Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarek Turek Został zmieniony 9 lat temu
1
POLSKI RYNEK OWOCÓW - CZEGO NAUCZYLIŚMY SIĘ PO EMBARGO?
Mirosław Maliszewski Prezes Związku Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej Brzezna 2 lutego 2016 roku
2
HISTORIA EMBARGO –embargo ze względu na rzekome nieprawidłowości (fałszerstwa) w wystawianiu świadectw fitosanitarnych 2008- podpisanie memorandum, zniesienie embarga i wznowienie bezpośredniej sprzedaży zastrzeżenia dotyczące eksportu owoców i warzyw: -nadmierne pozostałości środków ochrony roślin -obecność szkodników kwarantannowych -niewłaściwe oznakowanie opakowań -błędna pisownia polskich/rosyjskich znaków -niewłaściwe zapisy dot. środków transportu embargo na import z Polski z powodów rzekomych nieprawidłowości w eksporcie (I-sze EMBARGO) –embargo na wszystkie kraje UE z powodów reakcji na unijne sankcje (II-gie EMBARGO)
3
1 SIERPNIA 2014 ROKU- EMBARGO
4
NAJWIĘKSI PRODUCENCI JABŁEK CAŁY ŚWIAT- 2014- 77 MLN TON
1,6 3,2 11,5 38 2,9 4,2 2,2 1,2 1,3 0,9 0,6
5
NAJWIĘKSI PRODUCENCI JABŁEK
KRAJ POPRZEDNI SEZON BIEŻĄCY SEZON RÓŻNICA % 1 CHINY 38.000 -1.000 +2.000 - 2,7 + 5 UE 10.900 11.900 +1.000 + 11 2 USA 4.200 3 POLSKA 3.200 0- 300 4 TURCJA 2.850 2.900 100 + 2 5 INDIE 2.200 1.900 - 300 16 6 WŁOCHY 2.400 + 200 + 9 7 IRAN 1.800 8 CHILE 1.300 9 ROSJA 1.400 1.600 + 14 10 BRAZYLIA 1.200 11 FRANCJA 1.500 - 7 12 UKRAINA + 100 + 8 13 NIEMCY 800 1.050 + 250 + 31 14 ARGENTYNA 630 860 + 230 + 36 15 RPA 900 910 + 10 + 1 JAPONIA 810 17 UZBEKISTAN 18 KOREA PD. 780 19 WĘGRY 590 190 + 32 R-m: 67.850 660 + 3140 + 4,6
6
HANDEL JABŁKAMI NA ŚWIECIE W 2015 ROKU- 8,5 MLN
2,2 1,2 0,2 0,4 0,3 0,4 0,3 0,8 0,2 0,2 0,3 0,2
7
KIERUNKI EKSPORTU POLSKICH JABŁEK W 2013 ROKU
8
EKSPORT JABŁEK Z POLSKI W 2015 ROKU (styczeń- październik)
Białoruś ton Kazachstan – ton Ukraina ton Serbia ton Egipt ton Norwegia ton Algieria ton Bośnia i Hercegowina ton Mołdawia Gruzja – ton Razem tony. (44 kraje) Kraje pozaeuropejskie tony. (32 kraje).
9
ODMIANY JABŁEK DOMINUJĄCE W MIĘDZYNARODOWYM OBROCIE
Europa- Gala (30% obrotu)↓, Pink Lady↓,Braeburn↓ Azja- Fuji (45% obrotu)↕, Gala (50% obrotu)↑, Red Delicious↕, Granny Smith↕ Ameryka Płn. i Pd.- Gala (45% obrotu)↓, Red Delicious↓, Granny Smith↕ Afryka (w tym Pn.)- Golden Delicious (45% obrotu)↕, Red Delicious↓, Gala↕ ROSJA- Idared (60% obrotu) ↑, Golden Delicious↕, Jonagold↕
10
NAJWIĘKSI IMPORTERZY JABŁEK
KRAJ IMPORT 2004 IMPORT 2013 RÓŻNICA % 1 ROSJA 700 1.350 + 650 + 193 2 NIEMCY 740 660 - 80 - 12 3 WLK. BRYTANIA 530 480 - 50 - 10 4 HOLANDIA 310 320 + 10 + 3 5 MEKSYK 200 270 + 70 + 35 6 FRANCJA 210 240 + 30 + 15 7 HISZPANIA 260 - 20 - 8 8 KANADA 155 230 + 75 + 67 9 USA 10 INDIE 15 + 185 11 BIAŁORUŚ 65 180 + 115 + 276 12 EMIRATY ARABSKIE 90 170 + 80 + 188 13 BELGIA - 60 - 35 14 ARABIA SAUDYJSKA 130 150 + 20 BANGLADESZ 25 145 + 120 + 580 16 TAJLANDIA + 55 + 62 17 INDONEZJA 115 + 13 18 KAZACHSTAN + 125 20 ALGIERIA 60 120 + 60 + 100 21 WIETNAM 110 + 90 + 550 UKRAINA 55 + 50
11
KAMPANIA „JABŁKO KAŻDEGO DNIA”
12
ZALETY HANDLU Z ROSJĄ Duży i chłonny rynek zbytu
Ceniona przez konsumentów jakość polskich owoców Zadowolenie rosyjskich handlowców Bliskość rynku Długi okres podaży Właściwy dobór odmian Zaufanie partnerów Relatywnie niskie ceny
13
WADY HANDLU Z ROSJĄ Monopol w odbiorze jabłek
Niestabilna sytuacja gospodarcza Rosnąca własna produkcja Trudność uzyskania wyższych cen Duże prawdopodobieństwo nieprawidłowości Rosyjskie standardy prawne Odprawy celne i fitosanitarne Polityczne oddziaływanie na gospodarkę Partnerem do rozmów jest UE Niechęć do konkretnych ustaleń
14
ZADOWOLENIE ROSYJSKICH KONSUMENTÓW
Z ZAKUPU POLSKICH JABŁEK
15
STRATEGIA PO OGŁOSZENIU EMBARGA
16
DZIAŁANIA NA FORUM UNII EUROPEJSKIEJ
Sytuacja jest nadzwyczajna (kryzys polityczny) Polska była największym dostawcą jabłek i poniesie największe straty Nastąpi załamanie rynku w całej UE Konieczne uruchomienie nadzwyczajnych mechanizmów pomocowych „Wycofanie z rynku” najlepszą metodą Budowanie międzynarodowego poparcia Opiniowanie projektów Rozporządzeń Niezadowolenie z zastosowanych działań
17
DZIAŁANIA NA FORUM UNII EUROPEJSKIEJ
18
DZIAŁANIA W KRAJU
19
DZIAŁANIA W KRAJU
20
NOWE RYNKI ZBYTU DLA JABŁEK
21
NAJWIĘKSI IMPORTERZY JABŁEK 2013 W MLN TON
0,3 1.4 0,2 0,5 0,6 0,2 0,3 0,2 0,2 0,1 0,2 0,2 0,1 0,1 0,3
22
HANDEL JABŁKAMI NA ŚWIECIE W 2014 ROKU- 8,5 MLN
2,2 1,2 0,2 0,4 0,3 0,4 0,3 0,8 0,2 0,2 0,3 0,2
23
RYNEK AZJI PD.- WSCH. Chiny mln USD/ mieszk.- EKSPORT NIEMOŻLIWY Indie mln USD/ mieszk.-MOŻLIWOŚĆ EKSPORTU Japonia -127 mln– USD / mieszk. EKSPORT NIEMOŻLIWY Wietnam -86 mln USD/ mieszk. MOŻLIWOŚĆ EKSPORTU Korea Płd. -49 mln USD/ mieszk. EKSPORT NIEMOŻLIWY Singapur – 5,4 mln USD/ mieszk. MOŻLIWOŚĆ EKSPORTU
24
GŁÓWNE TRENDY NA RYNKU CHIŃSKIM
bardzo duża własna produkcja (38-40 mln ton) niska wydajność sadów rosnące spożycie wewnętrzne malejący eksport na dalsze rynki ochrona własnego rynku- niski import skomplikowane procedury dopuszczenia (z krajów UE tylko Francja może eksportować) dobrze rozwinięta infrastruktura handlowa dominują odmiany jednokolorowe najważniejsze odmiany w obrocie: Gala, Breaburn, Fuji, Pink Lady, Granny Smith, R. Delicious, lokalne rosnące zapotrzebowanie na jabłka wysokiej jakości
25
PROCEDURA DOPUSZCZENIA POLSKICH JABŁEK NA RYNEK CHIŃSKI
analiza rynku chińskiego 2014-rozmowy w Polsce z AQSIQ 2014-złożenie wniosku o dopuszczenie eksportu 2014-wizyta w Pekinie - spotkania z chińską administracją i Stowarzyszeniem Sadowników 2015-analiza ryzyka i ustalenie metod likwidacji zagrożeń 2015-spotkania grup specjalistów (Pekin) 2015-wizyta chińskich ekspertów w czasie zbiorów 2015-przesłanie Raportu i nasza odpowiedź 2016-certyfikacja sadów, firm eksportowych 2016-możliwe podpisanie PROTOKOŁU i dopuszczenie eksportu
26
PROCEDURA DOPUSZCZENIA POLSKICH JABŁEK NA RYNEK CHIŃSKI
27
HANDEL JABŁKAMI W CHINACH
Ceny detaliczne 4-20 zł/kg
28
HANDEL JABŁKAMI W CHINACH- GIEŁDA
29
KAMPANIA „EUROPEJSKIE JABŁKA DWUKOLOROWE”
3-letnie działania promocyjno- informacyjne budżet ok. 20 mln złotych (UE, Polska, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw) miejsce –Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie targi, misje gospodarcze, działania skierowane do konsumentów, handlowców i dziennikarzy wyrobienie nawyków jedzenia jabłek dwukolorowych zwiększenie sprzedaży jabłek realizatorzy- UO, ZSRP
30
„EUROPEJSKIE JABŁKA DWUKOLOROWE”
KONFERENCJA PRASOWA W PEKINIE
31
„EUROPEJSKIE JABŁKA DWUKOLOROWE”
TARGI W PEKINIE
32
WIETNAM- IMPORT JABŁEK- TRENDY
Brak własnej produkcji. Roczny import tys. ton. Chiny największym dostawcą (Fuji). Inne kraje- Stany Zjednoczone (problemy!). Słaba infrastruktura handlowa –dominuje handel bazarowy. Akceptacja na rynku odmian dwukolorowych. Wysokie wymagania jakościowe. Polska posiada prawo eksportu.
33
KRAJE ZATOKI PERSKIEJ ARABIA SAUDYJSKA ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE
26 MLN. MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 8 MLN MIESZK- PKB USD/ MIESZK. 3 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 2 MLN MIESZL.- PKB USD/ MIESZK. ARABIA SAUDYJSKA ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE KUWEJT KATAR
34
KRAJE ZATOKI PERSKIEJ- TRENDY
Rynki otwarte dla eksporterów Import ok. 370 tys. ton Dominują jabłka jednokolorowe Bardzo duże wymagania jakościowe Dobrze rozwinięty handel i logistyka Główni dostawcy: USA, Chiny, Chile, Francja, RPA, Włochy, Nowa Zelandia
35
KRAJE ZAT. PERSKIEJ- HANDEL
36
KRAJE PŁN. AFRYKI ALGIERIA MAROKO EGIPT LIBIA
38 MLN. MIESZK- PKB USD/ MIESZK. 33 MLN MIESZK- PKB USD/ MIESZK. 82 MLN. MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 6 MLN MIESZK. PKB USD/ MIESZK ALGIERIA MAROKO EGIPT LIBIA
37
KRAJE PŁN. AFRYKI - TRENDY
Rynki otwarte dla eksportu Niewielki własny potencjał zakupowy Import głównie dla obsługi turystów Popularne także jabłka dwukolorowe Dość dobrze rozwinięty handel i logistyka Stosunkowo niski koszt transportu Duże wymagania jakościowe Główni dostawcy: kraje UE, RPA
38
TRADYCYJNE RYNKI ZBYTU
39
KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ
505 mln mieszkańców PKB USD/ mieszk. NAJWIĘKSZY NA ŚWIECIE IMPORTER I EKSPORTER JABŁEK!
40
KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ- TRENDY
Duża własna produkcja- strukturalna nadprodukcja Przewaga eksportu nad importem Największy importer jabłek Liberalne przepisy wwozu- pełne otwarcie rynku Dominuje obrót wewnętrzny- ogromna konkurencja Duża siła nabywcza społeczeństwa Rozwinięte struktury handlowe i logistyka Dominują odmiany dwukolorowe Zwiększa się udział odmian jednokolorowych
41
KRAJE EUROPY WSCHODNIEJ
UKRAINA BIAŁORUŚ MOŁDAWIA GRUZJA AZERBEJDŻAN KAZACHSTAN 45 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 9,5 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 3,5 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 4,4 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 9,5 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 18 MLN MIESZK.- PKB USD/MIESZK.
42
PRZEWIDYWANA SYTUACJA W PIERWSZYM PÓŁROCZU 2016
43
ZAŁOŻENIA- PRODUKCJA Podobna produkcja w Unii Europejskiej ?
Większa produkcja w Polsce ??? Wyższa o ok. 3 mln ton produkcja w Chinach. 0,1- 0,2 mln ton 0,1- 0,7 mln ton
44
ZAŁOŻENIA- ZAPASY JABŁEK
Większe niż rok temu zapasy jabłek W całej UE jest w chłodniach około 4,2 mln ton jabłek,, t.j. więcej o 9 % niż rok temu. Największe zapasy w Polsce- 1,9 mln ton, t.j. o 21 % więcej niż rok temu, w tym Idareda 400 tys. ton, Zapasy we Francji,Holandii, Belgii- na poziomie roku ubiegłego. Nieco wyższe (o 5%) zapasy we Włoszech. Nieco niższe (3-4%) zapasy w Niemczech.
45
ZAŁOŻENIA- POSTAWA ROSJI
Rosyjskie embargo potrwa prawdopodobnie do sierpnia 2016 roku, dla Polski może nawet dłużej. W pierwszych miesiącach obowiązywania embarga Rosja kupiła podobne ilości jak w ubiegłorocznym sezonie. Spada ciągle siła nabywcza rosyjskiego społeczeństwa. Rosja kupi w tym roku rekordowo mało jabłek, może to być nawet mniej niż w ubiegłym sezonie. Rosja nadal będzie ograniczać import z „niewiarygodnych” krajów i utrudniać tranzyt przez swoje terytorium. Od 1 stycznia TURCJA objęta zakazem sprzedaży.
46
ROSYJSKJI IMPORT PO EMBARGO
Import na poziomie ton wobec blisko 1 miliona ton w sezonie 2013/14 (-40%) Dwukrotnie wyższy import z Białorusi – (ok tys. ton) niż w 2013/14 Dwukrotnie wyższy import z Serbii ( tys. ton) niż w 2013/14 Dwukrotnie wyższy import z „innych” krajów.
47
ZAŁOŻENIA- POSTAWA ROSJI
Rosja ściśle kontroluje dostawy owoców nie pozwalając na import z krajów objętych embargiem.
48
ZAŁOŻENIA- NOWE RYNKI Wiele krajów chroni swój rynek przed importem.
W wielu krajach są inne przyzwyczajenia dot. odmian. Wiele krajów ma bardzo wysokie wymagania jakościowe. Transport do wielu krajów jest bardzo drogi. W wielu krajów jest przyzwyczajenie do dostawców. Na nowych rynkach jest wielu niewiarygodnych odbiorców. Wiele krajów mimo pozornego otwarcia chroni swój rynek. Sprzedaż polskich jabłek na nowe rynki prawdopodobnie nie przekroczy 200 tys. ton.
49
ZAŁOŻENIA- RYNEK WEWNĘTZRNY
Dotychczasowe unijne mechanizmy wycofywania obejmą około 300 tys. ton. Mechanizm wycofywania przez „organizacje charytatywne” zwiększy zagospodarowanie jabłek o maksymalnie 10-20%, tj. o tys. ton. Krajowe spożycie jabłek może osiągnąć w I-szym półroczu 400 tys. ton. Nieprzewidywalne jest zachowanie sieci handlowych, zarówno co do ilości, jak i cen.
50
ZAŁOŻENIA- EKSPORT Eksport 06.08.2013- 09.01.2014- 196 431 ton.
Spadek eksportu na poziomie ton Eksport w minionych miesiącach jest na poziomie 57% w stosunku do roku ubiegłego. Spadek eksportu rok do roku pogłębia się. Przy podtrzymaniu tego trendu, w tym sezonie eksport będzie na poziomie ok ton, z czego w pierwszym półroczu 2016 ok. 400 tys. ton
51
ZAŁOŻENIA- HANDEL W RAMACH UE
Widoczny wzrost sprzedaży na rynki pozaeuropejskie. Wiele krajów UE chroni swoje rynki przed polskimi jabłkami. Duża konkurencyjność cenowa polskiej oferty. Duże wymagania jakościowe, choć mniejsze niż na odległych rynkach. Widoczny wzrost zakupów z Polski w 2015 roku. Sprzedaż możliwa nawet na poziomie tys. ton w I- szym półroczu 2016 roku.
52
UNIJNY HANDEL PO EMBARGO
Mechanizm „wycofywania”. Wzrost eksportu na rynki pozaeuropejskie. Intensywne działania promujące jabłka europejskie na nowych rynkach. Zwiększenie dynamiki ‘otwierania” owych miejsc sprzedaży.
53
ZAŁOŻENIA- PRZEMYSŁ PRZETWÓRCZY
Zdolności przetwórcze w I- szym półroczu 2016 na poziomie ponad 1 mln ton (koncentrat, NFC, wina owocowe, cydr, musy, dżemy itp). Podtrzymanie koniunktury na rynku koncentratu jabłkowego. Wzrost sprzedaży i spożycia cydru. Nieprzewidywalne ceny zakupu i polityka zakładów.
54
WNIOSKI Z POPRZEDNIEGO SEZONU
WARIANT I (tys. ton) 1 500 (zapasy)- 50 (nowe rynki)- 400 (rynek krajowy)- 480 (eksport)- 50 (rynek UE)= 570 (38%) WARIANT II (tys. ton) 1400 (zapasy)- 50 (nowe rynki)- 400 (rynek krajowy)- 480 (eksport)- 50 (rynek UE)= 470 (33%) WARIANT III (tys. ton) 1400 (zapasy)- 60 (nowe rynki)- 450 (rynek krajowy)- 500 (eksport)- 60 (rynek UE)= 330 (24%)
55
WNIOSKI
56
WNIOSKI NA PRZYSZŁOŚĆ W najbliższych latach będzie dominowała sprzedaż na rynki europejskie. Nieprędko zastąpimy Rosję innym importerem. Konieczne podniesienie jakości produkcji, przechowalnictwa i logistyki. Zmiany w doborze odmian uwzględniające światowe trendy. Konieczność kontynuowania działań promocyjnych i administracyjnych na nowych rynkach. Pilne zmiany w organizacji sprzedaży i w wewnętrznym funkcjonowaniu grup.
57
Dziękuję za uwagę! Prezentacja na podstawie źródeł: Komisja Europejska, WAPA, Freshfel, GUS, IERiGŻ, COPA COGECA, GIORiN, F&V Facts, Min. Rolnictwa, Min. Gospodarki, Min. Spraw Zagr., Eurostat, FAPA, AMI, Attache Reports, Primeur, RIA Novosti, informacje prasowe, dane własne, obliczenia własne.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.