Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałŁucja Pietrzyk Został zmieniony 9 lat temu
1
CO SPRAWIA LIDER, BY INNI ROBILI TO, CO ON CHCE? Zapraszam!
2
Sposób, w jaki ludzie reagują na lidera jest odbiciem jego postawy wobec nich. Goethe powiedział: „Trzeba być czymś, by móc coś robić”. Lider posiada wiele zadań, którym musi sprostać. Zygmunt Korzeniewski, DODN
3
Zadania lidera: Zygmunt Korzeniewski, DODN
4
Co sprawia, że lider wpływa na innych? Jest wiele mechanizmów, którymi lider może posługiwać się aby wpływać na innych. Najmocniejszym z nich jest motywacja. Zygmunt Korzeniewski, DODN
5
Do podstawowych założeń dotyczących tej kwestii zaliczamy: motywacja jest narzędziem, za pomocą którego liderzy mogą układać stosunki pracy w organizacji. jest ona jednym z kilku czynników składających się na efektywność człowieka, motywację powszechnie uznaje się jako coś pozytywnego, należy ją okresowo uzupełniać, gdyż naukowo dowiedziono, że motywacja z czasem zanika, Zygmunt Korzeniewski, DODN
6
Motywowanie poprzez inspirację „Moim najlepszym przyjacielem jest ten, kto wyzwala we mnie to co najlepsze” Określenie zainteresowania danego człowieka, wzbudzenie w nim szczerej chęci ich osiągnięcia i bezkrytyczna wiara w ich zrealizowanie. Lider to człowiek, do którego można zawsze zwrócić się o pomoc. Najważniejszym czynnikiem, jeśli chcesz inspirować innych jest bezwarunkowa wiara w ludzi. Zygmunt Korzeniewski, DODN
7
Konstruktywna krytyka „Krytykować, potępiać i narzekać potrafi każdy głupiec i większość głupców to robi.” „Jedno słowo pochwały jest o wiele bardziej motywujące niż tysiąc słów nagany.” Zygmunt Korzeniewski, DODN
8
musimy to zrobić w sposób, który nie naruszy godności osobistej i pewności siebie. Zanim lider zacznie krytykować, powinien zdać sobie sprawę z czterech rzeczy: krytycy sztuki mogą dawać pochlebne recenzje – tak samo my powinniśmy wspomnieć zarówno o negatywach, jak i o pozytywach, właściwy czas na krytykę jest wtedy, kiedy jakość pracy spada poniżej uzgodnionych standardów, jedynym jej celem jest podniesienie jakości pracy i osiągnięcie ustalonych standardów, Zygmunt Korzeniewski, DODN
9
3. Mamy na względzie dobro innych i całej organizacji a nie mścić się za byle drobiazg. Stosując wzmocnienia negatywne, powinniśmy się jednak trzymać pewnych zasad: 1.Powinniśmy stosować nagany w taki sposób, aby karani uczyli się unikania danych zachowań, nie zaś źródła kary. 2. Udzielamy nagan wtedy, gdy jest to potrzebne. Zygmunt Korzeniewski, DODN
10
5. Czyli powinniśmy stopniowo przywracać odebrane karanemu przywileje w miarę poprawy, gdyż zachęca to do zaniechania niepożądanego działania i nie tworzy się błędne koło, takie jak wtedy, gdy stosujemy coraz większą karę. 4. Poza tym reprymenda powinna być udzielana zaraz po występku. Powinniśmy od razu wpływać na zmianę postępowania. Zygmunt Korzeniewski, DODN
11
Chwalić – dlaczego, kiedy, jak? "Największe upokorzenie w życiu to ciężko pracować nad czymś, za co oczekujesz uznania i nie być za to docenionym" Pochwała:Brak pochwały: pracownik chce działać lepiej, więcej, mądrzej ponawia działanie, za które otrzymał pochwałę w rezultacie: umocnione poczucie wartości, zadowolenie zniechęcenie tracenie poczucia własnej wartości w rezultacie: brak działania Zygmunt Korzeniewski, DODN
12
1.Podwładny musi wiedzieć za co jest chwalony. 2.Ważne jest również wskazanie konkretnego przykładu z wykonanej pracy. Nadmienić jakieś zalety, które zauważyliśmy przy wykonywaniu danego zadania. 3.Lider komentuje, jak korzystnie, praca tej osoby, wpłynie na osiągnięcie celów przez cały zespół. 4.Istotne w całym chwaleniu jest zainteresowanie podwładnym, co jest wysoce motywujące. W jaki sposób chwalić? Zygmunt Korzeniewski, DODN
13
Są trzy wypadki, kiedy należy pochwalić: 1. Praca po raz pierwszy osiąga określone standardy. 2. Praca jest powyżej określonych standardów. 3. Praca jest zadowalająca w długim okresie. Zygmunt Korzeniewski, DODN
14
LIDER pozwala innym podejmować ryzyko. Jest ono niezbędnym warunkiem zdobywania wiedzy, a uczenie się jest w zmieniającym się świecie, gdzie zmiana oznacza „sprawianie, że coś lub ktoś staje się innym”. Większość kultur potępia błędy i zniechęca do podejmowania ryzyka, natomiast kluczem do sukcesu jest zarządzanie ryzykiem. Zygmunt Korzeniewski, DODN
15
Podsumowanie „Nie wystarczy zdobywać mądrości, trzeba jeszcze z niej korzystać” LIDER cechuje się tym, że korzysta z wiedzy a ona pomaga mu w kierowaniu ludźmi. Tą funkcję można wykonywać prawidłowo (funkcję lidera) ale opanowanie umiejętności wymaga świadomego uczenia się jej. Zygmunt Korzeniewski, DODN
16
„Jeśli chcesz wiedzieć czy jesteś liderem, odwróć się i zobacz czy ktoś podąża za Tobą.” Motywowanie jest zestawem sił, które powodują, że ludzie zachowują się w określony sposób. Pracownik może dać z siebie maksimum wysiłku lub pracować tylko na tyle intensywnie by uniknąć reprymendy, albo ograniczy swój wysiłek do minimum. Zygmunt Korzeniewski, DODN
17
Celem liderów jest dążenie do maksymalizacji częstotliwości występowania pierwszego typu zachowań. Powinniśmy zauważać osiągnięcia naszych podwładnych i chwalić je, gdyż dzięki temu motywujemy ich do powtarzania tych osiągnięć. Jeśli nie będziemy zauważać tych nawet drobnych osiągnięć, podwładni widząc, że nie doceniamy ich wysiłku, przestaną się starać. Ludzie potrzebują zachęty, umocnienia ich w przekonaniu. Zygmunt Korzeniewski, DODN
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.