Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKacper Załuski Został zmieniony 10 lat temu
1
WebQuest Co w sobie kryje książka kolorowa gdy powstaje nowa – lekcja dotycząca powstawania i budowy książki dla klasy III szkoły podstawowej Anna Madeksza Kurs Belfer online Nr 21/SM/K/2011
2
Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Kryteria oceny
Podsumowanie Podręcznik dla nauczyciela Słowniczek
3
Wprowadzenie mmmm Książka – dokument piśmienniczy, zapis myśli ludzkiej, raczej obszerny, w postaci publikacji wielostronicowej o określonej liczbie stron, o charakterze trwałym.
4
Wprowadzenie c.d. Dzisiejsza postać książki wywodzi się od kodeksu, czyli kartek połączonych grzbietem, które wraz z upowszechnieniem pergaminu zastąpiły poprzednią formę dokumentu piśmienniczego, czyli zwój. Dzisiejsza postać książki wywodzi się od kodeksu, czyli kartek połączonych grzbietem, które wraz z upowszechnieniem pergaminu zastąpiły poprzednią formę dokumentu piśmienniczego, czyli zwój.
5
Wprowadzenie c.d. Mimo, że obecnie coraz częściej korzystamy z technologii informacyjnej - nawet przy wykonaniu tego zadania – i przy jej wykorzystaniu zapisujemy oraz archiwizujemy wytwory myśli ludziej, to nie możemy zapominać właśnie o książce.
6
Wprowadzenie c. d. Jeżeli podejmiecie wyzwanie jakie stawia przed Wami przygotowany poniżej WebQuest, będziecie mogli poznać proces w trakcie którego powstaje książka oraz jej budowę.
7
Wprowadzenie c.d. Serdecznie zapraszam Powodzenia
8
Zadanie Wasze zadanie, to wydanie w postaci książki, kolejnej napisanej przez Was przygody bohaterki znanej w III klasie lektury „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej.
9
Zadanie c. d. O tym jak stworzyć książkę i jakie elementy powinna zawierać dowiecie się przeglądając strony internetowe, których adresy podane są w zakładce „Źródła”.
10
Proces By każdy uczeń wziął udział w projekcie i miał szansę zaprezentować swoje umiejętności zostaniecie podzieleni na czteroosobowe zespoły: - pisarze - redaktorzy cz. II - ilustratorzy - drukarze - redaktorzy cz. I - introligatorzy
11
Pisarze Proces Wasze zadanie polega na wymyśleniu oraz spisaniu nowej przygody bohaterki Kasi. Proszę byście to zadanie wykonali przy pomocy jednego z najbardziej popularnych edytorów tekstu Microsoft Office Word. Użyjcie czcionki typu Times New Roman, wielkość 20, odstępy i interlinia w akapicie 1,5. Cały tekst powinien zająć dwie strony. Po tygodniu przekażcie go ilustratorom na nośniku w postaci płyty CD lub pendriva.
12
Ilustratorzy Proces Po przeczytaniu tekstu Waszym zadaniem będzie stworzenie przy wykorzystaniu programu graficznego Paint pięciu obrazów, które zilustrują nową historię Kasi. Szósty stworzony obraz będzie stanowił okładkę książki. W tym celu odszukajcie w materiałach źródłowych z jakich elementów składa się okładka książki. Podobnie jak pisarze, po tygodniu przekażcie je wraz z tekstem redaktorom na nośniku zewnętrznym płycie CD lub pendrivie.
13
Redaktorzy Proces Wasze zadanie to połączenie tekstu i ilustracji w jedną całość i nadanie im razem właściwego wyglądu książki. Zaprojektujcie książkę tak by jej wielkość była taka sama jak waszego zeszytu przedmiotowego do języka polskiego (format A5). Stwórzcie stronę tytułową. Dopasujcie „namalowane” przez ilustratorów obrazy do odpowiednich fragmentów tekstu. Ponumerujcie strony. Musicie je w dokumencie ułożyć tak, by po wydrukowaniu można z nich było ułożyć książkę.
14
Redaktorzy Proces Oprócz okładki i strony tytułowej powinna zajmować maksymalnie dziesięć stron. Jak wykonać to zadanie? Poszukajcie podpowiedzi w materiałach źródłowych. Po tygodniu przekażcie złożony tekst i ilustracje drukarzom na nośniku zewnętrznym płycie CD lub pendrivie. W razie problemów poproście o pomoc kogoś dorosłego.
15
Drukarze Proces Do Was należy poprawne wydrukowanie i ułożenie w odpowiedniej kolejności stron tworzonej książki. Uważajcie by nie dokonać zmian w materiale przygotowanym przez redaktorów. Dobierzcie starannie papier by ilustracje mogły się ładnie prezentować i drukarkę by jak najwierniej oddała kolory użyte przez ilustratorów.
16
Proces Introligatorzy
Wasze zadanie to połączenie wydrukowanych kartek tak by utworzyły blok książki, który następnie połączycie z przygotowaną przez Was okładką.
17
Źródła http://biblioteka.oeiizk.waw.pl/faruga.html
18
Kryteria oceny
19
Podsumowanie Dzięki podjętemu zadaniu mogliście prześledzić drogę powstawania książki. Myślę że było to dla Was fajna zabawa, która pozwoliła choć na chwilę wykorzystać komputer do innych celów i oderwać na moment uwagę od gier komputerowych.
20
Podręcznik dla nauczyciela
Oto WebQuest, który mogą wykorzystać w swej pracy nauczyciele bibliotekarze szkół podstawowych realizujący treści edukacji czytelniczej i medialnej.
21
Słowniczek Dokument – w uogólnionej definicji rzeczowe świadectwo jakiegoś zjawiska sporządzone w formie właściwej dla danego czasu i miejsca. Publikacja – każda z publikacji (wydanych przez wydawnictwo lub nakładem własnym autora), publikacja samoistna, czyli tzw. tytuł. Kodeks – jedna z form książki. Jest to zbiór kart złączonych (szytych, klejonych) na jednym z brzegów nazywanym grzbietem książki. Karty kodeksu są z papirusu, pergaminu, albo papieru. Forma ta, stosowana od końca I wieku n.e., jest obecnie najpopularniejszą formą książki, do innych zaliczmy: zwój, leporello, książkę mówioną, książkę elektroniczną. Nazwa "kodeks" pochodzi z łac. codex – 'pień drzewa', 'kloc drzewny'.
22
Słowniczek Pergamin – materiał pisarski (podłoże, na którym można pisać) wyrabiany ze skór zwierzęcych. Wytwarzanie pergaminu zwano pergaminnictwem. Pergamin wyparł rozpowszechniony wcześniej papirus stosowany w starożytności i był głównym materiałem pisarskim w Europie i na Bliskim Wschodzie przez cały okres średniowiecza, po czym został skutecznie wyparty przez papier. Używano go również jako materiału pokryciowego do opraw książek. Pergamin to również potoczna nazwa papieru pergaminowego.
23
Słowniczek Zwój - pierwotna postać książki w formie długiej wstęgi nawiniętej na dwa drążki (umbilicus). Drążki te (wykonane najczęściej z drewna lub kości słoniowej) były dłuższe niż szerokość zwoju i nie były do niego przymocowane. Przed rozpoczęciem czytania drążki te wysuwano ze zwoju. Tekst zapisywany był w układzie kolumnowym, tzn. zwój przewijano w poziomie. Zwój czytano rozwijając sukcesywnie jego kolejne partie z jednej strony, zwijając je jednocześnie z drugiej strony (najczęściej już wtedy był to układ od lewej do prawej).
24
Dziękuję za uwagę Zapraszam na wycieczkę do pracowni ilustratorskiej, drukarni i pracowni introligatorskiej.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.