Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja"— Zapis prezentacji:

1 Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja
Konceptualizacja pojęcia Indukcja analityczna Mapa koncepcji Legalność jako konstrukt Zmienna czy cecha ukryta? Wymiarowość konstruktu Dobór wskaźników Refleksyjne – formatywne vs równoległe - skumulowane Model pomiarowy Wieloatrybutowy model Fishbeina-Ajzena

2 Koncepcja legalności – wykorzystanie metody indukcji analitycznej
Indukcja analityczna – metoda oparta na indukcyjnej generalizacji studiów przypadków z badanego zagadnienia Przypadki: Prohibicja Falandyzacja prawa Oprogramowanie komputerowe Abonament TV Darowizny dla babci /Kołodko/

3 Indukcja analityczna (Znaniecki 1934)

4 Koncepcja „Kategoria legalność dotyczy głównie działań a nie przekonań, postaw czy wartości. Działania legalne są działaniami, które są postrzegane jako zgodne z prawem stanowionym lub wewnętrznym przekonaniem, że jakieś działanie powinno być zgodne z prawem i jest legalne w swojej naturze. Co co legalne jest również prawe. To co prawe nie musi być na danym etapie rozwoju prawa legalne. Działania prawe uprawomocniają legalność - są potencjalnie legalne a przyczynowo prawość poprzedza legalność. Prawość jest kategorią wielowymiarową uwzględniającą aspekt moralny, kulturowy i społeczny wpływającą na zmiany i rozwój norm i przepisów prawa. Legalność odzwierciedla raczej jednowymiarową, statyczną i wykluczającą wizję prawa”.

5

6

7

8

9 Definicja konstruktu Legalność: kategoria
Statyczna Jednowymiarowa Wykluczająca Przekonanie, że dane postępowanie jest podejmowane zgodnie z literą prawa stosowanego lub wewnętrznym przekonaniem o zgodności z takim prawem Legalność = (siła przekonania o istnieniu prawa) x (prawdopodobieństwo podjęcia działania zgodnego z tym przekonaniem)

10 Natura konstruktu Dwie klasy ukryte: Zmienne ukryte:
klasa działań legalnych w danej dziedzinie klasa działań nielegalnych w danej dziedzinie Zmienne ukryte: mierzące siłę przekonania o istnieniu prawa regulującego daną klasę działań mierzące prawdopodobieństwo podjęcia działania zgodnego z prawem

11 Legalność jako konstrukt
Klasy ukryte Zmienne ukryte

12 Wskaźniki Spójność przekonań z wiedzą subiektywną dotyczącą legalności działań (robię to co uważam za legalne) Przeświadczenie o legalności działania (robię to co wszyscy/większość uznaje za legalne) Spójność przekonań własnych z autotytetem (robię to co mój autorytet uznaje za legalne)


Pobierz ppt "Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja"

Podobne prezentacje


Reklamy Google