Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk"— Zapis prezentacji:

1 Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk
Chatterboty Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk

2 Historia Chatterbotów Charakterystyka Przykładowe Boty AIML
Agenda Wprowadzenie Test turinga Historia Chatterbotów Charakterystyka Przykładowe Boty AIML Pandorabots

3 BOTY Boty jako wynik prac botyki, to programy wykonujące pewne
czynności w zastępstwie człowieka. Czasem ich funkcją jest udawanie ludzkiego zachowania lub wykonywanie zautomatyzowanych czynności. Mianem bota określa się też postacie z gier komputerowych, wykorzystujące systemy sztucznej inteligencji. Systemy takie tworzy się albo w oparciu o skrypty (opisy, zasady) zachowania się postaci, bądź gotowe rozwiązania — jak np. strone Pandorabots.

4 Zastosowanie Gdzie spotykamy wirtulanch agentów i boty
Zastosowanie Gdzie spotykamy wirtulanch agentów i boty ? GG IRC Firmowe strony internetowe Chaty ZUS ...

5 Chatterboty Program komputerowy, którego zadaniem jest prowadzenie konwersacji przy użyciu języka naturalnego bądź interfejsu tekstowego i sprawianie wrażenia inteligentnego. Najprostsze programy tego typu działają według zasady pytanie - odpowiedź. Tzn. mają przypisaną pewną ilość par pytanie-odpowiedź i na podstawie tekstu 1 zwracają tekst 2.

6 Czy człowiekiem jest A czy B ?
Test Turinga Czy człowiekiem jest A czy B ? Nie rozpedzac się. Tylko koncepcja pokoju i oceny bez filozofii :D

7 Konkurs Loebnera Przeprowadzany co roku od 1990 roku
Pierwszy formalny test Turinga Przeprowadzany co roku od 1990 roku Główna nagroda to dolarów i złoty medal a co roku brązowy medal i 2000 dolarów dostaje osoba, której bot jest najbardziej podobny do człowieka

8 Eliza Stworzona w 1966 roku przez Josepha Weizenbaum
Zajmuje 200 linijek kodu Symuluje zachowanie psychoanalityka

9 A.L.I.C.E Alice została stworzona w 1995 roku
przez dr Richarda Wallace Projekt rozwijany jest open source Potrafi rozmawiać na 40 tys tematów Wygrała 3 razy konkurs Loebnera w 2000r. 2001r. i w 2004r. W 2014 wygrala rose

10 Problem myślących maszyn
”Gdybyśmy kiedyś potrafili skopiować przetwarzanie informacji przebiegające w ludzkim umyśle, tworząc olbrzymi program komputerowy, czy pracujący w tym programie komputer byłby świadomy”. Czy taka imitacja będzie czymś świadoma swojego wewnętrznego świata, czy będzie zombi, wykonującym swój program?   Problemem w przjesicu testu turinga jest …. Np. slowo zamek Myślenie przybliżające myślenie ludzkie. program, który "myśli" jak człowiek program, który „myśli” racjonalnie Potrafi rozwiązywać trudne zadania w sposób umożliwiający praktyczne zastosowanie. program, który zachowuje się jak człowiek program, który zachowuje się racjonalnie

11 Pokój chiński Systemy które przejdą test Turinga nadal nic nie rozumieją ! Człowiek w środku postępuje zgodnie z regułami (jak program) ale nic nie rozumie – relacje syntaktyczne nie dają semantyki (J. Searle 1980). John Searl Ze strony poczytac

12 Hal Chatterbot bez wiedzy z góry ustalonej
Wirtualne dziecko uczące się języka poprzez rozmowę, zaczynając od sklejania sylab w całość Psycholog orzekł, że Hal jest zdrowo rozwijającym się 9 letnim chłopcem

13 Przykładowa rozmowa Human: do you know my name ?
Mitsuku: Hmm. Your name is Kate. Is it not? Human: it's ok Mitsuku: OK. I thought so. Human: how old are You Mitsuku: See if you can work it out. I was activated on 2nd January 1997 in St Jimmy's in Leeds. Human: how old am I? Mitsuku: No idea, you haven't told me your age. Human: Im 32. Mitsuku: In that case, you must have been born in about You are too old for me.

14 A - Artificial I - Intelligence M - Markup L - Language
AIML A - Artificial I - Intelligence M - Markup L - Language <aiml>…. </aiml> Aiml jest jezykiem znacznikowym wywodzącym się z xmla , który uzywyany jest do komunikacji …

15 Category AIML składa się z dowolnej liczby obiektów zwanych kategoriami i określanych znacznikiem <category>, przy czym każdy z nich powinien składać się z dokładnie jednego elementu <pattern> i jednego elementu <template>. Wszelkie interpretery AIML powinny zgłosić błąd w sytuacji, kiedy kategoria nie zawiera obydwu tych elementów.

16 Przykład : <aiml> <category>
<pattern>CZESC</pattern> <template> Witaj, jak się masz? </template> </category> </aiml>

17 <pattern>CZESC *</pattern>
<aiml> <category> <pattern>CZESC *</pattern> <template>Witaj, jak się masz?</template> </category> </aiml> Chatterbot zareaguje na wszelkie wyrażenia typu „Czesc cokolwiek” odpowiedzią „Witaj, jak się masz?”

18 <random> <aiml> <category>
<pattern>CZESC</pattern> <template> <li>Witaj, jak się masz?</li> <li>No hej.</li> <li>Dzień dobry.</li> </template> </category> </aiml> <random>

19 PandoraBots Film z interfacue

20

21 Narzędzia wspomagające AIML
RebeccaAIML (C++, Java, .NET/C#, Python, Eclipse AIML editor plugin) Program D (Java, J2EE) ChatterBean (Java) Program R (Ruby) Program Q (C++, Qt) AIMLbot (Program #) (.NET/C#) Program W (Java) CHAT4D edit and run (delphi) (french) Program O (PHP/MySQL)

22 Literatura http://www.bearbot.co.uk/


Pobierz ppt "Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk"

Podobne prezentacje


Reklamy Google