Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Nie dłub w nosie, gdy jesz.
Nie wrzucaj z powrotem do wspólnego garnka kości, które wcześniej obgryzałeś. Weź ten kawałek mięsa, którego dotknąłeś. Nie dłub nożem w zębach. Nie oblizuj tłustych palców ani nie wycieraj ich w ubranie, wykorzystaj do tego obrus.
2
Dobre maniery za czasów Erazma z Rotterdamu
(XV/XVI wiek) Źródło: „O wytworności obyczajów chłopięcych” (6 rozdziałów: ciało, ubranie, zachowanie się w kościele, przy stole, na zebraniach towarzyskich, zabawa, sypialnia).
3
SAVOIR-VIVRE W BIZNESIE
Konferencja „Innowacyjni” 28 kwietnia 2011 r. Prowadzący: Karolina Grochowicz-Stec
4
ZAGADNIENIA Kultura dnia codziennego. Precedencja.
Etykieta komunikacji.
5
DLACZEGO SAVOIR-VIVRE?
komunikacja profesjonalizm „klasa” takt
6
KULTURA DNIA CODZIENNEGO
Powitanie. Przedstawianie się. Wymiana wizytówek.
7
POWITANIE Kolejność powitania: młodszy wita starszego
mężczyzna kobietę podwładny przełożonego
8
PŁEĆ NIE MA WPŁYWU NA KOLEJNOŚĆ POWITANIA.
W KRĘGACH BIZNESU POWITANIE ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE PIERWSZEŃSTWA WYNIKAJĄCEGO Z RANGI I STATUSU. PŁEĆ NIE MA WPŁYWU NA KOLEJNOŚĆ POWITANIA.
9
POWITANIE NA ZEWNĄTRZ wskazane jest zdjąć rękawiczkę
wskazane jest uchylenie nakrycia głowy
10
PIERWSZEŃSTWO PRZY WCHODZENIU DO…
wejście do budynku wiążę się z kwestią pierwszeństwa pierwszeństwo obowiązuje także przy wsiadaniu do samochodu oraz wchodzeniu do restauracji
11
I SCHODZENIA PO SCHODACH
KOLEJNOŚĆ WCHODZENIA I SCHODZENIA PO SCHODACH W razie konieczności mijania się osób wchodzących i schodzących pierwszeństwo przysługuje schodzącym.
12
KULTURALNE PORUSZANIE SIĘ
PO ULICY…
13
PODSTAWOWE ZASADY PODAWANIA DŁONI
kobieta mężczyźnie starszy młodszemu wyższy rangą młodszemu rangą przełożony podwładnemu
14
PŁEĆ NIE MA WPŁYWU NA KOLEJNOŚĆ POWITANIA.
W KRĘGACH BIZNESU POWITANIE ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE PIERWSZEŃSTWA WYNIKAJĄCEGO Z RANGI I STATUSU. PŁEĆ NIE MA WPŁYWU NA KOLEJNOŚĆ POWITANIA.
15
W JAKICH SYTUACJACH POWINNO i NIE POWINNO SIĘ ŚCISKAĆ DŁOŃ
16
UŚCISK DŁONI
17
BŁĘDY: „dziadek do orzechów” „zwiędła” dłoń zbyt długie „pompowanie”
wyrywanie dłoni dłoń podana na sztywnej, wyprostowanej ręce podanie wilgotnej, zimnej dłoni powitanie „na niedźwiedzia” wymachiwanie ręką we wszystkie strony podawanie dłoni nad stołem nieprzyjęcie uścisku
19
PRZEDSTAWIANIE SIĘ „Pozwoli Pan/i, że przedstawię się, jestem ….”
rola gospodarza zawodna pamięć? imię i nazwisko – niech zapadnie w pamięć dobre wrażenie
20
mężczyznę przedstawia się kobiecie
młodszego - starszemu niższego rangą – wyższemu rangą nowo przybyłych gości – już obecnym pojedynczą osobę – małżeństwu
21
TYTUŁOWANIE Zasady tytulatury
obowiązują w rozmowach i w korespondencji z osobami, których ranga ceremonialna, zawodowa, społeczna wymaga szczególnego uhonorowania.
22
WYMIANA WIZYTÓWEK Funkcjonują 3 szkoły wymieniania się wizytówkami:
na początku spotkania w trakcie na końcu
23
PRECEDENCJA zasada pierwszeństwa (wg rangi lub klasy)
zasada starszeństwa (w obrębie tej samej rangi lub klasy) Inne wynikające z tradycji i kurtuazji: polska tradycja honorowego pierwszeństwa stanu duchownego przed świeckim
24
ĆWICZENIE POLECENIE: Precedencja. Ustal ważność osób.
25
1. KOLEJNOŚĆ POWITANIA NA KONFERENCJI?
Jan Nowak - Prezes firmy BETA Janusz Kowalski - Prezes firmy ALFA Katarzyna Warszawska - Prezes Firmy GAMMA Andrzej Wójcik - gość specjalny/ekspert
26
KOLEJNOŚĆ: Andrzej Wójcik - gość specjalny/ekspert
Janusz Kowalski - Prezes firmy ALFA Jan Nowak - Prezes firmy BETA Katarzyna Warszawska - Prezes Firmy GAMMA
27
2. KOLEJNOŚĆ POWITANIA NA KONFERENCJI?
Jan Nowicki - Dyrektor Departamentu Urzędu Marszałkowskiego Janusz Kowalski – Wojewoda Maciej Maciejewski - Starosta Anna Nowak - Kierownik Oddziału Urzędu Miasta
28
KOLEJNOŚĆ: Janusz Kowalski – Wojewoda
Jan Nowicki - Dyrektor Departamentu Urzędu Marszałkowskiego Maciej Maciejewski - Starosta Anna Nowak - Kierownik Oddziału Urzędu Miasta
29
ETYKIETA KOMUNIKACJI
30
ROZMOWY TELEFONICZNE UŚMIECHAMY SIĘ PODCZAS ROZMOWY
kontakty w godzinach przedstawianie się dzwonki, nagranie na poczcie głosowej odbieranie telefonu w towarzystwie jeśli nie możemy się dodzwonić? kto kończy rozmowę? UŚMIECHAMY SIĘ PODCZAS ROZMOWY
31
NETYKIETA = etykieta w Internecie
32
KONSTRUOWANIE WIADOMOŚCI:
adres pole „temat” zwroty grzecznościowe stopka/sygnatura priorytet wielu odbiorców
34
Dobre maniery nie mogą być krępującym gorsetem
Dobre maniery nie mogą być krępującym gorsetem. Powinny być wyrazem zasad przyjętych w kontaktach między ludźmi, czyniąc je bardziej harmonijnymi i przyjaznymi.
35
Dziękuję za uwagę Karolina Grochowicz-Stec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.