Gębickiej. Przyszedł na świat w spolonizowanej rodzinie żydowskiej, jako syn adwokata Józefa Goldszmit i Cecylii z domu Gębickiej. Był lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą i działaczem społecznym. Był lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą i działaczem społecznym..

5 Już we wczesnej młodości trapiły go dylematy moralne, które z czasem stały się fundamentem najważniejszych decyzji życiowych. Już we wczesnej młodości trapiły go dylematy moralne, które z czasem stały się fundamentem najważniejszych decyzji życiowych. "Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka". "Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka".

6 Janusz Korczak zginął wraz ze swymi wychowankami wywieziony z getta w 1942, dobrowolnie towarzysząc im w drodze na śmierć w komorze gazowej w obozie zagłady Treblinka. Miał możliwość ucieczki z getta.

7 Doktor szedł przodem tego tragicznego pochodu. Najmłodsze dziecko trzymał na ręku, a drugie maleństwo prowadził za rączkę (...) Trzeba tylko pamiętać, że droga z Domu Sierot na Umschlagplatz była długa. Trwała cztery godziny. Widziałam ich, kiedy z ulicy Żelaznej skręcali w Leszno. Dzieci były ubrane odświętnie. Miały na sobie niebieskie drelichowe mundurki. Cały ten orszak kroczył czwórkami, sprężyście, miarowo, dostojnie na plac śmierci! Kto miał prawo wydać taki wyrok? (...) A świat milczał! A milczenie czasem znaczy przyzwolenie na to, co się dzieje. Ostatni marsz Wspomnienia naocznego świadka

8 Korczak przekazał apel do wychowawców, by zatroszczyli się o takie prawa dziecka, jak: prawo do szacunku prawo do szacunku prawo do miłości prawo do miłości prawo do tajemnicy prawo do tajemnicy prawo do samostanowienia prawo do samostanowienia prawo do własności prawo do własności prawo do własnego rozwoju i dojrzewania prawo do własnego rozwoju i dojrzewania prawo do ruchu, do zabawy, do pracy i badania prawo do ruchu, do zabawy, do pracy i badania prawo do sprawiedliwości w życiu prawo do sprawiedliwości w życiu

9 Proponował system zachęt i trzy zasady pedagogiczne Proponował system zachęt i trzy zasady pedagogiczne współgospodarzenie –Dzięki tzw. dyżurom Dom Sierot funkcjonował na zasadzie niemal całkowitej samoobsługi. współzarządzanie –Rada Samorządowa, Sąd Koleżeński i Sejm Domu Sierot. Korczak dał dzieciom prawo w porozumieniu z dorosłymi do ustalania zasad normujących podstawowe dziedziny życia zakładu. oddziaływanie opinii społecznej –wyroki sądowe dzieci, plebiscyty.

10

11 Na dorobek pisarski Korczaka (literacki, publicystyczny i naukowy); składa się z ponad 20 książek, ponad 1400 tekstów drukowanych w około 100 pismach oraz około 200 materiałów niepublikowanych. Powieści dla dorosłych: Dzieci ulicy, Dziecko salonu, Momenty wychowawcze, Jak kochać dziecko, Koszałki Opałki, Kiedy znów będę mały Powieści dla dzieci: Król Maciuś Pierwszy i Król Maciuś na wyspie bezludnej, Kajtuś czarodziej, Mośki, Joski i Srule, Józki, Jaśki i Franki

12

13 Twórcę poznaje się po jego dziele… Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.. Jeśli nie umie – naucz.. Jeśli nie wie – wytłumacz.. Jeśli nie może – pomóż

14 20 reguł wychowania dzieci - Janusz Korczak 1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba z mojej strony. 2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa. 3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz mi pomóc zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe. 4. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą. 5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy. 6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

15 7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości. 8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że Cię nienawidzę. To nie Ty jesteś moim wrogiem, lecz Twoja miażdżąca przewaga! 9. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć Twoją uwagę. 10. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i robię się głuchy. 11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic, z tego wszystkiego nie wychodzi. 12. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dla tego nie zawsze się rozumiemy. 13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

16 14. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie 15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienie, poszukam ich gdzie indziej. 16. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są. 17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na Twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło. 18. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy. 19. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało. 20. Nie bój się miłości. Nigdy.

17 Złote myśli Korczaka Powiedz dziecku, że jest dobre, że umie, że potrafi. Powiedz dziecku, że jest dobre, że umie, że potrafi. Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat. Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat. Dziecko nie staje się człowiekiem, ale już nim jest. Dziecko nie staje się człowiekiem, ale już nim jest. Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej. Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej. Są błędy, które popełniać będziesz zawsze, bo jesteś człowiekiem, a nie maszyną. Są błędy, które popełniać będziesz zawsze, bo jesteś człowiekiem, a nie maszyną.

18 DZIECI! DUMNE MIEJCIE ZAMIARY, GÓRNE MIEJCIE MARZENIA I DĄŻCIE DO SŁAWY - COŚ Z TEGO ZAWSZE SIĘ STANIE DZIECI! DUMNE MIEJCIE ZAMIARY, GÓRNE MIEJCIE MARZENIA I DĄŻCIE DO SŁAWY - COŚ Z TEGO ZAWSZE SIĘ STANIE

19 Dziękuję za uwagę Prezentację przygotowała Bogusława Jakubek


Pobierz ppt "Janusz Korczak Henryk Goldszmit. KIM BYŁ JANUSZ KORCZAK ?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google