Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFeliks Madej Został zmieniony 9 lat temu
1
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
Mgr Mikołaj Birek
2
Grafika rastrowa Grafika rastrowa to prezentacja obrazu za pomocą siatki odpowiednio kolorowanych pikseli lub punktów Kolor każdego piksela jest definiowany pojedynczo. Im większy zakres kolorystyczny tym większe zużycie pamięci komputera Jakość grafiki rastrowej jest określana przez wielkość obrazu (liczbę pikseli) i głębię koloru (ilość informacji w każdym pikselu)
3
Obraz o wymiarach 1280 x 1024 pikseli ( pikseli) będzie znacznie ostrzejszy i wyraźniejszy od obrazu o wymiarach 640 x 480 pikseli ( pikseli) Obraz 24-bitowy będzie bogatszy kolorystycznie od obrazu 8-bitowego Taka ilość danych zajmuje olbrzymią ilość miejsca, dlatego często stosuje się kompresję danych Kompresję bezstratną zapewniają pliki BMP, PNG, TIFF, JPEG 2000 czy PSD Kompresję stratną, dającą mniejszy plik zapewniają np. formaty JPEG czy stratne tryby PNG i JPEG 2000
4
Zmiana wielkości grafiki rastrowej (zwłaszcza skalowanie w górę ) pogarsza jej jakość
Większość monitorów wyświetla od 72 do 130 pikseli na cal (ppi), drukarki mnogą drukować materiały w rozdzielczości 1200 punktów na cal (dpi) lub wyższej Popularne formaty grafiki rastrowej to BMP, GIF, JPG, TIFF, PNG Popularne programy do grafiki rastrowej to Photoshop, Corel Paint Shop Pro, GIMP, Open Canvas
6
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) to prezentacja obrazu za pomocą figur geometrycznych (w przypadku 2D) lub brył geometrycznych (3D) osadzonych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych Obiekty w grafice wektorowej zbudowane są z elementów zwanych prymitywami, takich jak odcinki, krzywe, okręgi, wielokąty. Prymitywy opisane są za pomocą parametrów, np. współrzędnych końców w przypadku odcinka czy współrzędnych środka i długości promienia w przypadku okręgu
7
Obiekty mają określone atrybuty, takie jak grubość i kolor linii, rodzaj i kolor wypełnienia
Zmiana wielkości obrazów wektorowych nie wpływa na ich jakość Popularne formaty wektorowe to SVG, EPS, AI, SWF, CDR, FH, WMF Popularne programy do grafiki wektorowej to Illustrator, Flash, Corel Draw, Freehand, a także – w ograniczonym zakresie - Photoshop
9
Grafikę rastrową stosuje się głównie przy złożonych obrazach i fotografiach
Praca nad obrazem jest bardziej skomplikowana Przy edycji i skalowaniu łatwo o stratę jakości Powszechna w sieci Pliki mogą osiągać olbrzymie rozmiary
10
Grafikę wektorową stosuje się głównie przy prostych obrazach, takich jak diagramy, logotypy czy fonty (komputerowe „czcionki”) Prostsza edycja obrazów Skalowanie i edycja nie wpływa na jakość Coraz rzadziej spotykana w sieci, głównie przy flashowych animacjach Pliki mają mniejsze rozmiary
12
Rozdzielczość i kolor Pracując nad grafiką cyfrową należy mieć na uwadze rozdzielczość obrazu, czyli ilość pikseli wyświetlanych na danym obszarze. Im wyższa rozdzielczość, tym lepsza jakość obrazu Obraz przeznaczony do wydruku powinien mieć rozdzielczość minimum 300 dpi Obrazowi przeznaczonemu do użytku w Internecie wystarczy rozdzielczość 72 dpi
13
PPI DPI
14
Drugim ważnym elementem jest kolor
Komputer wyświetla grafikę w trybie RGB (Red, Green, Blue – czerwień, zieleń, błękit) Odpowiednie proporcje tych 3 kolorów dają miliony możliwości kolorystycznych W druku korzysta się z mieszaniny tuszów, standardowo CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.