Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZTUKA I ARCHITEKTURA W STAROŻYTNOŚCI CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZTUKA I ARCHITEKTURA W STAROŻYTNOŚCI CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU."— Zapis prezentacji:

1 SZTUKA I ARCHITEKTURA W STAROŻYTNOŚCI CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU

2 EGIPT EGIPT EGIPT MEZOPOTAMIA MEZOPOTAMIA MEZOPOTAMIA

3 EGIPT Architektura Architektura Architektura Malarstwo Malarstwo Malarstwo Rzeźba Rzeźba Rzeźba Pismo Pismo Pismo Rzemiosło Rzemiosło Rzemiosło

4 EGIPT - MAPA

5 EGIPT - ARCHITEKTURA CECHY: Architektura o charakterze sakralnym – poświęcona kultowi Architektura o charakterze sakralnym – poświęcona kultowi Budulcem kamień – piaskowiec, granit Budulcem kamień – piaskowiec, granit Świątynie monumentalne – olbrzymie Świątynie monumentalne – olbrzymie U wejścia do świątyni dwa pylony – wieże U wejścia do świątyni dwa pylony – wieże Kolumny z głowicami w kształcie papirusa lub lotosu Kolumny z głowicami w kształcie papirusa lub lotosu Ściany zdobiono malowidłami Ściany zdobiono malowidłami Budowle ozdabiano posągami i sfinksami Budowle ozdabiano posągami i sfinksami

6 EGIPT - ARCHITEKTURA Piramida schodkowa Dżosera pierwsza piramida egipska pierwsza piramida egipska

7 EGIPT ARCHITEKTURA Posąg sfinksa i piramida Cheopsa w Gizie

8 EGIPT - ARCHITEKTURA Piramidy Mykerinosa, Chefrena i Cheopsa w miejscowości Giza pod Kairem

9 EGIPT - ARCHITEKTURA Luksor – świątynia poświęcona Amonowi

10 EGIPT - ARCHITEKTURA Luksor – dziedziniec Ramzesa II

11 EGIPT - ARCHITEKTURA Świątynia Nefertari w Abu - Simbel

12 EGIPT - ARCHITEKTURA Pylony świątynii Horusa w Edfu

13 EGIPT - ARCHITEKTURA Świątynia królowej Hatszepsut

14 EGIPT - ARCHITEKTURA Kapitel kolumny egipskiej Kapitel kolumny egipskiej Droga sfinksów w świątyni w Karnaku Droga sfinksów w świątyni w Karnaku

15 EGIPT - MALARSTWO CECHY Malarstwo pasmowe Malarstwo pasmowe Malarstwo naścienne Malarstwo naścienne Przedstawiało sceny z życia codziennego (uczty, polowania, sceny religijne, sceny batalistyczne ) Przedstawiało sceny z życia codziennego (uczty, polowania, sceny religijne, sceny batalistyczne ) Malarstwu towarzyszyły hieroglify Malarstwu towarzyszyły hieroglify Funkcje – dekoracyjna i ideologiczna Funkcje – dekoracyjna i ideologiczna Kanon sztuki: Kanon sztuki: wielkość postaci zależała od miejsca jakie zajmowała w hierarchii społecznej wielkość postaci zależała od miejsca jakie zajmowała w hierarchii społecznej na pierwszym planie ukazywano postaci bogów i faraona na pierwszym planie ukazywano postaci bogów i faraona twarze i stopy pokazywano z profilu podczas gdy resztę ciała z przodu twarze i stopy pokazywano z profilu podczas gdy resztę ciała z przodu

16 EGIPT – MALARSTWO Królowa ofiarowuje wazy bogini Hathor

17 EGIPT - MALARSTWO Bogini Izyda rozkładająca uskrzydlone ramiona

18 EGIPT – MALARSTWO Faraon Amenhotep I

19 EGIPT - MALARSTWO Fragment malowideł z grobowca Wezyra Rechmire (XVIII dynastia) w Dolinie Królów

20 EGIPT - MALARSTWO Tancerki - fragment malowideł z grobowca dostojnika w Dolinie Królów (XVIII dynastia)

21 EGIPT - MALARSTWO Malowidła ścienne z komory grobowej oraz hieroglify

22 EGIPT - MALARSTWO Papirus przedstawiający życie po śmierci

23 EGIPT - MALARSTWO Faraon na łowach

24 EGIPT - MALARSTWO Malowidła z komory grobowej

25 EGIPT – RZEŹBA CECHY Rzeźba monumentalna przedstawiająca postacie faraonów czy bogów wykonane w granicie lub bazalcie Rzeźba monumentalna przedstawiająca postacie faraonów czy bogów wykonane w granicie lub bazalcie W grobowcach umieszczano postacie osób tam pochowanych w formie rzeźby lub malowidła W grobowcach umieszczano postacie osób tam pochowanych w formie rzeźby lub malowidła Postacie przedstawiano statycznie – osoba albo stała z rękami wyciągniętymi wzdłuż ciała albo siedziała z rękoma na kolanach Postacie przedstawiano statycznie – osoba albo stała z rękami wyciągniętymi wzdłuż ciała albo siedziała z rękoma na kolanach Statyka, dostojeństwo, prostota Statyka, dostojeństwo, prostota W reliefach zachowano kanon dotyczący sposobu przedstawiania postaci W reliefach zachowano kanon dotyczący sposobu przedstawiania postaci Reliefom towarzyszyły hieroglify Reliefom towarzyszyły hieroglify

26 EGIPT – RZEŹBA Sfinks: Mały, jedna z figur leżących wzdłuż drogi prowadzącej do świątyni Mały, jedna z figur leżących wzdłuż drogi prowadzącej do świątyni Sfinks z twarzą faraona Chefrena Sfinks z twarzą faraona Chefrena

27 EGIPT - RZEŹBA Faraon wraz z małżonką Faraon wraz z małżonką Ramzes II z żoną Ramzes II z żoną

28 EGIPT - RZEŹBA Urzędnik egipski i jego żona Nofret Urzędnik egipski i jego żona Nofret

29 EGIPT - RZEŹBA Pisarz Pisarz Armia egipska Armia egipska

30 EGIPT - RZEŹBA Płaskorzeźba przedstawiająca faraona wśród bogów Płaskorzeźba przedstawiająca faraona wśród bogów Faraon wśród poddanych (zwróć na uwagę na wielkość postaci) Faraon wśród poddanych (zwróć na uwagę na wielkość postaci)

31 EGIPT - RZEŹBA Portret Nefretete (Nefertiti), żony Tutenchamona

32 EGIPT - PISMO Kartusz z wypisanym imieniem faraona Kartusz z wypisanym imieniem faraona

33 EGIPT - RZEMIOSŁO Dwie strony palety Narmera, ukazujace zjednoczenie Egiptu przez Narmera (Menesa)

34 EGIPT - RZEMIOSŁO Złoty tron

35 EGIPT- RZEMIOSŁO Malowana skrzynia Malowana skrzynia

36 EGIPT - RZEMIOSŁO Maski pośmiertne mężczyzny i kobiety Maski pośmiertne mężczyzny i kobiety

37 EGIPT - RZEMIOSŁO Srebrne lustro Srebrne lustro Łyżeczka do Łyżeczka do

38 EGIPT – RZEMIOSŁO - KANOPY

39 MEZOPOTAMIA SUMER SUMER SUMER BABILONIA BABILONIA BABILONIA ASYRIA ASYRIA ASYRIA

40 POŁOŻENIE GEOGRAFICZNE SUMER BABILONIA ASYRIA

41 SUMER Najstarsza cywilizacja, która powstała około 3200 lat p.n.e. Najstarsza cywilizacja, która powstała około 3200 lat p.n.e. Szereg miast państw, z których najważniejsze to Ur, Uruk, Umma, Lagasz, Kisz, Larsa. Szereg miast państw, z których najważniejsze to Ur, Uruk, Umma, Lagasz, Kisz, Larsa. Centrum miasta stanowiła świątynia. Centrum miasta stanowiła świątynia. Ludność zajmowała się rolnictwem. Ludność zajmowała się rolnictwem. Władca miał nieograniczoną władzę. Władca miał nieograniczoną władzę.

42 SUMER Architektura Budulcem była cegła, suszona na słońcu lub wypalana; mogła być pokryta polichromią. Budulcem była cegła, suszona na słońcu lub wypalana; mogła być pokryta polichromią. Najpiękniejsze budowle to świątynie oraz pałace. Świątynia sumeryjska to zikkurat – piramida schodkowa. Najpiękniejsze budowle to świątynie oraz pałace. Świątynia sumeryjska to zikkurat – piramida schodkowa.Pismo Sumerowie wynaleźli pismo w celach handlowych. To najstarsze pismo na świecie – pismo klinowe. Sumerowie wynaleźli pismo w celach handlowych. To najstarsze pismo na świecie – pismo klinowe.Rzemiosło Wyroby rzemieślnicze świadczą o wysokim stopniu rozwoju cywilizacyjnego. Precyzyjnie wykonane przedmioty ze złota z inkrustacją z kamieni takich jak lapis-lazuli, można oglądać w grobowcu IX dynastii z Ur. Wyroby rzemieślnicze świadczą o wysokim stopniu rozwoju cywilizacyjnego. Precyzyjnie wykonane przedmioty ze złota z inkrustacją z kamieni takich jak lapis-lazuli, można oglądać w grobowcu IX dynastii z Ur.

43 MEZOPOTAMIA - SUMER Zikkurat – piramida schodkowa współczesna rekonstrukcja

44 SUMER Zikkurat z Ur – kompleks świątynny - rekonstrukcja

45 SUMER Schody zikkuratu z Ur Schody zikkuratu z Ur rekonstrukcja. rekonstrukcja. Na szczycie znajdowało się pomieszczenie, w którym trzymano posąg bóstwa Na szczycie znajdowało się pomieszczenie, w którym trzymano posąg bóstwa

46 SUMER Dwie figurki kapłana w charakterystycznej wełnianej spódniczce

47 SUMER – PISMO KLINOWE Gliniana tabliczka

48 SUMER – PISMO Pieczęcie cylindryczne

49 SUMER - RZEMIOSŁO Zabytki z grobowca dynastii z Ur – lira królowej

50 SUMER - RZEMIOSŁO Zabytki z grobowca dynastii z Ur – dwie liry : drewniana z okuciami ze złota i zdobieniami z lapis lazuli oraz srebrna

51 SUMER - RZEMIOSŁO Zabytki z grobowca dynastii z Ur – sztandar z trzech stron

52 WOJNA

53 POKÓJ

54 SUMER - RZEMIOSŁO Zabytki z grobowca z Ur: plansza do gry i plakietka plansza do gry i plakietka

55 SUMER - RZEMIOSŁO Kielich z elektronu Złota lampka

56 SUMER - RZEMIOSŁO Kamienny kielich ofiarny i statuetka kobiety

57 SUMER - RZEMIOSŁO Naszyjnik ze złotych liści Złoty hełm

58 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Ruiny miasta Babilon – stolicy Babilonii. Wszystkie budowle wznoszone były z cegły. Ulice przecinały się pod kątem prostym. Wszystkie budowle wznoszone były z cegły. Ulice przecinały się pod kątem prostym. Wykopaliska archeologiczne.

59 MEZOPOTAMIA - BABILONIA BABILON – rekonstrukcja pałacu południowego. Zwróć uwagę na plan przestrzenny.

60 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Po raz pierwszy Mezopotamię zjednoczył władca Babilonu Sargon, Po raz pierwszy Mezopotamię zjednoczył władca Babilonu Sargon, w III tys. p.n.e. w III tys. p.n.e.

61 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Obelisk z kodeksem Hammurabiego najstarszy kodeks prawa z ok r. p.n.e. Wprowadzał zasadę talionu – oko za oko, ząb za ząb Obelisk z kodeksem Hammurabiego najstarszy kodeks prawa z ok r. p.n.e. Wprowadzał zasadę talionu – oko za oko, ząb za ząb Hammurabi otrzymuje prawa od boga Marduka

62 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Królowa Nocy – stella kamienna i jej rekonstrukcja pokryta farbami.

63 MEZOPOTAMIA – BABILONIA Najważniejszym miejscem była świątynia boga Marduka.

64 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Rekonstrukcja Babilonu. Miasto położone było nad Eufratem, jedną z dwóch wielkich rzek Mezopotamii. Rozwój cywilizacji był możliwy dzięki budowie systemu irygacyjnego. Miasto położone było nad Eufratem, jedną z dwóch wielkich rzek Mezopotamii. Rozwój cywilizacji był możliwy dzięki budowie systemu irygacyjnego.

65 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Brama Isztar w Babilonie rekonstrukcja. Początek drogi wotywnej do świątyni.

66 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Brama bogini Isztar – rekonstrukcja w Babilonie. Fragment drogi wotywnej w Muzeum Pergamon w Berlinie, gdzie znajdują się oryginalne fragmenty bramy. Brama bogini Isztar – rekonstrukcja w Babilonie. Fragment drogi wotywnej w Muzeum Pergamon w Berlinie, gdzie znajdują się oryginalne fragmenty bramy.

67 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Złote lwy, byki i smoki zdobią bramę Isztar. Są wykonane z polichromowanej cegły. Złote lwy, byki i smoki zdobią bramę Isztar. Są wykonane z polichromowanej cegły.

68 MEZPOTAMIA - BABILONIA Wiszące ogrody Semiramidy składały się z siedmiu oddzielnych tarasów, które razem tworzyły jedną całość. składały się z siedmiu oddzielnych tarasów, które razem tworzyły jedną całość. Zewnętrzne krawędzie tarasów porośnięte były pnączami, które wiły się ku niższym tarasom, tworząc zieloną, stromą górę z drzewami, żywopłotami, krzewami i kwiatami. Zewnętrzne krawędzie tarasów porośnięte były pnączami, które wiły się ku niższym tarasom, tworząc zieloną, stromą górę z drzewami, żywopłotami, krzewami i kwiatami. Były tam źródełka, wodospady i baseniki, w których pływały kaczki, skakały żaby, latały pszczoły i motyle. Były tam źródełka, wodospady i baseniki, w których pływały kaczki, skakały żaby, latały pszczoły i motyle. Ogrody Semiramidy zostały cudem świata. Ogrody Semiramidy zostały cudem świata.

69 MEZOPOTAMIA - BABILONIA Wiszące ogrody Semiramidy - rekonstrukcje

70 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Asyria miała trzy stolice: Aszur, Niniwę i Nimrud czyli Kalchu. Asyria miała trzy stolice: Aszur, Niniwę i Nimrud czyli Kalchu. Wszystkie miasta asyryjskie były budowane w podobny sposób. W każdym z nich znajdowały się cytadele, w których budowano pałace królewskie i świątynie. Wszystkie miasta asyryjskie były budowane w podobny sposób. W każdym z nich znajdowały się cytadele, w których budowano pałace królewskie i świątynie. Cechą miast były olbrzymie fortyfikacje. Cechą miast były olbrzymie fortyfikacje. Pałace były zdobione kamiennymi stellami ukazującymi życie władcy – polowania, podboje, biesiady. Pałace były zdobione kamiennymi stellami ukazującymi życie władcy – polowania, podboje, biesiady. Wejścia do każdego pałacu strzegły skrzydlate byki Wejścia do każdego pałacu strzegły skrzydlate byki

71 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Plan miasta Dur- Szarukin, twierdzy Sargona II oraz plan pałacu Sargona (koniec VIII w.p.n.e)

72 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Niniwa – rekonstrukcja bramy i kamiennych murów obronnych Niniwa – rekonstrukcja bramy i kamiennych murów obronnych Niniwa była stolicą Asyrii za panowania Sanheriba na przełomie VIII/VII w.p.n.e. Za jego panowania do miasta wiodło 15 kamiennych bram. Niniwa była stolicą Asyrii za panowania Sanheriba na przełomie VIII/VII w.p.n.e. Za jego panowania do miasta wiodło 15 kamiennych bram. W Niniwie znajdowały się wspaniałe pałace Sanheriba i Aszurbanipala. Miasto zostało zdobyte i zniszczone w 612 r.p.n.e. przez Babilończyków. W Niniwie znajdowały się wspaniałe pałace Sanheriba i Aszurbanipala. Miasto zostało zdobyte i zniszczone w 612 r.p.n.e. przez Babilończyków.

73 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Asyryjczycy byli znakomitymi żołnierzami. W okresie nowoasyryjskim podbili znaczne obszary tworząc imperium asyryjskie. Swoje zwycięstwa uwieczniali na kamiennych reliefach. Niniwa – pałac Sennaheriba – żołnierze gwardii królewskiej. Sennaherib na czele swojej armii.

74 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Reliefy z pałacu Sanneheriba: oblężenie miasta Lachish i więźniowie z Palestyny lub Fenicji grający na lirach.

75 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Niniwa – rekonstrukcja pałacu Aszurbanipala oraz bramy wejściowej, której strzegły skrzydlate byki. Niniwa – rekonstrukcja pałacu Aszurbanipala oraz bramy wejściowej, której strzegły skrzydlate byki.

76 MEZOPOTAMIA ASYRIA Relief z pałacu Aszurbanipala w Niniwie przedstawiający króla i królową podczas bankietu w ogrodzie podczas bankietu w ogrodzie British Museum

77 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Jednym z najsławniejszych cykli reliefów asyryjskich jest cykl przedstawiających sceny z polowania na lwy, który zdobił ściany pałacu Aszurbanipala w Niniwie – British Museum

78 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Armia Aszurbanipala Armia Aszurbanipala Tabliczka z biblioteki króla Aszurbanipala – Britsh Museum Tabliczka z biblioteki króla Aszurbanipala – Britsh Museum

79 MEZOPOTAMIA - ASYRIA inaczej Kalchu, było ostatnią stolicą Asyrii, którą wybrał Aszurnasirpal II. Nimrud, inaczej Kalchu, było ostatnią stolicą Asyrii, którą wybrał Aszurnasirpal II. Opiekunem miasta był bóg Ninurta.

80 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Rekonstrukcja wnętrz pałacu Szamsziadada V w Kalchu

81 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Stella z pałacu Aszurnasirpala II w Kalchu – żołnierze asyryjscy atakujący wrogie miasto – British Museum

82 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Duch opiekuńczy – pałac Aszurnasirpala w Kalchu Terrakota z pałacu w Kalchu – między stellami kamiennymi ściany zdobiono terrakotą

83 MEZOPOTAMIA - ASYRIA Uskrzydlony byk stał u wejścia do pałacu Aszurnasirpala II w Kalchu, a kamienny lew strzegł bram świątyni Isztar w tym mieście

84 Prezentację opracowała Helena Tomaszewska w oparciu o bogate zbiory z Internetu. Żródła sp3key.com/dx/yi9kt/index.html jhistory.nfurman.com/maps/babilon_imp01.htm vsebine.svarog.org/?page_id=35 karmaszutra.freeblog.hu/archives/2005/12/


Pobierz ppt "SZTUKA I ARCHITEKTURA W STAROŻYTNOŚCI CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU."

Podobne prezentacje


Reklamy Google