Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak integracja systemów LIMS i ERP poprawia kontrolę

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak integracja systemów LIMS i ERP poprawia kontrolę"— Zapis prezentacji:

1 Jak integracja systemów LIMS i ERP poprawia kontrolę
jakości i bezpieczeństwo produkcji ERP i co dalej? - jak rozwiązać Twoje problemy Bełchatów

2 NUTRICIA Zakłady Produkcyjne
NUTRICIA jest największym w Europie producentem żywności dla dzieci i niemowląt oraz żywności klinicznej należącym do grupy Danone. Główne marki handlowe: Bebiko, BoboVita, Milupa, Cow&Gate. Najwyższą jakość produkcji zapewniają: System Zarządzania Jakością ISO 9001:2000, System Zarządzania Bezpieczeństwem Pracy EVISA, System HACCP oraz System Higieny. Zakład produkcyjny w Opolu obejmuje: Wydział produkcji wyrobów sypkich (części C1 i C2), Wydział BoboVita (żywność w słoiczkach), Dział kontroli jakości wraz z laboratorium, Dział rozwoju produktu (R&D).

3 NUTRICIA – etapy rozwoju
NUTRICIA stawia na stały rozwój i unowocześnianie zakładu, zwiększanie zdolności produkcyjnych oraz poprawę zarządzania jakością poprzez automatyzację i informatyzację produkcji oraz współpracujących działów kontroli jakości i rozwoju produktu. Etapy rozwoju: System automatyki SIMATIC PCS7 System nadzoru receptur SIMATIC Batch System zarządzania jakością LIMS SIMATIC IT Unilab System zarządzania produkcją MES SIMATIC IT Production Suite Gwarancja sukcesu: Jeden producent – – jeden integrator !!

4 ASKOM Integracja systemów automatyki i zarządzania produkcją mająca na celu Kompleksową Automatyzację Produkcji Sp. z o.o. Gliwice ul. Sowińskiego 13 tel fax zarządzanie przedsiębiorstwem realizacja produkcji sterowanie procesem pomiary i napędy

5 SIMATIC IT – MES firmy Siemens
SIMATIC IT – system MES firmy Siemens realizuje z sukcesem ideę rozwiązań Siemens TIA (Totally Integrated Automation) ERP Enterprise Resource Planning SIMATIC IT MES Zarz. zleceniami prod. Zarz. materiałami Rejestracja bieżących operacji prod. Zarz. oprzyrządowaniem Zarz. danymi produkcyjnymi Zarz. specyfikacjami wyrobów Zarz. danymi laboratoryjnymi Totally Integrated Automation SIMATIC Sterowanie HMI CNC, PLC, DCS Technologie czujników Systemy napędów Bezpieczna zintegrowana komunikacja przemysłowa (Industrial Ethernet/PROFIBUS) Proces Produkcji Dostawy surowców Proc. ciągłe Pr. dysk. Logistyka wyrobów

6 SIMATIC IT Unilab jako element systemu MES
SIMATIC IT Unilab jest rozwiązaniem klasy LIMS (Laboratory Information Management Systems) dostępnym jako element systemu MES SIMATIC IT lub samodzielny produkt. SIMATIC IT Unilab Simatic IT Unilab Overview

7 Zakresy funkcjonalności normy ISA-95
SIMATIC IT Unilab oferuje pełną funkcjonalność zdefiniowaną w ramach Quality Operation przemysłowej normy MES ISA-95 Simatic IT Unilab Overview

8 Funkcjonalność SIMATIC IT Unilab
System LIMS SIMATIC IT Unilab to: Kompleksowe zarządzanie pracą laboratoriów produkcyjnych i usługowych Stała wymiana informacji pomiędzy laboratorium a wydziałami produkcyjnymi Szybkie gromadzenie, analizowanie i raportowanie danych związanych z kontrolą jakości produkcji (QA/QC) Zarządzanie wszystkimi danymi dotyczącymi jakości (surowce, półprodukty, wyroby gotowe, badania zlecone i środowiskowe) Wykorzystanie zarządzania pracą przez wyjątki (MBE) Zarządzanie wyposażeniem oraz kwalifikacjami personelu Zgodność z normami - GLP, GAMP, ISO, HACCP, FDA, 21CFR11 Bezpośrednie połączenie ze sprzętem kontrolno-pomiarowym Automatyczne raportowanie oparte na czasie i zdarzeniach Simatic IT Unilab Overview

9 Scentralizowane zarządzanie jakością
SIMATIC IT Unilab koordynuje Zarządzanie Jakością pomiędzy centralą koncernu a poszczególnymi zakładami produkcyjnymi Centralny system LIMS/QMS Praca w środowisku wielojęzycznym i wieloodziałowym Wspólne dla QA/QC plany i specyfikacje badań, metody, procedury, itp. W pełni zintegrowany z firmą (ERP, MES, PLM, przyrządy pomiarowe, itp.) Doskonała integracja laboratorium z produkcją i działem rozwoju (R&D) Laboratoria kontroli jakości Testy At-line Testy Off-line Testy środowiskowe Zakład produkcyjny Laboratorium centralne Badania i rozwój (R&D) Analizy porównawcze Testy kompleksowe Centrala Simatic IT Unilab Overview

10 Odpowiedzialni za jakość w firmie
SIMATIC IT Unilab ułatwia pracę na wielu stanowiskach pracy w laboratorium i na produkcji oraz w centrali firmy Analityk Jak mam przeprowadzić tą analizę? Jakie są moje priorytety na dzisiaj? Analiza organoleptyczna Jakie powinny być okresy przydatności? Czy kolor produktu jest prawidłowy? Czy laboratorium będzie w stanie przetworzyć wszystkie dzisiejsze próbki surowców? Jak długo muszę czekać na wyniki analizy próbek po fermentacji ? Kierownik produkcji Dlaczego laboratorium A przetwarza o 50% więcej próbek niż B? Czy trzeba przesłać nowe specyfikacje produktów do innych oddziałów? Dyrektor ds. Jakości (centrala) Kierownik laboratorium Czy jestem przygotowany na audyt w przyszłym miesiącu? Które analizy są opóźnione? Które próbki nie spełniają specyfikacji? Próby, sprzęt pomiarowy Simatic IT Unilab Overview

11 Pełna integracja z SIMATIC IT Interspec
Nadzór nad badaniami jakości poprzez integrację z systemem zarządzania specyfikacjami materiałowymi (PLM) FS – Backup AJ do LIMS’a Simatic IT Unilab Overview

12 Pełna integracja z SIMATIC IT Production Suite
Kontrola jakości produkcji poprzez integrację z systemem MES SIMATIC Batch Uruch. zlecenie SIMATIC IT Unilab Pobranie próbki Czy próbka jest poprawna? SIMATIC IT Material Manager Pobierz ilość materiału Slide for industry labs Whether you need only a LIMS or a fully integrated Mfg Execution System (MES), Simatic IT Unilab is designed to be implemented as stand-alone LIMS or as a component of a fully integrated Simatic IT MES solution. A typical example of interaction Simatic IT Unilab with MES includes a quality inspection required by production. The example below shows how the Simatic IT Framework supports the quality inspection of a batch (Simatic Batch) in the laboratory (Simatic IT Unilab). This inspection could occur asynchronous (batch continues independent of laboratory result) or synchronous (batch awaits laboratory result). In the latter case, the laboratory result could be used to trigger additional actions as e.g. a continuation of blending. A typical example of interaction Simatic IT Unilab with ERP includes a quality inspection of raw materials and finished products in the laboratory. The ERP system triggers what inspections are to be performed in the laboratory. The laboratory performs the analysis in Simatic IT Unilab. Finally, the release of the raw materials or the finished products is performed in Simatic IT Unilab and communicated to ERP. Through its open concept, Simatic IT Unilab can interface with any commercial or home-grown ERP system. Most frequently interfaced ERP systems include SAP, JDE, Oracle GEMMS, MFG/PRO and BPCS. Simatic IT Unilab Overview

13 Zarządzanie przepływem pracy
Przykład: laboratorium produkcyjne S A: Wydruk etykiety Available W: co najmniej jeden parametr jest badany W: co najmniej jeden parametr został dodany In Execution W: wszystkie parametry zostały zbadane W: co najmniej jeden parametr jest poza specyfikacją Completed W: wszystkie parametry są w granicach specyfikacji A: Wydruk raportu z alarmem On Hold W: ręcznie przez kierownika lab. W: ręcznie przez Kierownika Lab. This is a workflow example. Of course you can define our own workflow that fit your business. Based on the status, the object has a different color. The concept of life cycles is not unique in the world. What makes Unilab unique is the fact that statuses and transition are configurable instead of programmable. Confirm On Hold W: ręcznie przez Kierownika Produkcji W: ręcznie przez Kierownika Produkcji Rejected Validated A: akcja W: warunek

14 Wymagania FDA 21 CFR Part 11 SIMATIC IT Unilab spełnia wszystkie wymogi FDA 21CFR11 związane z kontrolą danych oraz podpisem elektronicznym Bezpieczeństwo systemu i autoryzacja użytkowników Kontrola wersji i historia modyfikacji danych Przechowywanie danych i ich odtwarzalność Podpisy elektroniczne Dokumentacja 21CFR11: deklaracja zgodności dokumentacja użytkownika SIMATIC IT Unilab provides the necessary controls and documentation to implement Unilab in 21CFR11 regulated environments!

15 Przyrządy pomiarowe, wyposażenie i kwalifikacje
Zarządzanie wyposażeniem ISO 17025: Czy urządzenie było skalibrowane w momencie przeprowadzania analizy? Oferowane funkcje: Kalibracje i interwencje Parametry (stałe) urządzeń Zakresy pomiarowe urządzeń Zarządzanie kwalifikacjami personelu ISO 17025: Czy analityk X posiadał odpowiednie kwalifikacje do przeprowadzenia danej analizy? Unilab umożliwia sprawdzanie wymaganych kwalifikacji do wykonywania metod pomiarowych oraz obsługi urządzeń Przyrządy pomiarowe Szybsze wprowadzanie danych z mniejszym ryzykiem błędu Uniconnect - moduł do obsługi połączeń z przyrządami The following slides focus in more detail on Unilab supporting functions Instrument connections, Equipment Mgt and Qualification Mgt. Explain shortly 3 concepts or go deeper into the one important to you Instrument connections: In the example before, Glenn typed in manually the results of the various analysis as displayed on the instrument used. These instruments could be easily connected to Unilab by means of Uniconnect (Unilab module for instrument connections). Equipment mgt: Lab does not only need to guarantee the result entered is correctly entered but also instrument was calibrated when the analysis was performed. Qualification mgt: Lab does not only need to guarantee the result entered is correct and instrument was calibrated but also that person performing analysis was qualified to perform that analysis the moment he/she performed it Simatic IT Unilab Overview

16 Architektura systemu Unilab może pracować na dowolnym komputerze klienckim Terminal kliencki Internet Explorer (klient www) Windows Terminal Server Citrix Serwer bazy danych Oracle Windows Server 2003 Unix (HP, AIX, Linux) Serwer www (opcja) Komputer PC Windows 2000 Windows XP Pro Serwer terminali (opcja) Komputer Pocket PC Windows Mobile 2003 Notebook / Tablet WLAN I/O Simatic IT Unilab Overview

17 Praca mobilna Urządzenia mobilne - Pocket PC
Mały ekran i ograniczenie dostępnych funkcji Do użytku na terenie zakładu, praca off-line, synchronizacja poprzez stację dokującą Urządzenia mobilne – notebook, tablet Duży ekran i pełna funkcjonalność Połączenie on-line poprzez WLAN / GPRS Simatic IT Unilab Overview

18 Interfejs użytkownika
Simatic IT Unilab Overview

19 Interfejs użytkownika
Obsługa dowolnych języków (Unicode) i stref czasowych.

20 Wymiana danych z ERP SAP QM
Certyfikowany interfejs do SAP QM Implementacja interfejsu QM-IDI umożliwia bezpośrednią wymianę danych pomiędzy systemem LIMS SIMATIC IT Unilab a modułem kontroli jakości SAP R/3 (QM) Pobieranie do SIMATIC IT Unilab: Specyfikacje badań Partie do badań Przesyłanie do SAP QM: Przetworzone wyniki badań

21 SIMATIC IT Report Manager
Prosty i wygodny system raportowy oparty na otwartym standardzie analizy danych – środowisku BusinessObjects Enterprise XI R2 Użytkownicy końcowi samodzielnie mogą tworzyć nowe raporty przez proste przesuwanie i upuszczanie obiektów (danych) Automatyczne raportowanie Oparte o czas, np. dzienne zestawienie odrzuconych próbek Oparte o zdarzenia, np. wydruk Certyfikatu Jakości po zatwierdzeniu zlecenia Zapis raportów w postaci plików: PDF MS Excel HTML Przesyłanie raportów przez: Fax Internet The following slides focus in more detail on Unilab supporting reporting, its solid architecture and archive/backup. Explain shortly 3 concepts or go deeper into the one important to you Reporting: The state-of-the art BusinessObjects software has been integrated with Unilab for reporting. Architecture: Unilab does not only provide a C/S and web based front-end but also offers an solid architecture for interfacing with any type of other systems (ERP, MES, instruments, etc.) Archive / backup: Unilab provides an archive module allowing archiving/restoring old data. Backup is standard Oracle / OS. Unilab embedded Business Object as reporting tool but the customer could also use his/her own reporting when needed. This reporting is used as well for pre-defined reports which can be launched easily from within Unilab as well as for ad-hoc reporting. Reports can be faxed/ ed/… also automatically, time-based and event based. Simatic IT Unilab Overview

22 Cele wdrożenia LIMS w NUTRICIA
Dla systemu LIMS określono następujące wymagania: centralne gromadzenie wszystkich wyników badań, automatyczne tworzenie próbek na podstawie danych z zakładowego systemu klasy ERP, uproszczenie wyszukiwania prób przez zastosowanie systemu znakowania prób za pomocą kodów kreskowych, automatyczne tworzenie planów badań, współpraca z nowoczesnym sprzętem pomiarowym, możliwość prostego tworzenia raportów na podstawie wyników badań

23 Struktura systemu LIMS w NUTRICIA
Wielkość systemu LIMS można określić poprzez: liczbę próbek gromadzonych w określonym czasie (np. miesięcznie) liczbę użytkowników jednocześnie pracujących w systemie oraz jednocześnie generujących z niego raporty Lp Rodzaj próbek Ilość 1 Próbki wyrobów gotowych i półproduktów 11 000 2 Próbki surowców 1 200 3 Próbki zewnętrzne 500 4 Próbki środowiskowe 200 5 Próbki ad-hoc RAZEM 13 100 Lp Rodzaj użytkownika Ilość 1 Wprowadzanie danych laboratoryjnych 27 2 Przygotowywanie raportów 12

24 Architektura systemu LIMS w NUTRICIA
System LIMS pracuje w architekturze klient-serwer: centralny serwer bazy danych LIMS i raportów, 27 stanowisk komputera LIMS 12 stanowisk raportowych 12 czytników kodów kreskowych 5 drukarek etykiet 2 podłączone urządzenia pomiarowe dedykowany serwer interfejsów do systemu ERP Serwer centralny LIMS Microsoft Windows Server 2003 Standard Oracle Database 10g Server SIMATIC IT Unilab 6.1 SP1 Standard Server SIMATIC IT Report Manager 6.1 SP1 Server 27 stanowisk LIMS w 5 lokalizacjach I/O Urządzenia pomiarowe - analizator wielopłytkowy - ph-metr elektroniczny Serwer interfejsów Microsoft Windows 2000 Server Microsoft SQL 2000 Server Oprogramowanie interfejsu LIMS-ERP (SIMATIC IT Unilab - QAD MFG/Pro) 12 stanowisk raportowych w laboratoriach i dziale IT

25 Interfejs wymiany danych LIMS-ERP
Dedykowany komputer pracujący jako serwer interfejsów pomiędzy różnymi systemami IT Interfejs LIMS – ERP opiera się na 4 dedykowanych tabelach w bazie MS SQL: lista palet surowców, lista palet półproduktów, lista palet wyrobów gotowych, lista zleceń produkcyjnych BV, Automatyczne tworzenie partii i próbek w LIMS po zarejestrowaniu palety w ERP: 1 paleta w systemie ERP odpowiada 1 próbce w systemie LIMS, po zarejestrowaniu nowej palety ERP zapisuje rekord w jednej z 3 w/w tabel (list palet), po utworzeniu partii/próbki LIMS uzupełnia rekord o kod próbki i status operacji. Automatyczne tworzenie partii w LIMS po uwolnieniu zlecenia w ERP (tylko dla wydziału BV): 1 war (nadawany ręcznie) odpowiada 1 próbce w systemie LIMS, po uwolnieniu nowego zlecenia ERP zapisuje rekord w tabeli zleceń produkcyjnych BV, po utworzeniu partii LIMS uzupełnia odpowiedni rekord o status operacji. Drukowanie etykiet na próbki z systemu LIMS etykiety na surowce drukowane z ERP (QAD AIM) zastąpiono etykietami z LIMS dodano kod próbki w postaci kodu kreskowego (proste szukanie próbki w LIMS) Automatyczne zwalnianie partii w ERP po zakończeniu badań w LIMS (planowane) po badaniach status próbki (palety) będzie przenoszony do systemu ERP / WHM

26 Plan projektu Marketing Analiza potrzeb Uruchomienie Wdrożenie
Etapy wdrożenia LIMS Plan projektu Wdrożenie produktu Analiza przedwdrożeniowa Analiza potrzeb Wdrożenie Marketing Uruchomienie URS Wsparcie FDS Layer 2 : Project Phases The Compex Project Phasing consists of 5 phases. The Scope phase corresponds to the “What” phase. During this phase, Compex and the customer will determine the “scope” of the project : what will be part of the project? what will be outside the current scope? At the end of the scope, a capability matrix will present the functionalities which are part of the scope, and wil indicate whether it is part of the standard functionality of our product or not. At the end of the scope, Compex must be able to make a budgetary estimation, or in case of a known budget, a tuning has to be made between this budget and the functionalities within the scope. At the end of the scope, a steering committee is most often organised. During the Application study, it is investigated “How” the different functionalities of the scope, will be implemented in the Compex Product. During this phase, a translation happens of the project scope into functional specifications. This phase will allow the customer to know how his Compex system will look like. This phase also includes prototyping. The Set-up of the project plan, which can be situated as 1th phase or 3rd phase, aims to describe the project organisation and any customer or project specific deviation of the standard Compex Methodology. The result of this phase is a project plan, which will be the reference during the entire project. The project plan has to be available before the start of the implementation. The commercial term”Delta-Analysis”, can be used to group set-up of project plan, scope and application study. The Implementation phase corresponds to the realisation of “Do” phase, and has often the largest throughput time. The Methodology does not foresee any sub-phasing. The last phase is the Deploy phase, during which Compex will assist the customer during and shortly after going live of the system. Simatic IT Unilab Overview

27 Zespół wdrożeniowy Certyfikowani konsultanci przeszkoleni w zakresie wdrażania, implementacji i konfiguracji poszczególnych komponentów systemu SIMATIC IT Doświadczeni konsultanci odpowiedzialni za opiniowanie dokumentów URS i FDS, szkolenia oraz konsultacje w tracie całego procesu wdrażania systemu Osoby odpowiedzialne za uzgodnienia dokumentów URS i FDS, wprowadza-nie danych użytkownika i zarządzanie projektem po stronie klienta

28 Wdrożenie systemu LIMS
Layer 2 : Project Phases The Compex Project Phasing consists of 5 phases. The Scope phase corresponds to the “What” phase. During this phase, Compex and the customer will determine the “scope” of the project : what will be part of the project? what will be outside the current scope? At the end of the scope, a capability matrix will present the functionalities which are part of the scope, and wil indicate whether it is part of the standard functionality of our product or not. At the end of the scope, Compex must be able to make a budgetary estimation, or in case of a known budget, a tuning has to be made between this budget and the functionalities within the scope. At the end of the scope, a steering committee is most often organised. During the Application study, it is investigated “How” the different functionalities of the scope, will be implemented in the Compex Product. During this phase, a translation happens of the project scope into functional specifications. This phase will allow the customer to know how his Compex system will look like. This phase also includes prototyping. The Set-up of the project plan, which can be situated as 1th phase or 3rd phase, aims to describe the project organisation and any customer or project specific deviation of the standard Compex Methodology. The result of this phase is a project plan, which will be the reference during the entire project. The project plan has to be available before the start of the implementation. The commercial term”Delta-Analysis”, can be used to group set-up of project plan, scope and application study. The Implementation phase corresponds to the realisation of “Do” phase, and has often the largest throughput time. The Methodology does not foresee any sub-phasing. The last phase is the Deploy phase, during which Compex will assist the customer during and shortly after going live of the system. Simatic IT Unilab Overview

29 Harmonogram wdrożenia
URS User Requirements Specification analiza wymagań użytkowników (Siemens/Nutricia) Szkolenie wstępne SIMATIC IT Unilab zapoznanie klienta z możliwościami systemu, podstawowe szkolenie dla Menedżerów Aplikacji (Siemens/Askom/Nutricia) FDS Functional Design Specification analiza funkcjonalna systemu, dokument będący podstawą wdrożenia systemu (Siemens/Askom/Nutricia) Kastomizacja systemu - faza I dostosowanie systemu do wymagań klienta zawartych w dokumencie FDS dla jednego reprezentatywnego procesu biznesowego - konfiguracja i prace programistyczne (Askom/Siemens) Prototyp system testowy zawierający podstawowe modyfikacje opisane w FDS do zatwierdzenia przez klienta (Siemens/Askom/Nutricia) Konfiguracja systemu wprowadzenie wszystkich danych użytkownika w tym danych konfiguracyjnych (Nutricia przy wsparciu Askom)

30 Harmonogram wdrożenia
Kastomizacja systemu - faza II dostosowanie kompletnego systemu do indywidualnych wymagań klienta zawartych w dokumencie FDS - konfiguracja i prace programistyczne (Askom) Testy systemu FAT (Factory Acceptace Testing) testy zgodności przygotowanego systemu z dokumentem FDS w biurze Askom Interfejsy wymiany danych Oprogramowanie wymiany danych z systemami zewnętrznymi (Askom/Nutricia) Przygotowanie dokumentacji stanowiskowych szczegółowa dokumentacja dla użytkownika końcowego obejmująca wprowadzone modyfikacje systemu (Askom) Rozruch i testy systemu SAT (Site Acceptace Testing) Uruchomienie systemu na obiekcie zakończone pełnymi testami zgodności przygotowanego systemu z dokumentem FDS Szkolenia stanowiskowe dla użytkowników LIMS - techników laboratoryjnych, analityków, pracowników produkcji Szkolenie SIMATIC IT Report Manager szkolenie dla użytkowników przygotowujących samodzielnie raporty wzorcowe Asysta techniczna dla użytkowników po uruchomieniu systemu

31 Harmonogram wdrożenia
Przygotowanie URS Szkolenie podstawowe Przygotowanie FDS Kastomizacja faza I Prototyp

32 Harmonogram wdrożenia
Konfiguracja danych użytkownika Kastomizacja faza II Interfejsy Dokumentacja systemu Testy FAT Rozruch i testy SAT Szkolenia stanowiskowe Szkolenie SIMATIC IT Report Manager Asysta dla użytkowników po uruchomieniu systemu

33 SIMATIC IT Unilab (LIMS)

34 SIMATIC IT Report Manager (BI)

35 Podsumowanie Wdrożenie systemu LIMS SIMATIC IT Unilab pozwoliło zrealizować założone cele biznesowe oraz poprawiło poziom bezpieczeństwa produkcji Pojedyncze, wiarygodne i bezpieczne źródło informacji dotyczących jakości dla laboratoriów, działów rozwoju i kontroli jakości oraz produkcji, Standaryzacja pracy we wszystkich laboratoriach, Zmniejszenie liczby błędów podczas wpisywania wyników (bezpośrednia komunikacja ze sprzętem kontrolno-pomiarowym), Przyspieszenie raportowania błędów i statystycznej analizy wyników, Zwiększenie liczby wykonywanych analiz (bez dodatkowych etatów), Integracja systemów LIMS i ERP automatyczne tworzenie prób do badań na podstawie danych z ERP automatyczne zwalnianie partii surowców i wyrobów na produkcji (planowane) System LIMS działa produkcyjnie w NUTRICIA od ASKOM zapewnia pełne wsparcie przy utrzymaniu systemu. Kolejnym etapem mającym wpływ na poprawę bezpieczeństwa produkcji będzie wdrożenie systemu MES SIMATIC IT Production Suite w zakresie śledzenia materiałów (tracking&tracing) i zarządzania wydajnością (OEE) oraz jego integracja z LIMS.

36 Dziękuję za uwagę ! Tomasz Cwołek
tel kom


Pobierz ppt "Jak integracja systemów LIMS i ERP poprawia kontrolę"

Podobne prezentacje


Reklamy Google