Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZachariasz Krzyszkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Badanie prądu elektrycznego z wykorzystaniem programu komputerowego COACH Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
2
Stosowane przyrządy i materiały
Zestaw komputerowy Interfejs pomiarowy z programem COACH Źródło prądu stałego Oporniki laboratoryjne Potencjometr Mierniki prądu – amperomierze i woltomierze Przewody elektryczne.
3
II. Wykonane doświadczenia:
Badanie prawa Ohma. Wyznaczanie oporu zastępczego dwóch oporników połączonych szeregowo. 3. Wyznaczanie oporu zastępczego dwóch oporników połączonych równolegle. 4. Badanie I prawa Kirchhoffa. 5. Badanie prądu rozładowania kondensatora.
4
Ad. 1. Cel doświadczenia: Wyznaczanie zależności I(U) dla danego opornika.
5
Wyniki Poniższa tabela pokazuje otrzymane wyniki napięcia (V) i natężenia prądu ( mA) oraz oporu elektrycznego R [Ω] jako ilorazu U [V]/ I[A]
6
U I R
7
U I R
8
U I R
9
U I R
10
Wyniki pomiarów przedstawia poniższe wykresy wykonane w programie Coach 5 .
12
Wnioski Otrzymane wyniki potwierdzają fakt, że wraz ze wzrostem napięcia proporcjonalnie wzrasta natężenie prądu płynącego w przewodniku. Opór elektryczny R to iloraz napięcia i natężenia prądu. Jest stały dla danego przewodnika i wynosi w tym doświadczeniu 100 Ω.
13
Ad. 2. Cel doświadczenia: Wyznaczenie oporu zastępczego dwóch oporników połączonych szeregowo.
14
Otrzymane wyniki
15
Fragment wyników uzyskanych w programie Coach 5.
16
W połączeniu szeregowym oporników opór zastępczy obliczamy ze wzoru:
17
Wnioski W połączeniu szeregowym opór zastępczy kilku jest większy od oporu każdego z nich. Wraz z dołączeniem kolejnych oporników opór zastępczy będzie wzrastał.
18
Ad. 3. Cel doświadczenia Wyznaczenie oporu zastępczego dwóch oporników połączonych równolegle.
20
W połączeniu równoległym opór zastępczy dwóch oporników połączonych równolegle obliczamy ze wzoru:
21
Wnioski: W połączeniu równoległym opór zastępczy dwóch oporników jest mniejszy od oporu każdego z nich. Wraz z dołączaniem kolejnych oporników opór zastępczy będzie malał.
22
Ad. 4. Cel doświadczenia: Zbadanie zależności natężeń prądu płynącego w dwóch opornikach połączonych równolegle od całkowitego natężenia prądu w obwodzie.
23
Badane zjawisko: I prawo Kirchhoffa
Prawo to dotyczy węzła obwodu elektrycznego, tzn. punktu, w którym łączy się kilka przewodów.
24
Zmontowano obwód elektryczny, tak, jak na poniższym schemacie.
25
Wyniki pomiarów:
26
Otrzymane wyniki pokazują zależność opisaną przez I prawo Kirchhoffa:
27
Wykres pokazuje zależność natężeń prądu płynącego przez dwa połączone równolegle oporniki ( zielony i fioletowy) od całkowitego prądu płynącego w obwodzie ( czarny).
28
Wnioski: W łączeniu równoległym oporników suma natężeń płynących przez poszczególne oporniki jest równa całkowitemu natężeniu prądu w obwodzie.
29
Ad. 5. Cel doświadczenia: Zbadanie zależności napięcia od czasu w trakcie rozładowania kondensatora
Badane zjawisko: Rozładowanie kondensatora naładowanego wcześniej poprzez podłączenie do źródła prądu stałego, jak widać na poniższym schemacie. Maksymalne napięcie na kondensatorze wyniosło 5 V.
30
Następnie kondensator odłączono od źródła prądu i wykonano pomiar napięcia w czasie rozładowania, w ciągu 20 sekund. V
31
Poniższy wykres przedstawia prąd rozładowania kondensatora o pojemności 3,3 F
32
Rozładowanie kondensatora
33
Zdjęcia: od lewej A. Kamińska i T
Zdjęcia: od lewej A. Kamińska i T. Stoltmann oraz interfejs pomiarowy używany do badania prawa Ohma.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.