Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa"— Zapis prezentacji:

1 Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa
Gimnazjum Publiczne „Pomerania” Rok szkolny 2016/2017

2 1. Informacje ogólne PRZEDMIOT EWALUACJI CEL EWALUACJI
Przedmiotem ewaluacji była ocena działań szkoły w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych wśród uczniów Gimnazjum Publicznego „Pomerania” w Dziwnowie. CEL EWALUACJI Celem ewaluacji było zebranie informacji na temat poziomu kompetencji czytelniczych uczniów, upowszechnienia czytelnictwa wśród młodzieży, wpływu kompetencji czytelniczych na wyniki egzaminu gimnazjalnego i sukcesów edukacyjnych uczniów, sposobu realizacji prze nauczycieli podstawy programowej w zakresie nabywania kompetencji czytelniczych uczniów.

3 1. Informacje ogólne WYKONAWCY EWALUACJI
- Wykonawcami ewaluacji były następujące osoby: nauczyciel języka polskiego jako koordynator ewaluacji: Kamila Bieć, nauczyciel języka angielskiego i wychowawca klasy: Anna Bojzan, nauczyciel języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i wychowawca klasy: Renata Włodarczyk.

4 1. Informacje ogólne KRYTERIA EWALUACJI
Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego ucznia do czytania książek. Księgozbiór biblioteki wspiera uczniów w procesie uczenia się. Organizacja biblioteki jest zgodna z oczekiwaniami uczniów i nauczycieli. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć będących wynikiem działań nauczycieli. Rodzice rozbudzają zainteresowania wśród dzieci.

5 1. Informacje ogólne PYTANIA KLUCZOWE
W jaki sposób nauczyciele zachęcają uczniów do korzystania z zasobów biblioteki szkolnej? W jakim stopniu księgozbiór biblioteki szkolnej wspiera uczniów w procesie uczenia się? W jakim stopniu organizacja pracy biblioteki szkolnej dostosowana jest do potrzeb uczniów? W jakim stopniu organizacja pracy biblioteki szkolnej dostosowana jest do potrzeb nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele wpływają na poszerzenie zainteresowań i zamiłowań czytelniczych uczniów? Czy w szkole realizuje się treści podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych? Czy w szkole prowadzi się analizę czytelnictwa młodzieży? W jaki sposób jest to udokumentowane? Jaki jest wpływ kompetencji czytelniczych na podniesienie wyników egzaminu gimnazjalnego? Czy rodzice rozbudzają zainteresowania wśród swoich dzieci?

6 1. Informacje ogólne METODY BADAWCZE ankieta dla nauczyciela,
ankieta dla rodzica, ankieta i rozmowa z uczniami, arkusz wywiadu z bibliotekarzem. GRUPA BADAWCZA Uczniowie z klas I-III gimnazjum – 62 uczniów (ankiety),rodzice – 36 osób (ankiety), nauczyciele -15 nauczycieli (ankiety), bibliotekarz szkolny (wywiad).

7 2. Analiza ankiety dla uczniów
- Na specyfikę czytelnictwa młodych ludzi mają wpływ takie czynniki, jak: szybka zmienność zainteresowań czytelniczych, kontakt z książką wynikający z obowiązku nauki i własne zainteresowania czytelnicze. Ci, którzy nie czytają, nie mają wyrobionej świadomości wartości lektury. Dla wielu z nich książka przestała być źródłem wiedzy o świecie. Tę wiedzę zdobywają z radia, telewizji, Internetu, eliminując z pola zainteresowań i doświadczeń książkę. Czytanie przestało być również atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego.

8 2. Analiza ankiety dla uczniów
Badania czytelnicze przeprowadzone w Gimnazjum Publicznym „Pomerania” w Dziwnowie miały na celu przede wszystkim zbadanie poziomu kompetencji czytelniczych uczniów i upowszechniania czytelnictwa wśród młodzieży, a także sprawdzenie w jaki sposób szkoła przyczynia się do upowszechniania czytelnictwa. Badaniem ankietowym objęto uczniów z klas I-III. Ankietę wypełniło 62 uczniów, co stanowi 70,45% uczniów naszej szkoły. Uczniowie odpowiadali na 20 pytań (w tym 5 pytań umożliwiało wybór kilku odpowiedzi), ankieta była anonimowa.

9 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 1 Jaka jest wielkość księgozbioru w twoim domu ? Wnioski: Na pytanie o wielkość domowego księgozbioru 30 % uczniów podało odpowiedź 50 – 150 książek, 26 % podało więcej niż 150 książek, po 17% podało 5-20 książek i 20-50, natomiast 8% uczniów zaznaczyło odpowiedź 0-5 książek.

10 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 2 Jaka jest wielkość TWOJEGO księgozbioru ? Wnioski: Najczęściej zaznaczaną odpowiedzią była ilość książek – tak odpowiedziało 32 % uczniów, 27% uczniów podało 5-20 książek, 25% oszacowało swój księgozbiór na 0-5 książek, 9% podało pozycji książkowych, a 4% więcej niż 150 książek.

11 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 3 Jak często czytasz książkę w czasie wolnym ? Wnioski: Co najmniej raz w miesiącu czyta 27% uczniów, kilka razy w roku – 22%, rzadziej niż raz w roku lub nigdy – 20%, co najmniej raz w tygodniu – 19%, codziennie – 11%.

12 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 4 Ile książek przeczytałeś w zeszłym roku ? Wnioski: Najczęściej udzielaną odpowiedzią było książek – 29%. Kolejnymi najczęściej udzielanymi odpowiedziami były 4-9 książek – 22% i 2-3 książek – 20%. Jedną książkę (lub w ogóle) przeczytało 14 % uczniów, natomiast więcej niż 21 – 4% odpowiadających.

13 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 5 Jak oceniasz jakość zasobów biblioteki szkolnej ? Wnioski: Dla 54% uczniów zasoby biblioteki szkolnej są wystarczające, natomiast 14% jest odmiennego zdania i ocenia je jako niewystarczające, 12% przyznaje, że nie zna zasobów biblioteki, a 8% uczniów uważa je za bogate.

14 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 6 Czy rodzice/opiekunowie zachęcają Cię do czytania ? Wnioski: Zdaniem uczniów rodzice zachęcają do czytania, ale rzadko - 48%, często 30%, nie zachęcają: 20%.

15 2. Analiza ankiety dla uczniów
Pytanie 7 Czy czytasz lektury szkolne ? Wnioski: 46% odpowiadających przyznaje, że czyta lektury szkolne, 29% czyta jedynie opracowania, 17% ogranicza się do czytania fragmentów, a 6% nie czyta lektur szkolnych.

16 3. Analiza ankiety dla rodziców
W ankiecie wzięło udział 36 rodziców, rodzice odpowiadali anonimowo, ankieta zawierała 9 pytań, w tym 3 zakładały możliwość wielokrotnego wyboru.

17 3. Analiza ankiety dla rodziców
Pytanie 1 Czy posiadają państwo w domu księgozbiór ? Wnioski: 77% badanych odpowiedziało, że posiada księgozbiór domowy, 23% nie posiada.

18 3. Analiza ankiety dla rodziców
Pytanie 2 Z jakich źródeł pochodzą książki, które czyta państwa dziecko ? Wnioski: Zdaniem rodziców książki czytane prze ich dzieci najczęściej pochodzą z biblioteki szkolnej – 69%, i biblioteczki domowej – 52%. 41% wskazywało Miejską Bibliotekę Publiczną, 27% inne źródła.

19 3. Analiza ankiety dla rodziców
Pytanie 3 Czy państwa dziecko lubi czytać książki ? Wnioski: 72% badanych odpowiadało twierdząco, natomiast 28% przyznało, że ich dzieci nie lubią czytać.

20 4. Analiza ankiety dla nauczycieli
W ankiecie wzięło udział 15 nauczycieli różnych przedmiotów. Ankieta zawierała 7 pytań, głównie otwartych.

21 4. Analiza ankiety dla nauczycieli
WNIOSKI: 1. 80% nauczycieli promuje czytelnictwo wśród młodzieży poprzez polecanie ciekawych lektur. Stara się zainteresować ich proponowaną lekturą, która ma wzbogacić wiedzę, a także rozwinąć zainteresowania i wyobraźnię oraz słownictwo % badanych uważa, że praca biblioteki szkolnej dostosowana jest do potrzeb uczniów. 3. Prawie wszyscy nauczyciele – 93% uważa, że godziny otwarcia biblioteki dostosowane są do godzin lekcyjnych i potrzeb uczniów.

22 4. Analiza ankiety dla nauczycieli
WNIOSKI: 4. Większość ankietowanych – 86% uważa, że godziny otwarcia biblioteki szkolnej dostosowane są do godzin zajęć lekcyjnych i potrzeb nauczycieli. 73% przyznaje, że biblioteka współpracuje z nauczycielami, księgozbiór wspomaga uczniów w procesie uczenia się – 66% i posiada pozycje uzupełniające programy nauczania – 46% % nauczycieli rozwija kompetencje czytelnicze uczniów poprzez pracę z książką w czasie lekcji, natomiast 60% poprzez prezentowanie uczniom ciekawych czasopism i książek.

23 4. Analiza ankiety dla nauczycieli
WNIOSKI: 6. 60% nauczycieli korzysta z zasobów biblioteki szkolnej, ale rzadko. 7. Nauczyciele zachęcają uczniów do wypożyczania lektur, korzystania ze słowników i innych źródeł poszerzających wiedzę. Polecają tytuły ciekawych książek, które uczniowie mogą wypożyczyć w szkolnej bibliotece, zachęcają do czytania w ogóle.

24 5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem
Wywiad został przeprowadzony z panią Bożeną Dudką, bibliotekarzem szkolnym. Arkusz wywiadu zawierał 6 pytań.

25 5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem
PYTANIE 1 Czy uczniowie naszej szkoły lubią czytać książki ? PYTANIE 2 Czy uczniowie często odwiedzają bibliotekę ? W każdej klasie są uczniowie, którzy lubią czytać i ci często zaglądają do biblioteki. Uczniowie gimnazjum nie odwiedzają masowo biblioteki. Za to część z nich często odwiedza czytelnię, aby w spokoju i komfortowo spędzić przerwy.

26 5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem
PYTANIE 3 Jakie książki uczniowie wypożyczają najchętniej ? PYTANIE 4 Czy biblioteka szkolna zaspokaja potrzeby uczniów naszej szkoły ? Najczęściej wypożyczane są lektury oraz książki popularnonaukowe, które pomagają przygotować się do konkursów czy klasówek. Powodzeniem cieszą się także tzw. nowości wydawnicze. Tematyką najchętniej wypożyczanych książek jest pogranicze fantastyki i kryminału, niełatwe związki międzyludzkie czy czasy wojenne. Biblioteka szkolna jest dobrze wyposażona w lektury szkolne, wiele interesujących tytułów, które trafiają w gusta i potrzeby czytelnicze młodych ludzi.

27 5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem
PYTANIE 5 W jaki sposób stara się pani zachęcić uczniów do czytania książek ? PYTANIE 6 Czy prowadzi się analizę czytelnictwa dzieci i młodzieży ? Rozmawiam z uczniami na temat ich zainteresowań i książek, które chcieliby znaleźć na półkach. Zbiory biblioteki szkolnej udostępniane są czytelnikom 5 dni w tygodniu, uczniowie mogą korzystać z wypożyczalni i czytelni przez ponad 6 godzin dziennie. Dostęp do półek z książkami jest wolny. Staram się nawiązać z uczniami rozmowę o zainteresowaniach, doradzić wybór odpowiedniej literatury. Biblioteka szkolna zobowiązana jest do prowadzenia analizy czytelnictwa uczniów. Analizy dokonywane są każdego miesiąca i polegają na przeglądaniu karty czytelników. Informacje zapisywane są w tzw. zeszycie czytelnictwa oraz w dzienniku biblioteki szkolnej.

28 6. Rekomendacje Kontynuować podejmowane działania rozwijające kompetencje czytelnicze wśród uczniów. Wzmacniać współpracę nauczycieli z nauczycielem bibliotekarzem. Systematycznie powiększać księgozbiór biblioteki o nowości wydawnicze. Przeprowadzać z uczniami lekcje lub rozmowy na temat wartości czytania w życiu kulturalnego człowieka oraz zachęcać do tworzenia własnej biblioteczki.

29 Dziękujemy za uwagę KOORDYNATOR EWALUACJI Kamila Bieć Anna Bojzan Renata Włodarczyk


Pobierz ppt "Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa"

Podobne prezentacje


Reklamy Google