Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałŚwiętomierz Bastek Został zmieniony 10 lat temu
1
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Od kultury druku do kultury cyfrowej Cechy kultury cyfrowej w Europie – nowy wymiar kultury społecznej Co niosą inicjatywy i projekty cyfrowe dla nauki w Europie? Zasoby bibliotek cyfrowych w krajach europejskich. Europejskie inicjatywy w zakresie bibliotek cyfrowych Współtworzenie Europejskiej Biblioteki Cyfrowej Nowa strategia rozwoju biblioteki cyfrowej dla nauki, nowe technologie i multijęzyczny dostęp do informacji naukowej Czy to koniec kultury druku?
2
Od kultury druku do kultury cyfrowej (1)
Wiek 15. Johannes Gutenberg - wynalazca drukowania za pomocą ruchomych metalowych czcionek Biblia Gutenberga – Biblia 42-wierszowa (wyd )
3
Od kultury druku do kultury cyfrowej (2)
Do połowy wieku 20. Tekst zapisany w postaci druku na papierze podstawowym językiem międzyludzkiego porozumiewania się w taki też sposób powstawało i zachowało się piśmiennictwo naukowo-techniczne: pierwotne i wtórne – książki, czasopisma; patenty, normy etc. pochodne - abstrakty, indeksy,katalogi,bazy danych etc.
4
II. Cechy kultury cyfrowej - nowy wymiar kultury społecznej (1)
Nowe technologie, nowe nośniki informacji i komunikacji niepapierowych Automatyzacja bibliotek, tworzenie baz danych i katalogów online Nowoczesne serwisy informacyjne: bibliograficzne, SDI, DOCLINE Inne serwisy specjalistyczne dla użytkownika zbiorowego i indywidualnego
5
II. Cechy kultury cyfrowej – nowy wymiar kultury społecznej (2)
Serwisy pełnotekstowe: e- czasopisma i e-książki (oferta komercyjna) Open access – ruch otwartego dostępu do wiedzy Repozytoria instytucji i dziedzinowe. Digitalizacja i biblioteki cyfrowe Rynek usług: kopie artykułów Rynek e-książek
6
II. Cechy kultury cyfrowej – nowy wymiar kultury społecznej (3)
Prawo: licencje, prawa twórców Zapis cyfrowy - typy formatów Nowy wymiar czasu informacyjnego i przestrzeni informacyjnej Mediacja. Medializacja. Technoetyka Ekranologia Interaktywność Transdyscyplinarność
7
III. Co niosą inicjatywy i projekty cyfrowe dla nauki (1)
Tworzenie zasobów bibliotek cyfrowych w krajach europejskich poprzez: strategie i programy tworzenia środowiska biblioteki cyfrowej powiązanej z e-infrastrukturą środowiska naukowego; inicjatywy tworzenia bibliotek cyfrowych przez pojedyncze biblioteki; wspólne inicjatywy miasta, regionu, kraju, krajów
8
III. Co niosą inicjatywy i projekty cyfrowe dla nauki (2)
Działania organizacyjno-edukacyjne: organizowanie punktów digitalizacji na dużą skalę; konferencje, seminaria, szkolenia, warsztaty; literatura przedmiotu: w internecie i druku
9
IV. Współtworzenie europejskiej biblioteki cyfrowej (1)
Wezwanie państw członkowskich do utworzenia europejskiej biblioteki cyfrowej i2010: Digital Libraries brochure: cyfrowe zabezpieczenie zbiorów pierwotnych; stworzenie zasobów do zdalnego studiowania; stworzenie zasobów cyfrowych dla e-nauki
10
IV. Współtworzenie Europejskiej Biblioteki Cyfrowej EBC (2)
Rozwój gospodarki cyfrowej – i2010 strategy w obszarach: dziedzictwa kulturowego; informacji naukowej (publikacji naukowych i danych badawczych) Portal EBC:
11
IV. Współtworzenie EBC (3)
Założenia dla inf.nauk. w wieku kultury cyfrowej (2007): technologia ICT i publikacje naukowe; otwarty dostęp - doświadczenia; wykorzystanie danych dla nauki i repozytoriów naukowych; działania Komisji UE dot. zróżnicowanych sytuacji w krajach UE
12
V. Rozwój BC (i2010) i polityka wspólnotowa w badaniach (1)
Waga i dostęp do inf. nauk., jej rozpowszechnianie i konserwacja (tj. publikacji naukowych i danych badawczych) Waga wiedzy generowanej we wszystkich dziedzinach nauki w konkurencyjnej gospodarce Waga dostępu do wiedzy i jej rozpowszechniania
13
V. Rozwój BC (i2010) i polityka wspólnotowa w badaniach (2)
Trzy główne argumenty badaczy, organizacji badawczych oraz podmiotów finansujących i bibliotek Trzy główne argumenty wydawców Kwestie i wyzwania: org.,prawne, techniczne i finansowe Działania na poziomie europejskim Multijęzyczny dostęp: Guidelines for terminology
14
VI. Czy to koniec kultury druku?
Nie, to dopiero początek zachowania dorobku kultury druku oraz próby połączenia kultury druku z kulturą cyfrową Spodziewany koniec jest zawsze początkiem nowego, coraz bardziej fascynującego i nieprzewidywalnego… en.htm Halina Ganińska, KIN PAN, Biblioteka Główna Politechniki Poznańskiej
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.