Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Filozoficzne źródła nauki (c.d.). Źródła nauki (cd)/Problem indukcji2 Arystoteles ze Stagiry (384-322 p.n.e.) Argument trzeci człowiek: przyczyna tego,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Filozoficzne źródła nauki (c.d.). Źródła nauki (cd)/Problem indukcji2 Arystoteles ze Stagiry (384-322 p.n.e.) Argument trzeci człowiek: przyczyna tego,"— Zapis prezentacji:

1 Filozoficzne źródła nauki (c.d.)

2 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji2 Arystoteles ze Stagiry ( p.n.e.) Argument trzeci człowiek: przyczyna tego, co wspólne wszystkim ludziom, leży poza nimi;

3 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji3 Arystoteles ze Stagiry ( p.n.e.) Argument trzeci człowiek: przyczyna tego, co wspólne wszystkim ludziom, leży poza nimi; jest ideą człowieka (drugim człowiekiem) – jak sądzi Platon; Idea człowieka = drugi człowiek Idea żyrafy

4 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji4 Argument trzeci człowiek (c.d.): co jest przyczyną tego, co wspólne ludziom i idei człowieka? Idea człowieka = drugi człowiek Idea żyrafy

5 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji5 Argument trzeci człowiek (c.d.): co jest przyczyną tego, co wspólne ludziom i idei człowieka? jeżeli leży ona poza pierwszym i drugim człowiekiem; to jest trzecim człowiekiem; Idea człowieka = drugi człowiek Idea żyrafy trzeci człowiek trzecia żyrafa

6 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji6 Argument trzeci człowiek (c.d.): jeżeli jest trzeci człowiek; to jest czwarty Idea człowieka = drugi człowiek Idea żyrafy trzeci człowiek trzecia żyrafa czwarty człowiek

7 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji7 Argument trzeci człowiek (c.d.): jeżeli jest trzeci człowiek; to jest czwarty i następni; Idea człowieka = drugi człowiek Idea żyrafy trzeci człowiek trzecia żyrafa czwarty człowiek

8 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji8 Argument trzeci człowiek (c.d.): i następni… Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek czwarty człowiek

9 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji9 Argument trzeci człowiek (c.d.): Powstaje regres w nieskończoność Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek czwarty człowiek

10 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji10 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek czwarty człowiek

11 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji11 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek czwarty człowiek

12 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji12 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek czwarty człowiek

13 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji13 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek czwarty człowiek

14 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji14 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny Idea człowieka = drugi człowiek trzeci człowiek

15 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji15 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny Idea człowieka = drugi człowiek

16 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji16 Argument trzeci człowiek (c.d.): Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny

17 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji17 Hylemorfizm Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny substancja = materia + forma

18 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji18 Hylemorfizm Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny substancja = materia + forma idee są domniemanymi przyczynami form Idea człowieka

19 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji19 Hylemorfizm Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny substancja = materia + forma idee są domniemanymi przyczynami form idee są przed rzeczą (jeśli są), formy są w rzeczy Idea człowieka

20 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji20 Hylemorfizm Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny substancja = materia + forma idee są domniemanymi przyczynami form idee są przed rzeczą (jeśli są), formy są w rzeczy forma jest tym, co ogólne w rzeczy Idea człowieka

21 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji21 Hylemorfizm Rozwiązanie: to, co wspólne wszystkim ludziom, nie ma zewnętrznej przyczyny substancja = materia + forma idee są domniemanymi przyczynami form idee są przed rzeczą (jeśli są), formy są w rzeczy forma jest tym, co ogólne w rzeczy materia jest tym, co indywidualne, jest zasadą tożsamości; Idea człowieka

22 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji22 Hylemorfizm Zmiana: Materia traci jedną O

23 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji23 Hylemorfizm Zmiana: Materia traci jedną a przybiera inną formę

24 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji24 Hylemorfizm Unicestwienie:

25 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji25 Hylemorfizm Unicestwienie: utrata formy substancjalnej

26 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji26 Hylemorfizm rozwiązanie problemu stałego podłoża zmiany rozwinięcie idei metafizycznych stojących za prawami zachowania

27 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji27 Powstanie nowożytnego pojęcia nauki Galileo Galilei ( ) Bóg objawia się zarówno w Biblii jak i w Księdze Natury Portret Galileusza wykonany przez Giusta Sustermansa

28 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji28 Powstanie nowożytnego pojęcia nauki Galileo Galilei ( ) Bóg objawia się zarówno w Biblii jak i w Księdze Natury. Księga Natury jest napisana językiem matematyki, a jego literami są trójkąty, koła i inne figury geometryczne. Wniosek: w naukach o przyrodzie nie ma miejsca dla jakości subiektywnych, jak barwa, zapach i smak; liczą się tylko wielkości i kształty. Portret Galileusza wykonany przez Giusta Sustermansa

29 Problem indukcji

30 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji30 Co to jest problem indukcji Problemem indukcji nazywa się pytanie o to, czy i na jakiej podstawie można przenosić wiedzę uzyskaną dzięki obserwacji na przypadki niezaobserwowane.

31 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji31 Co to jest problem indukcji Problemem indukcji nazywa się pytanie o to, czy i na jakiej podstawie można przenosić wiedzę uzyskaną dzięki obserwacji na przypadki niezaobserwowane. Przykład: skąd można wiedzieć, czy jutro nastąpi wschód Słońca?

32 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji32 Co to jest problem indukcji Problemem indukcji nazywa się pytanie o to, czy i na jakiej podstawie można przenosić wiedzę uzyskaną dzięki obserwacji na przypadki niezaobserwowane. Przykład: skąd można wiedzieć, czy jutro nastąpi wschód Słońca? Indukcja niekoniecznie jest projekcją na przyszłość

33 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji33 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Przystępując do badań należy pozbyć się idoli –plemienia (wspólnych gatunkowi)

34 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji34 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Przystępując do badań należy pozbyć się idoli –plemienia (wspólnych gatunkowi) –jaskini (indywidualnych)

35 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji35 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Przystępując do badań należy pozbyć się idoli –plemienia (wspólnych gatunkowi) –jaskini (indywidualnych) –rynku (nadużycia języka)

36 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji36 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Przystępując do badań należy pozbyć się idoli –plemienia (wspólnych gatunkowi) –jaskini (indywidualnych) –rynku (nadużycia języka) –teatru (ulegania autorytetom)

37 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji37 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Indukcja enumeracyjna Indukcja eliminacyjna

38 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji38 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Indukcja enumeracyjna Indukcja eliminacyjna –utworzenie wyczerpującej listy hipotez na dany temat

39 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji39 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Indukcja enumeracyjna Indukcja eliminacyjna –utworzenie wyczerpującej listy hipotez na dany temat –eliminowanie kolejno hipotez

40 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji40 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Indukcja enumeracyjna Indukcja eliminacyjna –utworzenie wyczerpującej listy hipotez na dany temat –eliminowanie kolejno hipotez –za pomocą eksperymentów

41 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji41 Problem indukcji Francis Bacon Novum Organum 1620 Indukcja enumeracyjna Indukcja eliminacyjna –utworzenie wyczerpującej listy hipotez na dany temat –eliminowanie kolejno hipotez –za pomocą eksperymentów –aż zostanie tylko jedna

42 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji42 Humea krytyka indukcji David Hume ( ) Treatise on Human Nature 1737 An Enquiry Concerning Human Understanding 1748 Czy idea przyczyny zakłada ideę związku koniecznego?

43 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji43 Humea krytyka indukcji David Hume ( ) Treatise on Human Nature 1737 An Enquiry Concerning Human Understanding 1748 Czy idea przyczyny zakłada ideę związku koniecznego? Czy powtórzenie następstwa zdarzeń dostarcza związku między nimi?

44 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji44 Humea krytyka indukcji David Hume ( ) Treatise on Human Nature 1737 An Enquiry Concerning Human Understanding 1748 Czy idea przyczyny zakłada ideę związku koniecznego? Czy powtórzenie następstwa zdarzeń dostarcza związku między nimi? Przyczyna = = nawyk + oczekiwanie

45 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji45 W czym Bacon się mylił »utwórz wyczerpującą listę hipotez »następnie wyeliminuj wszystkie z wyjątkiem jednej

46 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji46 W czym Bacon się mylił »utwórz wyczerpującą listę hipotez »następnie wyeliminuj wszystkie z wyjątkiem jednej »nie ma podstaw, by oczekiwać, że zostanie jakaś hipoteza

47 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji47 W czym Bacon się mylił »utwórz wyczerpującą listę hipotez »następnie wyeliminuj wszystkie z wyjątkiem jednej »nie ma podstaw, by oczekiwać, że zostanie jakaś hipoteza »przyroda może być kapryśna

48 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji48 Kant i problem transcendentalny Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Hume ma rację, gdy twierdzi, że wiedza naukowa na podstawie samego tylko doświadczenia nie jest możliwa.

49 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji49 Kant i problem transcendentalny Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Hume ma rację, gdy twierdzi, że wiedza naukowa na podstawie samego tylko doświadczenia nie jest możliwa. Mamy jednak całkiem sporą wiedzę naukową.

50 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji50 Kant i problem transcendentalny Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Hume ma rację, gdy twierdzi, że wiedza naukowa na podstawie samego tylko doświadczenia nie jest możliwa. Mamy jednak całkiem sporą wiedzę naukową. Musimy zatem mieć jakąś wiedzę a priori.

51 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji51 Kant i problem transcendentalny Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Hume ma rację, gdy twierdzi, że wiedza naukowa na podstawie samego tylko doświadczenia nie jest możliwa. Mamy jednak całkiem sporą wiedzę naukową. Musimy zatem mieć jakąś wiedzę a priori. Jak to możliwe?

52 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji52 Dedukcja transcendentalna (fragment) Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny nie może pochodzić z doświadczenia.

53 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji53 Dedukcja transcendentalna (fragment) Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny nie może pochodzić z doświadczenia. Jest ono jednak niezbędne do wydawania sądów o zjawiskach.

54 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji54 Dedukcja transcendentalna (fragment) Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny nie może pochodzić z doświadczenia. Jest ono jednak niezbędne do wydawania sądów o zjawiskach. Czyli bez niego wiedza naukowa jest niemożliwa.

55 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji55 Dedukcja transcendentalna (fragment) Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny nie może pochodzić z doświadczenia. Jest ono jednak niezbędne do wydawania sądów o zjawiskach. Czyli bez niego wiedza naukowa jest niemożliwa. Mamy wiedzę naukową.

56 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji56 Dedukcja transcendentalna (fragment) Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny nie może pochodzić z doświadczenia. Jest ono jednak niezbędne do wydawania sądów o zjawiskach. Czyli bez niego wiedza naukowa jest niemożliwa. Mamy wiedzę naukową. Wniosek: mamy a priori pojęcie przyczyny.

57 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji57 Dedukcja transcendentalna (fragment) Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny nie może pochodzić z doświadczenia. Jest ono jednak niezbędne do wydawania sądów o zjawiskach. Czyli bez niego wiedza naukowa jest niemożliwa. Mamy wiedzę naukową. Wniosek: mamy a priori pojęcie przyczyny. Inaczej: umysł jest aktywny w procesie poznania. Poznanie nie polega na biernym odbiorze wrażeń.

58 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji58 Kantowskie rozwiązanie problemu indukcji Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny jest jedną (z 12) kategorii czystego intelektu.

59 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji59 Kantowskie rozwiązanie problemu indukcji Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny jest jedną (z 12) kategorii czystego intelektu. Funkcjonuje ono jako aprioryczna forma sądu, do wypełnienia przez doświadczenie …jest przyczyną…

60 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji60 Kantowskie rozwiązanie problemu indukcji Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu 1781 Pojęcie przyczyny jest jedną (z 12) kategorii czystego intelektu. Funkcjonuje ono jako aprioryczna forma sądu, do wypełnienia przez doświadczenie …jest przyczyną… Mieć taką formę sądu znaczy tyle, co znać a priori zasadę przyczynowości. Zasada przyczynowości gwarantuje, że w przyrodzie zachodzą prawidłowości.

61 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji61 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Logika dedukcyjna nie przyczynia się do przyrostu wiedzy.

62 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji62 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Logika dedukcyjna nie przyczynia się do przyrostu wiedzy. Przykład: Wszyscy ludzie są śmiertelni. Sokrates jest człowiekiem Sokrates jest śmiertelny.

63 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji63 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Logika dedukcyjna nie przyczynia się do przyrostu wiedzy. Przykład: Wszyscy ludzie są śmiertelni. Sokrates jest człowiekiem Sokrates jest śmiertelny. Żeby przyjąć pierwszą przesłankę, wniosek musi być już znany.

64 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji64 Milla logika indukcji Wszyscy ludzie są śmiertelni. Sokrates jest człowiekiem Sokrates jest śmiertelny. Funio jest człowiekiem i jest śmiertelny. Gucio jest człowiekiem i jest śmiertelny. Henio jest człowiekiem i jest śmiertelny. itd. Sokrates jest człowiekiem Sokrates jest śmiertelny. Logika indukcji jest twórcza i dlatego jest logiką nauki

65 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji65 Milla logika indukcji Wszyscy ludzie są śmiertelni. Sokrates jest człowiekiem Sokrates jest śmiertelny. Funio jest człowiekiem i jest śmiertelny. Gucio jest człowiekiem i jest śmiertelny. Henio jest człowiekiem i jest śmiertelny. itd. Sokrates jest człowiekiem Sokrates jest śmiertelny. Logika indukcji jest twórcza i dlatego jest logiką nauki Rozumowanie indukcyjne prowadzi od szczegółu do szczegółu

66 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji66 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Zadanie: ustalić prawa przyrody w celu przewidywania zjawisk.

67 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji67 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Zadanie: ustalić prawa przyrody w celu przewidywania zjawisk. Metoda: reguły indukcji eliminacyjnej.

68 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji68 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Zadanie: ustalić prawa przyrody w celu przewidywania zjawisk. Metoda: reguły indukcji eliminacyjnej. Uzasadnienie reguł –Zasada jednostajności przyrody

69 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji69 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Zadanie: ustalić prawa przyrody w celu przewidywania zjawisk. Metoda: reguły indukcji eliminacyjnej. Uzasadnienie reguł –Zasada jednostajności przyrody Uzasadnienie zasady jednostajności przyrody: –Zasada przyczynowości

70 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji70 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Zadanie: ustalić prawa przyrody w celu przewidywania zjawisk. Metoda: reguły indukcji eliminacyjnej. Uzasadnienie reguł –Zasada jednostajności przyrody Uzasadnienie zasady jednostajności przyrody: –Zasada przyczynowości Uzasadnienie zasady przyczynowości –Metodą indukcji enumeracyjnej!

71 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji71 Milla logika indukcji John Stuart Mill ( ) A System of Logic 1843 Zadanie: ustalić prawa przyrody w celu przewidywania zjawisk. Metoda: reguły indukcji eliminacyjnej. Uzasadnienie reguł –Zasada jednostajności przyrody Uzasadnienie zasady jednostajności przyrody: –Zasada przyczynowości Uzasadnienie zasady przyczynowości –Metodą indukcji enumeracyjnej! jako ostatnia deska ratunku przed błędnym kołem w uzasadnianiu!

72 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji72 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną.

73 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji73 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia.

74 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji74 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia. Logika jest zatem działem psychologii (psychologizm).

75 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji75 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia. Logika jest zatem działem psychologii (psychologizm). Inny gatunek inteligentny, różniący się psychologicznie od nas, mógłby mieć inną logikę.

76 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji76 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia. Logika jest zatem działem psychologii (psychologizm). Inny gatunek inteligentny, różniący się psychologicznie od nas, mógłby mieć inną logikę. A tym samym inne prawa nauki.

77 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji77 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia. Logika jest zatem działem psychologii (psychologizm). Inny gatunek inteligentny, różniący się psychologicznie od nas, mógłby mieć inną logikę. A tym samym inne prawa nauki. Ich nauka byłaby nieprawomocna na gruncie naszej logiki i vice versa.

78 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji78 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia. Logika jest zatem działem psychologii (psychologizm). Inny gatunek inteligentny, różniący się psychologicznie od nas, mógłby mieć inną logikę. A tym samym inne prawa nauki. Ich nauka byłaby nieprawomocna na gruncie naszej logiki i vice versa. Nie byłoby żadnej powszechnie obowiązującej logiki, która mogłaby być podstawą wspólnych rozstrzygnięć.

79 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji79 Konsekwencje radykalnego empiryzmu Milla Jeżeli prawa logiki (indukcji) są empiryczne, mają moc opisową, a nie normatywną. Są prawami ludzkiego myślenia. Logika jest zatem działem psychologii (psychologizm). Inny gatunek inteligentny, różniący się psychologicznie od nas, mógłby mieć inną logikę. A tym samym inne prawa nauki. Ich nauka byłaby nieprawomocna na gruncie naszej logiki i vice versa. Nie byłoby żadnej powszechnie obowiązującej logiki, która mogłaby być podstawą wspólnych rozstrzygnięć. Psychologizm prowadzi do relatywizmu gatunkowego.

80 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji80 Czemu Milla metoda indukcji jest błędna? Mill, za Baconem, radzi: –utwórz wyczerpującą listę hipotez –wyeliminuj wszystkie z wyjątkiem jednej

81 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji81 Czemu Milla metoda indukcji jest błędna? Mill, za Baconem, radzi: –utwórz wyczerpującą listę hipotez –wyeliminuj wszystkie z wyjątkiem jednej dodając: –krytyka Humea jest oddalona za pomocą zasady jednostajności przyrody.

82 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji82 Czemu Milla metoda indukcji jest błędna? Mill, za Baconem, radzi: –utwórz wyczerpującą listę hipotez –wyeliminuj wszystkie z wyjątkiem jednej dodając: –krytyka Humea jest oddalona za pomocą zasady jednostajności przyrody. Ale –czy jakakolwiek lista hipotez jest wyczerpująca?

83 Źródła nauki (cd)/Problem indukcji83 Eksperyment Michelsona-Morleya (1887) Eksperyment miał być pomiarem prędkości wiatru eterycznego. Dopiero STW Einsteina (1905) wyjaśniła zerowy wynik eksperymentu.


Pobierz ppt "Filozoficzne źródła nauki (c.d.). Źródła nauki (cd)/Problem indukcji2 Arystoteles ze Stagiry (384-322 p.n.e.) Argument trzeci człowiek: przyczyna tego,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google