Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

,,Temu, który ukochał sercem…” Konferencja 11 września 2012 r. Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz praw dziecka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: ",,Temu, który ukochał sercem…” Konferencja 11 września 2012 r. Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz praw dziecka."— Zapis prezentacji:

1 ,,Temu, który ukochał sercem…” Konferencja 11 września 2012 r. Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz praw dziecka

2 Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) Nie ma dziecka jest człowiek

3 Kalendarium życia Janusza Korczaka: urodził się Henryk Goldszmit 1896 – debiut pisarski „Węzeł gordyjski”- Janusz Korczak 1898 – 1905 studia medyczne na Uniwersytecie Cesarskim w Warszawie aktywny członek Towarzystwa Kolonii Letnich lekarz wojskowy 1912 – 1942 dyrektor „Domu Sierot” w Warszawie 1926 – 1939 ukazuje się „Mały Przegląd” 1934 i 1936 – podróże do Palestyny audycje radiowe „Gadaninki” Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury za wybitną twórczość literacką 1942 – transport do Treblinki i śmierć J. Korczaka

4 Janusz Korczak: Wzywam o magna charta libertatis, o prawa dziecka. Może ich jest więcej, ja odszukałem trzy zasadnicze: 1. Prawo dziecka do śmierci. 2. Prawo dziecka do dnia dzisiejszego. 3. Prawo dziecka, by było tym, czym jest.

5 KORCZAKOWSKIE PRAWA DZIECKA : 1. Prawo do radości. 2. Prawo do wyrażania swoich myśli i uczuć. 3. Prawo do szacunku. 4. Prawo do nauki przez zabawę i bycie sobą. 5. Prawo do niepowodzeń i łez. 6. Prawo do własności. 7. Prawo do bycia sobą. 8. Prawo do niewiedzy. 9.Prawo do upadków. 10.Prawo do tajemnicy.

6 Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka:  dziecku należy się szacunek,  powinno być traktowane jako podmiot, gdyż rozwija się dzięki własnej aktywności  wychowanie powinno być traktowane jako proces oparty na partnerstwie  dziecko powinno mieć zapewnione prawo do opieki, całe społeczeństwo dorosłych powinno być odpowiedzialne za warunki życia dziecka  powinno się poszukiwać i pogłębiać wiedzę o dziecku  wszelkie techniki zastosowane w działaniach pedagogicznych powinny wynikać z założeń danego systemu opiekuńczo - wychowawczego

7 Wybór utworów:  "Dzieci ulicy", 1901  "Koszałki opałki", Warszawa 1905  "Dziecko salonu", Warszawa 1906  "Mośki, Joski i Srule", 1910  "Józki, Jaśki i Franki", 1911  "Momenty wychowawcze", 1919  "Jak kochać dziecko", t. 1, 1920  "Jak kochać dziecko", t. 2, 1921  "Kiedy znów będę mały", 1925  "Bankructwo małego Dżeka", 1926  „Król Maciuś Pierwszy", 1928  "Prawo dziecka do szacunku", 1929  "Prawidła życia", 1930  "Senat szaleńców", 1930  "Król Maciuś na wyspie bezludnej",  "Ludzie są dobrzy", 1938  "Trzy wyprawy Herszka", 1938  "Refleksje", 1938  "Pedagogika żartobliwa", 1939

8 Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil Janusz Korczak

9


Pobierz ppt ",,Temu, który ukochał sercem…” Konferencja 11 września 2012 r. Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz praw dziecka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google