Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i porządku publicznego Wrocław, 15 stycznia 2008 r. Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i porządku publicznego Wrocław, 15 stycznia 2008 r. Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o."— Zapis prezentacji:

1 Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i porządku publicznego Wrocław, 15 stycznia 2008 r. Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o.

2 AI w praktyce - Technologie, produkty i rozwiązania 2 Nie ma nic praktyczniejszego od dobrej teorii Kurt Lewin,

3 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza 3 Neurosoft Historia –1992 r. powstaje spółka Neurosoft, założyciele to pracownicy ICT PWr oraz absolwenci II UWr –1994 r. powstaje pierwszy produkt – SynTalk – syntezer mowy Profil –Aplikacje algorytmów sztucznej inteligencji w praktyce –Specjalizacja HLT (ang. Human Language Technology) –Produkcja i sprzedaż głównie własnego oprogramowania –Usługi przetwarzania danych przy wykorzystaniu własnych produktów –Projekty wertykalne tworzone na bazie własnych kluczowych technologii –Współpraca z jednostkami naukowymi

4 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza 4 Przetwarzanie obrazów cyfrowych Rozpoznawanie pisma OCR, kompresja obrazów dokumentów Przetwarzanie języka naturalnego Analiza morfologiczna, analiza składniowa i semantyczna tekstów Sztuczne sieci neuronowe Perceptron, sieci TDNN, Spatiognitron Technologie Analiza i synteza mowy Generowanie mowy TTS, dyktowanie głosem ASR

5 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza 5 Aplikacje Neurolex Prawo polskie – C.H.Beck (2001) Neuronorm Polskie Normy – ArsBoni (2004) Autolektor Czytanie książek dla niewidomych (1997) Neurocar Rozpoznawanie rejestracji samochodów Neuropress Publikacja gazet w Internecie Neurobiz Informacje gospodarcze Neurolib Publikacja książek w Internecie

6 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza 6 Początki Projekt SYCÓW – Droga nr 8 Zleceniodawca GDDKiA Wykonawcy – Zaberd S.A. – Signalco Sp. z o.o. – TOMAK s.c. – Neurosoft Sp. z o.o. (rozpoznawanie tablic)

7 Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie 7 Architektura

8 Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie 8 Widok ogólny – elementy

9 Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie 9 System w akcji

10 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 10 Neurocar Co to jest ? – Komputerowy system do automatycznej identyfikacji pojazdów na podstawie ich obrazów pobieranych z kamery cyfrowej – Elementem identyfikacji jest m.in. rozpoznanie tablicy rejestracyjnej (rozpoznanie kraju, typu, numeru, powiatu) – System nie wymaga wyzwalania – sam wykrywa pojazdy i ich numery ze strumienia wideo – Trzon systemu – autorskie oprogramowanie Neurosoft, przygotowane na platformie Linux, wykorzystujące techniki DSP, ale bez specjalizowanego hardware (preferowane komputery wielordzeniowe)

11 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 11 Neurocar 2.0 – elementy Oprogramowanie podstawowe – Linux – Neurocar engine – Moduły międzynarod. – Pomiar prędkości pkt. – Materiały niebezpieczne – Monitor mobilny (TS) – Synchronizator (VPN) – Klasyfikator typu – Detektor marki – Neurocar PDA Oprogramowanie podstawowe – Linux – Neurocar engine – Moduły międzynarod. – Pomiar prędkości pkt. – Materiały niebezpieczne – Monitor mobilny (TS) – Synchronizator (VPN) – Klasyfikator typu – Detektor marki – Neurocar PDA Oprogramowanie serwerowe – Linux – Neurocar base – Neurocar monitor – Neurocar radar – Neurocar access – Neurocar city Oprogramowanie serwerowe – Linux – Neurocar base – Neurocar monitor – Neurocar radar – Neurocar access – Neurocar city Sprzęt – Komputer (Core2Duo) – Wideograbber – Kamera CCTV – Kamera CCTV/IP – Oświetlacz IR – Odbiornik GPS – Modem GPRS/UMTS – Touch-screen (7) Sprzęt – Komputer (Core2Duo) – Wideograbber – Kamera CCTV – Kamera CCTV/IP – Oświetlacz IR – Odbiornik GPS – Modem GPRS/UMTS – Touch-screen (7)

12 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 12 Neurocar 2.0 – Engine Przetwarza strumień 25 klatek wideo/sek. 320×240 px – Oprogramowanie wieloprocesowe (przetw. równoległe) – Wykorzystanie specjalizowanych sieci neuronowych i technik DSP – Detekcja obecności pojazdu/tablicy <25ms – Rozpoznanie tablicy <120ms Identyfikacja pojazdu – Brak konieczności wyzwalania rozpoznawania – Automatyczne grupowania sekwencji klatek wideo – pojazdy – Wybór klatki reprezentującej pojazd (najlepsze rozpoznanie) Praca w różnych warunkach oświetlenia – Kamery o dużej dynamice dopasowania jasności – Oświetlenie podczerwienią do pracy nocnej – Dynamiczne dopasowanie się do warunków na drodze

13 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 13 Neurocar 2.0 – Engine (cd) Rodzaje tablic – Tablice polskie, białe i czarne, jednorzędowe, indywidualne i specjalne – Zagraniczne (po aktywowaniu modułów międzynarodowych) Jakość rozpoznawania – Zależy od warunków oświetlenia i od geometrii sceny – Wskazane dopasowanie parametrów do punktu pomiarowego – W dobrych warunkach może przekroczyć 97% – W nocy tylko tablice białe (odblaskowe) i niezabrudzone, chyba, że jest dostępne oświetlenie światłem widzialnym – Efektywność lepsza niż efektywność człowieka (bez efektu zmęczenia)

14 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 14 Neurocar 2.0 – Engine (cd) SYCOW-WRO-L PLW-EL_64051.JPG SYCOW-WRO-L PLW-DLU_04FH.JPG Pojedyncze ujęcia (dzień) – automatyczny wybór reprezentanta

15 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 15 Neurocar 2.0 – Engine (cd) SYCOW-WRO-L PLW-EL_4967J.JPG SYCOW-WRO-L PLW-SK_90291.JPG Pojedyncze ujęcia (noc) – automatyczny wybór reprezentanta

16 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 16 Neurocar 2.0 – Engine (cd) Sekwencja obrazów dla jednego pojazdu

17 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 17 Neurocar 2.0 – Engine, dodatki Moduły międzynarodowe – Definicja składni i topologii (XML) + nowa sieć neuronowa Pomiar prędkości punktowej – Prędkość wyznaczona na podstawie wektora ruchu w obrazie Materiały niebezpieczne – Wykrycie tablicy ADR + identyfikacja chemikaliów po numerze Monitor mobilny – touch screen – Obserwowanie wyników rozpoznawania, konfiguracja Engine Synchronizator danych – Transmisja obrazów do serwera base przez VPN

18 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 18 Neurocar 2.0 – Engine, dodatki Klasyfikator – Rodzaj pojazdu (osobowy/ciężarowy), długość, kierunek jazdy Detektor marki – Marka, kolor, ~rocznik

19 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 19 Neurocar 2.0 – Terminal Autonomiczny punkt pomiarowy z dostępem przez VPN

20 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 20 Neurocar 2.0 – Terminal mobile Autonomiczny, samochodowy punkt pomiarowy z dostępem VPN

21 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 21 Neurocar 2.0 – elementy Oprogramowanie podstawowe – Linux – Neurocar engine – Moduły międzynarod. – Pomiar prędkości pkt. – Materiały niebezpieczne – Monitor mobilny (TS) – Synchronizator (VPN) – Klasyfikator typu – Detektor marki – Neurocar PDA Oprogramowanie podstawowe – Linux – Neurocar engine – Moduły międzynarod. – Pomiar prędkości pkt. – Materiały niebezpieczne – Monitor mobilny (TS) – Synchronizator (VPN) – Klasyfikator typu – Detektor marki – Neurocar PDA Oprogramowanie serwerowe – Linux – Neurocar base – Neurocar monitor – Neurocar radar – Neurocar access – Neurocar city Oprogramowanie serwerowe – Linux – Neurocar base – Neurocar monitor – Neurocar radar – Neurocar access – Neurocar city Sprzęt – Komputer (Core2Duo) – Wideograbber – Kamera CCTV – Kamera CCTV/IP – Oświetlacz IR – Odbiornik GPS – Modem GPRS/UMTS – Touch-screen (7) Sprzęt – Komputer (Core2Duo) – Wideograbber – Kamera CCTV – Kamera CCTV/IP – Oświetlacz IR – Odbiornik GPS – Modem GPRS/UMTS – Touch-screen (7)

22 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 22 Neurocar 2.0 – Base Zbieranie danych z terminali Wtórne przetwarzanie obrazów Kontrola stanu/sprawności terminali Połączenia przez Internet (VPN, GPRS) Kontrola uprawnień (LDAP) Autoryzacja i certyfikaty (OpenSSL) Szyfrowanie i archiwizacja Agregacja danych z wielu punktów pomiarowych (on-line)

23 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 23 Neurocar 2.0 – Monitor Współpracuje z wieloma terminalami Dostęp przez WWW Wyszukiwanie pojazdów Pomiar natężenia ruchu Pomiar rozpływów Pomiar statystyk czasów przejazdu Analizy statystyczne ruchu

24 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 24 Neurocar 2.0 – Radar Co najmniej dwa punkty pomiarowe Odległość co najmniej 100 m Czas przejazdu t i droga S wyliczany na serwerze Dokładne określenie czasu (GPS, poniżej 1ms) Dokładne określenie pozycji/odległości (GPS) Pomiar V=S/t wykonany po stronie serwera Możliwość kontroli wszystkich pojazdów Skuteczne zniechęcanie do szybkiej jazdy Pomiar i kontrola prędkości przejazdowych

25 = 114km /h PKEU km/h ZWOLNIJ Kamera CCD Analizator WIFI WPA2 WiFi WPA2 GPRS UMTS VPN Internet WIFI Prędkość chwilowa Wektor przesunięcia Czas migawki 40ms PKEU354 12:00:00 Pomiar prędkości chwilowej

26 EL :00:00 EL :06:40 EL :00:00 EL :00:08 200m – 12km 12km 12:06:40 – 12:00:00 = 108km/h EL km/h ZWOLNIJ EL km/h ZWOLNIJ Kamera CCD Kamera CCD Analizator PRZETWARZANIE DANYCH WIFI WPA2 WiFi WPA2 GPRS UMTS VPN Internet WIFI Prędkość chwilowa Średnia prędkość przejazdu Analizator

27 Neurocar – identyfikacja pojazdów w ruchu 27 Punkty pomiarowe Punkt pomiarowy A2 110 WI 4435X :43:11 Punkt pomiarowy A2 114 WI 4435X :10:05 Wi4435X Czas przejazdu miedzy A2/110 i A2/114 26:54 min.

28 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 28 Neurocar 2.0 – Access Dostęp przez WWW Lista uprawnionych (edycja/przechowywanie) Automatyczna identyfikacja uprawnionych – Rozpoznanie numeru rejestracyjnego pojazdu – Jeżeli pojazd uprawniony, to automatycznie otwiera bramę Wyszukiwanie określonych pojazdów Generowanie alertów i notyfikacji Kontrola wjazdu na zabezpieczony teren

29 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 29 Neurocar 2.0 – City Wjazd i wyjazd ze strefy rejestrowany autom. Opłaty przez WWW lub przelewem Dostęp do rejestru przez WWW Kontrola ruchu wewnątrz strefy … ? Obsługa strefy ograniczonego parkowania

30 Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar 30 Neurocar 2.0 – Monitor Prezentacja


Pobierz ppt "Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i porządku publicznego Wrocław, 15 stycznia 2008 r. Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o."

Podobne prezentacje


Reklamy Google