Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied."— Zapis prezentacji:

1 Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied to strategy games Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil

2 Cele Wybór problemów do analizy Implementacja rozwiązań Propozycja własnych modyfikacji Porównanie rozwiązań, efektywności algorytmów Stworzenie prostej gry strategicznej

3 Sztuczna inteligencja Co postanowiłem poruszyć: Ograniczony stan wiedzy Uwzględnienie w grafach ograniczonej wiedzy Szukanie ścieżki Przekształcanie siatki na graf (różne metody) Algorytm A* i jego modyfikacje Najkrótsza droga (różna wydajność) Logika rozmyta i Automaty stanów skończonych Cele i ocena stanu agentów Nasłuchiwanie, a komunikaty

4 Kryteria analizy rozwiązań Czas działania Wpływ na skomplikowanie gry Wpływ na realizm

5 Plansza gry Rozgrywka na w 2 wymiarowej przestrzeni, na kwadratowej siatce Siatka jest rozmiaru 40x40 pól W celu przeszukiwania drogi siatka odwzorowywana jest na graf

6 Ograniczony stan wiedzy Gracz i SI widzi tylko określoną część mapy - realizm Pozostała część mapy pokryta jest tak zwaną mgłą wojny Wpływ na przeszukiwanie drogie: – Częste generowanie grafu – Częste dodawanie wierzchołków – Mniejszy graf – prostsze przeszukiwanie

7 Reprezentacja poprzez graf Operacje na siatce – Brak oddzielnych algorytmów generowania grafu! – Spójne obliczenia – Nieefektywne przeszukiwanie drogi Macierz sąsiedzctwa – Tablica (V-1)x(V-1) (opisuje relacje wszystkich wierzchołków) – Dużo pamięci – Łatwe dodawanie i usuwanie krawędzi Lista sąsiedzctwa – Przetrzymuje wszystkie krawędzie – Nieefektywne w przypadku grafu z wieloma krawędziami

8 Reprezentacja poprzez graf

9 Algorytmy wyszukiwania drogi Algorytm Bellmana-Forda i Algorytm Dijkstry – Przeszukują cały graf – Nie uwzględniają kierunku – Dobre dla nieregularnych grafów Algorytm A* – Uwzględnia kierunek! – Bardzo dobry dla regularnych grafów (np. siatki) – Opiera się na heurystycznym Algorytm A* z modyfikacjami – Wygładzanie drogi

10 Pierwsze wyniki pomiarów Rzadki graf – mało połączeń Gęsty graf – dużo połączeń

11 Logika rozmyta gracza SI Gracz sterowany przez SI określa swoje cele przez logikę rozmytą Stany zmieniane są przez nasłuchiwanie o zmianach lub komunikaty Obiekty należące do gracza posiadają osobny zestaw stanów Implementacja kolejki komunikatów Przy nasłuchiwaniu co klatkę widoczne opóźnienia

12 Podsumowanie metod MetodaCzas działaniaWpływ na realizmWpływ na skomplikowanie Trudność implementacji Mgła wojnyMa wady i zaletyDuży Średna Operacje na siatceDługiBrak Łatwa Macierz sąsiedzctwaKrótkiBrak Średna Lista sąsiedzctwaDługiBrak Średna Algorytm A*KrótkiDużyBrakTrudna Algorytm Bellmana-FordaDługiMałyBrakŁatwa Algorytm DjikstryKrótkiMałyBrakŁatwa Logika oparta na nasłuchiwaniu DługiDuży Łatwa Logika oparta na komunikatach KrótkiDuży Trudna

13 Bibliografia: SI w grach Perełki programowania gier. Vademecum profesjonalisty. Dante Treglia, Mark DeLoura. Tom 1. – Forum, artykuły, gotowe rozwiązania (ang.) – Lista dyskusyjna, zbiór publikacji (ang.) Grafy, drzewa, algorytmy genetyczne – Algorytmy i struktury danych - Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman

14 Bibliografia: Unity 3d Unity 3D Game Development by Example Beginner's Guide - Ryan Creighton (ang.) Unity Game Development Essentials - Will Goldstone (ang.) unity3d.com/ Unity: Game Development Tool (ang.) unity3d.com/support/documentation/ScriptReference/index.html (ang.) unity3d.com/support/documentation/Manual/index.html (ang.)


Pobierz ppt "Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied."

Podobne prezentacje


Reklamy Google