Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDominika Kuzioła Został zmieniony 11 lat temu
1
Zastosowanie systemów geokomórkowych w budowie i modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej oraz lotniskowej w aspekcie poprawy bezpieczeństwa ruchu mgr inż. Adam Kessler
2
- kosztownych remontów i napraw, - ograniczeń w ruchu,
Rozwój infrastruktury komunikacyjnej powoduje bardzo często ekspansję na tereny o gruntach gorszej jakości wymagających zastosowania specjalnych metod do ich wzmocnienia i stabilizacji Uszkodzone drogi i pobocza są przyczyną wielu wypadków Słabe i niestabilne podłoża gruntowe,„przepracowane” podbudowy oraz nasypy drogowe i kolejowe są powodem: - kosztownych remontów i napraw, - ograniczeń w ruchu, - zmniejszenia rozkładowych prędkości - wyłączenia z ruchu niebezpiecznych odcinków
6
Komórkowy System Ograniczający znalazł zastosowanie w budownictwie komunikacyjnym ze względu na to, że: umożliwia eliminację zjawiska koleinowania umożliwia ruch ciężkich pojazdów kołowych na słabonośnych gruntach pozwala na wykonanie podbudowy o wysokiej wytrzymałości na zginanie, działającej jak „półsztywna płyta”, dzięki częściowemu przeniesieniu obciążeń pionowych przez naprężenia boczne i redukcję ciśnień kontaktowych na podłoże gruntowe umożliwia redukcję ugięć pionowych, a przez to ograniczenie zjawiska „pompowania” drobnych cząstek słabego podłoża gruntowego do warstwy ziarnistej podbudowy pozwala na ograniczenie osiadania różnicowego i całkowitego, nawet w przypadku podłoży o bardzo niskiej wytrzymałości umożliwia redukcję grubości elementów konstrukcyjnych drogi i potrzebę znacznej wymiany gruntu jest łatwy do instalowania nawet w bardzo trudnych warunkach i daje się łączyć z materiałami i technologiami tradycyjnymi
9
Pobocza dróg Trwałe i stabilne pobocza obok właściwego stanu drogi są jednym z ważnych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu
13
Drogi kolejowe Technologia oparta na systemach geokomórkowych pozwala na: stabilizację i wzmocnienie podtorzy trakcji szynowej na miękkich i plastycznych gruntach (istotne przy stosowaniu podkładów i podrozdjezdnic strunobetonowych oraz torów bezstykowych) budowę stabilnych i trwałych skrzyżowań szynowo-drogowych likwidację zjawiska tzw. ”wychlapek” ograniczenie głębokiej wymiany gruntu konstrukcje trwałych i funkcjonalnych „płyt przejściowych” podtorzy na mosty i wiadukty ograniczenie propagacji drgań i wibracji pionowych i poziomych torowisk (ochrona budowli zabytkowych) szybszą modernizację lub naprawę torowiska często z możliwością utrzymania ruchu na sąsiednim torze.
18
Budowa lotnisk i infrastruktury lotnictwa cywilnego i wojskowego
Systemy geokomórkowe są stosowane w budowie: pasów startowych (podbudowy nawierzchni konwencjonalnych lub bezpośrednio jako nawierzchnie darniowe i gruntowe) obramowań pasów startowych (runway borders) platform do odladzania samolotów (de-icing pads) miejsc postojowych samolotów podbudów i platform gruntowych dla urządzeń specjalnych (np.wolnostojących stanowisk radarowych) zbiorników na odcieki po myciu nawierzchni lotniskowych podbudów i wanien bezpieczeństwa zbiorników paliw Systemy geokomórkowe stosuje się również w zestawach naprawczych pasów startowych lotnisk po bombardowaniach tzw. ADR-y ( airfield demage repair)
20
Przykład budowy pasa startowego o nawierzchni darniowej przy zastosowaniu technologii KSO
25
Platformy do odladzania samolotów – problem geoinżynierski i ekologiczny
28
Zastosowanie systemów geokomórkowych do budowy dróg , poboczy dróg, wzmocnienia i stabilizacji podtorzy oraz nasypów a także podbudów nawierzchni lotniskowych w znacznym stopniu podwyższa bezpieczeństwo eksploatacyjne tych obiektów, zwłaszcza w przypadku ich usytuowania na obszarach o niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych. Zastosowanie systemów geokomórkowych przynosi wymierne korzyści ekonomiczne przy budowie obiektów komunikacyjnych poprzez: - ograniczenie znacznej wymiany gruntu - zastosowanie kruszyw niższej jakości do zasypu a zatem tańszych chroniąc wartościowe złoża - umożliwienie zastosowania korzystniejszych rozwiązań technologicznych a w czasie eksploatacji poprzez: - ograniczenie nakładów na naprawy i remonty ze względu na zwiększoną trwałość i dużą odporność konstrukcji, tak na czynniki techniczne jak i atmosferyczne
30
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.