Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Planowanie kariery zawodowej uczniów. Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Planowanie kariery zawodowej uczniów. Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje."— Zapis prezentacji:

1 Planowanie kariery zawodowej uczniów

2 Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów i nauczycieli. Do kogo uczniowie zwracają się o pomoc w wyborze zawodu?

3 Doradca zawodowy, który jest specjalistą w zakresie rozpoznawania predyspozycji zawodowych, pomaga młodzieży w wyborze drogi kształcenia i zawodu. Kto może wspomóc rodziców i nauczycieli?

4 Czynniki wyboru:  potrzeby,  zainteresowania,  umiejętności,  wartości,  dostępne możliwości. Co należy wiedzieć zanim skorzystamy z pomocy doradcy?

5 Wsparcie przy podejmowaniu decyzji Rodzice, nauczyciele, doradca zawodowy mają za zadanie pomóc młodemu człowiekowi w zdiagnozowaniu tych czynników i podjęciu decyzji w sprawie wyboru dalszej ścieżki edukacji.

6  Ścieżka edukacyjna wybierana jest w ramach indywidualnego „projektu życiowego”. Ścieżki kształcenia

7  Na obecnym rynku pracy liczą się konkretne umiejętności i kwalifikacje zawodowe. Technicy i wykwalifikowani robotnicy to obecnie najbardziej poszukiwani fachowcy.  Szansą na rozwój polskiej, europejskiej gospodarki jest przede wszystkim wiedza techniczna, to dzięki niej powstają nowe technologie i rozwija się gospodarka.  Dlatego absolwenci techników są bardzo pożądanymi kandydatami na najbardziej renomowane wyższe uczelnie. Zapotrzebowanie rynku pracy

8 Etap pierwszy - poznanie siebie Czyli zidentyfikowanie własnych:  zainteresowań  umiejętności  uzdolnień  ocena stanu zdrowia Planowanie przyszłości ucznia powinno odbywać się w trzech etapach

9 Etap drugi – poznanie świata edukacji i pracy  dróg edukacji  świata zawodów  zawodów, których wykonywanie daje szanse zatrudnienia

10 Etap trzeci - Planowanie kariery czyli jak zrealizować marzenia? Poprzez:  Kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji  Kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania decyzji  Poznanie metod poszukiwania pracy  Tworzenie własnego portfolio pod kierunkiem doradcy zawodowego.

11 … czyli takie, które za kilka lat dadzą szerokie możliwości zatrudnienia i kariery zawodowej Zawody przyszłości:

12 Informatyka, Telekomunikacja, Internet i Technologie Informacyjne 1

13  grafik komputerowy  projektanci serwisu www  programista  administrator baz danych

14  inżynier obsługi systemów komputerowych  administrator sieci informatycznej  organizator pracy wirtualnej  telepracownik - praca w domu za pośrednictwem Internetu

15 2 Biotechnologia i jej zastosowania

16  biotechnolog farmaceutyczny  biotechnolog środowiska  bioinżynier chemiczny  bioinżynier genetyczny

17 3 Ochrona środowiska

18  inspektor ochrony środowiska  strażnik ochrony środowiska  edukator ekologiczny  doradca ekologiczny

19  projektant wnętrz i zieleni  pielęgniarz drzew  analityk stanu środowiska

20 4 Nowoczesne operacje finansowe, elektroniczna bankowość, handel elektroniczny

21  pracownik centrum interaktywnej obsługi klienta  pracownik centrum elektronicznej obsługi klientów  pracownik scentralizowanych systemów rozliczeniowych  projektant pakietów usług finansowych

22  analityk finansowy  specjaliści ds. budżetowania, analizy kosztów, zarządzania finansami  specjaliści zajmujący się obsługą biznesu m.in. doradcy podatkowi i ubezpieczeniowi  negocjator w dużych firmach i korporacjach

23  handlowiec motoryzacyjny  handlowiec zagraniczny  handlowiec on-line.

24 5 Ochrona zdrowia, kształtowanie postaw prozdrowotnych, domowa opieka zdrowotna nad ludźmi starymi

25  inżynier kliniczny  koordynator badań klinicznych  specjalista zdrowia publicznego  asystent medyczny

26  inspektor farmaceutyczny  kontroler jakości świadczeń zdrowotnych  technolog kardiochirurgiczny

27 6 Informacja, kultura popularna, przemysł rozrywkowy

28  specjalista d.s. kultury  specjalista d.s. marketingu sieciowego  menedżer sieciowy  menedżer wielokulturowości

29  animator parków rozrywki  specjalista d.s. marketingu społecznego  specjalista od przygotowywania przemówień  badacz rynku (rozrywki i czasu wolnego )

30  pracownik środków masowego przekazu  broker informacji

31 Turystyka (organizacja czasu wolnego), Rekreacja, Hotelarstwo, Gastronomia 7

32  organizator obsługi turystycznej  pilot wycieczek  przewodnik turystyczny  ekspert od turystyki

33  kucharz  kelner  hostessa  gastronom rozrywkowy

34 8 Administracja

35  urzędnik skarbowy  kurator  menadżer kultury

36 Marketing, reklama 9

37  specjalista ds. marketingu i zarządzania  specjalista od reklamy  specjalista d/s public relations  twórca reklam

38 Ranking zawodów: 1. Sportowiec 12. Raper 2. Mechanik samochodowy13. Architekt 3. Informatyk 14. Fotograf 4. Żołnierz 15. Pisarz 5. Strażak16. Policjant 6. Dziennikarz17. Prawnik 7. Kosmetyczka18. Psycholog 8. Aktor19. Tłumacz 9. Fryzjer20. Cukiernik 10. Kucharz 11. Lekarz A jakie preferencje zawodowe mają nasi uczniowie? (wg wyników ankiety przeprowadzonej w dniu r., ankietowanych zostało 100 uczniów z klas II oraz III)

39 Na pytanie - dlaczego właśnie ten zawód? Uczniowie odpowiedzieli: 1. Ponieważ jest to moja pasja. 2. Moi rodzice to robią. 3. Jest to interesujące.

40 1. Sportowiec15. Psycholog 2. Lekarz16. Weterynarz 3. Dziennikarz 17. Fryzjer 4. Artysta 18. Rehabilitant 5. Aktor 19. Kosmetyczka 6. Informatyk20. Makler giełdowy 7. Kucharz 8. Policjant 9. Fotograf 10. Żołnierz 11. Mechanik samochodowy 12. Strażak 13. Cukiernik 14. Kierowca pojazdów A jakie zawody Nasi uczniowie uważają za interesujące? (oto ranking)

41 Najważniejsze czynniki przy wyborze szkoły i zawodu to:  Zainteresowania  Predyspozycje  Cechy osobowości  Wyniki w nauce  Stan zdrowia  Opinia rodziców  Informacje z prasy, radia, telewizji  Sytuacja życiowa rodziny  Miejsce zamieszkania  Możliwość wykonywania tzw. zawodu dziedziczonego  Opinia o szkołach koleżanek i kolegów Pamiętajmy

42  Informatory o szkołach;  Doradca zawodowy – pedagog szkolny;  Informacje od kolegów i znajomych;  Internet;  Zapoznanie się z informacjami i kryteriami szkół (dni otwarte);  Media, prasa (czasopismo Perspektywy) Źródła informacji:

43 za uwagę Dziękuję


Pobierz ppt "Planowanie kariery zawodowej uczniów. Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje."

Podobne prezentacje


Reklamy Google