Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metryki jakości wg ISO 9126 Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metryki jakości wg ISO 9126 Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania"— Zapis prezentacji:

1 Metryki jakości wg ISO 9126 Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania

2 Jakość oprogramowania 2Metryki jakości wg ISO 9126 Model jakości w cyklu życia oprogramowania wg ISO 9126 Potrzeby jakościowe użytkownika Zewnętrzne wymagania jakościowe Wewnętrzne wymagania jakościowe wykorzystywane do specyfikacji Jakość użytkowa Jakość zewnętrzna Jakość wewnętrzna wskazuje na weryfikacja walidacja zastosowanie punkt widzenia użytkownika kierownika projektu projektanta

3 Jakość oprogramowania 3Metryki jakości wg ISO 9126 Rodzaje metryk Ocena dokumentacji Specyfikacja wymagań Projekt Kod źródłowy Raport z przeglądu Metryki wewnętrzne Metryki wewnętrzne Metryki typu A/B Metryki typu A/B Metryki typu 1-A/B Metryki typu 1-A/B Metryki typu T Metryki typu T Metryki typu A/T Metryki typu A/T Inne metryki Inne metryki Ocena dokumentacji Raport z testów Raport z analizy problemu Raport operacyjny Kwestionariusz Metryki zewnętrzne Metryki zewnętrzne Ocena użycia Raport z obserwacji użytk. Monitoring użycia Metryki użycia Metryki użycia

4 Jakość oprogramowania 4Metryki jakości wg ISO 9126 Przykład metryki typu A/B Computational accuracy (Dokładność obliczeniowa) Porównać liczbę funkcji, które są zaimplementowane zgodnie z wymaganiami dokładności w stosunku do wszystkich funkcji, które mają określone wymagania dokładności. Porównać liczbę funkcji, które są zaimplementowane zgodnie z wymaganiami dokładności w stosunku do wszystkich funkcji, które mają określone wymagania dokładności. X=A/B A- liczba funkcji, które są zaimplementowane zgodnie z wymaganiami dokładności B - liczba wszystkich funkcji, co do których zostały określone wymagania dokładności

5 Jakość oprogramowania 5Metryki jakości wg ISO 9126 Przykład metryki typu 1-A/B Functional adequacy (Adekwatność funkcjonalna) Porównać liczbę funkcji odpowiednich do wykonania określonych zadań względem liczby funkcji ocenianych. Porównać liczbę funkcji odpowiednich do wykonania określonych zadań względem liczby funkcji ocenianych.X=1-A/B A- liczba funkcji, w których wykryto problemy przy ocenie B- liczba ocenianych funkcji

6 Jakość oprogramowania 6Metryki jakości wg ISO 9126 Przykład metryki typu T Ease of function learning (Łatwość uczenia się funkcji) Przeprowadzić test z użytkownikiem i obserwować jego działanie Przeprowadzić test z użytkownikiem i obserwować jego działanie X=T T- średni czas, jaki zajmuje użytkownikowi nauczenie się korzystania z funkcji programu

7 Jakość oprogramowania 7Metryki jakości wg ISO 9126 Przykład metryki typu A/T Accuracy to expectation (Dokładność oczekiwana) Przeprowadzić testy wejście-wyjście (blackbox) i porównać otrzymywane wyniki z rozsądnie oczekiwanymi rezultatami Przeprowadzić testy wejście-wyjście (blackbox) i porównać otrzymywane wyniki z rozsądnie oczekiwanymi rezultatami Policzyć przypadki, w których wyniki otrzymane przez użytkownika różniły się od rozsądnie oczekiwanych w stopniu nieakceptowalnym. Policzyć przypadki, w których wyniki otrzymane przez użytkownika różniły się od rozsądnie oczekiwanych w stopniu nieakceptowalnym. X=A/T A- liczba przypadków, w których wyniki różniły się od oczekiwanych w stopniu nieakceptowalnym T - czas badania

8 Jakość oprogramowania 8Metryki jakości wg ISO 9126 Functionality Model jakości wewnętrznej i zewnętrznej Internal / External Quality ReliabilityUsabilityEfficiencyMaintainabilityPortability Suitability Accuracy Interoperability Functionality compliance Security Maturity Fault tolerance Understand- ability Learnability Operability Time behaviour Efficiency compliance AnalysabilityAdaptability Installability Co-existence Portability compliance Replaceability Reliability compliance Recoverability Attractiveness Usability compliance Resource utilisation Stability Changeability Testability Maintainability compliance

9 Jakość oprogramowania 9Metryki jakości wg ISO 9126 Model jakości użytkowej Quality in Use EffectivenessProductivitySafetySatisfaction Task effectiveness Task completion Task time Task efficiency Economic productivity User health and safety Economic damage Satisfaction scale Error frequency Productive proportion Relative user efficiency Safety of people affected by use of the system Discretionally usage Satisfaction questionnaire Software damage

10 Jakość oprogramowania 10Metryki jakości wg ISO 9126 Wady i zalety ISO 9126 Zalety Podział jakości na trzy poziomy: Podział jakości na trzy poziomy: jakość użycia jakość użycia jakość zewnętrzną jakość zewnętrzną jakość wewnętrzną jakość wewnętrzną Reprezentacja różnych punktów widzenia: Reprezentacja różnych punktów widzenia: użytkownika użytkownika kierownika projektu kierownika projektu projektanta projektanta Definicja konkretnych metryk (sposobów pomiaru) Definicja konkretnych metryk (sposobów pomiaru) Wady Bardzo duża liczba metryk trudnych do zebrania Część metryk o nieustalonej skali

11 Jakość oprogramowania 11Metryki jakości wg ISO 9126 Bibliografia ISO/IEC : Software engineering -- Product quality -- Part 1: Quality model ISO/IEC : Software engineering -- Product quality -- Part 1: Quality model ISO/IEC TR : Software engineering -- Product quality -- Part 2: External metrics ISO/IEC TR : Software engineering -- Product quality -- Part 2: External metrics ISO/IEC TR : Software engineering -- Product quality -- Part 3: Internal metrics ISO/IEC TR : Software engineering -- Product quality -- Part 3: Internal metrics ISO/IEC TR : Software engineering -- Product quality -- Part 4: Quality in use metrics ISO/IEC TR : Software engineering -- Product quality -- Part 4: Quality in use metrics


Pobierz ppt "Metryki jakości wg ISO 9126 Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania"

Podobne prezentacje


Reklamy Google