Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSeweryna Jarosz Został zmieniony 8 lat temu
1
Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz
2
Przychodzimy na świat z około 100 miliardami komórek mózgowych Nie liczba komórek mózgowych (neuronów) jest jednak najważniejsza, lecz liczba połączeń między nimi. Liczba możliwych połączeń w ludzkim mózgu jest większa niż liczba wszystkich atomów istniejących we Wszechświecie.
3
Bez odpowiednich ćwiczeń nie da się utrzymać w formie „mięśnia umysłowego”, który w rezultacie stanie się tak słaby.
4
Ucząc się – pamiętaj o specyficznych właściwościach naszego mózgu. Dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia
6
Staraj się korzystać z obu półkul mózgowych – by lewa nie była przemęczona, a prawa bezrobotna
7
Dostarczaj odpowiednią strawę prawej półkuli – by mogła sobie budować obrazy, skojarzenia...
8
Prawa pamięci Aby skutecznie zapamiętywać, podczas uczenia się należy stosować prawa, którymi rządzi się pamięć.
9
Zrozumienie Zrozumienie to bardzo silne narzędzie wspomagające zapamiętywanie. Dzięki niemu możesz odtworzyć o wiele więcej informacji niż gdybyś ją samą chciał zapamiętać bez zrozumienia (popularnie mówiąc - "wykuć na blaszkę"). To jest czynnik, który pomaga również odbudować zapomnianą informację, dzięki temu, że w zrozumianej zasadzie zawarty jest sposób dotarcia do niej lub jej zrekonstruowania.
10
Efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego
11
Rytm Czy wiesz dlaczego słowa piosenek, zwłaszcza tych, które lubisz, tak łatwo wpadają do ucha? Po pierwsze, ponieważ są spowite w melodię, która stymuluje uczucia i emocje (prawa półkula). Po drugie, słowa piosenek zwykle rymują się, dzięki czemu są łatwiejsze do zapamiętania i mają własny rytm. Wszystkie te elementy razem wzięte sprawiają, że piosenki głęboko zapadają w pamięci.
12
To co się rymuje – Lepiej się zapamiętuje!
13
Stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się. Potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- pojawia się stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...
14
energia uczenia się stres stres wtórny
15
Fale mózgowe BETA – stan pełnego rozbudzenia, pełna świadomość ALFA – stan gotowości i odprężenia THETA – wczesne fazy snu, przetwarzanie informacji DELTA – głęboki sen
16
Krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy
17
Warto robić przerwy – na spacer, kilka przysiadów...
19
NOTATKA: Notatka jest to krótki tekst, uwaga, spostrzeżenie, zapisane w celu zapamiętania; esencja wykładu. Może mieć formę cytatu, uwag na marginesie tekstu, wyciągu, planu streszczenia. Należy zwrócić uwagę na formę notatki. Aby była ona czytelna, powinna być wyrazista i przestrzenna, powinna zawierać akapity, punkty i podpunkty. Należy wykonywać ją różnymi kolorami. Stosować indywidualne oznaczenia, np.: myślniki, gwiazdki, kropki. Używać słów kluczowych, podkreśleń. Notatka ma charakter osobisty, dlatego że używamy własnych, często znanych tylko nam oznaczeń, słów kluczowych. Notatka powinna być zabawna, kolorowa, ciekawa, różnorodna.
20
NOTATKA - esencja wykładu, zapisana w celu zapamiętania FORMA - może być cytatem, uwagą na marginesie, streszczeniem CEL CECHY - wyrazistość, przestrzenność, indywidualne oznaczenia np.: różnorodność osobista , kolorowa, ciekawa, zabawna, różnorodna - zapamiętanie określonego materiału - planowanie - komunikacja
24
Czytając wolno i w nierównym tempie mamy tendencję do szybszego znudzenia się, utraty koncentracji, błądzenia myśli, w pewnej chwili przestajemy rozumieć tekst. Osoba, która czyta szybko – jest bardziej skoncentrowana; rozumie tekst o 30 – 40 % lepiej!
25
Jak się uczyć – praktyczne porady Postaraj się zainteresować tym, co chcesz zapamiętać Nie wkuwaj na pamięć, zrozum! Koncentruj się na zadaniu: Wyłącz wszystko co przeszkadza (radio, TV, komputer) Rób notatki, z tego, co przeczytasz -Wykorzystuj swój dominujący zmysł Dziel materiał do nauki na mniejsze fragmenty, po opanowaniu których, nauczysz się całości
26
Wyobrażaj sobie to, czego chcesz się nauczyć (można sobie rysować) Powtarzaj wielokrotnie ”Powtarzanie jest matką wiedzy” Przypominaj sobie po jakimś czasie, to czego się nauczyłeś Zawsze odrabiaj lekcje z danego dnia Odrabiaj lekcje w określonej kolejności, najpierw najtrudniejsze – te wymagają więcej czasu
27
Bibliografia Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji: Tony Buzan: Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi, 1999. ISBN 83-85997-79-2
28
Bosse Angelöw: Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Moderski i S-ka, 1998. ISBN 83-87505-22-6 Vera F. Birkenbihl: Siano w głowie? Instrukcja obsługi mózgu czyli jak z „właściciela” mózgu stać się jego „użytkownikiem”. Katowice: KOS, 1997. ISBN 83-86757-10-8
29
Jarosław Rudniański: Jak się uczyć? Wyd. 9 popraw. Warszawa: WSiP, 1987. ISBN 83-02-02998-X Elżbieta Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dla uczniów liceum technicznego. Warszawa: WSiP, 1999. ISBN 83-02-07501-9
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.