Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałStefania Gonsior Został zmieniony 10 lat temu
2
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B1 Lokalizacja: Białystok
Opiekun: Adam Więcko Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Poszukiwanie tajemnic z hydrologii - czyli rzecz o wodach powierzchniowych Semestr/rok szkolny: II/
3
Hydrologia jako NAUKA HYDROLOGIA to nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem i opisywaniem hydrosfery, a więc wód powierzchniowych, podziemnych i atmosferycznych, głównym przedmiotem jej badań jest krążenie wody w przyrodzie, z uwzględnieniem właściwości fizycznych i chemicznych
4
Całość wód na Ziemi to hydrosfera.
W skład hydrosfery wchodzą: - Wszechocean - Wody powierzchniowe na lądach - Lodowce górskie i lądolody - Wody podziemne
7
Jezioro –. naturalny śródlądowy zbiornik wodny,
Jezioro – naturalny śródlądowy zbiornik wodny, którego występowanie uwarunkowane jest istnieniem zagłębienia (misy jeziornej), w którym mogą gromadzić się wody powierzchniowe, oraz zasilaniem przewyższającym straty wody wskutek parowania lub odpływu
8
Rzeka –. naturalny, powierzchniowy ciek wodny
Rzeka – naturalny, powierzchniowy ciek wodny płynący w wyżłobionym przez erozję rzeczną korycie, okresowo zalewający dolinę rzeczną. W Polsce przyjmuje się, że rzekę stanowi ciek wodny o powierzchni dorzecza powyżej 100 km²
9
Zbiornik retencyjny - sztuczny zbiornik wodny, który
Zbiornik retencyjny - sztuczny zbiornik wodny, który powstał w wyniku zatamowania wód rzecznych przez zaporę wodną. Zbiorniki te mogą pełnić wiele funkcji: rekreacyjna, energetyczna, przeciwpowodziowa, zaopatrzenia w wodę
10
Mokradło -. (teren podmokły, bagno, moczary,
Mokradło - (teren podmokły, bagno, moczary, trzęsawisk) - okresowo lub stale zabagnione, podtopione lub pokryte warstwą wody, siedlisko hydrogeniczne, obszar o płytkim poziomie wody gruntowej (powyżej 1 m), teren silnie uwilgotniony, zalany wodą lub okresowo zabagniony
11
Kanał wodny – sztuczny ciek wodny, fragment drogi
Kanał wodny – sztuczny ciek wodny, fragment drogi wodnej, którego celem jest połączenie istniejących naturalnych dróg wodnych. Tak powstałe drogi wodne znacznie ułatwiają żeglugę i wydatnie skracają czas podróży statków
12
Staw -. sztucznie stworzony, odizolowany od
Staw sztucznie stworzony, odizolowany od środowiska hydrogeologicznego nieprzepuszczalnym materiałem, zbiornik wodny budowany w celach rekreacyjnych lub hodowli bądź tymczasowego przetrzymywania ryb
13
Obieg wody
14
Cykl krążenia wody w przyrodzie
spływ wody po powierzchni terenu (spływ powierzchniowy) wsiąkanie wody w grunt (infiltracja) powstawanie wód powierzchniowych i podziemnych oraz ich ruch zgadnie ze spadkiem zwierciadła wody lub zgodnie z ciśnieniem piezometrycznym (odpływ powierzchniowy i podziemny) magazynowanie wody w postaci śniegu, lodowców itp. (retencja)
15
Wskaźniki jakości wód Wskaźniki jakości wód – wskaźniki określające stan jakościowy wód, tj. ilość i rodzaje zawartych w wodzie zanieczyszczeń oraz kondycję biocenoz wodnych. Wyróżnia się wskaźniki fizyczne, chemiczne biologiczne. Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
16
Wskaźniki fizyko-chemiczne
Wskaźniki chemiczne to m.in.: odczyn wody, utlenialność, twardość wody, zasadowość, kwasowość, poziom substancji biogennych (zwłaszcza związków azotu i fosforu), zawartość chlorków, siarczanów, żelaza, rozpuszczonego tlenu, Wskaźniki fizyczne to: temperatura, zapach, smak, mętność, przezroczystość, barwa wody. Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
17
Wskaźniki biologiczne
W polskim prawie wskaźniki biologiczne wyznaczone do oceny stanu ekologicznego to: ilość chlorofilu a (jako miara obfitości fitoplanktonu) wskaźniki okrzemkowe IO oraz OIJ (jako miara kondycji fitobentosu) Makrofitowy Indeks Rzeczny (MIR) oraz Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI) (jako miara kondycji makrofitów) Wskaźniki biologiczne stosowane w Polsce przy ocenie wód pitnych to miano mikroorganizmów różnego typu: bakterii z grupy coli, bakterii z grupy coli typu kałowego, paciorkowców kałowych bakterii z rodzaju Salmonella Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
18
Laboratoryjna analiza podstawowych parametrów fizyko-chemicznych
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
19
Przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych należy zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
20
Rękawice ochronne i fartuch to podstawa
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
21
Miareczkowanie Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
22
Wodorowęglany Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
23
Wapń i magnez Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
24
Oznaczanie azotu analizatorem Kiejdahla
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
25
Niektóre parametry oznaczamy za pomocą specjalnych urządzeń pomiarowych np. pH-metru
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
26
Spektrofotometryczne oznaczanie:
Siarczanów Chlorków Azotanów Ortofosforanów Krzemianów Żelaza Barwy Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
27
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
28
Po skończonych analizach należy pozmywać szkło
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
29
Ważna rzecz – zebranie, opracowanie i dyskusja nad wynikami analiz
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
30
Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA Hydrologia jako NAUKA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.