Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSulisław Pater Został zmieniony 10 lat temu
1
Systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych
Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego
3
Systemy bezpieczeństwa stosowane w pojazdach samochodowych można podzielić na dwie kategorie: czynne i bierne.
4
Systemy bezpieczeństwa czynnego
5
Bezpieczeństwo czynne to wszystkie czynniki, mające na celu zmniejszeniu do minimum prawdopodobieństwa wystąpienia kolizji lub wypadku. Do tej grupy m.in. można zaliczyć:
6
Pasy bezpieczeństwa
7
Poduszki powietrzne i napinacze
8
układy wspomagające kierowcę podczas hamowania (m.in. ABS, EBS)
9
System ABS Najważniejsze korzyści płynące z zastosowania ABS to:
Stabilność w czasie hamowania - podczas hamowania z zablokowanymi kołami, na skutek nierównej przyczepności kół może nastąpić obracanie hamującego samochodu. System ABS dbając o przyczepność kół przeciwdziała temu zjawisku. Nawet jeżeli dojdzie do zderzenia, to uderzenie będzie przodem - a więc stroną gdzie znajduje się strefa zgniotu, gdzie działają pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Skutki będą więc mniejsze niż gdyby samochód obrócił się na skutek poślizgu i uderzył w przeszkodę np. bocznymi drzwiami. Możliwość wykonywania manewrów - ABS pozwala w czasie awaryjnego hamowania na wykonywanie manewrów kierownicą. W odróżnieniu od pojazdu z zablokowanymi przednimi kołami który zupełnie nie reaguje na ruchy kierownicą. Łatwość hamowania - hamowanie awaryjne z ABS jest stosunkowo proste i każdy kto nabierze dobrych nawyków będzie potrafił zrobić to dobrze. W odróżnieniu od technik awaryjnego hamowania w pojazdach bez ABS-u które wymagają długiego treningu aby mogły być skuteczne. Oszczędność opon - hamowanie z zablokowanymi kołami powoduje szybkie zużycie opon. Wystarczy jedno hamowanie z dużej prędkości z zablokowanym kołem aby uszkodzić oponę. W samochodzie wyposażonym w ABS koła cały czas obracają się, opona zużywa się równomiernie, nie dochodzi do jej przegrzania.
10
układy wspomagające kierowcę podczas ruszania i jazdy (m. in
układy wspomagające kierowcę podczas ruszania i jazdy (m.in. ASR, ESP, adaptacyjny tempomat)
11
Pasywne systemy bezpieczeństwa
12
Systemy bezpieczeństwa biernego
13
Bezpieczeństwo bierne to wszystkie czynniki, mające na celu zmniejszenie do minimum skutków już zaistniałej kolizji lub wypadku z punktu widzenia pasażerów pojazdu. Do tej grupy m.in. można zaliczyć:
14
struktura nadwozia (sztywna klatka pasażerska, odpowiednie zderzaki, kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia drzwi i ścian bocznych)
15
kształt nadwozia (brak wystających elementów, zaokrąglone części poszycia nadwozia)
16
regulowane zagłówki
17
szyby klejone
18
wykładziny wewnętrzne niepalne i nietoksyczne
19
- bezpieczny układ paliwowy (zbiornik paliwa umieszczony poza strefą zgniotu, systemem uniemożliwiającym wyciek paliwa w przypadku przewrócenia samochodu) - zamki w drzwiach umożliwiające ich samoczynne otwarcie w razie zderzenia oraz ułatwiające otwarcie drzwi po wypadku - pałąk bezpieczeństwa w samochodach typu kabriolet, roadster
20
ZAPAMIĘTAJ !!!
21
Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz
Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa.
23
Zdarzenie trwa ułamki sekundy: po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz., po b sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm, po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę, po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała, po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton, po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę, po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać, po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza
25
Stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%. W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu.
27
Inne systemy nie wspomniane wcześniej, mogące być zagadką (dla bardzo ciekawskich)
28
* ACC (Adaptive Cruise Control) utrzymuje zadaną prędkość, w razie potrzeby zmniejsza ją w celu zachowania bezpiecznego odstępu między samochodami. * Active Drive (Renault) z czterema kołami skrętnymi zapewnia precyzję prowadzenia, pewne utrzymywanie zamierzonego toru jazdy oraz ułatwia parkowanie. * AFIL (Citron), LDW (Volvo) ostrzega przed niezamierzonym przekroczeniem linii bocznej na drodze (bez włączonych kierunkowskazów). System przetwarza informację z czujników lub kamery i uruchamia generator drgań umieszczony w siedzeniu kierowcy lub ostrzega sygnałem głosowym.
29
* BAS (Brake Assist System) także BA, EBA, EVA, wspomaga hamowanie w sytuacji awaryjnej, podnosi ciśnienie w układzie i umożliwia szybsze zatrzymanie pojazdu. System BAS zawsze połączony jest z układem ABS. * BLIS (Blind Spot Information System) system oparty na kamerach umieszczonych w lusterkach bocznych, pozwalający obserwować obszar wzdłuż boków i z tyłu samochodu. Gdy w monitorowanej strefie pojawi się inny pojazd, zapala się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu.
30
* City Safety (Volvo) ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją, w razie potrzeby aktywuje hamulce zasadnicze. Wspomagany może być przez system ostrzegania Collision Warning (ostrzeżenie o kolizji z automatycznym hamowaniem), który monitoruje obszar przed autem za pomocą radaru i kamery, analizując na bieżąco sytuację na drodze. * DAC (Driver Alert Control) połączony z LDW (samochody Volvo), kontroluje czujność kierowcy. Korzystając z danych z kamery cyfrowej oraz danych z ruchów kierownicą, DAC porównuje niestandardowe zachowanie ze zwykłym stylem jazdy. Oprócz ostrzeżenia, na desce rozdzielczej pojawi się komunikat sugerujący przerwę.
31
* HDC (Hill Descent Control) oraz HHC (Hill Hold Control) zapobiega staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania na wzniesienie oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System działa razem z układem hamulcowym. * IDIS (Intelligent Driver Information System), ComSense na bieżąco analizuje sytuację na drodze i w przypadku zagrożenia opóźnia dopływ do kierowcy mniej istotnych informacji z różnych układów w samochodzie, np. sygnalizację przychodzących połączeń telefonicznych.
32
* Isofix to międzynarodowy standard mocowania fotelików do przewożenia dzieci. Z systemem fotelik staje się elementem struktury nadwozia. * MSR to system uzupełniający ASR. Redukuje moment obrotowy silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół. * Opel Eye identyfikuje z wyprzedzeniem znaki drogowe oraz ostrzega kierowcę, jeśli ten przypadkowo opuści pas ruchu. Wyświetla na tablicy rozdzielczej informacje, które mają największe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy.
33
* PPDB (Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet) chroni głowę pieszego podczas zderzenia z autem. Przy kolizji w masce eksplodują niewielkie ładunki wybuchowe. Unosząc maskę o kilkanaście centymetrów, zapewniają przestrzeń amortyzującą uderzenie. * RSC (Roll Stability Control) zapobiega dachowaniu pojazdu i działa na podobnej zasadzie jak ESP. W przypadku, gdy jednak dojdzie do przewrócenia pojazdu, ochronę zapewnia system ROPS (Roll Over Protection Structure), aktywujący napinacze pasów bezpieczeństwa, uruchamiając jednocześnie kurtynę boczną, która może być rozwinięta nawet przez kilkanaście sekund.
34
* SIPS (Side Impact Protection System) ogranicza skutki zderzenia bocznego. Konstrukcja samochodu została zaprojektowana i wzmocniona tak, by przemieścić siłę zderzenia bocznego z rejonu pasażerów w inne części nadwozia i zapobiec uszkodzeniu kabiny. * Snow Motion reguluje poślizg kół napędowych, pozwalając na ruszenie i jazdę w trudnych warunkach, np. w kopnym śniegu. Działa podobnie jak ASR, jednak pozbawiony jest jego wad. * TPMS (Tire Pressure Monitoring System) monitoruje ciśnienie w oponach przy wykorzystaniu czujników w zaworze opony.
35
* TSC, także TSA monitoruje stabilność przyczepy (także całego zestawu) i zapobiega tzw. wężykowaniu, kompensując ruchy przyczepy przez przyhamowanie jednego lub większej liczby kół. * Volvo On Call umożliwia rozmowę telefoniczną z operatorem systemu, dzięki GPS przekazuje informacje na temat dokładnej pozycji geograficznej pojazdu. Uruchamia się automatycznie podczas wypadku. * WHIPS (Whiplash Protection System), SAHR chroni kręgosłup i kręgi szyjne w chwili uderzenia w tył pojazdu.
36
Statystyki wypadków w Europie 2008
W 2008 roku w wypadkach na polskich drogach zginęło osób. W 2003 roku w przededniu wejścia do Unii Europejskiej Polska zajmowała 4 miejsce na 27 krajów za Niemcami, Francją i Włochami, biorąc pod uwagę łączną liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych, udział Polski w łącznej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wynosił 11%. Obecnie, w 2008 roku, przesunęliśmy się na pierwsze miejsce w UE 27, a nasz udział w łącznej liczbie ofiar śmiertelnych wzrósł do 14%, mimo że Polska jest krajem średniej wielkości.
37
DZIĘKUJEMY ;] Transport gr 31 Bartłomiej Toczyłowski Adrian Bartczak
Dawid Ilnicki Łukasz Klapczyński Anna Szerszeń
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.