Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przedsiębiorca w chmurze informacyjnej - rzecz o informacji w kontekście MCIG Dr hab. Katarzyna Materska Uniwersytet Warszawski Instytut Informacji Naukowej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przedsiębiorca w chmurze informacyjnej - rzecz o informacji w kontekście MCIG Dr hab. Katarzyna Materska Uniwersytet Warszawski Instytut Informacji Naukowej."— Zapis prezentacji:

1 Przedsiębiorca w chmurze informacyjnej - rzecz o informacji w kontekście MCIG Dr hab. Katarzyna Materska Uniwersytet Warszawski Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Warszawa 21 października 2011

2 Punkt wyjścia: "Rzetelna i szybka informacja gospodarcza jest jednym z warunków sukcesu w biznesie. Już wkrótce przedsiębiorcy chcący zainwestować na Mazowszu będą jej mieli pod dostatkiem. Powstające Mazowieckie Centrum Informacji Gospodarczej skupi w jednym miejscu wszystkie informacje potrzebne przedsiębiorcom, by skutecznie walczyć o swoją pozycję na rynku - "Fundusze europejskie dla Mazowsza. Program Operacyjny Kapitał Ludzki " (2011 nr 2, s 11).

3 „Z opisywaniem chmur musiałam się bardzo spieszyć – już po ułamku chwili przestają być te, zaczynają być inne” Wisława Szymborska „Chmury”

4 Wirtualne chmury nieznana dotąd mobilność widoczne wszędzie, rozproszone po całym świecie niejednorodne zasłaniają jasny obraz świata potrafią zagarnąć czas i przestrzeń potrafią być niebezpieczne

5 Chmura obliczeniowa Google W udzielaniu odpowiedzi na jedno pytanie uczestniczy z reguły komputerów, przy trudniejszych pytaniach ponad Moc obliczeniowa, jaką dysponuje Google, wszystkie aplikacje i dane nie znajdują się na jednym lokalnym komputerze, a po prostu unoszą się gdzieś w klastrze (chmura – cloud computing)

6 „usieciowiona” ekonomia Jednym z podstawowych pryncypiów „sieciowej ekonomii” jest zasada nieustającego zwiększania wpływów. Wartość Sieci rośnie wraz z jej rozprzestrzenianiem się –Sieć dla dziesięciu osób stanowi większą wartość od Sieci dla dwóch osób. Zmiana modelu działalności komercyjnej wg Castelsa skalowalność interaktywność elastyczność zarządzanie marką indywidualizacja

7 Oferta coraz większa, informacji coraz mniej Cyfryzacja i internet zwielokrotniły sposoby dotarcia do odbiorców Kwitnie komunikacja w internecie - blogi, portale, serwisy społecznościowe – przybywa użytkowników (portale społecznościowe generują jedną czwartą całej światowej wymiany w sieci) Na całym świecie prasa, podstawa obiegu informacji i debaty publicznej, walczy o przetrwanie Jedna informacja goni drugą nie pozostawiając po sobie wyraźnego śladu

8 Wszyscy dziennikarzami? „Demokratyzacja” informacji dała rację bytu powstającym żywiołowo blogom, prowadzonym przez dziennikarzy- amatorów. Bloger amator- krytyk tradycyjnego dziennikarstwa i wytwórca informacji, która ma być bliższa prawdy – co wcale nie znaczy, że bardziej rzetelna. Liczba uczestników debaty, możliwa dzięki technologii, przyczynia się do wzbogacenia informacji, ale wkład amatorów nie zastąpi pracy profesjonalnych dziennikarzy, jeśli ci ostatni przestrzegają zasad etycznych.

9 Koniec z kultem amatora? … To czego naprawdę dostarcza nam rewolucja Web 2.0., to powierzchowne obserwacje otaczającego nas świata zamiast głębokiej analizy, głośne opinie zamiast rozważnej oceny. Biznes związany z informacjami zmienia się dzięki internetowi w kakafonię setek milionów blogerów, którzy jednocześnie mówią o sobie samych” ( A. Keen, Kult amatora…, s.36)

10 Zachowania informacyjne Internet - natychmiastowość, równoczesność, przypadkowość, subiektywizm, dyspozycyjność i nade wszystko szybkość. W internecie zmuszeni jesteśmy do ślizgania się po powierzchni informacji, przeskakując na pełnej szybkości z jednego linku na drugi.

11 Ekonomia uwagi W świecie nadmiaru newsów, a zwłaszcza komentarzy – najcenniejsze jest przyciągnięcie uwagi konsumenta-czytelnika. Prawo „cyfrowego darwinizmu” – przetrwają najgłośniejsi i najbardziej zatwardziali w swoich przekonaniach” (A.Keen, Kult amatora. Warszawa, 2007, s. 35)

12 Sztuczna inteligencja Bezpośrednie połączenie mózgu z internetem powinno być realne ok r. Stworzy to możliwość kontrolowania ludzkich zachowań metodami cyfrowymi. „Nie skanujemy wszystkich książek po to, żeby czytali je ludzie skanujemy je po to, żeby mogła je przeczytać sztuczna inteligencja” (inżynier z firmy Google) „Zawsze chcieliśmy stworzyć sztuczną inteligencję, która byłaby bardziej inteligentna niż nasze mózgi” (E.Schmidt prezes spółki Mountain View) INTERNET ZMIENIA NIE TYLKO NASZ SPOSÓB MYSLENIA, ALE I SPOSÓB, W JAKI WYKORZYSTUJEMY NASZĄ INTELIGENCJĘ

13 Dwie prędkości informacji …” jeśli prawdą jest, że społeczeństwo, a szczególnie ci, którzy nim kierują, musza być zorientowani, żeby móc działać, to prawdopodobnie ci właśnie ludzie zgodzą się zapłacić – i to drogo - za wiarygodne i prawdziwe informacje. Obok informacji ubogiej dla ubogich będzie tez informacja bogata dla bogatych, a zatem w najlepszym razie będziemy mieli do czynienia z dwiema prędkościami.” B. Poulet: Śmierć gazet i przyszłość informacji, Warszawa, Wydawnictwo Czarne, 2011, s.258

14 Przedsiębiorca w obliczu chmury informacji Czy chmura korzystnie wpłynie na przedsiębiorcę? Czy technologie wzmacniają konkurencję, ułatwiają podejmowanie decyzji…? Ci, którzy są popularni, będą bardziej popularni np. dzięki Google.

15 O jakiej informacji dla przedsiębiorcy mówimy? Treść Kontekst Jakość Wiarygodność, obiektywność Sprawdzalność, porównywalność Dostępność, terminowość Użyteczność, przydatność, istotność Kompletność Jednoznaczność (inf. (jasna, zrozumiałała, precyzyjna) Cenność Atrakcyjność SPERSONALIZOWANA, ISTOTNA KONTEKSTOWA EKSKLUZYWNA (unikatowa)

16 Przyszłość informacji dla przedsiębiorców ŻADNYCH CHMUR NIE MOŻNA LEKCEWAŻYĆ OPRACOWAĆ SPOSOBY PORUSZANIA SIĘ W NICH Profesjonalni dziennikarze potrzebni od zaraz!


Pobierz ppt "Przedsiębiorca w chmurze informacyjnej - rzecz o informacji w kontekście MCIG Dr hab. Katarzyna Materska Uniwersytet Warszawski Instytut Informacji Naukowej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google