Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMateusz Ogrodowicz Został zmieniony 10 lat temu
1
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
2
POJĘCIE AGRESJI aggresio – łac. napad
Wszelkie wrogie działanie fizyczne lub słowne, zwykle gwałtowne, będące na ogół reakcją na frustrację i mające na celu szkodę obiektu (Ekel J. 1965)
3
POJĘCIE AGRESJI Ekspresja wrogości oraz towarzyszących jej uczuć (złości, wściekłości, nienawiści) stanowiąca odpowiedź na przeżywaną w relacji frustrację potrzeb, pragnień, oczekiwań.
4
FORMY AGRESJI Agresja czynna przejawiająca się realizowaniem wrogich, nienawistnych pragnień poprzez działanie. Agresja pasywna związana z powstrzymywaniem się od podejmowania działania.
5
AGRESJA JAKO KATEGORIA KLINICZNA w ICD-10 i DSM-IV
Agresja jest przyjmowana jako jeden z objawów w różnych etiologicznie jednostkach diagnostycznych
6
AGRESJA I WROGOŚĆ W DIAGNOZIE PSYCHODYNAMICZNEJ
Agresja realna i fantazmatyczna, czynna i pasywna jest komponentą mechanizmów obronnych/adaptacyjnych używanych do redukowania lęku.
7
MECHANIZMY OBRONNE I ADAPTACYJNE
Funkcja obron: uniknięcie/zapanowanie nad lękiem i innymi dezorganizującymi uczuciami. Utrzymanie spójności JA (samooceny)
8
MECHANIZMY OBRONNE I ADAPTACYJNE
Obrona jako kategoria diagnostyczna Chronienie przed/chronienie JA Determinanty obron: temperament, doświadczenie, modelowanie, informacje zwrotne
9
TYPY MECHANIZMÓW OBRONNYCH
Prymitywne (pierwotne) Dojrzałe
10
PRYMITYWNE MECHANIZMY OBRONNE
Odnoszą się do granic JA/świat zewnętrzny Są prewerbalne, prelogiczne, wszechogarniające Brak zasady rzeczywistości oraz rozumienia stałości i odrębności tego co znajduje się poza JA (brak stałości JA)
11
PRYMITYWNE MECHANIZMY OBRONNE związane z agresywnością
Prymitywne wycofanie Omnipotentna kontrola Prymitywna idealizacja/dewaluacje Spliting Acting-out
12
WŚCIEKŁOŚĆ (NARCYSTYCZNA)
frustracja-złość-agresja Wściekłość i indukowana przez nią agresja są odpowiedzią na konfrontację z brakiem własnej omnipotencji. Pozwalają na odzyskanie poczucia sprawstwa.
13
WŚCIEKŁOŚĆ Brak umiejętności odroczenia nagrody (odporności na frustrację). Brak przestrzeni w relacji na bezpieczne złoszczenie się.
14
ZŁOŚĆ JAKO SYGNAŁ
15
ZŁOŚĆ, WŚCIEKŁOŚĆ, NIENAWIŚĆ I AGRESJA W UJĘCIU ROZWOJOWYM
Pozycja depresyjna w koncepcji M.Klein: trwa od 3 miesiąca do 3 roku życia; dziecko uwewnętrznia relację z obiektem, buduje ambiwalencję obiektu oraz własnych związanych z nim ambiwalentnych pragnień. Dzięki zintrojektowaniu obiektu jego utrata oznacza przeżycie możliwego do zniesienia żalu (żałoba)
16
ZWIĄZEK AGRESJI I DEPRESYJNOŚCI U DZIECI I MŁODZIEŻY
Depresyjność to świadomie podejmowane działania, których skutkiem jest szkodzenie sobie.
17
DEPRESYJNOŚĆ I AGRESJA W PROCESIE SEPARACJI-INDYWIDUACJI
Rozwiązanie dylematów separacyjnych (autonomia/zależność) poprzez atakowanie relacji.
18
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.