Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAdam Julian Szydłowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub tak długim czasie, że nie można obserwować bezpośrednio jego przebiegu, wówczas zarejestrujemy tor poruszającego się obiektu. Ten ruch cząstek emitowanych w zderzeniach jąder atomowych trwał ułamki milionowych części sekundy. (CERN, Rap.Ann. 1986)
2
Opis ruchu - podstawowe pojęcia Układ odniesienia – nieruchome w czasie obserwacji ciało lub zbiór ciał, względem którego opisujemy ruch innych ciał Układ współrzędnych – związany z danym układem odniesienia zespól wzajemnie prostopadłych osi umożliwiający jednoznaczne określenie położenia punktu w przestrzeni Punkt materialny - ciało, którego rozmiary w badanym ruchu można uznać za pomijalnie małe Układ punktów materialnych - zbiór skończonej liczby punktów materialnych o zadanej konfiguracji przestrzennej Ciało sztywne – ciało, które nie ulega odkształceniu w czasie rozpatrywanego ruchu Stan spoczynku względem danego układu odniesienia – kiedy ciało nie zmienia swego położenia względem tego układu odniesienia.
3
X Y Z Układ odniesienia związany z przejazdem kolejowym i umiejscowiony na nim układ współrzędnych prostokątnych
4
Ruch postępowy - wszystkie punkty danego ciała przemieszczają się tak samo co do wartości i kierunku względem zadanego układu odniesienia Ruch prostoliniowy - przemieszczenie odbywa się wzdłuż linii prostej Ruch obrotowy - wszystkie punkty danego ciała poruszają się po okręgach, których środki znajdują się na jednej prostej - osi obrotu Ruch płaski – ruch zachodzący w jednej płaszczyźnie. Kinematyka – dział fizyki zajmujący się opisem ruchu, bez wnikania w jego przyczyny Dynamika - dział fizyki zajmujący się opisem związków pomiędzy przyczynami ruchu, a jego własnościami
5
Prędkość Prędkość jest zmianą odległości w jednostce czasu.
6
Prędkość stała Jeżeli ciało, które w pewnej chwili t 0 znajdowało się w położeniu x 0, porusza się ze stałą prędkością v, to po czasie t znajdzie się w położeniu x: x-x 0 = v(t t 0 )
8
Interpretacja graficzna: prędkość to nachylenie prostej x(t); różne nachylenia wykresów x(t) odpowiadają różnym prędkościom. Wielkość v (wektor) może być dodatnia albo ujemna, jej znak wskazuje kierunek ruchu !!! Wektor v ujemny to ruch w kierunku malejących x.
9
Jeżeli obiekt przyspiesza lub zwalnia to wskazania szybkościomierza nie zgadzają się z podanym wyrażeniem, chyba że weźmiemy bardzo małe wartości x xo ( x) czyli również bardzo małe t ‑ to ( t). Dlatego konieczne jest wprowadzenie pojęcia prędkość chwilowa
12
Prędkość średnia
13
Samochód przejeżdża odcinek 20 km z prędkością 40 km/h, a potem, przez następne 20 km, jedzie z prędkością 80 km/h. Oblicz prędkość średnią. t 1 = x 1 /v 1 = 20/40 = 0.5 h t 2 = x 2 /v 2 = 20/80 = 0.25 h = 53.33 km/h a nie 60 km/h
14
Przyspieszenie Przyspieszenie to tempo zmian prędkości.
15
Przyspieszenie jednostajne Prędkość zmienia się jednostajnie z czasem, czyli przyspieszenie jest stałe.
16
Gdy przyspieszenie zmienia się z czasem, należy ograniczyć się do pomiaru zmian prędkości v w bardzo krótkim czasie t (analogicznie do prędkości chwilowej). Odpowiada to pierwszej pochodnej v względem t.
17
Ruch jednostajnie zmienny Często chcemy znać zarówno położenie ciał, jak i jego prędkość. Ze wzoru mamy V = V o + at. Natomiast do policzenia położenia można skorzystać ze wzoru: x = x o + vt
18
Ponieważ w ruchu jednostajnie przyspieszonym prędkość rośnie jednostajnie od Vo do V, więc prędkość średnia wynosi (v 0 + v)/2 Łącząc otrzymujemy X = Xo + (1/2) (Vo + V)t gdzie za v możemy podstawić Vo + at.
19
Wtedy X = X o + (1/2) [V o + (V o +at)] t i ostatecznie:
21
Dyskutując ruch po linii prostej możemy operować liczbami, a nie wektorami, bo mamy do czynienia z wektorami równoległymi. Jednak przy opisie zjawisk należy pamiętać, że mamy do czynienia z wektorami.
22
Ruch na płaszczyźnie Ruch w dwóch wymiarach można opisywać w układzie współrzędnych x i y (np. y - wysokość, x – odległość w kierunku poziomym). Taki ruch można traktować jak dwa niezależne ruchy jednowymiarowe.
23
Przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie Położenie punktu w chwili t przedstawia wektor r, prędkość wektor v, przyspieszenie wektor a. Wektory r, v, a są wzajemnie zależne od siebie i dadzą się przedstawić za pomocą wersorów i, j, k, czyli wektorów jednostkowych, w postaci:
24
Przemieszczenie i droga
26
Z definicji prędkości: Przemieszczenie: Droga: Prędkość stała:
27
Przyspieszenie Składowa przyspieszenia odpowiedzialna za zmianę kierunku wektora prędkości Składowa przyspieszenia styczna do toru – wskazuje, jak szybko zmienia się wartość prędkości.
28
Składowa styczna przyspieszenia Składowa normalna przyspieszenia – przyspieszenie dośrodkowe.
29
Kiedy naciskasz pedał gazu lub hamulca – zmieniasz a s. a s - przyspieszenie styczne
30
a n - przyspieszenie normalne (dośrodkowe) Kiedy kręcisz kierownicą - zmieniasz a n.
31
Przyspieszenie, to nie tylko zmiana prędkości, to także zmiana kierunku
32
Rzut ukośny Rzut ukośny to ruch ze stałym przyspieszeniem g [0, -g] skierowanym w dół. Przyjmijmy, że początek układu współrzędnych pokrywa się z punktem, z którego wylatuje ciało tzn. r o = 0.
34
Prędkość w chwili początkowej t = 0 jest równa v o i tworzy kąt z dodatnim kierunkiem osi x. Zadaniem naszym jest: -znaleźć prędkość i położenie ciała w dowolnej chwili, -opisać tor, -znaleźć zasięg. Składowe prędkości początkowej (zgodnie z rysunkiem) wynoszą odpowiednio: v xo = v o cos i v yo = v o sin Prędkość w kierunku x (poziomym) V x = V xo + a x t
35
ponieważ a x = 0 więc: v x = v o cos , czyli w kierunku x ruch jest jednostajny (składowa x prędkości jest stała).
36
W kierunku y (pionowym) ponieważ g y = -g, więc v y = v o sin – gt Wartość wektora wypadkowego prędkości w dowolnej chwili wynosi v y = v yo + a y t
37
obliczamy położenie ciała x = v xo t x = v o cos t y = v yo t+(1/2)a y t2 y = v o sin t – (1/2)gt2 Długość wektora położenia r można obliczyć dla dowolnej chwili t z zależności
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.